Beantwoord

Aansluiting geluidsinstallatie op tv-ontvanger

  • 1 January 2020
  • 11 reacties
  • 1715 keer bekeken

Ik heb een oude geluidsinstallatie (hulpstekker-aansluitingen) die ik wil aansluiten op de VIP5202.

de HDMI-aansluiting wordt al voor de TV gebruikt.

Wat te doen?

alvast bedankt.

mvg,

Nico Hollander

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door CLear 1 January 2020, 21:43

Bekijk origineel

11 reacties

De Vip5202 heeft een optische uitgang. Die kan je met een speciale kabel (toslink) aansluiten op een audio omvormer (DAC) . De DAC sluit je met analoge tulpstekkers aan op je apparatuur. Totale setup kan voor circa 30 euro.

Link naar toslink-kabel

 

*admin: bericht aangepast ter verduidelijking 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @NicoHollander Welkom hier op het KPN Forum. Een goeie tip, volgens mij. Kun je er mee uit de voeten? 

Helaas, alles aangesloten, maar zenders worden niet gevonden. Het betreft een Technics CD stereo systeem SC-CH404. Doe ik iets verkeerd of zijn er andere oplossingen? Alvast bedankt.

 

Hallo @NicoHollander , wat bedoel je met zenders worden niet gevonden, als ik het goed lees wil je radio luisteren via jouw geluidsinstallatie zonder de tv aan te hoeven hebben.

 

precies. Ik heb de installatie zoals in een vorige reactie omschreven aangesloten m.b.v. een audio omvormer. Maar het lijkt er op dat die aansluiting niet werkt, want alleen SKY-radio wordt gevonden. Waarschijnlijk via de antenne die aan de geluidsinstallatie vast zit. Is aan de rechterkant op de foto net nog zichtbaar.

Hallo @NicoHollander , die antennekabel kun je wel verwijderen.

Zet de tv-decoder aan, op de afstandsbediening zit een knop [radio] daar druk je op en je ziet de radiokanalen 801 etc., 808 is Sky Radio. Als je weer tv wilt kijken druk je op de knop [tv].

Via DCC play waar je nu de tulpstekkers op het zitten zou moeten kunnen, weet ik niet zeker anders een aansluiting met AUX in of AUDIO L+R in.

Succes.

Laat even weten of het gelukt is.

 

Die kende ik Jan en die werkt natuurlijk ook.
Maar hoe krijg ik geluid via de stereoinstallatie. Daarvoor had ik die eerder genoemde aansluittip gekregen, die nu (nog) niet blijkt te werken.
 

Hallo @NicoHollander , is die Technics foto dan geen Stereo-installatie?

Wat ik al eerder schreef, je moet vanuit de tv-decoder aansluiten op een AUX-in of AUDIO L+R in aansluiten, dan moet het gewoon werken.

 

 

Die kende ik Jan en die werkt natuurlijk ook.
Maar hoe krijg ik geluid via de stereoinstallatie. Daarvoor had ik die eerder genoemde aansluittip gekregen, die nu (nog) niet blijkt te werken.
 

Hallo @NicoHollander , aan de ene  kant schrijf je dat mijn oplossing werkt en aan de andere vraag je hoe je geluid krijgt, dat is in tegenspraak met elkaar.

Ik begrijp ondertussen de installatie, ik heb de handleiding even bekeken.

 

KPN maakt geen gebruik van de FM. Die hele coax kan er dus af en de FM tuner in je apparaat heb je niks meer aan.

:small_blue_diamond: Om radio te luisteren kies je op je versterker de ingang DCC (het is idd een oud beestje want DCC cassettedecks zijn er vls mij al 15 jaar niet meer)
:small_blue_diamond:Je zorgt ervoor dat de voeding van de DAC (omvormer van optisch naar tulp) aan staat (in stopcontact en in de DAC).
:small_blue_diamond: Je zet de Arris 5202 aan op een radiozender. Aangezien ie zelf helaas geen display heeft het handigst ook even je tv aan te zetten. Die kan daarna weer uit bij alleen radio.
TV geluid kan zo ook via je versterker :wink: .

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het proberen ergens deze week. Fijne week verder.

Reageer