Vraag

ANWB Praatpaal - elektronica

  • 8 May 2020
  • 17 reacties
  • 348 keer bekeken

Reputatie 1

KPN is rond 2010 betrokken geweest bij de ontwikkeling van de ANWB praatpaal als opdrachtgever voor de elektronica. Die elektronica (de SV-X60) is ontwikkeld door Adésys, zie hier:

https://www.adesys.nl/nl/over-ons/showcases/praatpalen

 

Zo’n praatpaal staat ook in onze tuin en hij werkt nog steeds prima. Zie foto onderaan.

 

Wat mij interesseert is hoe de praatpaal communiceerde. Ik las bijvoorbeeld dat de praatpaal na installatie een sms-bericht verstuurde naar de ‘centrale database’ om te melden dat de installatie is voltooid. Van een andere praatpaalbezitter las ik dat die elke week een sms ontvangt van de praatpaal met daarin informatie die mogelijk over de toestand van de batterij zou gaan. Verder valt op dat de praatpaal in onze tuin elke circa 15 minuten geluiden laat horen en dan mogelijk ook communiceert. Ik ben lid van een Facebook-groep van praatpaalbezitters waarin ik geregeld vragen als deze voorbij zie komen.

 

Ik heb navraag gedaan bij Adésys die de elektronica heeft ontwikkeld, maar die beschikt niet over documentatie over hoe de praatpaal communiceerde.

 

Beschikt KPN mogelijk nog over documentatie over hoe de praatpaal communiceerde en zo ja, zou het mogelijk zijn die documentatie ter beschikking te stellen aan geïnteresseerden zoals ik?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +22

😂 @Lerac wat grappig een praatpaal in de tuin! Heb je er ook een foto van?

Heeft de ANWB zelf niet die documentatie over hoe de praatpaal werkt? :thinking:

Reputatie 7
Badge +22

Misschien is dit ook wel leuk:

 

 



 

 

Best leuk dat je deze topic bent gestart, zou je dingen met ons willen delen op het Forum?

Volgens mij werkten die palen via het mobiele netwerk.

Reputatie 1

Hier een foto van onze praatpaal

 

Praatpaal

 

 

Reputatie 7
Badge +22

Volgens mij werkten die palen via het mobiele netwerk.

Nee @PeterG, dit ging gewoon via de telefoonkabel. Toen de palen werden geplaatst was er nog geen mobiele netwerk.

Reputatie 7
Badge +22

Volgens mij werkten die palen via het mobiele netwerk.

Huh? 🤔 beantwoord?

Reputatie 1

Onze praatpaal werkt via het mobiele netwerk (2G/3G). Ik heb er een simkaart in geplaatst en de praatpaal belt nu mijn mobiele nummer. Met speciale software heb ik mijn nummer erin geprogrammeerd. 

 

Oudere generaties praatpalen werkten wel via de telefoonkabel. 

 

Reputatie 1

Volgens mij werkten die palen via het mobiele netwerk.

Huh? 🤔 beantwoord?

Mijn vraag is inderdaad nog niet beantwoord. Kan ik dat wijzigen, en zo ja hoe?

Reputatie 7
Badge +22

Onze praatpaal werkt via het mobiele netwerk (2G/3G). Ik heb er een simkaart in geplaatst en de praatpaal belt nu mijn mobiele nummer. Met speciale software heb ik mijn nummer erin geprogrammeerd. 

 

Oudere generaties praatpalen werkten wel via de telefoonkabel. 

@Lerac zou je dat eens willen laten zien hoe dat werd geplaatst en waar het geplaatst werd in die paal? Ja sorry, wordt wel nieuwsgierig. Ik zie ook nergens een luikje of deurtje waar je dat moet plaatsen. (als het niet teveel werk is, je moet hem niet helemaal uit elkaar hoeven halen)

Reputatie 7
Badge +22

Volgens mij werkten die palen via het mobiele netwerk.

Huh? 🤔 beantwoord?

Mijn vraag is inderdaad nog niet beantwoord. Kan ik dat wijzigen, en zo ja hoe?

Nee dat kan alleen een KPN moderator, dat komt goed! :wink:

Reputatie 1

@Dennis Schreve je kunt de kop van de praatpaal eraf halen door twee speciale bouten aan de zijkant los te draaien. Op de foto zie je die kop liggen, heb ik de printplaat eruit gehaald en aan een laptop gekoppeld om mijn mobiele nummer erin te programmeren.

 

Reputatie 7
Badge +22

WoW! VET!!! :yum:

Lerac schrijft: Wat mij interesseert is hoe de praatpaal communiceerde.

Waarom vraag je iets waar je kennelijk gewoon het antwoord op weet:

Lerac schrijft: Onze praatpaal werkt via het mobiele netwerk (2G/3G). Ik heb er een simkaart in geplaatst en de praatpaal belt nu mijn mobiele nummer. Met speciale software heb ik mijn nummer erin geprogrammeerd. 

Oudere generaties praatpalen werkten wel via de telefoonkabel.

Reputatie 1

@PeterG het gaat mij om hoe de communicatie met die sms-berichten werkte. Daar zou ik graag meer over willen weten en ik hoop dat iemand me hier daar tips over kan geven. Het is natuurlijk niet mijn doel om vragen te stellen hier waar ik al een antwoord op weet.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Lerac, ik kan je zo niet exact vertellen hoe het zit. Een collega gaf echter aan dat er al veel over geschreven is. Zo ook op Tweakers, zie bijvoorbeeld dit topic. Hopelijk geeft dat wat meer inzicht op jouw vraag. 

Reputatie 1

@Bart_Z Hartelijk dank voor je reactie en link naar Tweakers met interessante info over de elektronica van de praatpaal. Over hoe de praatpaal via sms-berichten communiceerde kon ik daar geen info vinden, maar wie weet komt die nog ergens boven water.

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoop het, ik durf het zo niet te zeggen.