Beantwoord

@ IPs nodig?

  • 22 July 2019
  • 4 reacties
  • 152 keer bekeken

Ik heb vandaag een 2e NAS in mijn netwerk geplaatst, echter ik merk dat al het verkeer bij de "oude" nas uitkomt. Ik heb nl ook 2 domeinnamen die elk naar 1 NAS moeten wijzen, echter ik merk dat als ik achter een domein de applicatie toevoeg (bv example.org/drive) dan komt alles bij de "oude" NAS uit. Heb ik nu nog een 2e IP adres van KPN nodig die ik kan verwijzen naar mijn nieuwe NAS of hoe werkt dit???
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 27 July 2019, 09:58

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi @EMdeLeeuw! Bij consumentenaansluitingen bieden we geen 2e IP-adres, dus dat gaat em niet worden.

Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om de 2e NAS op een andere poort te laten draaien. Zo kun je die poort specifiek forwarden naar het IP-adres van de 2e NAS. Hoe heb je het nu precies ingesteld wat betreft portforwarding?
Hoi @Joran. Ik heb idd nu op de 2e NAS een andere poort gegeven voor http en https verbindingen, en dan kom ik idd op de 2e NAS uit. Alleen dit zou toch naar mijn weten ook alleen met een domeinnaam moeten kunnen? Kan ik in de DNS van de domeinnaam niet iets zetten dat deze automatisch doorverwijst naar de juiste poort, want dit vindt ik alleen maar lastig ;-)

Gelukkig is het niet voor altijd want wil de "oude" NAS er tzt uit het netwerk halen. Maar dat is nu nog niet....

Heb je ook nog een tip om de gegevens van de oude NAS makkelijk te verhuizen naar de nieuwe (wat nu in de file station staat)?

Thnx iig!
Reputatie 7
Badge +28
Het zou inderdaad moeten kunnen. Ik heb mijn hoofd er even over gebroken maar ik zie geen directe oplossing zonder een extra apparaat. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je een Raspberry Pi inzet als proxyserver. De portforwarding gaat dan naar dit apparaat en op basis van domeinnaam word je intern doorgerouteerd naar NAS 1 of NAS 2. Het moet vast makkelijker kunnen. @RobinFlikkema misschien een idee?

Als ik je ip-adres bezoek kom ik op een Synology pagina uit. Zijn beide NASsen van Synology? Misschien dat @wjb dan tips voor je heeft om de gegevens over te zetten, ik heb zelf een nas bij de concurrent 😉
Reputatie 7
Badge +30
Alleen een andere poort kan. Bijvoorbeeld 80 en 8080, of 443 en 8443

Sommige diensten ondersteunen zogenaamde SRV-records waarbij je ook een poort in de dnsnaam verwerkt, maar dat is hier niet aan de orde.

Een andere oplossing is om een (reverse)proxy te gebruiken. Dan forward je alle verkeer daarheen en laat je die uitzoeken of ie verbond via "nas1.mijndomein.com" of "nas2....". Echter heeft dat alleen ondersteuning voor HTTP(s). Wil je ook andere diensten openbaar maken voor het internet, moet je alsnog voor die poorten aldoor 2 poorten forwarden, één naar NAS1 en één naar NAS2.

Reageer