Vraag

ATA Grandstream HT802 ook voor de particuliere klant?

  • 21 december 2018
  • 64 reacties
  • 3045 keer bekeken


Toon eerste bericht

64 reacties

Reputatie 7
Het is dus niet dat KPN de SIP login gegevens moet leveren zodat deze vastgelegd kunnen op dat een VoIP telefoon of VoIP ATA, maar dat KPN alle informatie beschikbaar moet stellen opdat die VoIP telefoon of VoIP ATA aangesloten kan worden op het KPN netwerk ofwel toegang gegeven kan worden tot het "Internet". In dit geval bijvoorbeeld de login gegevens op de Experia Box zodat een eventuele port-forwarding vastgelegd kan worden t.b.v. de VoIP telefoon of ATA. Snap je het verschil?Nee, want ook die Experia Box mag in de wetgeving worden uitgewisseld voor een apparaat naar eigen keus.
Maar @Babylonia, mogen is wat ander dan moeten. Een abonnee kan nog steeds kiezen om gewoon een Experia Box te gebruiken en dat is precies waarom dat artikel opgenomen is. Als er een apparaat van de provider tussen het Internet en het eindapparaat van derden staat, dan moet alle informatie beschikbaar zijn om dat apparaat van de provider zo te configureren dat deze geen belemmering vormt in de toegang tot het netwerk.

Op een ISRA-punt zelf. Dat RJ11 contact heeft geen mogelijkheden om daar informatie in te stoppen.
Schreef jij een paar berichten terug niet iets over protocollen en zo.
Nou, het ISRA punt heeft wel een heleboel parameters (informatie) in zich.
DHCP, pppoe, vlans, pvc, vpi/vci, VDSL, BVDSL, VPlus, IGMP Multicasts, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Er blijft dus weinig anders over dan die gegevens te verstrekken. De wet benoemd ook specifiek naast de specificaties ook login gegevens en wachtwoorden die verstrekt zouden moeten worden.
Maar, nogmaals, niet de login gegevens voor de VoIP dienst, maar de logingegevens voor het apparaat van de provider dat tussen de VoIP ATA en het netwerk staat.

Dat rood omkaderde tekstgedeelte van je eerdere plaatje beschrijft nu juist dat geen belemmeringen mogen worden opgeworpen voor apparaten van derden. (Dus de apparaten die jezelf kiest).Hoe je ook draait of keert, het lijkt me toch duidelijk waar de verplichting dan zit.
Klopt helemaal, uiteraard is er de verplichting om jouw VoIP ATA goed te laten communiceren met CheapConnect, VoipBuster of welke andere VoIP provider dan ook, maar daarmee is er nog geen verplichting om de eigen VoIP dienst ook te leveren op dat apparaat. Snap je het verschil?

Er blijft dus weinig anders over dan die gegevens te verstrekken....Let wel, het is geen vrije dienst of zo heh. Je neemt een abonnement af, en je betaalt ervoor.
Waarom blijft er niets ander over dan?
Zo zijn we weer terug bij de opening van dit topic dat gaat over de levering van een "provisioned" VoIP ATA er staat KPN niets in de weg om die gewoon te leveren bij jouw abonnement, je betaalt er immers voor. ;-)
Rest natuurlijk de vraag wat commercieel interessanter is, het leveren van zo'n "provisioned" VoIP ATA of gewoon de SIP login gegevens waarbij er waarschijnlijk centraal een investering moet plaatsvinden om te zorgen dat die SIP login alleen vanaf jouw thuisnetwerk gebruikt kan worden. Dat is natuurlijk afhankelijk van het percentage abonnees dat voor een eigen router gaat kiezen. Zijn dit er duizend, dan is het leveren van zo'n provisioned VoIP ATA waarschijnlijk aantrekkelijker. Zijn het er honderdduizend, dan wordt het beschikbaar stellen van die SIP gegevens samen met een investering in de controle dat de SIP login alleen vanaf het thuisnetwerk gebruikt kan worden zeer waarschijnlijk interessanter.
Zie: Verzoek tot vrijgave SIP gegevens.
Dit is echter een vrijwillige keuze, geen wettelijke verplichting.
Reputatie 7
Maar ook dit wil niet zeggen dat je als leverancier ook verplicht gesteld wordt om jouw dienst ook op die apparaten te leveren. Geloof je nu echt dat Apple gedwongen kan worden haar dienst Siri beschikbaar te stellen op een Android telefoon, of is dat soms iets anders dan dat KPN haar VoIP dienst beschikbaar moet stellen op een Gigaset VoIP telefoon?Inderdaad is Siri iets anders als VOIP.
Knap dat je toch altijd weer voorbij gaat aan de essentie van de vraag.
Siri is een dienst van Apple en VoIP is een dienst van de VoIP provider (KPN in dit geval).
Het is aan de leverancier van de dienst om te bepalen of zij deze op een apparaat van derden wil leveren en aan niemand anders. Een leverancier mag en kan wettelijk niet verplicht worden om die dienst op apparaten van derden te moeten leveren, ik kan het niet anders maken.
Jij kunt het niet anders maken, maar wetgeving kan dat wel.
En dat is iets waar JIJ aan voorbijgaat.
Rest natuurlijk de vraag wat commercieel interessanter is, het leveren van zo'n "provisioned" VoIP ATA of gewoon de SIP login gegevens waarbij er waarschijnlijk centraal een investering moet plaatsvinden om te zorgen dat die SIP login alleen vanaf jouw thuisnetwerk gebruikt kan worden.
Dat is nu reeds het geval. Daar hoeft men dus helemaal niets extra meer in te "investeren".
Zoals eerder aangehaald heb ik reeds de login gegevens van VOIP (van mijn Telfort account).
Dat werkt wel achter een ATA-adapter aangesloten hier in het thuisnetwerk, maar niet elders.

