Beantwoord

Arris 5202 aansluiten op een versterker

  • 25 October 2019
  • 15 reacties
  • 6323 keer bekeken

Ik heb een Arris 5202 Radio en TV ontvanger gekregen.

Helaas zit er geen radio poort, via mini jack naar RCA, meer op het toestel waarmee de geluidsinstallatie (versterker) aangesloten kan worden.

Bij de Motorola 1853 was dit wel het geval.

Hoe kan dit opgelost worden?

 

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst en titel van je bericht aangevuld ter verduidelijking

icon

Beste antwoord door GW leusink 30 October 2019, 10:35

Bekijk origineel

15 reacties

Een versterker met een of meer optische poorten aanschaffen? :wink: .

Hoe oud is je huidige?

Goedkopere oplossing:
Er een “digitaal naar analoog” converter tussen zetten. Dus met (ook) zelf aan te schaffen optical kabel van 5202 naar de converter. En met rood en wit RCA (=tulp) naar je versterker (aux ingang).
Zo’n converter is bv te krijgen via onlinekabelshop of allekabels.

Dag Peter,

 

Hartelijk dank voor de info.

Mijn receiver-versterker is inderdaad niet zo jong meer (+_ 15 jaar?).

Naar aanleiding van jouw informatie over de optische poorten, heb ik me even in de nieuwe techniek verdiept en kom dan tot de slotsom dat ik inderdaad beter een nieuwe versterker met een optische poort kan aanschaffen.

Groet, Gerrit

Reputatie 7
Badge +21

Goedemiddag @GW leusink. Welkom op het KPN Forum. Ik zie dat PeterG al een antwoord heeft gegeven op jouw vraag. Helaas is het op de nieuwe ontvanger niet mogelijk om een Mini Jack/RCA kabel te gebruiken om de tv-ontvanger op de versterker aan te sluiten. Dit kan alleen nog maar d.m.v. een optische kabel. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. 

Goedemiddag@GW leusink. Welkom op het KPN Forum. Ik zie dat PeterG al een antwoord heeft gegeven op jouw vraag. Helaas is het op de nieuwe ontvanger niet mogelijk om een Mini Jack/RCA kabel te gebruiken om de tv-ontvanger op de versterker aan te sluiten. Dit kan alleen nog maar d.m.v. een optische kabel. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. 


Hallo @Vikash  en @GW leusink , of de of de Audio L/R via de 3,5 mm jack, zo heb ik het aangesloten.

Hallo@Vikash  en@GW leusink , of de of de Audio L/R via de 3,5 mm jack, zo heb ik het aangesloten.

Op een VIP5202?

Hallo@Vikash  en@GW leusink , of de of de Audio L/R via de 3,5 mm jack, zo heb ik het aangesloten.

Op een VIP5202?


Hallo@Henk2304 Wat is daar mis mee? Of zit die aansluiting daar niet meer op?

 

Hallo@Vikash  en@GW leusink , of de of de Audio L/R via de 3,5 mm jack, zo heb ik het aangesloten.

Op een VIP5202?


Hallo@Henk2304 Wat is daar mis mee? Of zit die aansluiting daar niet meer op?

 

Precies, alleen HDMI en TOSLink. Bovendien geen display meer, dus voor radioluisteren ook niet zo geschikt (als je niet telkens de tv wilt aanzetten bij een zenderwissel).

Reputatie 7

Hallo@Henk2304 Wat is daar mis mee? Of zit die aansluiting daar niet meer op?

Precies, alleen HDMI en TOSLink.

Zoals ook vermeld in het openingsbericht van dit topic. :wink:

Hallo @Henk2304 , oké, dat wist ik niet, ik ken de 5202 verder niet en ging uit van mijn eigen situatie en decoder.

Ik heb inmiddels een nieuwe tuner versterker met optische aansluiting gekocht.

Deze tuner versterker, vanuit het KPN modem, rechtstreeks met een HDMI kabel aangesloten en vervolgens vanuit de versterker met een HDMI kabel naar de RCA poort op de TV aangesloten.

Dit werkt uitstekend.

Het geluid komt nu alleen via de boxen van de versterker en in het geheel niet meer via de TV.

Bovendien is er op deze manier geen vertraging tussen beeld en geluid, omdat de geluidssignalen sneller zijn dan de beeldsignalen.

Kortom, de optische aansluiting is op deze manier niet nodig, niet gewenst.

Foutje: Ik schreef hier boven RCA poort, maar ik bedoel ARC poort!

Ah, ARC. Dat kan idd ook. Iets goedkope(re) versterkers met optisch én HDMI ondersteunen dat niet. Mijn versterker is helaas net van vóór de ARC tijd… Heeft wel 3 HDMI ingangen en één uitgang, maar die ondersteunt het niet. Dus tevens ook optisch kabeltje tussen tv en versterker voor de “audio return”; effect is precies hetzelfde. Werkt ook alsof het een ARC versterker betreft.

Hopelijk dan niet voor niks een optisch kabeltje gekocht. Hoewel: Kan je nu ook radio luisteren zónder dat de tv aan staat?

ARC = Audio Return Channel via HDMI

Ja ik kan inderdaad radio luisteren zonder dat de TV aan staat.
Ik heb een document met radio zenders, met bijbehorend kanaal, op een apart formulier gezet.

Daarmee hoef ik de grote KPN lijst niet te gebruiken om te kijken welk kanaal bij welke zender hoort. Ook de TV hoeft niet ingeschakeld te zijn.

Op '’radio gedeelte'’ van de KPN modem toets ik het gewenste kanaal in en de zender is te beluisteren. Kortom, het is even wennen aan de nieuwe apparatuur, maar het werkt geheel naar wens.

Wil ik andere dan KPN radio zenders beluisteren, dan kan dit via het tuner gedeelte waarmee internet is gekoppeld en die '’vastgezet zijn'’  onder de voorkeur stations op de tuner.

Op deze manier mogelijkheden genoeg om te kiezen welk station ik wil beluisteren.

 

Reputatie 7
Badge +21

Wat goed om te lezen dat het werkt op jouw nieuwe versterker.:relaxed:

Dan heb ik 't toch iets anders. Bij mij is de ontvanger via de HDMI-kabel aangesloten op de Smart TV en via de optische kabel op de soundbar. Vervolgens is de soundbar tevens via een HDMI-kabel aangesloten op de HDMI/ARC-poort van de TV.

Staat de TV uit, dan kan ik radio luisteren via de optische aansluiting.

Zodra ik de TV aanzet schakelt de soundbar over op ARC en wordt inderdaad het geluid van de TV zelf uitgeschakeld.

Het voordeel is dat geluid van apps van de smart TV nu ook via de soundbar lopen en daarbij (indien aangeboden) ook Dolby-geluid kunnen afspelen. 

Reageer