Beantwoord

ASUS Zenwifi XT8 installatie icm KPN Box 12

  • 30 November 2021
  • 5 reacties
  • 1063 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen,

 

Onlangs heb ik 2x ASUS Zenwifi XT8 besteld met een Black Friday aanbieding. Ik wil mijn 2x Experia Wifi punten 1 op 1 vervangen voor deze apparaten, vanwege de mogelijkheden die het systeem biedt (o.a. MESH, Wifi6 etc.). Helaas verloopt de installatie erg moeizaam:

Het lukt me op het 1e apparaat op mijn KPN Box 12 aan te sluiten (LAN poort KPN Box 12 op WAN poort ASUS) en meerdere Wifi netwerken op te zetten (1x 2.4 Ghz + 2 5 Ghz), maar toen ik de 2e aan sloot op een LAN poort van de KPN Box 12 knalden al mijn diensten eruit en had ik geen internet en TV meer. Mijn gevoel zegt dat dit ook niet de bedoeling was, echter, weet ik niet wat nou de best practice is op dit systeem op KPN aan te sluiten. Er is een mogelijkheid om beide punten draadloos aan elkaar te koppelen, maar mijn voorkeur heeft een ethernet backhaul. Dit is vanwege de afstand en ligging van de kabels vooralsnog onmogelijk. Mijn vragen:

 

  1. Heeft iemand dit systeem eerder goed werkend aangesloten op een KPN Box 12 en zo ja, wat is de best practice? Hij kan zowel als router als access point worden aangesloten.
  2. Is het mogelijk om de ethernet backhaul tussen beide apparaten aan te leggen met een kleine switch ertussen?

 

Ik heb inmiddels ongeveer een dag zonder internet en TV gezeten en heb 2x bijna een monteur moeten laten komen. Ik durf het bijna niet nog een keer te proberen, maar mijn gevoel zegt dat ik iets heel eenvoudigs over het hoofd zie.

 

Hoor graag van jullie, alvast bedankt!

 

Mvg,

 

Jeroen

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 30 November 2021, 11:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Hallo @jeroenvan0s , jij sluit beide XT8’en aan op een LAN-poort van het modem, dat is volgens de handleiding van de XT8 onjuist. Bij gebruik van 2 XT8’en dien je e.e.a. als volgt aan te sluiten:

BOX12 LAN<--->XT8(1) WAN

XT8(1) LAN<--->XT8(2) WAN

Dus eigenlijk 2x LAN-WAN

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dag @jeroenvan0s Is het inmiddels gelukt met de tip van JanD? 

Reputatie 1

Beste JanD en Bart, het werkt inmiddels! Ontzettend bedankt voor de snelle hulp! 😊

Hallo @jeroenvan0s bedankt voor de update, goed om te lezen dat het werkt, Veel plezier ermee.

 

Hi allen, ik heb de nieuwe xt9 en klopt als de kpn box dhcp uitdeelt dan kunnen de 2 meshes elkaar vinden maar in AP modus is iptv wel een ding.

Momenteel aan het klooien. En gek genoeg een router modus werkte wel dus eigenlijk heel fout een dubbel dhcp in het netwerk en dual wan routen naar een lan port. Zo werkte zowel iptv als wifi prima.

Echter hiermee kreeg ik de mesh 2 niet gekoppeld… Immers die zit op en aparte lan die direct op KPN zit….

Iemand een suggestie? (IGMP snooping op switch na de kpn xperiabox staat enabled nb).

 

gr Valentijn