Idem voor softwarematige VOIP applicaties in een PC of via een mobiele telefoon in het "WiFi" netwerk van mijn internet aansluiting. Tenzij ik vanuit elders een VPN-verbinding maak met mijn thuisnetwerk, kan ik ook elders ervan gebruik maken.

Maar omdat Telfort/KPN met hun beperkingen daarin en hun gevolgde prijsbeleid zichzelf al uit de markt prijzen, heb ik daar al lang alternatieve oplossingen voor ingeregeld bij andere VOIP providers.
Reputatie 7
Jij kunt het niet anders maken, maar wetgeving kan dat wel.
En dat is iets waar JIJ aan voorbijgaat.

Vertel me dan één keer waar in die wetgeving staat dat KPN verplicht zou zijn om haar VoIP dienst op apparatuur van derden te leveren.
Één keer, kom op, dat moet je dan toch lukken, je bent er zo van overtuigd.
Ik weet dat het je niet zal lukken omdat je de wetteksten verkeerd interpreteert en ik hoop dat je vroeg of laat, met als ik, inderdaad tot inzicht gaat komen dat er wat anders staat dan jouw interpretatie.

We hebben allebei hetzelfde doel voor ogen en dat is eigenlijk de vrijgave van de SIP gegevens.
Jij bent er van overtuigd dat dit afgedwongen wordt door die wetgeving, ik weet dat dat niet het geval is.
Reputatie 7

Rest natuurlijk de vraag wat commercieel interessanter is, het leveren van zo'n "provisioned" VoIP ATA of gewoon de SIP login gegevens waarbij er waarschijnlijk centraal een investering moet plaatsvinden om te zorgen dat die SIP login alleen vanaf jouw thuisnetwerk gebruikt kan worden.Dat is nu reeds het geval. Daar hoeft men dus helemaal niets extra meer in te "investeren".
Zoals eerder aangehaald heb ik reeds de login gegevens van VOIP (van mijn Telfort account).
Dat werkt wel achter een ATA-adapter aangesloten hier in het thuisnetwerk, maar niet elders.

Heel goed, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat dat bij KPN dan ook het geval is, maar dat verhoogt de kans dat KPN zal kiezen voor de vrijwillige vrijgave van de SIP login gegevens.

Idem voor softwarematige VOIP applicaties in een PC of via een mobiele telefoon in het "WiFi" netwerk van mijn internet aansluiting. Tenzij ik vanuit elders een VPN-verbinding maak met thuis, kan ik ook elders ervan gebruik maken.

En zo hoort het ook.

Maar omdat Telfort/KPN met hun beperkingen daarin en hun gevolgde prijsbeleid zichzelf al uit de markt prijzen, heb ik daar al lang alternatieve oplossingen voor ingeregeld bij andere VOIP providers.
Ik geef je groot gelijk 🙂, ook ik bel al zeer lange tijd uitgaand via CheapConnect, maar inkomend lopen de telefoontjes via KPN.



Het telefoonnummmer bij "Nummerweergave" is ons KPN telefoonnummer.
Één keer, kom op, dat moet je dan toch lukken, je bent er zo van overtuigd.
Als het voor je nog steeds niet duidelijk is, kan een aanvullende beleidsregel door de minister speciaal voor de heer wjb in het leven worden uitgebracht, zodat het voor de heer wjb wel duidelijk wordt. 😀
Is dat nog niet voldoende, zou nog een aanvullend wetsvoorstel kunnen worden ingediend en behandeld.

Maar ik denk dat er praktisch gezien sterk gekeken wordt hoe Duitsland dat heeft opgelost.
Tenslotte voldoen zij al twee jaar aan die Europese wetgeving.
Reputatie 7

Één keer, kom op, dat moet je dan toch lukken, je bent er zo van overtuigd.Als het voor je nog steeds niet duidelijk is, kan een aanvullende beleidsregel door de minister speciaal voor de heer wjb in het leven worden uitgebracht, zodat het voor de heer wjb wel duidelijk wordt. Is dat nog niet voldoende, zou nog een aanvullend wetsvoorstel kunnen worden ingediend en behandeld.

