Beantwoord

Aantal vaste IP adressen DHCP binding

  • 17 January 2019
  • 8 reacties
  • 1098 keer bekeken

Ik heb een Experia Box V10 en Domoticz (huisautomatisering).
Ik heb begrepen dat ik in totaal 32 Wifi nodes kan gebruiken, maar ik kan ze niet allemaal een vast IP adres geven. Dit lijkt te zijn gelimiteerd op 10 stuks.
Met die 10 stuks red ik het niet. Na een spanningsuitval gebeurt het nog wel eens dat de Experiabox IP adressen uitgeeft die niet gelijk zijn aan de vorige waardoor bepaalde Wifi switches niet meer bereikbaar zijn. Ik moet dan in Domoticz die IP adressen aanpassen.

Is het aantal van 10 vaste IP adressen te verhogen?

Groet,

Rob

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door erwinde 17 January 2019, 14:57

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Dit issue speelt al vele jaren en ondanks dat KPN ooit de belofte heeft uitgesproken om het maximale aantal naar 25 te verhogen is dat er helaas nog nooit van gekomen.
Ik heb er ook een hard hoofd in dat dat ooit nog zal gaan komen.
Reputatie 4
Badge +4
Als je een beetje handig bent met Linux, kan je ook zelf een dhcp server draaien. Je zet dan de dhcp server op de Experiabox uit en draait je eigen dhcp server op een Linux machientje. Dat machientje kan iets simpels en goedkoops als een Raspberry Pie zijn. Dan ben je van alle beperkingen af. Vereist wel wat kennis van (linux/unix) zaken.
Hoi Erwin,

Ik heb nog wel een Rasperberry Pi liggen.
Heb jij een link waar ik daarover iets kan vinden, een tutorial of iets dergelijks.
Reputatie 4
Badge +4
Er is veel op het internet te vinden, maar ik kan me goed voorstellen dat je in het begin door de bomen het bos niet ziet. Ik vond met een snelle zoektocht deze:

https://blog.monotok.org/setup-raspberry-pi-dhcp-server/
http://www.noveldevices.co.uk/rp-dhcp-server

maar er zijn er veel meer.

Het verhaal achter de eerste link lijkt mij het makkelijkst. Succes en laat ff weten of het je gelukt is!
Reputatie 7
Als je een Synology NAS hebt, dan kan je ook een DHCP server op de NAS activeren.
Dat is standaard functionaliteit op een Synology NAS en veel eenvoudiger te beheren.
Ik heb geen Synology NAS.

Aankomend weekend ga ik bovenstaande link eens proberen.

Ik neem aan dat ik met deze oplossing alleen het uitreiken van IP adressen regel en dat ik daarmee niet het aantal mogelijke nodes verhoog?

Beiden, dank voor het meedenken. Zodra ik resultaat heb meld ik het.
Reputatie 4
Badge +4
Je kan zoveel vaste ip adressen aanmaken als je wilt, binnen de grootte van je subnet. Standaard zal dat 192.168.2.0/24 zijn, waarmee je max. 254 bruikbare adressen hebt. Welk deel van de range je dynamisch maakt en welk deel vast bepaal je zelf. (en in het onwaarschijnlijke geval dat je nog meer adressen nodig hebt: dat is mogelijk)
Betekent dit dat ik bij wijze van spreken 254 Wifi apparaten kan gebruiken. Ik had begrepen dat de Experia V10 maximaal 32 Wifi apparaten aan zou kunnen.

Reageer