Beantwoord

Apparaten verbinden met verkeerde experia wifipunt

  • 25 July 2020
  • 13 reacties
  • 514 keer bekeken

Ik ondervind het volgende probleem waar de telefonische helpdesk helaas niet in staat bleek te helpen:

Ik heb twee experia wifi-punten in huis staan, geinstalleerd door een monteur van KPN. Beiden bedienen hetzelfde wifinetwerk, beiden zowel 2,4 als 5 ghz. Eén in de woonkamer op bg (voorkant huis), één in een slaapkamer op de eerste verdieping (achterkant huis), die in woonkamer ingesteld als primair. In principe moeten apparaten dus het best beschikbare wifipunt kiezen. Praktijk: regelmatig verbinden apparaten met wifipunt boven, terwijl ik letterlijk twee meter naast het wifipunt in de woonkamer zit. Heb eens een oude versie van inssider van stal gehaald: geen problemen met overlappende andere netwerken, signaalsterkte wifipunt in huiskamer is ook dik in orde (stuk beter dan dat van het wifipunt boven). Kan dus maar niet uitvinden waarom apparaten toch andere wifipunt verkiezen in plaats van beter beschikbare en primaire punt.

Even wifi aan en uit zetten werkt vaak wel, maar vind het in de praktijk toch vervelend. Muziek streamen hapert vaak doordat toch weer andere punt wordt gekozen, snelheid zakt regelmatig helemaal in. Sonos met wifi verbinden lukt niet, maar moet dus bekabeld omdat deze ook verkeerde punt pakt (staat naast primaire punt!). Moet gewoon goede punt pakken als ik thuis kom bijvoorbeeld lijkt me? Is er een manier om dat anders in te regelen cq af te dwingen?

Sidenote: heb altijd hele goede ervaringen met telefonische helpdesk van KPN, maar kreeg nu een mevrouw aan de lijn die in plaats van helpen de discussie aanging over het verschil tussen een netwerknaam en naam van het wifipunt (de router zeg maar). En hoe het toch kan dat ik kon zien welk apparaat met welk punt verbinding maakt (blijkbaar niet wetende dat kpn dat zelf zichtbaar maakt in de Thuis app)… Snapte er niet veel van volgens mij...

icon

Beste antwoord door Nick83 1 August 2020, 12:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Probeer de versterker beneden eens zo te plaatsen dat deze wat hoger staat, en dat er in een straal van een meter of 2 zich geen andere elektronische apparatuur bevind. Dus geen sonos er vlak naast zetten. Dat geeft alleen maar storing.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @PJvanrossen,  welkom! Wat ontzettend irritant dit! Natuurlijk wil je dat je apparaten verbinden met het dichtstbijzijnde punt en niet zomaar een willekeurig punt.. Heb je de tips van Nick al eens doorlopen? Hoe staat het er nu voor?

Beste @PJvanrossen,  welkom! Wat ontzettend irritant dit! Natuurlijk wil je dat je apparaten verbinden met het dichtstbijzijnde punt en niet zomaar een willekeurig punt.. Heb je de tips van Nick al eens doorlopen? Hoe staat het er nu voor?

Ik heb eens even kritisch gekeken, enige wat er binnen 1,5 meter van het wifipunt staat is een DECT telefoon. Verwacht eigenlijk niet dit dit een probleem zou moeten zijn, maar heb wifipunt even omgegooid. Geen verbetering, dus weer teruggezet naar waar ie stond. 

Reputatie 7
Badge +24

DECT is zeker wel een grote storingsbron voor wifi. Nooit naast elkaar zetten.

Reputatie 7
Badge +30

Hoe staat het er nu voor, @PJvanrossen?

Hoe staat het er nu voor, @PJvanrossen?

Heb de dect verplaatst, probleem komt soms nog terug, maar lijkt minder. Laat het voor nu er even bij en kijk het even aan.

DECT is zeker wel een grote storingsbron voor wifi. Nooit naast elkaar zetten.

Als het goed is niet, DECT zit rond 1.9 GHz, WiFi op 2.4 en/of 5 GHz. Zouden dus in principe geheel geen last van elkaar moeten hebben. Toch even iets meer afstand gegeven. Voor nu is het probleem niet weg, maar lijkt wel minder, dus wellicht sluit de theorie en de praktijk niet zo mooi op elkaar aan als je zou verwachten... 

