Beantwoord

Advies gevraagd welke accespoint icm experia V10?

• 4 juni 2017
  • 9 reacties
  • 596 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Heb nu bijna een stiefjaar de experia V10.
Mijn ervaringen met deze router zijn zo-zo. Vooral de stabiliteit van de WiFi op 5ghz. Dit valt vaak weg of verbreekt internet verbinding. 2.4ghz WiFi is wel erg stabiel.
De router is een paar keer omgewisseld geweest ivm andere oorzaken. Fabrieksherstel en opnieuw pushen van de FW door KPN helpt niets. Voor de issues op de 5ghz wordt deze niet omgeruild.(beleid KPN)
Echter de gemene deler bij de totaal 3 v10 gehad te hebben : 5ghz is onstabiel bij meer dan 3 devices hierop aangesloten. Ik heb verschillende samenstellingen aangesloten gehad om de oorzaak bij de device te kunnen uitsluiten.
Nu heb ik op zolder een kpn WiFi versterker , werkt prima. Heel stabiel. Ook heel betaalbaar. Echter deze kan niet aan de muur bevestigd worden.

Ik ben op zoek naar een accespoint die ik aan de muur (buitenkant meterkast bv) kan ophangen . Keuze is er, maar zijn er hier mensen met ervaring met een non-KPN accespoint in hun thuisnetwerk ?

Ik hoor het graag
icon

Beste antwoord door VincentvanDrie7 7 juni 2017, 14:48

@wjb :
kogel is door de kerk : Er komt een Wifi "versterker" van KPN in de woonkamer erbij. Heb meerdere UTP aansluitingen in de woonkamer in de muur dus kan hem ook nog goed positioneren.

Betaalbaar alternatief dus en ik heb met de "versterker" op zolder getest met een laptop , android telefoon en ipad. Dikke prima. Ik neem deze gok wel.

dank voor de tips
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Ik gebruik die EDIMAX CAP1200's naar alle tevredenheid in ons netwerk thuis maar weet dat ik switches gebruik die IGMP snooping ondersteunen en daarmee worden de TV streams bij de CAP1200's weggehouden.
Wij hebben een 500Mbps glasvezel verbinding en uiteraard willen we dan ook het maximale uit de wifi halen.
Dat betekent dus per definitie 802.11ac wifi via 5GHz. 5GHz heeft echter heel veel moeite om door vloeistoffen en vaste materialen te komen. 5GHz wifi werkt het beste als er een zichtlijn tussen wifi accesspoint en mobiel apparaat is. Zit ik met mijn tablet op schoot op mijn draaifauteuil met mijn gezicht naar een 5GHz wifi accesspoint dan zijn snelheden boven de 300Mbps geen uitzondering. Keer ik die draaifauteuil om zodat ik tussen het accesspoint en mijn tablet zit dan kan het maar zo zijn dat de snelheid terugzakt naar 200Mbps.
In mijn U vormige kamer (woonkamer -> eetkamer -> tuinkamer) heb ik dan ook twee 5GHz wifi accesspoints staan zodat er vrijwel overal een zichtlijn mogelijk is.
Als bij het plaatsen van een wifi accesspoint bij de meterkast snelheden gehaald worden die lager is dan jouw lijn naar Internet, overweeg dan toch echt het wifi accesspoint in de woonkamer te plaatsen.

Heb je een Android device, overweeg dan ook de app SmartWifiSelector. Zelfs bij wifi accesspoint die geen bandsteering hebben kan je er met deze app voor zorgen dat jouw device altijd met het sterkste 5GHz accesspoint verbonden is.

Daarnaast hanteer ik de vuistregel dat een extra wifi accesspoint gewenst is als de veldsterkte structureel onder de -65dBm ligt. Dit is de algemeen aanvaarde grens waarbij streaming diensten, zoals het kijken van een YouTube film of ITV Online, nog goed zouden moeten functioneren.
Reputatie 7
Ik heb zelf naast de Experia Box V10 één KPN Wifi "versterker" op de tweede verdieping en drie EDIMAX CAP1200's in gebruik. De reden om die EDIMAX accesspoints te gebruiken is omdat ik naast het privé wifi netwerk ook een zakelijk wifi netwerk in gebruik heb op een apart VLAN. Als dat niet het geval geweest zou zijn, dan had ik zeker puur en alleen voor de KPN Wifi "versterker" gekozen. De wifi van dat accesspoint is heel goed en voor de prijs van één zo'n EDIMAX koop je twee KPN Wifi "versterkers".
Waarom wil je dat ding aan de buitenzijde van de meterkast plaatsen. Persoonlijk zou ik er één in de woonkamer bij de televisie plaatsen en de TV ontvanger weer op de KPN Wifi "versterker" aansluiten. Ja, dat is geen probleem want de KPN Wifi "versterker" heeft ook een ingebouwde switch waar vier apparaten op aangesloten kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +15
Ik heb zelf een ubiquiti AP maar als je niet weet wat je doet levert deze gigantische problemen op met iTV van KPN (Je moet het echt in een apart netwerk hangen).
Reputatie 7
Badge +15
@SjorsK goed dat je het zegt. . Ik was al aan het kijken bij ubiquiti. Wat zijn precies de issues ? en wat in je met een apart netwerk ? fysiek geheel een ander netwerk ? of "nummeriek" ander netwerk (range). Als je daar meer info over hebt hoor ik dat graag van je.

