Beantwoord

Apple Airport Extreme en KPN Box 12 werken niet samen: wifi valt steeds weg

  • 4 January 2023
  • 29 reacties
  • 793 keer bekeken

Afgelopen maandag 02-01-2023 KPN glasvezel binnengehaald op een KPN abonnement met hoogstaande verwachting. Mijn WiFi netwerk van 3 Apple Extreme Airports heeft fantastisch stabiel gedraaid toen ik nog bij Ziggo mijn internetabonnement had lopen. Sinds maandag echter niets dan ellende. Om de minuut valt het WiFi netwerk van de Extremes uit. Alles geprobeerd, kabels vervangen etc. Alle drie de access points doen het niet in combinatie met de Box 12.
Instellingen op de Apple devices is nu met statische IP, zo ook in de Box 12 ingesteld, geen ipv6 verbindingsdeling, correcte DNS server en router IP's. 

AP's zijn bedraad  via een switch met de modem verbonden. Nogmaals, met het ziggo modem werkte het als een zonnetje. In de Log van de Box12 modem verschijnt regelmatig een tr-069 melding, hetgeen kennelijk een KPN contact poging is om te checken of de software een update vereist. Ik heb echter de afgelopen dagen ELKE MINUUT zo'n TR-069 attempt gehad. Moet ook niet de bedoeling zijn denk ik?


Enfin, duidelijk is dat de extremes van Apple kennelijk geen goede band hebben met de Box 12.
Heeft iemand een tip over de juiste instellingen in de extremes? Moet hier iets bijzonders worden ingesteld?
Ik heb hier nu een bedraad laptopje aan de switch hangen en die haalt met gemak meer dan 950 Mbps. Dus aan de bedrade connectie kan het niet liggen.


Overigens, als ik naast het modem sta, en ik ben aangesloten op de WiFi van het Box12 modem zelf, dan is de max snelheid slechts rond de 12 Mbps…… dus ook hier al VEEL te traag.

Televisie werkt overigens naar behoren.

Ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan verstrekken….

icon

Beste antwoord door JHARIEM 19 January 2023, 13:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Mensen, mensen, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik heb echt ALLES geprobeerd om KPN glasvezel (Box12 én Experia10) met mijn Apple Extremes te laten werken. Ook de switch zelf heb ik er op een bepaald moment tussenuit gehaald om te testen of het daar aan lag. Dus niet…...
Niets hielp. Daarom overgestapt op de (gratis aangeboden door KPN toen ik de moeilijkheden rapporteerde) wifi versterkers van KPN.
Mijn draadloze netwerk werkte vervolgens als een tierelier. Helaas (of welicht niet) heb ik hierna de Apple extremes de deur uit gedaan (netjes geld voor gevangen!). Het wordt de Apple gebruiker steeds moeilijker (technischer) gemaakt om hiervan gebruik te maken. Daar bovenop kwamen ook nog een facturatiefouten van KPN en een aantal vervelende telefoontjes met hun klantenservice.
Maar toen: belde Ziggo met een “terugkomaanbieding”. Giganet en helft van de prijs, met drie gratis TP links. Ik zal Ziggo hier niet boven KPN stellen, want ze (de aanbieders) hebben allemaal hun “fouten”. Aansluiting was een makkie, want de vorige aansluitingen lagen nog klaar (was al eerder bij de Ziggo). Nu draait er een mesh WiFi netwerk bij me thuis. Werkt prima. Enkel de bedraadde aansluiting haalt bij lange na de GB snelheden niet. Ga hier binnenkort met Ziggo over aan de praat.
Moraal vh verhaal: niet te moeilijk willen doen, en gewoon accepteren dat de Apple gebruiker tot een gediscrimeerde groep mensen behoort. Dit is een grote HELAAS, maar het is nu eenmaal niet anders.
Ik heb overigens de WiFi versterkers van de KPN netjes in de kast liggen voor volgend jaar Februari. Dan verwacht ik weer een mooie aanbieding van de KPN! Glasvezelaansluiting ligt er nu klaar voor!

Ik heb ooit de overstap gemaakt naar Apple producten, en heb daar nooit spijt van gehad. 
Bij ons is belangrijk dat ik een stekker in het stopcontact steek, en dat het werkt. Eventueel met nog wat duidelijke installatiestappen. 

Wat ik begrijp uit het bovenstaande is het niet eenvoudig om dit te doen:
Ziggo modem eruit > KPN BOX er voor in de plaats > evt. nog wat simpele installatiestappen > en het thuisnetwerk werkt!

Ik zou - als ik het eenvoudig wil houden - naast de KPN BOX ook 4 extra KPN Superwifi punten en geschikte switches moeten aanschaffen. Ik denk dat dit mijn eindconclusie is.

Bij overstappen op KPN glasvezelnet mag je deze versterkers best gratis aanvragen. Ik heb ze ook gekregen. Nee heb je, ja kan je altijd nog krijgen. 

Bij overstappen op KPN glasvezelnet mag je deze versterkers best gratis aanvragen. Ik heb ze ook gekregen. Nee heb je, ja kan je altijd nog krijgen. 

 

Ik heb meerdere keren gebeld, met diverse mensen gesproken, maar ondanks dat ik net naar KPN ben over gestapt, was het bij allemaal “u heeft al korting” dus u krijgt niet ook nog gratis wifi punten.

Wij als KPN bieden een oplossing, en uw eigen apparatuur werkt niet, dat is kortgezegd niet ons probleem. Een medewerker grapte zelfs; u kunt door de korting zelf wifi apparatuur aanschaffen… zot toch!