Vraag

ACM publiceert Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten

  • 27 July 2021
  • 63 reacties
  • 972 keer bekeken

Reputatie 7

Eindelijk heeft de ACM haar Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten gepubliceerd en zal er begin 2022 sprake zijn van volledige een "vrije modemkeuze".

Voor KPN verandert er eigenlijk maar één ding en dat is dat ze op haar GPON netwerk ook andere ONT's zal moeten toestaan.

Het onderstaande zal dus moeten veranderen...

...tenzij KPN de beleidsregel gaat aanvechten.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

63 reacties

En dan is de keuze nog zeer beperkt als je extra diensten naast alleen internet af neemt

zo wordt het al ingewikkelder als je ook iptv en vast bellen af neemt

het is niet zo dat als je naar de mediamarkt gaat een daar een bijvoorbeeld een netgear router koopt

dan zal waarschijnlijk de itv niet werken

mits dat die netgear router het ondersteund en dat is het punt

het lijstje van routers wat voor alle diensten werkt is maar zeer beperkt

ik heb zo een tp-link Omada 605 router maar kan er weinig mee als ik itv ook via dat ding wil doen

helaas

ik zou dan die tp-link achter het glasvezelkastje willen zetten en zo de diensten kunnen gebruiken

dat zal over een half jaar waarschijnlijk ook niet werken helaas

 

 

 

 

Een GPON-kastje is toch een passieve aansluiting en de ACM heeft het over een passieve aansluiting.

Die P2P-aansluitingen zijn volgens mij actieve aansluitingen.

 

Reputatie 7

Een GPON-kastje is toch een passieve aansluiting en de ACM heeft het over een passieve aansluiting.

Die P2P-aansluitingen zijn volgens mij actieve aansluitingen.

Nee, de ONT is een actief kastje wat inhoudt dat deze aangesloten is op een spanningsbron.

Reputatie 7

En dan is de keuze nog zeer beperkt als je extra diensten naast alleen internet af neemt

zo wordt het al ingewikkelder als je ook iptv en vast bellen af neemt

het is niet zo dat als je naar de mediamarkt gaat een daar een bijvoorbeeld een netgear router koopt

dan zal waarschijnlijk de itv niet werken

mits dat die netgear router het ondersteund en dat is het punt

het lijstje van routers wat voor alle diensten werkt is maar zeer beperkt

ik heb zo een tp-link Omada 605 router maar kan er weinig mee als ik itv ook via dat ding wil doen

helaas

ik zou dan die tp-link achter het glasvezelkastje willen zetten en zo de diensten kunnen gebruiken

dat zal over een half jaar waarschijnlijk ook niet werken helaas

Klopt, het is aan de leveranciers van routers of ze de markt van KPN interessant genoeg vinden om daar aanpassingen in de firmware van hun routers voor op te nemen.

Vandaar ook deze beleidsregel want daarmee moet de provider dus genoegzaam publiceren waar de hardware (en firmware) aan moet voldoen om die extra diensten te ondersteunen. Hierdoor worden leveranciers in ieder geval in staat gesteld om, als ze dat interessant vinden, een geschikte router te ontwikkelen.

Een GPON-kastje is toch een passieve aansluiting en de ACM heeft het over een passieve aansluiting.

Die P2P-aansluitingen zijn volgens mij actieve aansluitingen.

Nee, de ONT is een actief kastje wat inhoudt dat deze aangesloten is op een spanningsbron.

Hallo @wjb Daar heb je ook weer gelijk in. KPN is zogenaamd ‘groen’ bezig, maar met het aansluiten van die glasvezelunits worden de klanten toch weer op kosten gejaagd door het stroomverbruik, alhoewel gering. Hoezo 'groen’ bezig?

 

Reputatie 7

Een GPON-kastje is toch een passieve aansluiting en de ACM heeft het over een passieve aansluiting.

Die P2P-aansluitingen zijn volgens mij actieve aansluitingen.

Nee, de ONT is een actief kastje wat inhoudt dat deze aangesloten is op een spanningsbron.

Hallo @wjb Daar heb je ook weer gelijk in. KPN is zogenaamd ‘groen’ bezig, maar met het aansluiten van die glasvezelunits worden de klanten toch weer op kosten gejaagd door het stroomverbruik, alhoewel gering. Hoezo 'groen’ bezig?

Hoe je het ook wendt of keert, er zal toch altijd een mediaconverter actief moeten zijn en of die nu in een router ingebakken zit of in een ONT, veel verschil in verbruik zal het niet geven.

