Beantwoord

4K TV kijken zonder 4k abbo

  • 17 May 2020
  • 5 reacties
  • 190 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo nieuw hier op het forum,

Ik ben sinds kort opzoek naar een nieuwe tv en overal waar ik kom wordt mij een 4k tv aangepraat door de werknemer. Erg vervelend, maar je moet mee gaan met de toekomst dacht ik zo..?

 

Nu is mijn vraag als ik een 4k smart tv koop en geen 4k abonnement aanschaf bij de KPN wegens extra maandelijks kosten ik dan beter een 4k tv moet kopen of niet? Ik ben namelijk niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond om deze tv’s, maar wel weet ik dat 4k veel mooier zou moeten zijn, maar op dit moment weinig zenders zijn die daadwerkelijk 4k uitzenden. 

 

Vraag: Tv kijken op een 4k tv zonder 4k abonnement is dat het waard? Of door dat 4k pak en beet 4x groter is dan 1080 (ongeveer) beeldkwaliteit verloren gaat door dat, lijkt mij, de tv 1080 content uitvergroot op een 4k resolutie?
 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 

icon

Beste antwoord door wjb 17 May 2020, 10:40

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Flinnn 
Goeie vraag.
Een 4K TV geeft een prima beeld op een HD (1K) uitzending, meestal zelfs een wat beter beeld dan een HD TV, omdat het beeld opgeschaald wordt (niet uitvergroot zoals jij schrijft) d.w.z. dat de TV het beeld electronisch wat scherper maakt, hetgeen je overigens ook uit kunt zetten zou je dat willen. 
Inderdaad er zijn  (nog) niet zoveel 4K zenders, maar dat wordt wel steeds wat meer de laatste tijd.
Ik persoonlijk zou het zonde van het geld vinden als je een HD TV zou kopen i.p.v. een 4K, want ik ben bang dat je over een tijdje er spijt van krijgt.
En om de prijs hoef je het niet te laten ze zijn nu praktisch even duur als HD TV's.
Overigens kost een 4K abonnement maar 2,50 extra bij de KPN, maar je kunt dit ook afwachten en eerst gewoon je HD abonnement blijven gebruiken, wat je zelf verkiest. Ook dan heb je een prima beeld op je nieuwe 4K TV.

Reputatie 1

Hoi @huistijger bedankt voor je reactie!

Dus als ik het goed begrijp geeft kijken op een 4k tv een beter beeld kwaliteit met een 1k “ source “ dan kijken via een HD tv ook op 1k “ source “? Door het opgeschaald beeld dat 4k creëert.

Maakt het dan ook nog uit welk tv merk ik aanschaf dat het ene merk daar sterker in is? Of zit daar geen verschil in?

Mijn Prijs klasse is tussen de €700,- en €1000,- (kado van oma&opa)

Reputatie 7

Een 4K TV geeft een prima beeld op een HD (1K) uitzending, meestal zelfs een wat beter beeld dan een HD TV, omdat het beeld opgeschaald wordt (niet uitvergroot zoals jij schrijft) d.w.z. dat de TV het beeld electronisch wat scherper maakt, hetgeen je overigens ook uit kunt zetten zou je dat willen. 

Dit is mijns inziens iets te kort door de bocht en leidt tot foutieve interpretaties zoals ook blijkt uit de opmerking...

Dus als ik het goed begrijp geeft kijken op een 4k tv een beter beeld kwaliteit met een 1k “ source “ dan kijken via een HD tv ook op 1k “ source “? Door het opgeschaald beeld dat 4k creëert.

Het beeld wordt niet electronisch wat scherper gemaakt, het wordt opgerekt op basis van een algoritme waarbij er zo weinig mogelijk kwaliteit verloren gaat. De moderne 4K televisie is daar behoorlijk goed in en dus zal je nauwelijks tot geen kwaliteitsverlies ervaren. Vrijwel alle grote merken doen dat opschalen prima en dus zijn het andere criteria die doorslaggevend zullen zijn in jouw keuze.

Zo zweer ik bij een Sony vanwege de, mijns inziens, meest natuurgetrouwe weergave van kleuren terwijl een ander de wat fellere kleuren van een Samsung apprecieert en een derde juist het ambilight van een Philips waanzinnig vindt.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Flinnn 
@wjb verwoord het beter dan ik, maar hij heeft helemaal gelijk.
En wat betreft de TV-keus, ach dat is meer persoonlijke smaak, ikzelf heb nu een Samsung omdat die kleuren me erg aanspreken, maar daarvoor had ik Philips puur en alleen om de ambilight, en als ik een volgende TV ga kopen over een paar jaar dan denk dat het toch weer een Philips met ambilight wordt.
Maar zoals ik zeg da's een persoonlijke keuze.
Maar voor 700 tot 1000 euro kun je al heel wat moois kopen, ik wou dat ik zo'n Oma en Opa had :blush:  Gefeliciteerd met je erg mooie cadeau Flinnn!

Reputatie 1

Dank beide! @huistijger @wjb hier mee helpen jullie mij behoorlijk uit de brand, het is allemaal nog al ingewikkeld als je niet snapt hoe het allemaal werkt.

Ik kan dus met een gerust gevoel een mooie 4k tv aanschaffen zonder dat ik er later spijt van heb/krijg. Nu alleen dan even uitzoeken welk merk, model en specs mij aanspreken. 100hz of hoger uiteraard en dan welk beeldscherm type LED, OLED of QLED ik uitkies. Hopelijk dat de versoepelende corona maatregelen mij daar toe zetten. Fijne dag beide!

Reageer