Beantwoord

Apache is functioning normally

• Deelnemer
  • 9 reacties
Ik krijg deze melding als ik een van de websites gehost op mijn VPS wil bereiken, websites zijn onder andere efabriek.nl en smartorent.nl. Ik heb dit sinds vanmiddag, als ik de randapparatuur( acces point & een gigabit switch) bij mijn router ( experiabox V10 ) verwijder en de router reset werkt het weer. Echter zou dat betekenen dat internet via de kabel niet mogelijk is. hoe zijn mijn sites weer te bereiken? ohja via SFTP is alles wel bereikbaar en Directadmin en webmail zijn ook bereikbaar....
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 21 januari 2017, 16:12

BigDaddy schreef:

Standaard ping geeft inderdaad een IPv6 adres terug:

C:\Users\HP>ping efabriek.nl

Pinging efabriek.nl [2a01:7c8:aac1:27:5054:ff:fe22:9a67] with 32 bytes of data:
Reply from 2a01:7c8:aac1:27:5054:ff:fe22:9a67: time=9ms
Reply from 2a01:7c8:aac1:27:5054:ff:fe22:9a67: time=10ms

Ping statistics for 2a01:7c8:aac1:27:5054:ff:fe22:9a67:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 10ms, Average = 9ms

Klopt. En dat IPv6 adres zit aan dezelfde VPS gekoppeld als het IPv4 adres van EFabriek. Op de VPS worden alle webaanvragen aangenomen en gekeken welke website teruggestuurd moet worden dit wordt waarschijnlijk gedaan door middel van Virtual Hosts en die staan niet goed ingesteld voor IPv6, waardoor de standaard pagina terug gestuurd wordt.
Windows heeft standaard voorkeur voor IPv6.

Tijdelijk kun je IPv6 uitzetten op de Experiabox (en die herstarten), maar dat is meer een workaround totdat de webserver is aangepast.
De echte oplossing is, als het jouw VPS is, de webserver aanpassen zodat IPv6 wordt ondersteunt, of (tijdelijk) het IPv6 record weghalen tot de webserver is aangepast.

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Jouw efabriek.nl lijkt het gewoon te doen.

En smartorent.nl is ook geen probleem.

Wat is het merk en type van dat accesspoint?
wjb schreef:

Jouw efabriek.nl lijkt het gewoon te doen.

Klopt, ieder ander kan 'm benaderen, alleen ik niet. Het probleem lijkt zich ook alleen bij de sites gehost op deze server voor te doen. Het doet zich ook alleen voor als de switch en/of het accespoint ook zijn aangesloten, dan werkt het zowel over wifi als over UTP niet meer,
Reputatie 7
Wat is het merk en type van dat accesspoint en van die switch?
wjb schreef:

dat is een Linksys Cisco WAP610N
Reputatie 7
ORO schreef:

wjb schreef:

Met dat accesspoint kan eigenlijk weinig mis zijn. Het is vreemd dat jouw eigen sites niet te benaderen zijn terwijl andere sites dat wel zijn. Ik heb zo één twee drie nog geen richting om in te denken.
Wel zou ik die Linksys eens resetten, wellicht dat daar toch iets niet helemaal lekker zit.
Ik neem overigens aan dat de Linksys zijn IP adres automatisch krijgt en niet dat deze hard op de Linksys zelf is ingesteld.
wjb schreef:

ORO schreef:

wjb schreef:

Met dat accesspoint kan eigenlijk weinig mis zijn. Het is vreemd dat jouw eigen sites niet te benaderen zijn terwijl andere sites dat wel zijn. Ik heb zo één twee drie nog geen richting om in te denken.
Wel zou ik die Linksys eens resetten, wellicht dat daar toch iets niet helemaal lekker zit.
Ik neem overigens aan dat de Linksys zijn IP adres automatisch krijgt en niet dat deze hard op de Linksys zelf is ingesteld.

Klopt die krijgt ie toegewezen, ik heb vannochtend de linksys gereset, die hangt ook niet meer in het netwerk. Nu alleen de switch nog, maar als ik die weghaal doet het bedrade internet niks meer dus daar voel ik ook niet zoveel voor....
Reputatie 7
En wat is dan het merk en type van die switch?
Wat is er aangesloten op die switch.
wjb schreef:

En wat is dan het merk en type van die switch?
Wat is er aangesloten op die switch.

dat is een sitecom LN 118 v1 001 met daarop aangesloten

- tv settopbox
- xbox ( staat uit)
- apple tv ( slaapt)
- desktop ( staat uit)
- en een kabel die naar mijn MB gaat maar het heeft geen effect of deze al dan niet is aangesloten)
Reputatie 7
ORO schreef:

