Ander IP adres na storing

  • 21 September 2019
  • 26 reacties
  • 399 keer bekeken

Ik heb al een geruime tijd een bepaald IP adres. Gisteren heeft mijn NT het begeven. Nadat de monteur deze vervangen had werkte het internet weer. Echter mijn webserver was niet meer te bereiken en ook de mailserver werkte niet meer. Ik heb vervolgens via https://whatismyipaddress.com/ mijn IP adres opgevraagd. Dit was een heel ander adres dan dat wat ik tot nog toe heb gehad. Volgens de KPN monteur die ook contact heft gehad met een collega zou dit niet moeten kunnen want zij zagen vanuit hun positie nog steeds het oude IP adres. Als ik het oude IP adres in mijn browser intik, dan kom ik op de inlogpagina van mijn server. Als ik dit doe met het opgevraagde, dus het nieuwe IP adres, dan lukt dit niet. Wat kan hier aan de hand zijn?

26 reacties

Reputatie 7
Badge +24
De monteur heeft mogenlijk je Experiabox gereset toen je ff de andere kant op keek. Waardoor al je port forwardings weg zijn. Heb je daar al naar gekeken?
Reputatie 7
Badge +24
Die ip site check je toch niet toevallig op je mobiele foon verbonden via 4G?

Ik volg je verhaal overigens niet helemaal. Eerst zeg je dat je site het niet meer doet, vervolgens:

"Als ik het oude IP adres in mijn browser intik, dan kom ik op de inlogpagina van mijn server."

Dus... hij doet het toch wel? 🤔
Bovendien heb je als particulier geen vast IP-adres, maar een dynamisch adres, het wijzigt niet vaak, eigenlijk bijna nooit, maar je kunt er niet blind op varen.
Reputatie 7
Badge +24
In de praktijk is het zo dat het helemaal nooit wijzigt. Ik heb al 10 jaar het zelfde ip volgens mij. Alleen als je overgaat van ADSL naar glasvezel. Dan wijzigt het.
Reputatie 7
Of heb je wellicht een VPN verbinding open staan op het apparaat waarmee je jouw publieke IP adres checkt via https://whatismyipaddress.com?
Bedankt voor jullie reacties. De site is niet meer te bereiken via de domeinnaam. Wel via het oorspronkelijke IP adres. En inderdaad de monteur heeft zonder mijn medeweten de Experiabox gereset waardoor ik alle instellingen inclusief alle doorverwezen poorten. Maar dat had ik alweer gecorrigeerd. Ik maak geen gebruik van een VPN verbinding. Het opvragen van het IP adres doe ik via de browser van een PC met Windows 10.
Nog even een aanvulling: Ik heb vanmorgen de DNS records weer teruggezet naar het oude IP adres. Deze zijn inmiddels geactiveerd en nu kan ik de site ook weer via de domeinnaam benaderen. Echter bij het opvragen van mijn IP adres krijg ik nog steeds het andere IP adres, dus niet het oude waarmee ik nu op de site kan komen.
Reputatie 7
Je geeft aan dat jouw site wel te benaderen is op jouw "oude" IP adres en niet via de domeinnaam.
Heb je dan al eens gekeken naar welk IP adres jouw domeinnaam verwijst via een DNS lookup op bijvoorbeeld MXToolbox of DNSChecker?
Komt het adres overeen met jouw "oude" IP adres"
Reputatie 7
Badge +24
Probeer eens een andere browser. Of een andere pc.

Vertel anders eens wat dat vreemde ip is. Zet het niet helemaal hier neer, maar alleen de eerste 2 delen. Dus zo: 123.456.xxx.xxx Met een beetje googlen komen we er dan wel achter waar dat ip bij hoort.
Voor wjb: In mijn aanvulling gaf ik aan dat de website na het terugzetten van het oude IP adres in de DNS, weer te bereiken is via het oude IP adres en ook via de domeinnaam.

Voor Nick83: Het oude IP adres is 77.170.xxx.xxx en het Nieuwe is 31.20.xxx.xxx
Reputatie 7
Badge +24
Ip adressen die beginnen met 31.20 zijn volgens mij van T-Mobile. Weet je zeker dat jou laptop niet verbonden is met de hotspot van je mobiele foon ofzo?

77.170 behoort toe aan KPN.
Ja dat weet ik zeker. De PC hangt via een UTP kabel aan een switch die met een UTP kabel verbonden is aan de Experiabox die vervolgens weer via een UTP kabel verbonden is met de NT.
Op mijn mobiele telefoon heb ik geen hotspot aanstaan. En ik zit niet bij T-Mobile.
Reputatie 7
En naar welk IP adres verwijst die URL voor jouw website nu, naar de 77.170.x.x of naar de 31.20.x.x?

Een IP adres in de 31.20.x.x reeks is inderdaad van T-Mobile en zou dus nooit aan jouw KPN aansluiting toegewezen kunnen zijn.

Mijn website zit achter 77.170.xxx.xxx
Reputatie 7
Mijn website zit achter 77.170.xxx.xxx
Dat dacht ik al tenminste, ik neem aan dat je bedoelt dat de URL van jouw website naar dat IP adres wijst. Klopt dat?

Toch zeg je dat via die URL jouw website niet te benaderen is terwijl dit wel lukt op dat IP adres. Klopt dat?

En als je op een PC aangesloten op de Experia Box naar https://whatismyipaddress.com gaat dan krijg je niet dat 77.170.x.x adres maar het 31.20.x.x adres. Klopt dat?
Mijn domeinnaam is sjaakspee.nl. Via die domeinnaam kom ik op de site en ook via 77.170.xxx.xxx.
Als ik op jou link klik, dan krijg ik IP adres 31.20.xxx.xxx.
Reputatie 7
Als ik op jou link klik, dan krijg ik IP adres 31.20.xxx.xxx.
Kan je daar dan eens een screenshot van plaatsen immers een 31.20.x.x IP adres behoort bij een T-Mobile thuis abonnement, niet bij een KPN abonnement.

Reputatie 7
Badge +24
Je gebruikt ook geen TOR ofzo? Heb je het al eens geprobeerd van af een andere pc? Telefoon verbonden via WiFi, wat zegt die?
Reputatie 7
Dan wordt het tijd dat wat technische van KPN zich hier eens over gaan buigen want dit is een zeer vreemde situatie.
Het IPv6 adres behoort bij de reeks van KPN terwijl het IPv4 adres bij een T-Mobile Thuis abonnement hoort.
Wat mij dan overigens enorm bevreemdt is dat je op 77.170.1xx.xx6 jouw site kunt benaderen. Ik ga er vanuit dat die site ergens op een apparaat bij jou thuis draait. Klopt dat?
Ik heb het zojuist geprobeerd op een andere PC en die geeft het juiste IP adres. 77.170.xxx.xxx
Deze pc zit in hetzelfde netwerk.
Ja wjb de site draait op mijn fileserver. En voordat de NT het liet afweten was er ook niets aan de hand. Toen gaf hij ook het juist IP adres aan. Overigens, de monteur heeft overleg gehad met zijn achterban over dit probleem. Ik hoorde een paar keer de term kruisen vallen, maar zij kwamen er niet uit.
Reputatie 7
Dan moet je nu toch gaan denken aan een VPN of Proxy die op die PC actief is.
De instellingen van de PC heb ik nagekeken. Bij VPN staat alles uit en bij proxi eveneens.
Nog even een aanvulling: Ik heb zojuist via mijn telefoon via wifi het IP adres opgezocht en dan krijg ik ook het adres 31.20.143.50. Mijn telefoonprovider is Vodafone.

Reageer