Beantwoord

Apple producten hebben problemen met Experiabox V12 en 2 Ubiquity AP's

  • 29 November 2021
  • 13 reacties
  • 489 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen forum,

 

Sinds een maand of twee heb ik mijn Experiabox V10a ingeruild voor een Experiabox V12.

Ik gebruik hem in combinatie met 2 Ubiquity AP's (Unify AP AC LR). Opstelling werkte tot dan toe prima.

Mijn Windows laptop heeft geen verbindingsissues maar in huis aanwezige iPhones en iPad  verbreken om de haverklap de wifi verbinding.

Soms kom ik zelfs niet meer op het wifi netwerk ingelogd (met password manager dus wachtwoord mits typen is uitgesloten)

Resetten van de Experiabox en/of de AP's brengt geen oplossing.

Ik las dat Apple eerder issues had met de 5Ghx band. Is dat nog steeds zo?

Iemand een clue?

Dank & Groet, Raoul

 

icon

Beste antwoord door wjb 29 November 2021, 11:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7

Heb jij de wifi van de V12 aan of uit staan?

Reputatie 1

Op advies van de helpdesk staat ie aan.

Reputatie 7

Op advies van de helpdesk staat ie aan.

Zet die eens uit en laat jouw Unifi's als enige de wifi verzorgen.

Gaat het dan beter?

Reputatie 1

Ik heb in elk geval nu een stabielere verbinding op mijn iPad.

Reputatie 7

Ik heb in elk geval nu een stabielere verbinding op mijn iPad.

Maar nog niet volledig stabiel?

Reputatie 7
Badge +20

Met een eigen systeem zou ik ook aanraden om de wifi op de Box12 uit te zetten. Tenzij je nog weer een apart netwerk ernaast wilt. Maar anders kunnen de netwerken elkaar eigenlijk alleen maar in de weg zitten. 

Reputatie 1

Ja het is en stabieler en (nadat ik mijn 2e AP wat dichter bij het vaste AP gehangen heb) ook sneller in de hogere verdiepingen van m'n huis.

Tip aan KPN CS om niet het advies te geven om de wifi capabilities op de experiabox aan te zetten?

Dank voor de hulp allen!

Reputatie 7
Badge +20

Zal ik meenemen. Top da het nu beter werkt. 

Reputatie 1

Goedemorgen forumleden,

Ik heb een opstelling van een KPN Experiabox v.12 gecombineerd met twee Unifi AP's (UAP-AC-LR).
Experiabox staat in de meterkast, eerste AP hangt er twee meter vandaan. Andere AP hangt op de eerste verdieping (circa 8 meter van het eerste AP). Doorstroom varieert van circa 90 MB beneden tot circa 20 Mb op zolder. Hiermee kan ik mijn huis (jaren dertig) redelijk goed dekken.
Ben zelf in het bezit van een Apple XR en heb er zelden problemen mee. Idem voor mijn windows laptop.
Mijn kinderen hebben iPhone 11's en die verbreekt te pas en te onpas de verbinding met de AP's. Nooit tegelijkertijd maar individueel.
Het maakt geen verschil of ze in de keuken zitten (2 meter verwijderd van het AP) of verderop in het huis.
Als ze vervolgens proberen om opnieuw te verbinden wordt dat geweigerd (verkeerde wachtwoord) terwijl ze een password manager of de optie wachtwoord delen van een ander toestel gebruiken. Hetzelfde issue treedt op bij mijn iPad.
Oplossing is de netwerk instellingen op het betreffende apparaat weggooien en opnieuw aanmelden. Maar vervolgens kan het euvel weer optreden.
Qua instellingen van de KPN Experiabox: wifi staat uit.
Ik heb op de Apple's zowel prive adres uit al aan gezet maar maakt geen verschil.
In de unifi's heb ik UAPSD aan en fast roaming uit staan.
Experiabox en AP's resetten helpt ook niet.
Iemand enig idee waar ik in de fout ga?

Alle suggesties welkom voor ik door mijn gezinsleden gelynched wordt.
Dank!

Raoul

 

*admin: verplaatst naar eigen topic

Reputatie 7
Badge +20

@Raij, het is dus puur de wifi die op bepaalde Apple apparaten verbreekt. Het gaat dus om de connectie tussen Unifi ap's en de Apple producten. Deze heb je al gereset, maar zonder succes. Kanalen aangepast? Zou dat nog helpen? Anders heb ik geen idee waar het zit, ik heb geen kennis van die Unifi ap's.

 

Reputatie 7

Als jij de wifi van de V12 aan zet met een andere SSID en de kinderen met die SSID laat verbinden, treedt het fenomeen dan ook op?

Reputatie 1

Het zijn de ubiquiti AP’s. Als ik SSID v12 gebruik gaat alles goed. Ben in gesprek met Ubiquiti. Internet staat helaas vol met suggesties maar nog niet de goede. Dank voor jullie hulp. Keep you posted.

Reputatie 1

ik had bijna hetzelde met 2x ac-lite.

Voor zover ik het heb kunnen herleiden heeft 1 van de laatste ubiquiti updates, zoveel rommel veroorzaakt,  dat meerdere telefoons (zowel Iphones, als mijn eigen samsung a52s )  van slag raakte.

oplossing voor ons was: update de ubiquiti's naar de laatste stable firmware en reset je netwerk instellingen op de telefoon ...