- en een kabel die naar mijn MB gaat maar het heeft geen effect of deze al dan niet is aangesloten)

Wat bedoel je hiermee? Is dit de kabel naar de Experia Box?
wjb schreef:

ORO schreef:

nee naar mijn laptop, en natuurlijk gaat er ook een kabel naar de experiabox.
Reputatie 7
ORO schreef:

wjb schreef:

ORO schreef:

Die LN-118 heeft toch maar 5 LAN poorten en die zijn zo te lezen allemaal al in gebruik. Hoe is de Experia Box dan aangesloten?
wjb schreef:

ORO schreef:

wjb schreef:

ORO schreef:

Die LN-118 heeft toch maar 5 LAN poorten en die zijn zo te lezen allemaal al in gebruik. Hoe is de Experia Box dan aangesloten?

Correct, ik vergis me , de xbox hangt niet in 't netwerk.
Reputatie 7
Badge +27
Wat een bijzondere storing. Als ik een niet-bestaand subdomein gebruik bij efabriek.nl kom ik ook op de Apache-melding uit (voorbeeld). Ik kan wel wat redenen bedenken waarom je verkeerd wordt gerouteerd, bijvoorbeeld als je een hosts-bestand hebt aangepast om testen uit te voeren. Ik heb alleen geen idee waarom de randapparatuur en een reset hier invloed op hebben.

Vreemd is ook dat de server in principe wel bereikbaar is, anders zie je de Apachemelding ook niet. Kun je in de access log van Apache misschien nog meer informatie vinden? Controleer hier de entries met jouw ip-adres, ik ben benieuwd of hieruit meer informatie is te halen.
Om een lang verhaal kort te maken:

Ik heb getest op mijn (Apple 6 Plus) telefoon, Hangt deze aan het WiFI van mijn vaste KPN aansluiting, dan krijg ik de melding "Apache is funtioning normally'. Schakel ik ni WiFI uit en val ik dus terug op het 4G netwerk van KPN, dan krijg ik de pagina prima te zien. Op mijn bedrade PC (aan KPN vast internet) ktij ik de apache melding te zien.

Het lijkt dus iets te malen te hebben met de DNS servers die KPN op het vaste internet netwerk gebruikt. Geen idee waarom maar dat is wat ik zie.

Groet,

Paul
Reputatie 7
Badge +30
BigDaddy schreef:

Ik heb getest op mijn (Apple 6 Plus) telefoon, Hangt deze aan het WiFI van mijn vaste KPN aansluiting, dan krijg ik de melding "Apache is funtioning normally'. Schakel ik ni WiFI uit en val ik dus terug op het 4G netwerk van KPN, dan krijg ik de pagina prima te zien. Op mijn bedrade PC (aan KPN vast internet) ktij ik de apache melding te zien.

Het lijkt dus iets te malen te hebben met de DNS servers die KPN op het vaste internet netwerk gebruikt. Geen idee waarom maar dat is wat ik zie.

Groet,

Paul

`
Hoi, ben je dezelfde persoon als "ORO"?

Persoonlijk denk ik dat dit bijvoorbeeld met IPv6 te maken heeft. Het kan best zijn dat IPv6 op jouw aansluiting actief is en de website ook een AAA-record heeft (voor IPv6) naast het A-record (voor IPv4). Jij verbindt dan met de server die actief is op het IP van de AAA record maar die is blijkbaar niet goed ingesteld, of in iedergeval niet hetzelfde als de server achter het A-record.

Ik vermoed dat dit komt omdat er meerdere websites (vHosts) actief zijn binnen apache en die SNI gebruiken. Dit heeft de beheerder niet goed ingesteld voor IPv4.

EDIT: Ik heb dit zojuist getest. Efabriek.nl via IPv4 laadt de goede site. Via IPv6 gaat het mis, vermoedelijk om de reden die ik hierboven noemde.
EDIT2: Hetzelfde geldt voor Smartorent.nl

Ik begrijp dat het je eigen website is? Je wilt volgens mij de VirtualHost die deze domeinnamen afhandelt ook aan IPv6 binden. (Heb al heel lang geen Apache gebruikt, maar nginx). Of draai je een controlpanel zoals Cpanel of DirectAdmin?
Reputatie 7
Dat zou betekenen dat de site wel bereikbaar zou moeten zijn als je de ondersteuning van IPv6 op de Experia Box uit zet.
Hoi,

Nee ik ben "ORO" niet, maar dank voor je reactie :-)

Je vermoeden over IPv6 is helemaal juist. Dat is op mijn Experia box inmiddels geactiveerd.
Reputatie 7
Badge +30
wjb schreef:

Dat zou betekenen dat de site wel bereikbaar zou moeten zijn als je de ondersteuning van IPv6 op de Experia Box uit zet.