Reputatie 7

Dit is een fenomeen dat ik, lang geleden, tijdens de pilot met de Experia WiFi's ook ervaren heb.

Ik had er één beneden staan en één op de 2e verdieping. Zeer regelmatig maakte apparaten contact met Experia WiFi op de 2e verdieping, zelfs als je op een metertje van de Experia WiFi op de begane grond stond. 

Dit heeft mij zelfs gedwongen om te stoppen met deelname aan die pilot want het wifi netwerk was daarmee zo goed als onbruikbaar geworden.

Dit is een fenomeen dat ik, lang geleden, tijdens de pilot met de Experia WiFi's ook ervaren heb.

Ik had er één beneden staan en één op de 2e verdieping. Zeer regelmatig maakte apparaten contact met Experia WiFi op de 2e verdieping, zelfs als je op een metertje van de Experia WiFi op de begane grond stond. 

Dit heeft mij zelfs gedwongen om te stoppen met deelname aan die pilot want het wifi netwerk was daarmee zo goed als onbruikbaar geworden.

Geen oorzaak kunnen achterhalen dus? Kan je nog voor de geest halen of er sprake was van apparaten dichtbij primaire punt die storing konden veroorzaken zoals hier gesuggereerd wordt (en waarvan ik me afvraag of dat het probleem is, aangezien signaalsterkte van primaire punt prima is)?

Reputatie 7

Kan je nog voor de geest halen of er sprake was van apparaten dichtbij primaire punt die storing konden veroorzaken zoals hier gesuggereerd wordt (en waarvan ik me afvraag of dat het probleem is, aangezien signaalsterkte van primaire punt prima is)?

Er stond in die pilot opstelling geen storend apparaat in de buurt. Daarbij komt dat het storend effect van DECT apparatuur sterk overdreven wordt. Toen ik nog een 2.4GHz wifi toegangspunt direct naast mijn Gigaset DECT basisstation in mijn meterkast had hangen werkte dat wifi toegangspunt uitstekend. Weet dat DECT sowieso geen invloed heeft op 5GHz wifi en ook is er geen overlap met de 2.4GHz band.

Kan je nog voor de geest halen of er sprake was van apparaten dichtbij primaire punt die storing konden veroorzaken zoals hier gesuggereerd wordt (en waarvan ik me afvraag of dat het probleem is, aangezien signaalsterkte van primaire punt prima is)?

Er stond in die pilot opstelling geen storend apparaat in de buurt. Daarbij komt dat het storend effect van DECT apparatuur sterk overdreven wordt. Toen ik nog een 2.4GHz wifi toegangspunt direct naast mijn Gigaset DECT basisstation in mijn meterkast had hangen werkte dat wifi toegangspunt uitstekend. Weet dat DECT sowieso geen invloed heeft op 5GHz wifi en ook is er geen overlap met de 2.4GHz band.

Versterkt mijn idee dat het probleem niet zit in interferentie. Is sowieso standaard antwoord op problemen waar niet direct een antwoord voorhanden is;). My guess: softwarematig. Dat er niet ergens een goed verstopte instelling te vinden is lijkt me we duidelijk, anders was die inmiddels hier we komen bovendrijven. Vervelend, Sonos draadloos aansluiten werkt simpelweg niet. Ben aan het kijken naar smart verlichting maar ben bang dat als dit probleem niet verholpen is ik daar ook tegen problemen aanloop. Kan het in de combi 2,4ghz en 5ghz in hetzelfde netwerk zitten?

Reputatie 7

Kan het in de combi 2,4ghz en 5ghz in hetzelfde netwerk zitten?

Dat zou niet mogen maar een foutieve implementatie van bandsteering zou maar zo de oorzaak kunnen zijn.

Kan het in de combi 2,4ghz en 5ghz in hetzelfde netwerk zitten?

Dat zou niet mogen maar een foutieve implementatie van bandsteering zou maar zo de oorzaak kunnen zijn.

Je wijst me wellicht de goede kant op, vind zojuist hier op t forum een topic over problemen met bandsteering (al wat ouder), waarin mensen dezelfde problemen beschrijven. Ff verder onderzoeken waar dus.