Beantwoord

Airco verbinden met Wifi 2.4 GHz van de V10 met twee Experia Wifi's

  • 30 November 2022
  • 13 reacties
  • 383 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenavond,

Ik wil graag mijn airco verbinden met de WiFi maar deze ondersteund alleen 2.4GHz.

Ik heb de v10 modem met twee Experia WiFi.

Mijn V10 modem geeft geen WiFi signaal omdat ik de Experia WiFi heb aangesloten. Dus daar de 5GHz uitschakelen heeft geen zin.

Hoe kan ik zorgen dat de de airco met mijn 2.4 GHz verbinding maakt en ook zo blijft? Nu zit de 5GHz in de weg.

Meerdere forums terug gelezen maar vind daar geen antwoord op mijn probleem/vraag.

Wie kan mij verder helpen ?

icon

Beste antwoord door Joep1965 30 November 2022, 21:45

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +19

Dag @S.te.phan we zien dit vaker.  De wifiversterkers hebben tegenwoordig een extra wifi netwerk waar je de 2.4ghz band en de 5ghz band wel kunt splitsen.  Gebruik dan daarvan de 2.4ghz band.  Uiteraard moet je mobiel daar dan ook mee verbonden zijn als je de airco wil bedienen.   Hier kan je lezen hoe het werkt. 

Reputatie 1

Hallo Joep, bedankt voor je bericht. 
 

Zeker de moeite waard om te proberen. 
Maar je zegt ook dat mijn mobiel verbonden moet zijn met hetzelfde WiFi signaal als je deze wil bedienen? Klopt dat wel? Want het is toch ook mogelijk om de airco op willekeurige plaatsen te bedienen terwijl je dan verbonden bent met je eigen 3G/4G netwerk?

Badge +19

Dat zou best kunnen hoor. Kwestie van proberen. 

Reputatie 7

Maar je zegt ook dat mijn mobiel verbonden moet zijn met hetzelfde WiFi signaal als je deze wil bedienen? Klopt dat wel? 

Vaak zien we dat tijdens de initiële configuratie van de wifi op een apparaat (in dit geval een airco) m.b.v. een app de telefoon waarop de app draait op exact dezelfde wifi aangesloten moet zijn, zelfs op dezelfde frequentie zodat de wifi instellingen incl. wachtwoord van de telefoon naar het te configureren apparaat overgezet kunnen worden.

Als jouw airco dan eenmaal geconfigureerd is dan kan de telefoon ook via andere kanalen met de airco communiceren.

Reputatie 1

Goedemiddag, 

Ik heb inmiddels al meerdere pogingen gedaan maar krijg de airco nog steeds niet met de WiFi gekoppeld.

 

Extra WiFi netwerk aangemaakt (alleen op 2.4ghz) zoals Joep al schreef werkt niet.

Alle Experia WiFi’s uitgeschakeld en modem v10 weer ingeschakeld. Ook daar weer de 5 ghz uitgeschakeld. Maar ook dat werkt niet.

Het vreemde is dat ik bijna alle stappen kan doorlopen en dat de airco ook het WiFi signaal pakt maar bij het het registreren krijg ik constant de melding. netwerkfout, probeer het opnieuw.

Wie heeft voor mij de gouden tip om dit probleem op te lossen?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@S.te.phan welk merk is de airconditioning? En heb je al contact gehad met het bedrijf zelf? Om te vragen of er nog extra instellingen nodig zijn?

Reputatie 1

Goedenavond Bram,

het is een Panasonic.

Ik heb inderdaad al contact gehad met het installatie bedrijf maar ze geven aan dat het aan mijn modem ligt.

 

Reputatie 7
Badge +17

@S.te.phan wil je dan toch nog 1 keer contact met Panasonic opnemen? Vraag ze daarbij wat het precies is dat er mist of ontbreekt. Welke instellingen, protocollen of eisen nodig zijn. 

Hoe meer informatie over wat nodig is, hoe beter we kunnen helpen dit te voorzien.

Reputatie 1

@Bram_  helaas is het nog steeds niet gelukt. Contact gehad met Panasonic en de installateur en zij hebben van alles gecheckt en gecontroleerd. Airco functioneert gewoon naar behoren. Vereiste is wel een verbinding maken met de 2.4ghz. Maar toevallig (vraag me niet hoe) was het afgelopen week gelukt om de airco te koppelen met de WiFi. Dat was helaas van korte duur want kreeg even later de melding time out server. Enige wat ik nog kan bedenken is dat het niet werkt via een Experia WiFi.

Ben ik nu echt de enige die dit probleem ervaart ?

Reputatie 2

Wij hebben een Hisense airco en exact hetzelfde probleem. Uiteindelijk is die wél gekoppeld. Reden: tijdens het koppelen zagen wij op telefoon/tablet dat het wifi-signaal heel even wegvalt (symbool wifi verdwijnt). Daarop zijn we tijdens het koppelen snel naar de wifi instellingen gegaan en opnieuw verbonden met ‘2.4 netwerk’. Dit bleek de oplossing. Hebben dit nu een week geleden gedaan en geen problemen meer ondervonden sindsdien. Wellicht is dit een tip om te proberen.

Reputatie 7
Badge +17

@S.te.phan wil je naast de tip van @Nick_bird nog aangeven of het is gelukt Extra Wifi aan te zetten? En of dit effect heeft gehad?

Reputatie 1

@Bram_  Goedemorgen,

Met een extra WiFi werkt ook niet. Inmiddels zoveel dingen geprobeerd maar nog steeds geen oplossing.

Een andere modem(dus niet van KPN) is denk ik de enige oplossing.

Reputatie 7
Badge +20

Heel vreemd dat het niet lukt. Ik kan het verder ook niet verklaren. Tijdens het instellen van de airco op wifi zitten telefoon/tablet/pc op hetzelfde netwerk als waar je de airco op wil hebben? Je blijft dezelfde foutmeldingen krijgen? Alle andere apparaten kun je wel met de extra wifi verbinden als test?

 

Reageer