Beantwoord

Apple Airport Extreme en KPN Box 12 werken niet samen: wifi valt steeds weg

  • 4 January 2023
  • 29 reacties
  • 786 keer bekeken

Afgelopen maandag 02-01-2023 KPN glasvezel binnengehaald op een KPN abonnement met hoogstaande verwachting. Mijn WiFi netwerk van 3 Apple Extreme Airports heeft fantastisch stabiel gedraaid toen ik nog bij Ziggo mijn internetabonnement had lopen. Sinds maandag echter niets dan ellende. Om de minuut valt het WiFi netwerk van de Extremes uit. Alles geprobeerd, kabels vervangen etc. Alle drie de access points doen het niet in combinatie met de Box 12.
Instellingen op de Apple devices is nu met statische IP, zo ook in de Box 12 ingesteld, geen ipv6 verbindingsdeling, correcte DNS server en router IP's. 

AP's zijn bedraad  via een switch met de modem verbonden. Nogmaals, met het ziggo modem werkte het als een zonnetje. In de Log van de Box12 modem verschijnt regelmatig een tr-069 melding, hetgeen kennelijk een KPN contact poging is om te checken of de software een update vereist. Ik heb echter de afgelopen dagen ELKE MINUUT zo'n TR-069 attempt gehad. Moet ook niet de bedoeling zijn denk ik?


Enfin, duidelijk is dat de extremes van Apple kennelijk geen goede band hebben met de Box 12.
Heeft iemand een tip over de juiste instellingen in de extremes? Moet hier iets bijzonders worden ingesteld?
Ik heb hier nu een bedraad laptopje aan de switch hangen en die haalt met gemak meer dan 950 Mbps. Dus aan de bedrade connectie kan het niet liggen.


Overigens, als ik naast het modem sta, en ik ben aangesloten op de WiFi van het Box12 modem zelf, dan is de max snelheid slechts rond de 12 Mbps…… dus ook hier al VEEL te traag.

Televisie werkt overigens naar behoren.

Ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan verstrekken….

icon

Beste antwoord door JHARIEM 19 January 2023, 13:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Okay, nu wederom contact met KPN gehad. Blijft een raadsel. Mijn vermoeden is dat de router (BOX12) defect is. Aan de telefoon geen uitsluitsel kunnen vinden met de aardige dame, dus heb ik nu maar een monteur besteld. Morgen (7-1-23) komt die kijken. Mocht de oplossing zich aandienen zal ik die zelf hier ook even posten.
In de tussentijd, alle tips en tricks/hints zijn welkom!!!

Reputatie 7
Badge +8

Okay, nu wederom contact met KPN gehad. Blijft een raadsel. Mijn vermoeden is dat de router (BOX12) defect is. Aan de telefoon geen uitsluitsel kunnen vinden met de aardige dame, dus heb ik nu maar een monteur besteld. Morgen (7-1-23) komt die kijken. Mocht de oplossing zich aandienen zal ik die zelf hier ook even posten.
In de tussentijd, alle tips en tricks/hints zijn welkom!!!

Zit er ook kpn tv bij dit abonnement? KPN tv werkt via multicast. Als de airport extremes hier niet goed mee om kunnen gaan dan wordt de wifi zo ongeveer plat gelegd. Hoe zit e.e.a fysiek aangesloten. En is de ingebruik zijnde switch in staat om met igmp snooping om te gaan?

Er zit idd KPN tv bij inbegrepen. Of de switch igmp snooping aankan weet ik niet. Ik denk het wel, aangezien het een professioneel ding is. Heb echter nog geen idee hoe ik in kan loggen in de switch om zoiets in te stellen….?

overigens: ik heb draadloos/WiFi nu uitstaan op alle drie de extremes van Apple maar de kpn modem geeft ook nu maar 20mbps Max als WiFi. Zelfs als ik er naast sta met mijn laptop….

Reputatie 7

Zit op die switch, naast de drie Apple Airports, ook een TV ontvanger aangesloten?

Zo ja, dan is het essentieel dat die switch IGMP snooping ondersteunt want anders gaat de wifi van de Airports volledig over zijn nek.

Wat is het merk en type van de switch die je gebruikt?

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het merk en type van die switch? 

Reputatie 7
Badge +24

overigens: ik heb draadloos/WiFi nu uitstaan op alle drie de extremes van Apple maar de kpn modem geeft ook nu maar 20mbps Max als WiFi. Zelfs als ik er naast sta met mijn laptop….

U kunt het beter andersom. WiFi op de KPN Box uit. Of had u dat? Het WiFi op de KPN Box uit?