Maar ik denk dat er praktisch gezien sterk gekeken wordt hoe Duitsland dat heeft opgelost, en afgewikkeld.
Tenslotte voldoen zij al twee jaar aan die Europese wetgeving.

Maar ook in Duitsland is er absoluut geen sprake van een wettelijke verplichting dat een VoIP provider haar diensten op alle daartoe geschikte eindapparaten moet leveren. Dat hoeft ook niet, want ook de Europese regelgeving legt die verplichting uiteraard niet op.
Reputatie 7
Onderstaand een stukje uit het interviewverslag van Stratix met KPN t.a.v. beleidsonderzoek modemkeuze.
Bron (pdf)


Ik zou zeggen ... niet wachten, gewoon beginnen. Mijn aanbod staat nog altijd, dus als jullie iemand zoeken om dit te testen ... jullie weten me te vinden. En als er een NDA getekend moet worden, formuleer deze en stuur hem op.

Overigens is de Grandstream HT801 ook goed hoor, ik hoef toch maar één DECT basisstation aan te sluiten. 😉

Reputatie 7
Beste KPN,

Ik heb geen zin om opnieuw één tot anderhalf jaar te gaan wachten op een beslissing van BEREC / ACM inzake de locatie van het netwerkaansluitpunt. En dus komt de datum rap dichterbij waarop ik mijn vaste telefonie bij KPN ga beëindigen en ik mijn telefoonnummer zal laten porteren naar CheapConnect. Het liefst zou ik dat niet doen, maar er lijkt geen enkele beweging te zitten in het al dan niet vrijgeven van de SIP gegevens of het leveren van een VoIP ATA zoals in dit topic beschreven wordt.
Jullie zouden mij zo'n apparaat voor laten we zeggen €50,- kunnen verkopen, maar blijkbaar vinden jullie dat niet interessant terwijl dezelfde oplossing op de zakelijke markt gewoon door jullie geleverd wordt.
Ik heb besloten om 1 mei 2019 als uiterste termijn te hanteren.
Op die datum gaat de V10, die nu dienst doet als veredelde VoIP ATA, sowieso van de stroom af.
Dit kan drie dingen betekenen
1) Jullie hebben mij de SIP login gegevens overhandigd.
2) Jullie hebben mij een VoIP ATA geleverd.
of
3) Ik heb mijn telefoonnummer naar CheapConnect laten porteren.

De keuze is aan jullie.
Ik denk niet dat KPN onder de indruk zal zijn van dit schrijven of de voornemens die je zegt ten uitvoer te brengen. Zij zullen proberen zo lang mogelijk de zaak te traineren, en vast te houden op de door hen gekozen richting. Bespaar je de "wachttijd" en porteer het nummer beter direct.

Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.
Reputatie 7
Ik denk niet dat KPN onder de indruk zal zijn van dit schrijven of de voornemens die je zegt ten uitvoer te brengen.
Ik weet wel zeker dat ze niet onder de indruk zullen zijn van mijn voornemen.
Toch ben ik bereid te investeren in een architectuur en infrastructuur waar ik baat bij heb en daar past de Experia Box niet in.
Ik snap echt niet waarom KPN hier geen werk van zou maken. Ze zijn dan direct voorbereid op het moment dat de ACM binnen het Europese verband BEREC met haar uitspraak t.a.v. het netwerkaansluitpunt zal komen en de procedures om zo'n Grandstream op afstand te beheren zijn al beschikbaar binnen KPN.

Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.
Dat hoef ik sowieso al niet want uitgaand bel ik via CheapConnect waarbij ik mijn KPN telefoonnummer als caller-ID mee geef. KPN verdient qua telefonie dus helemaal niets aan ons, vast bellen wij uitgaand via CheapConnect (is veel goedkoper) en mobiel bellen wij via T-Mobile (is voor ons als gezin veel goedkoper).
Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.Dat hoef ik sowieso al niet want uitgaand bel ik via CheapConnect waarbij ik mijn KPN telefoonnummer als caller-ID mee geef. KPN verdient qua telefonie dus helemaal niets aan ons, vast bellen wij uitgaand via CheapConnect (is veel goedkoper) en mobiel bellen wij via T-Mobile (is voor ons als gezin veel goedkoper).
Alleen als je elders bent kun je niet opnemen met het KPN telefoon nummer as iemand jou probeert te bellen op je "vaste" KPN-lijn. Dan rinkelt thuis de telefoon. (Je hebt immers het thuis Caller-ID meegegeven).
Reputatie 7
Alleen als je elders bent kun je niet opnemen met het KPN telefoon nummer as iemand jou probeert te bellen op je "vaste" KPN-lijn. Dan rinkelt thuis de telefoon. (Je hebt immers het thuis Caller-ID meegegeven).
Klopt en daar heb ik ook geen probleem mee.

Reageer