edit: volgens mij deze issues : https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itv-problemen-unifi-access-point-420110

Mijn opstelling in huis is dat nu de experiabox router is. Daarop is een netgear safe pro GS116ev2 aangesloten. Deze bedient alle UTP punten in huis. Op zolder is een UTP punt waar de kpn accespoint als wifi en als switch fungeert . Op meerdere locaties (3) heb ik een IPTV kastje aangesloten via de UTP (en dus via de GS116ev2.. In mijn netwerk is IPTV en normaal dataverkeer onderdeel van 1 netwerk.
Dat gaat dus niet lekker met de ubiquiti ?

Naja, afhankelijk van hoe je IGMP snooping gaat werkt de TV niet, of je accesspoint gaat plat 😛 Ik heb het probleem opgelost door er een router tussen te zetten (Dat is de wat beknoptere uitleg 😉 )
Reputatie 1
Heb nu bijna een stiefjaar de experia V10.
Mijn ervaringen met deze router zijn zo-zo. Vooral de stabiliteit van de WiFi op 5ghz. Dit valt vaak weg of verbreekt internet verbinding. 2.4ghz WiFi is wel erg stabiel.
De router is een paar keer omgewisseld geweest ivm andere oorzaken. Fabrieksherstel en opnieuw pushen van de FW door KPN helpt niets. Voor de issues op de 5ghz wordt deze niet omgeruild.(beleid KPN)
Echter de gemene deler bij de totaal 3 v10 gehad te hebben : 5ghz is onstabiel bij meer dan 3 devices hierop aangesloten. Ik heb verschillende samenstellingen aangesloten gehad om de oorzaak bij de device te kunnen uitsluiten.
Nu heb ik op zolder een kpn WiFi versterker , werkt prima. Heel stabiel. Ook heel betaalbaar. Echter deze kan niet aan de muur bevestigd worden.

Ik ben op zoek naar een accespoint die ik aan de muur (buitenkant meterkast bv) kan ophangen . Keuze is er, maar zijn er hier mensen met ervaring met een non-KPN accespoint in hun thuisnetwerk ?

Ik hoor het graag

Dubbelzijdig plakband of tape icm kpn WiFi versterker 🙂
Reputatie 2
Badge
@SjorsK goed dat je het zegt. . Ik was al aan het kijken bij ubiquiti. Wat zijn precies de issues ? en wat in je met een apart netwerk ? fysiek geheel een ander netwerk ? of "nummeriek" ander netwerk (range). Als je daar meer info over hebt hoor ik dat graag van je.

edit: volgens mij deze issues : https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itv-problemen-unifi-access-point-420110

Mijn opstelling in huis is dat nu de experiabox router is. Daarop is een netgear safe pro GS116ev2 aangesloten. Deze bedient alle UTP punten in huis. Op zolder is een UTP punt waar de kpn accespoint als wifi en als switch fungeert . Op meerdere locaties (3) heb ik een IPTV kastje aangesloten via de UTP (en dus via de GS116ev2.. In mijn netwerk is IPTV en normaal dataverkeer onderdeel van 1 netwerk.
Dat gaat dus niet lekker met de ubiquiti ?
Reputatie 2
Badge
@MM5

NOPE, voetje steekt te veel uit en de zijkanten moeten echt vrij zijn voor goed ontvangst ....
Is geen oplossing en zeker geen knappe.
Reputatie 2
Badge
@wjb. Waarom de meterkast ? Zit direct aan trapgat en deze ligt relatief centraal voor WiFi bereik beneden en eerste verdieping. Dit met de kpn WiFi versterker op zolder lijkt mij een ideaal oplossing.

De mogelijkheden van de kpn WiFi versterker zijn mij bekend. Op zolder werkt deze naar behoren. Stabiel en behoorlijk bereik.
Maar met je advies trigger je wel "iets". Bij alle merken AP's die plafond of muur montabel zijn, zijn business AP's die igmp niet ondersteunen (TP-Link) of niet goed (Unify). Vsn de edimax weet ik het zo 1-2-3 niet.
Gemene deler ze zijn dus duur , hoe het reageert op routed ITV is dus tricky. En aparte VPN voor mijn WiFi vind ik een hoop gedoe, vooral omdat ik alles juist op 1 netwerk wil (wired/WiFi )

Heb zelf rondom de tv beneden al 8 port switch voor Al het apparatuur daar. Incluis een sonos zoneplayer .... die zit wired en is de basis voor het aparte sonos-net die de losse sonos players door het huis bediend... zou dat "bijten "? Zo nee dan ga ik dan toch maar voor een kpn WiFi versterker beneden.
Reputatie 2
Badge
@wjb :
kogel is door de kerk : Er komt een Wifi "versterker" van KPN in de woonkamer erbij. Heb meerdere UTP aansluitingen in de woonkamer in de muur dus kan hem ook nog goed positioneren.

Betaalbaar alternatief dus en ik heb met de "versterker" op zolder getest met een laptop , android telefoon en ipad. Dikke prima. Ik neem deze gok wel.

dank voor de tips

Reageer