Okay, merk en type switch: Zyxel GS1900-24E.

en ja, de opstelling is dat ik de BOX12 alleen als modem gebruik en daar DHCP op heb aanstaan. Geen WiFi dus. WiFi netwerk wordt aangemaakt door de Apple Extremes. 
Met het Ziggo modem er nog aan draaide dat fantastisch. 
mik zie nu trouwens, en dat is pas sinds heel kort, dat het WiFi controlelampje op het KPN modem nu knippert. Dat heeft ze tot vanmorgen niet gedaan…..

Reputatie 7
Badge +24

Okay, merk en type switch: Zyxel GS1900-24E.

Die zou IGMP-Snooping ondersteunen. Maar mogelijk staat het standaard niet aan. Dat heb je soms bij die duurdere geavanceerde apparatuur. 

Okay, hier is de update. Monteur (die tevens netwerkbeheerder is) van de KPN is hier over de vloer geweest. Ik kreeg complimenten dat ik zelf als consument al alles uit de kast had gehaald om het eea te testen op hardwaregebied. Snelle conclusie was dat de zwarte Box12 niet met de Apple Airport Extremes samen kon werken. Het lag zeker niet aan de switch. Binnenkomend signaal was top.
Dus direct de witte Experia 10 erop aangesloten. Helaas…..ook deze werkt niet samen met Apple apparatuur…. Verschillende instellingen geprobeerd, maar helaas. Dus toen het WiFi signaal van de Extremes uitgezet. En zelfs toen was het WiFi signaal van de Experia slecht. Extremes van de stroom en uit het netwerk gehaald. Wifi van Experia sprong direct omhoog en functioneerde zoals het zou moeten. Toen maar de KPN Super WiFi access points in het netwerk gehangen en heel het huis had weer WiFi…….. Dus nu maar zonder Extremes…. Vreemd dat KPN software niet met Apple wil samenwerken.

 

Reputatie 7

Het is ook de vraag of en waarom je überhaupt nog wifi apparatuur van Apple zou willen gebruiken, wetende dat die apparaten verouderd zijn en niet meer van updates voorzien worden.

 

Het lag zeker niet aan de switch.

Als op die switch een TV ontvanger aangesloten is en IGMP snooping op die switch uit staat dan ligt het met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel aan die switch.

Switch zit nog waar die zat, niets veranderd aan die set-up, allleen de access points…...dus switch is okay. En tv ontvanger zit er nog steeds aan vast.

Reputatie 7

Switch zit nog waar die zat, niets veranderd aan die set-up, allleen de access points…...dus switch is okay. En tv ontvanger zit er nog steeds aan vast.

Nee, je realiseert je één ding niet en dat is dat die Airports geen multicast to unicast ondersteunen en dat door het uit staan van IGMP snooping op die switch de IGMP multicast TV streams dus wel op die Airports terechtkomen en daarmee vrolijk gebroadcast worden op de wifi. Dit is dus killing voor de wifi, zelfs voor andere wifi zenders zoals die van de V12 zelf. (Er blijft immers nauwelijks airtime over.)

Die "super"wifi's ondersteunen dus wel multicast to unicast en hebben daarmee geen problemen met die IGMP multicast TV streams. Zij gaan die TV streams dan ook niet broadcasten.

Je hoeft me natuurlijk niet te geloven maar toch is het ontbreken van IGMP snooping op die switch met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel de oorzaak van die problemen met de wifi.

Okay, ik had je eerdere verhaal anders geïnterpreteerd. En met deze uitleg wordt me duidelijk wat je bedoelt. Interessant om even uit te gaan zoeken. Dank je wel voor het meedenken!

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @JHARIEM, welkom op ons forum! Ik zie dat je al een goed eind op weggeholpen bent! Ben je er nog uit gekomen?

Hoi Thomas, Ik ben inmiddels up and running met WiFi in heel mijn huis, maar zonder de Apple Exremes. Het lijkt vooralsnog een issue in de Switch te zijn met IGMT snooping. Dat moet ik nog uitzoeken hier thuis zelf. En daar heb ik even de tijd niet voor. WiFi werkt en ik kan dus ook werken!

Reputatie 7
Badge +20

Ah top! Bedankt voor je terugkoppeling!

Ik heb dit exacte probleem ook, echter zitten mijn 2 Airport extremes rechtstreeks met cat6 kabels op de modem. Het ligt dus 100% niet aan je switch. Tot gisteren had ik Ziggo, die had geen problemen met de Airport Extremes. Als iemand nog een andere oplossing weet? (ja, nieuwe apparatuur kopen, of terug naar Ziggo).

