Beantwoord

Apparaten hebben geen internet vanwege verkeerd IP adres

  • 8 October 2020
  • 88 reacties
  • 1691 keer bekeken

Wij zijn overgestapt van DSL naar glasvezel. Wij hebben dezelfde Experiabox V10A gehouden en hetzelfde netwerknaam. Maar met de super wifi van KPN. Nu hebben bepaalde apparaten geen internet via de wifi. Nu heb ik het idee dat dit te maken heeft met het IP adres wat bij de Wifi verbinding staat. Voor de apparaten die wel internet hebben begint het IP adres met andere getallen dan het IP adres van de apparaten die geen internet hebben. Ik kan dit tijdelijk oplossen door de stroom eraf en daarna er weer op te doen maar dit is een tijdelijke oplossing. Zou het helpen als ik de netwerknaam aanpas?

icon

Beste antwoord door Hoornstra 28 March 2023, 17:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

88 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De SuperWiFi's zijn goed aangesloten en branden groen?

Die melding in https://forum.kpn.com/internet-9/terug-naar-adsl-511726?postid=1099627#post1099627 m.b.t. de laptop is wel belangrijk denk ik. De ExperiaBoxV10a deelt de IP adressen uit in een thuisnetwerk en als laptops en telefoons steeds weer andere IP adressen krijgen is er wel iets aan de hand.

Mijn eerste gedachte is dat de ExperiaBoxV10a af en toe crashed en stilzwijgend wel weer gewoon steeds herstart. Maar kan nog complexer zijn en van doen hebben met hoe die SuperWiFi’s te werk gaan.

Je zou de SuperWiFi’s uit kunnen zetten, zodat je dezelfde situatie hebt als eerder met ADSL.

@Nick83 De SuperWiFi's zijn goed aangesloten. Dit heb ik gedaan met de Thuis app van KPN. En alles werkte prima.

 

@tmoesel Moeten de apparaten niet het IP adres van de SuperWifi krijgen ipv de Experiabox. Ik heb de Wifi op de Experiabox uit staan. Dat gebeurt volgens mij ook als je de SuperWifi aansluit. Ik heb de SuperWifi al uit gehad, maar dit geeft ook geen verbetering van het probleem. En ik heb dan glasvezel ipv ADSL. Toen ik ADSL had had ik geen problemen met de IP adressen. Met glasvezel heb ik alleen maar problemen met internet.

 

Mijn vraag over het aanpassen van de Netwerk naam, zou dit een oplossing kunnen zijn. Dat bijvoorbeeld de apparaten ergens het oude IP adres bewaren van de Netwerknaam. P.s. ik ben nu niet op locatie om te kunnen kijken of dit het IP adres van de Experiabox is, dus het oude IP adres! 

 

 

 

Moeten de apparaten niet het IP adres van de SuperWifi krijgen ipv de Experiabox. Ik heb de Wifi op de Experiabox uit staan. Dat gebeurt volgens mij ook als je de SuperWifi aansluit. Ik heb de SuperWifi al uit gehad, maar dit geeft ook geen verbetering van het probleem. En ik heb dan glasvezel ipv ADSL. Toen ik ADSL had had ik geen problemen met de IP adressen. Met glasvezel heb ik alleen maar problemen met internet.

Alles kan, maar normaliter regelt de router (ExperiaBox) het uitdelen van IP adressen. Een WiFi accesspunt zoals de SuperWiFi regelen alleen het draadloos aan elkaar knopen; dat is eigenlijk verrificatie van WiFi naam+sleutel.

Als je alleen kaal met de ExperiaBox ook dezelfde problemen hebt, lijkt dat de ExperiaBox zo af en toe crashed. Het is een V10a, die zijn berucht wat dat betreft. Glasvezel gaat anders de ExeperiaBox in dan ADSL, dat kan al het verschil maken. Je kan via 192.168.2.254 in de systeemlog kijken op moment dat je weer geen WiFi hebt. Als er dan onlangs een stille herstart was, is het al duidelijker.