Ik denk dat je dan vooral moet kijken naar het verbruik van energie en grondstoffen bij de productie van het apparaat om te bepalen hoe “groen” zo’n ONT is.

Reputatie 7
Badge +10

Eindelijk heeft de ACM haar Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten gepubliceerd en zal er begin 2022 sprake zijn van volledige een "vrije modemkeuze".

Mijn God, waarom pas in 2022, is pakweg nog weer een half jaar verder.

Reputatie 7

Eindelijk heeft de ACM haar Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten gepubliceerd en zal er begin 2022 sprake zijn van volledige een "vrije modemkeuze".

Mijn God, waarom pas in 2022, is pakweg nog weer een half jaar verder.

En dan is het nog maar afwachten of er nog een provider is die deze beleidsregel zal aanvechten.

Een GPON-kastje is toch een passieve aansluiting en de ACM heeft het over een passieve aansluiting.

Die P2P-aansluitingen zijn volgens mij actieve aansluitingen.

Nee, de ONT is een actief kastje wat inhoudt dat deze aangesloten is op een spanningsbron.

Hallo @wjb Daar heb je ook weer gelijk in. KPN is zogenaamd ‘groen’ bezig, maar met het aansluiten van die glasvezelunits worden de klanten toch weer op kosten gejaagd door het stroomverbruik, alhoewel gering. Hoezo 'groen’ bezig?

 


Hoezo niet groen, bij glasvezel zal je altijd het licht om moeten zetten naar eentjes en nullen zodat je router ermee kan communiceren, of je nu PON of AON hebt, er zit altijd een omvormer er tussen en die heeft nu eenmaal stroom nodig, groen bezig een glasvezel gaat al prima ten opzichte van koper, daar is nog meer stroom nodig om die eentjes en nullen bij jou modem te krijgen.

Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ook al hebben ze bij glas ook wel de nodige Kilowatjes nodig.

Wil je echt groen, weg met de SET top box voor de TV, gewoon een TV app scheelt veel meer stroomverbruik, gemiddeld is het meer dan 1 per huishouden.

 

Leuk leesvoer.:grin:

https://www.overons.kpn/nl/kpn-voor-nederland/duurzaamheid/kpn-is-milieubewust

Reputatie 7

Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ...

Wat bedoel je daarmee?

Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ...

Wat bedoel je daarmee?

Halo @wjb , dat KPN de stroom voor de xDSL lijn betaalt en de klant de stroom voor de glaslijn.

 

Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ...

Wat bedoel je daarmee?

Halo @wjb , dat KPN de stroom voor de xDSL lijn betaalt en de klant de stroom voor de glaslijn.

 

Ik denk dat een chipset van een dsl modem 

Van de router ook wel extra verbruikt

Verschil bij een fritzbox 7590 op dsl

Of een fritzbox 5530 op glas zal minimaal zijn

Fritzbox is een voorbeeldje 

Reputatie 7

Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ...

Wat bedoel je daarmee?

Halo @wjb , dat KPN de stroom voor de xDSL lijn betaalt en de klant de stroom voor de glaslijn.

Maar dat is helemaal niet zo.

Reputatie 7
Badge +22

Vrije modem keuze is leuk, maar krijg we straks niet het probleem dat de klantenservice je niet meer helpt omdat je een eigen modem hebt, want de ene heeft modem A en de andere weer B en ga zo maar door. Want als de klantenservice van al die modems de instellingen en het gebruik van moet weten, zal zooitje worden denk ik. 

Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ...

Wat bedoel je daarmee?

Halo @wjb , dat KPN de stroom voor de xDSL lijn betaalt en de klant de stroom voor de glaslijn.

Maar dat is helemaal niet zo.

Oh nee, wie betaalt dan wat?

Reputatie 7

Alleen nu bij glas mag de klant het betalen, bij koper komt het van KPN zelf, ...

Wat bedoel je daarmee?

Halo @wjb , dat KPN de stroom voor de xDSL lijn betaalt en de klant de stroom voor de glaslijn.

Maar dat is helemaal niet zo.

Oh nee, wie betaalt dan wat?

Jij betaalt uiteraard het stroomverbruik van jouw VDSL modem en daar valt ook het marginale stroomverbruik voor het verzenden van data onder maar dat is bij glas niet anders.

Reputatie 7

Vrije modem keuze is leuk, maar krijg we straks niet het probleem dat de klantenservice je niet meer helpt omdat je een eigen modem hebt, want de ene heeft modem A en de andere weer B en ga zo maar door. Want als de klantenservice van al die modems de instellingen en het gebruik van moet weten, zal zooitje worden denk ik. 