Kennelijk heeft de SW in de KPN modem een conflict met de code van de Extremes. Ik heb dit bij KPN aangekaart en zij hebben mij van die WiFi versterkers aangeboden. Kwamen er gratis bij. 
Bewaar de extremes voor als je terug gaat naar Ziggo……. Wat ik nu ga doen…… beter aanbod…. En geen conflicten met Apple. 
succes!!

Hoi @Thomas,
Ik heb ook 4 Apple Airport Extremes. (laatste model) Eentje fungeert als doorgeefluik achter het Ziggo modem, de rest zend de Wifi Signalen. Alles verbonden met cat6 kabels. Overal al jarenlang perfecte probleemloze Wifi.
1 Kan ik overstappen op KPN glasvezel, m.a.w. kan ik het Ziggo Modem eruit halen, KPN BOX 12 ervoor in de plaats zetten?

2 Moet ik op die KPN box instellen wijzigen om samen te laten werken met mijn Apple netwerk?

3 Waar moet een eventuele switch in het thuisnetwerk aan voldoen?

-Ik ben niet van plan om tv te nemen, alleen internet.
-het is alleen interessant om het thuisnetwerk zo te laten, dus geen nieuwe wifi versterkers of routers, want dat zijn allemaal weer extra kosten. 





 
 

Beste Alex,

na veel uitzoekwerk en over en weer vragen is er niet duidelijk geworden waarom de extremes niet samen werken met de v12. 

Ik ben uiteindelijk overgestapt naar een ander merk WiFi accesspoints, want volgens meerdere medewerkers van KPN is de oplossing super WiFi van KPN kopen/huren. “Je internet werkt, WiFi van kpn werkt, dus het ligt aan je eigen apparatuur”. 
 

ik heb de airports in de kast gezet voor de volgende overstap.

Reputatie 7

Als jij geen televisie van KPN af gaat nemen dan hoef je helemaal geen KPN Box te gebruiken. Je kunt dan de Airport Extreme rechtstreeks op de ONT aansluiten. Wel zal daar waarschijnlijk nog een switch tussen moeten om vlan 6 (Internet) te "untaggen" zodat deze zonder vlan richting Airport gaat en met vlan 6 richting ONT.

1 Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om héél simpel: Ziggo modem eruit, KPN Box erin en samen laten werken met een Apple Airport Extreem thuisnetwerk?

2 Wat zijn de systeemeisen dan van een thuisnetwerk, om te laten samenwerken met een KPN box?

3 Of is dit alleen mogelijk? KPN Box > KPN Wifi versterkers (in mijn geval 4 stuks) > Geschikte Switches (daar waar nodig)
 

 

Reputatie 7
Badge +24

1 Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om héél simpel: Ziggo modem eruit, KPN Box erin en samen laten werken met een Apple Airport Extreem thuisnetwerk?

Dat kan wel. Maar bij Ziggo had u het modem misschien in bridge mode staan. Bij KPN kan dat niet. Als u het zo doet zoals u schrijft, dan krijgt u 2 routers achter elkaar. Hoeft geen probleem te zijn, heb ik ook al jaren.

Een andere optie is zoals @wjb schijft: geen KPN Box gebruiken. Bij glasvezel is dat een optie. Bij koper niet. Wel moet er iets op deze juiste manier ingesteld worden.

2 Wat zijn de systeemeisen dan van een thuisnetwerk, om te laten samenwerken met een KPN box?

Samenwerken is niet het juiste woord. U koppelt het gewoon met een utp kabel aan elkaar. En het werkt. 

3 Of is dit alleen mogelijk? KPN Box > KPN Wifi versterkers (in mijn geval 4 stuks) > Geschikte Switches (daar waar nodig)

Er zijn gelukkig meer opties 😄

Reputatie 7

Een andere optie is zoals @wjb schijft: geen KPN Box gebruiken. Bij glasvezel is dat een optie. Bij koper niet.

Bij koper is dat ook mogelijk alleen moet je dan een VDSL modem zoals de Zyxel VMG4005-B50A gebruiken.

Reputatie 7
Badge +24

Een andere optie is zoals @wjb schijft: geen KPN Box gebruiken. Bij glasvezel is dat een optie. Bij koper niet.

Bij koper is dat ook mogelijk alleen moet je dan een VDSL modem zoals de Zyxel VMG4005-B50A gebruiken.

Beetje jammer dat da doosje zoveel kost. Voor 50 euro zo ik het nog wel overwegen. Leuk projectje om dan de KPN Box er tussen uit te halen. Maar 120 euro is mij te veel.