Probeer wel met een laptop via een kabel direct met de V10a te verbinden voor dit soort testen. Anders wordt het lastig conclusies trekken.

 

Mijn vraag over het aanpassen van de Netwerk naam, zou dit een oplossing kunnen zijn. Dat bijvoorbeeld de apparaten ergens het oude IP adres bewaren van de Netwerknaam. P.s. ik ben nu niet op locatie om te kunnen kijken of dit het IP adres van de Experiabox is, dus het oude IP adres!

Netwerknaam en IP adres zijn onafhankelijke zaken, dat zal niet uitmaken.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Hoornstra, fijn dat je het forum hebt gevonden zodat we met je mee kunnen denken!

Ik ben op zich wel benieuwd wat er gebeurt als je de netwerknaam en het wifi wachtwoord aanpast, kwaad kan het in ieder geval niet :slight_smile: De versterkers horen die nieuwe netwerknaam automatisch over te nemen en horen goed samen te werken met je V10A, de wifi daarvan hoef je niet uit te schakelen.

Laat je weten of je een verschil bemerkt met een andere netwerknaam?

Hallo @Maja_ ik heb de stroom er even af gehad. Alles werkt tot nu toe goed. Ik laat het dus eerst nog even zo voordat ik netwerknaam en wachtwoord ga wijzigen. Als ik weer problemen krijg met het IP adres op een van de apparaten dan ga ik dit proberen. 

Vanmorgen weer problemen met een paar apparaten. Ik had bijvoorbeeld onderstaande IP bij mijn  telefoon en geen 192.168.2.xxx
 

 

Vanmorgen weer problemen met een paar apparaten. Ik had bijvoorbeeld onderstaande IP bij mijn  telefoon en geen 192.168.2.xxx
 

 

Dit adres heeft je telefoon aan zichzelf toegekent omdat ie kennelijk niks krijgt toegekent door de ExperiaBox. De verbinding op een lager niveau is er dan meestal wel in orde. Dus in geval van een computer met kabel aangesloten is de kabelverbinding wel in orde, maar op de 1 of andere manier kan de ExperiaBox het dan niet eens worden met de computer over een valide 192.168.2.x adres.

Een waarschijnlijkheid is dat een lijstje met adressen in de ExperiaBox corrupt is geraakt. Dat apart fixen gaat niet, maar met fabrieksreset eventueel wel. Is dat al eens gedaan?

 

referentie https://en.wikipedia.org/wiki/Link-local_address

@tmoesel volgens mij is dat al een keer gebeurt, maar ik kan dat wel even doen. Dan geef ik het netwerk ook een nieuwe naam en wachtwoord. 

Bij de fabriekreset blijft de netwerknaam in de Experiabox staan. Ik had gedacht dat hij deze niet meer in zijn geheugen zou hebben. Ik heb daarom de netwerknaam nog niet aangepast.

Is het ook een idee om Restore WiFi Defaults uit te voeren?

 

Een fabrieksreset wist wel alle klantgerelateerde zaken, maar als de ExperiaBox aangesloten is op de glasvezel, worden direct na de fabrieksreset een paar klantgerelateerde zaken weer automatisch van een KPN server gedownload in de ExperiaBox. Is makkelijk, maar kan je soms nog verder in het moeras helpen.

Wellicht heb je WiFi zaken al aangepast gisteren. Ik kan er verder niet veel van zeggen of het gegarandeerd kan helpen.

Zoals al aangegeven, als het aan de ExperiaBox zou liggen of aan de glasvezel verbinding, moet je anders te werk gaan en kom je veel sneller tot een conclusie.

Reputatie 7
Badge +20

Is het resetten gelukt @Hoornstra? En hoe gaat het nu met de wifi?

