Beantwoord

Advies gevraagd: router keuze

• 5 juli 2017
  • 9 reacties
  • 381 keer bekeken

Beste allen,

Ik ben nieuw op het forum en heb zojuist een kpn glasvezel abonnement afgesloten.
Nu krijg ik de experiabox v10 thuisgestuurd, alleen wil ik graag een eigen router gebruiken om vpn functionaliteit te behouden.

Uiteraard ben ik op de hoogte dat telefonie niet gaat werken, en dat het een oplossing is die KPN zelf niet adviseert.

Welk type router adviseren jullie uit eigen ervaring, i.c.m. ondersteuning van het IPTV vlan?

Ik ben in het bezit van een Asusu AC-RT66U, maar hier lees ik flink wat configuratie issues over.

edit: ik zie nu dat ik beter deze post in het thuisnetwerk gedeelte had kunnen plaatsen. Excuses.

Admin: topic verplaatst naar Thuisnetwerk :)
icon

Beste antwoord door wjb 5 juli 2017, 18:22

Momenteel gebruik ik nog een Cisco RV180W achter mijn Experia Box, maar in mijn geval is die puur voor mijn zakelijke netwerk. Vandaar ook de keuze voor Cisco immers daarmee kan ik eenvoudig een Site-2-Site verbindingen opzetten met mijn kantoor. Dit werkt al jaren vlekkeloos.

Ons privé netwerk loopt gewoon nog via de Experia Box en ook televisie laat ik met opzet niet via een tweede router lopen. Dat leidt eigenlijk altijd tot ellende. Problemen met live televisie kijken (IGMP multicasts), het terugkijken van opnames lukt niet en/of de MéérTV functionaliteit werkt niet.

Mag ik je vragen waarom je een eigen router wilt gebruiken?
Heb je ook dit topic al gelezen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Ha @rs2704, hartelijk welkom op ons forum! Goed dat je je aan het oriënteren bent en dat je dit hier doet 🙂. Ik ben geen expert op het gebied van routers anders dan onze eigen Experiabox, dus het advies laat ik graag aan de heren boven mij over. Voor wat betreft de richtlijn waar je het over hebt, die is er nog niet. Wel heeft mijn collega Joran in het topic waar wjb het over heeft een linkje naar de consuwijzer gedeeld. Daar wordt uitgelegd dat er nog een onderzoek plaatsvindt wat naar verwachting medio dit jaar is afgerond. Dat is natuurlijk rond nu, dus hou die website en het topic in de gaten!
Reputatie 7
Ikzelf gebruik gewoon de Experiabox. Heb de v10. Bevalt prima. Heb alleen 1 blurayspeler met youtube, 1 smart-TV en ook 1 TV ontvanger van KPN (de Arris). Er zijn dus 3 aansluitingen in gebruik. Laptop via wifi. Telefoon heb ik ook thuis maar gebruik meestal de mobiele (da's geen smartphone).
Het stelt bij mij dus niet zo veel voor qua netwerk.

Voor TV en vaste telefoon zit je vast aan de experia. Daarachter kan evt. een router (zie artikel; ik heb daar geen ervaring mee).
Reputatie 7
Momenteel gebruik ik nog een Cisco RV180W achter mijn Experia Box, maar in mijn geval is die puur voor mijn zakelijke netwerk. Vandaar ook de keuze voor Cisco immers daarmee kan ik eenvoudig een Site-2-Site verbindingen opzetten met mijn kantoor. Dit werkt al jaren vlekkeloos.

Ons privé netwerk loopt gewoon nog via de Experia Box en ook televisie laat ik met opzet niet via een tweede router lopen. Dat leidt eigenlijk altijd tot ellende. Problemen met live televisie kijken (IGMP multicasts), het terugkijken van opnames lukt niet en/of de MéérTV functionaliteit werkt niet.

Reputatie 7
...Alles werkt probleemloos, al blijft de wens om de experia te vervangen met een managed switch met vlan en igmp snooping ondersteuning > vlans uit elkaar en direct de poorten taggen op router en iptv ontvangers.Dat zal niet meer gaan als je alle functionaliteit van de TV ontvanger wilt gebruiken.
De TV streams komen via vlan 4 (IPTV) op de Experia Box binnen en voor alle andere functies zoals MéérTV is communicatie over vlan 6 (Internet). De IGMP proxy server in de Experia Box regelt dat het juiste externe vlan gebruikt wordt voor de gevraagde communicatie.
Als je een TV ontvanger via switch met vlan ondersteuning rechtstreeks op de NTU aansluit, dan sluit je hem dus aan op vlan 4 of op vlan 6, niet op beide.
Reputatie 7
Post staat nu in thuisnetwerk. Verplaatst door een moderator.
Onder Thuisnetwerk staat ook dit artikel van gebruiker wjb:
Gebruik een eigen router achter de Experia Box
Post staat nu in thuisnetwerk. Verplaatst door een moderator.
Onder Thuisnetwerk staat ook dit artikel van gebruiker wjb:
Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit artikel bekeken, maar was vooral benieuwd naar de gebruikerservaringen ipv de technische mogelijkheden en how-to.

Welke router gebruik je zelf? En bevalt deze goed PeterG?

Ik heb vpn functionaliteit nodig naar binnen toe. Daarnaast nog een geavanceerde firewall staan met een IPS engine, maar dat is voor nu nog een brug te ver.

Hoe heb je de experia geconfigureerd om de site-to-site goed op te bouwen?
Het artikel heb ik ook al gelezen, liever vandaag dan morgen. Staat er geen richtdatum voor? Of lees ik er overheen.
Dank je wel Marcia_! Ik wacht in spanning af wat er gaat gebeuren.

Ik heb met hulp van wjb mijn vpn kunnen configureren. Dank daarvoor wjb!

Nu is de config als volgt:
NTU > Experia WAN
>> DMZ op static ip van Router obv MAC adres.

LAN1 > Aus RT-AC66U Router > VPN Server
LAN2 > Switch > 3x Arcadyan TV ontvanger

Alles werkt probleemloos, al blijft de wens om de experia te vervangen met een managed switch met vlan en igmp snooping ondersteuning > vlans uit elkaar en direct de poorten taggen op router en iptv ontvangers.

Reageer