Dat klopt, maar de echte oplossing is mijns inziens de webserver aanpassen.

Reputatie 7
Badge +30
BigDaddy schreef:

Klopt. En dat IPv6 adres zit aan dezelfde VPS gekoppeld als het IPv4 adres van EFabriek. Op de VPS worden alle webaanvragen aangenomen en gekeken welke website teruggestuurd moet worden dit wordt waarschijnlijk gedaan door middel van Virtual Hosts en die staan niet goed ingesteld voor IPv6, waardoor de standaard pagina terug gestuurd wordt.
Windows heeft standaard voorkeur voor IPv6.

Tijdelijk kun je IPv6 uitzetten op de Experiabox (en die herstarten), maar dat is meer een workaround totdat de webserver is aangepast.
De echte oplossing is, als het jouw VPS is, de webserver aanpassen zodat IPv6 wordt ondersteunt, of (tijdelijk) het IPv6 record weghalen tot de webserver is aangepast.
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:

wjb schreef:

Dat klopt, maar de echte oplossing is mijns inziens de webserver aanpassen.

Helemaal eens.
Even voor de duidelijkheid; *ik* ben ORO niet maar zat even mee te testen en denken 🙂
Reputatie 7
Badge +27
Via mijn eigen verbinding (ook ipv6) werkt het inderdaad niet. Dat betekent dat het uitschakelen in de Experiabox geen oplossing is, meerdere mensen kunnen de site niet bereiken. De server moet worden geconfigureerd om met ipv6 om te gaan. Of juist helemaal niet op ipv6 verzoeken reageren (DNS aanpassen), maar dat is niet echt een oplossing.

-edit- Spuit elf. Wat Robin in het laatste bericht zei 😉
RobinFlikkema schreef:

BigDaddy schreef:

Groet,

Paul

`
Hoi, ben je dezelfde persoon als "ORO"?

Persoonlijk denk ik dat dit bijvoorbeeld met IPv6 te maken heeft. Het kan best zijn dat IPv6 op jouw aansluiting actief is en de website ook een AAA-record heeft (voor IPv6) naast het A-record (voor IPv4). Jij verbindt dan met de server die actief is op het IP van de AAA record maar die is blijkbaar niet goed ingesteld, of in iedergeval niet hetzelfde als de server achter het A-record.

Ik vermoed dat dit komt omdat er meerdere websites (vHosts) actief zijn binnen apache en die SNI gebruiken. Dit heeft de beheerder niet goed ingesteld voor IPv4.

Nee dat is Paul niet, Hoe komt het dat dit pas sinds mijn nieuwe router mis gaat en hoe valt dit dan te rijmen met de al dan niet aangesloten randapparatuur?
Reputatie 7
Badge +30
ORO schreef:

Nee dat is Paul niet, Hoe komt het dat dit pas sinds mijn nieuwe router mis gaat en hoe valt dit dan te rijmen met de al dan niet aangesloten randapparatuur?

Je nieuwe router heeft waarschijnlijk ondersteuning voor IPv6. De oudere waarschijnlijk niet. Daarnaast heeft KPN nog niet heel lang IPv6 omdat het heel langzaam wordt uitgerold

Hoe dat te rijmen is met de randapparatuur zou ik eigenlijk niet weten. Daar zie ik zo 123 niet een verband tussen, maar ik weet bijna helemaal zeker dat wat ik in mijn vorige berichten zei klopt.

Sorry dat ik ORO en BigDaddy voor dezelfde persoon aan zag maar ik had het hele topic niet gelezen en reageerde eigenlijk alleen op BigDaddy, maar nu blijkt dat BigDaddy gewoon samenvatte en teste wat er gezegd is.

Nu ik het topic even door heb gelezen zie ik dat je DirectAdmin gebruikt, dan wil je liever niet zelf met de Apache configs gaan klooien en lijkt het me slimmer om het AAA-record te verwijderen totdat je hebt uitgezocht hoe je dit in DirectAdmin aanpast. Waarschijnlijk wil je dan het IPv6 adres toevoegen ip DA (wat je al gedaan hebt volgensmij) en daarna koppelen aan de website(s). Misschien dat DirectAdmin pagina 242 wat hulp biedt. (Ik heb helaas geen DirectAdmin servers met IPv6)

Reageer