Dat is de keuze van de abonnee die voor een eigen router kiest.

Klantenservice van KPN zal geen support leveren maar dat geeft mijns inziens ook niet.

Vrije modem keuze is leuk, maar krijg we straks niet het probleem dat de klantenservice je niet meer helpt omdat je een eigen modem hebt, want de ene heeft modem A en de andere weer B en ga zo maar door. Want als de klantenservice van al die modems de instellingen en het gebruik van moet weten, zal zooitje worden denk ik. 

Geen probleem je zet gewoon de door de provider geleverde router/modem er weer achter het aansluitpunt 

Reputatie 7
Badge +22

Dat is de keuze van de abonnee die voor een eigen router kiest.

Klantenservice van KPN zal geen support leveren maar dat geeft mijns inziens ook niet.

Klopt, maar voor ons is dat ook niet zo’n probleem, we weten hoe we de modem moeten instellen. Maar zijn zat klanten die het niet weten, maar een modem van KPN blijft wel mogelijk zodat minder ervaren klanten het gewoon kunnen aansluiten? 🤔

Reputatie 7
Badge +22

Geen probleem je zet gewoon de door de provider geleverde router/modem er weer achter het aansluitpunt 

Inderdaad dat is ook zo. 👍🏼

Dat is de keuze van de abonnee die voor een eigen router kiest.

Klantenservice van KPN zal geen support leveren maar dat geeft mijns inziens ook niet.

Klopt, maar voor ons is dat ook niet zo’n probleem, we weten wat we moeten doen. Maar zijn zat klanten die het niet weten, maar een modem van KPN blijft wel mogelijk zodat minder ervaren klanten het gewoon kan aansluiten? 🤔

Minder ervaren klanten gaan ook niet zelf met een modem zitten 'klooien'.

Reputatie 7

Dat is de keuze van de abonnee die voor een eigen router kiest.

Klantenservice van KPN zal geen support leveren maar dat geeft mijns inziens ook niet.

Klopt, maar voor ons is dat ook niet zo’n probleem, we weten hoe we de modem moeten instellen. Maar zijn zat klanten die het niet weten, maar een modem van KPN blijft wel mogelijk zodat minder ervaren klanten het gewoon kan aansluiten? 🤔

Die zullen dan ook vast geen behoefte hebben aan een eigen router en gewoon voor een Experia/KPN Box kiezen. Ik verwacht dat 95% van de abonnees gewoon een Experia/KPN Box of FRITZ!Box zal blijven gebruiken. Die andere 5% weet vast wel wat ze doen.

Reputatie 7
Badge +22

Klopt, maar voor ons is dat ook niet zo’n probleem, we weten wat we moeten doen. Maar zijn zat klanten die het niet weten, maar een modem van KPN blijft wel mogelijk zodat minder ervaren klanten het gewoon kan aansluiten? 🤔

Minder ervaren klanten gaan ook niet zelf met een modem zitten 'klooien'.

Weet ik, maar was ook meer de vraag of KPN dan eventueel gaat stoppen met eigen modems leveren. Maar zo aan jou bericht te lezen zal dat wel niet gebeuren. 😉

Reputatie 7
Badge +22

Die zullen dan ook vast geen behoefte hebben aan een eigen router en gewoon voor een Experia/KPN Box kiezen. Ik verwacht dat 95% van de abonnees gewoon een Experia/KPN Box of FRITZ!Box zullen blijven gebruiken. Die andere 5% weet vast wel wat ze doen.

ja dat is inderdaad waar. 

Dat is de keuze van de abonnee die voor een eigen router kiest.

Klantenservice van KPN zal geen support leveren maar dat geeft mijns inziens ook niet.

Klopt, maar voor ons is dat ook niet zo’n probleem, we weten hoe we de modem moeten instellen. Maar zijn zat klanten die het niet weten, maar een modem van KPN blijft wel mogelijk zodat minder ervaren klanten het gewoon kan aansluiten? 🤔

Die zullen dan ook vast geen behoefte hebben aan een eigen router en gewoon voor een Experia/KPN Box kiezen. Ik verwacht dat 95% van de abonnees gewoon een Experia/KPN Box of FRITZ!Box zal blijven gebruiken. Die andere 5% weet vast wel wat ze doen.

Lijkt mij een fritzbox beter als een edge router

@wjb goed bedoeld van jou 

Maar zomaar een script kopiëren van internet en in je eigen router gooien mm 

Is niet mijn ding 

Als de vrije router er echt is ga ik voor netgear 

Of TP-Link omada