Hallo @Maja_ ik heb de reset gedaan zoals aangegeven en geen Restore WiFi Defaults. Het is goed gegaan tot gister. Gister was er weer een apparaat die geen IP adres kon ophalen/kreeg toegewezen. Het apparaat heeft wel WiFi maar geen internet omdat het geen geldig IP adres mee krijgt.  De experiabox weer uit en aan gedaan en het is opgelost. Maar dit kan niet de bedoeling zijn. @Maja_ Is er een andere oplossing?

Reputatie 7
Badge +20

Ik vind het maar een vreemd probleem @Hoornstra :slight_frown: Zijn het telkens dezelfde apparaten die hier problemen mee krijgen? Zo ja, om wat voor apparaten gaat het precies?

@Maja_ het kunnen verschillende apparaten zijn die geen ip adres krijgen. Mobiele telefoons , laptops of tablets. Het gaat nu een paar dagen goed. 

@Maja_ Samsung telefoon verliest zo ineens het ip adres. Eerst wel internet en dan opeens geen internet meer. Kan daarna IP adres niet ophalen. Experia uit en aan gedaan. Nu weer juiste ip adres op telefoon. 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, zou je dan toch de netwerknaam en het wifi wachtwoord aan willen passen? Je apparaten maken dan verbinding met een ‘nieuw’ netwerk, laat je weten hoe het gaat als je daar mee gaat verbinden? :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +20

Is het wijzigen gelukt @Hoornstra? En zo ja, hoe gaat het dan nu met je wifi?

@Maja_ ik heb de netwerknaam en wachtwoord van de experia gewijzigd. De naam van de super WiFi veranderd hierdoor niet. Hierdoor hebben wij twee WiFi netwerken. Alleen dit helpt ook niet. Bijna elke ochtend zijn er wel een of meerdere apparaten die wel WiFi hebben, maar geen goed IP adres mee krijgen. Soms heeft het ene netwerk wel een goed IP en het andere netwerk niet (meestal de experia). Dus stroom eraf en er weer op dan is het weer opgelost. Vrijdag komt iemand van Van Gelder. Kijken of deze het probleem kan oplossen. 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, dat is bijzonder, de SuperWifi punten horen de gegevens van de Experia Box 1 op 1 over te nemen, dat gaat dus niet helemaal volgens het boekje. Alles bij elkaar begin ik toch het vermoeden te krijgen dat er iets niet helemaal pluis is met je Experia Box. Zou je het goed vinden als ik contact zoek met onze logistieke afdeling om te vragen of ze een omruil in gang kunnen zetten? Je kunt dan vermoedelijk dinsdag je huidige modem omruilen voor een nieuwe en hebt dan nog een aantal dagen om te testen hoe het met die nieuwe gaat. Zijn de problemen voorbij, dan lag het probleem inderdaad bij de Experia Box en kan je de afspraak voor vrijdag afzeggen.

Blijven de problemen wél bestaan, dan weten we in ieder geval zeker dat het niet aan de Experia Box ligt en kan er vrijdag gekeken worden wat er dan toch wel aan de hand is.

Hoor graag hoe jij hier tegenover staat!

@Maja_ Het lijkt mij een goed idee om de Experia om te ruilen om uit te sluiten of deze wel of niet het probleem veroorzaakt. Als jij ervoor kan zorgen dat ik deze bij de Bruna kan omruilen. Alvast bedankt en wordt vervolgd. 

Reputatie 7
Badge +20

Verzoek is ingediend @Hoornstra! Het kan zijn dat ze mij hier een berichtje over gaan sturen, maar de kans is groter dat jij direct een sms met info over het pakketje gaat ontvangen zodra ze het verzoek op hebben gepakt.

Zullen we afspreken dat we elkaar op de hoogte houden?

 

@Maja_ Is goed. Je hoort nog van mij. 

Hallo @Maja_ ik heb nog niks gehoord over het omruilen van de experiabox. Is het al in gang gezet?