Vraag

ATA Grandstream HT802 ook voor de particuliere klant?

• 21 december 2018
  • 135 reacties
  • 5118 keer bekeken

Toon eerste bericht

135 reacties

Reputatie 7
Het is dus niet dat KPN de SIP login gegevens moet leveren zodat deze vastgelegd kunnen op dat een VoIP telefoon of VoIP ATA, maar dat KPN alle informatie beschikbaar moet stellen opdat die VoIP telefoon of VoIP ATA aangesloten kan worden op het KPN netwerk ofwel toegang gegeven kan worden tot het "Internet". In dit geval bijvoorbeeld de login gegevens op de Experia Box zodat een eventuele port-forwarding vastgelegd kan worden t.b.v. de VoIP telefoon of ATA. Snap je het verschil?Nee, want ook die Experia Box mag in de wetgeving worden uitgewisseld voor een apparaat naar eigen keus.
Maar @Babylonia, mogen is wat ander dan moeten. Een abonnee kan nog steeds kiezen om gewoon een Experia Box te gebruiken en dat is precies waarom dat artikel opgenomen is. Als er een apparaat van de provider tussen het Internet en het eindapparaat van derden staat, dan moet alle informatie beschikbaar zijn om dat apparaat van de provider zo te configureren dat deze geen belemmering vormt in de toegang tot het netwerk.

Op een ISRA-punt zelf. Dat RJ11 contact heeft geen mogelijkheden om daar informatie in te stoppen.
Schreef jij een paar berichten terug niet iets over protocollen en zo.
Nou, het ISRA punt heeft wel een heleboel parameters (informatie) in zich.
DHCP, pppoe, vlans, pvc, vpi/vci, VDSL, BVDSL, VPlus, IGMP Multicasts, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Er blijft dus weinig anders over dan die gegevens te verstrekken. De wet benoemd ook specifiek naast de specificaties ook login gegevens en wachtwoorden die verstrekt zouden moeten worden.
Maar, nogmaals, niet de login gegevens voor de VoIP dienst, maar de logingegevens voor het apparaat van de provider dat tussen de VoIP ATA en het netwerk staat.

Dat rood omkaderde tekstgedeelte van je eerdere plaatje beschrijft nu juist dat geen belemmeringen mogen worden opgeworpen voor apparaten van derden. (Dus de apparaten die jezelf kiest).Hoe je ook draait of keert, het lijkt me toch duidelijk waar de verplichting dan zit.

Klopt helemaal, uiteraard is er de verplichting om jouw VoIP ATA goed te laten communiceren met CheapConnect, VoipBuster of welke andere VoIP provider dan ook, maar daarmee is er nog geen verplichting om de eigen VoIP dienst ook te leveren op dat apparaat. Snap je het verschil?

Er blijft dus weinig anders over dan die gegevens te verstrekken....Let wel, het is geen vrije dienst of zo heh. Je neemt een abonnement af, en je betaalt ervoor.

Waarom blijft er niets ander over dan?
Zo zijn we weer terug bij de opening van dit topic dat gaat over de levering van een "provisioned" VoIP ATA er staat KPN niets in de weg om die gewoon te leveren bij jouw abonnement, je betaalt er immers voor. ;-)
Rest natuurlijk de vraag wat commercieel interessanter is, het leveren van zo'n "provisioned" VoIP ATA of gewoon de SIP login gegevens waarbij er waarschijnlijk centraal een investering moet plaatsvinden om te zorgen dat die SIP login alleen vanaf jouw thuisnetwerk gebruikt kan worden. Dat is natuurlijk afhankelijk van het percentage abonnees dat voor een eigen router gaat kiezen. Zijn dit er duizend, dan is het leveren van zo'n provisioned VoIP ATA waarschijnlijk aantrekkelijker. Zijn het er honderdduizend, dan wordt het beschikbaar stellen van die SIP gegevens samen met een investering in de controle dat de SIP login alleen vanaf het thuisnetwerk gebruikt kan worden zeer waarschijnlijk interessanter.
Zie: Verzoek tot vrijgave SIP gegevens.
Dit is echter een vrijwillige keuze, geen wettelijke verplichting.
Reputatie 7
Maar ook dit wil niet zeggen dat je als leverancier ook verplicht gesteld wordt om jouw dienst ook op die apparaten te leveren. Geloof je nu echt dat Apple gedwongen kan worden haar dienst Siri beschikbaar te stellen op een Android telefoon, of is dat soms iets anders dan dat KPN haar VoIP dienst beschikbaar moet stellen op een Gigaset VoIP telefoon?Inderdaad is Siri iets anders als VOIP.
Knap dat je toch altijd weer voorbij gaat aan de essentie van de vraag.
Siri is een dienst van Apple en VoIP is een dienst van de VoIP provider (KPN in dit geval).
Het is aan de leverancier van de dienst om te bepalen of zij deze op een apparaat van derden wil leveren en aan niemand anders. Een leverancier mag en kan wettelijk niet verplicht worden om die dienst op apparaten van derden te moeten leveren, ik kan het niet anders maken.
Jij kunt het niet anders maken, maar wetgeving kan dat wel.
En dat is iets waar JIJ aan voorbijgaat.
Rest natuurlijk de vraag wat commercieel interessanter is, het leveren van zo'n "provisioned" VoIP ATA of gewoon de SIP login gegevens waarbij er waarschijnlijk centraal een investering moet plaatsvinden om te zorgen dat die SIP login alleen vanaf jouw thuisnetwerk gebruikt kan worden.
Dat is nu reeds het geval. Daar hoeft men dus helemaal niets extra meer in te "investeren".
Zoals eerder aangehaald heb ik reeds de login gegevens van VOIP (van mijn Telfort account).
Dat werkt wel achter een ATA-adapter aangesloten hier in het thuisnetwerk, maar niet elders.

Idem voor softwarematige VOIP applicaties in een PC of via een mobiele telefoon in het "WiFi" netwerk van mijn internet aansluiting. Tenzij ik vanuit elders een VPN-verbinding maak met mijn thuisnetwerk, kan ik ook elders ervan gebruik maken.

Maar omdat Telfort/KPN met hun beperkingen daarin en hun gevolgde prijsbeleid zichzelf al uit de markt prijzen, heb ik daar al lang alternatieve oplossingen voor ingeregeld bij andere VOIP providers.
Reputatie 7
Jij kunt het niet anders maken, maar wetgeving kan dat wel.
En dat is iets waar JIJ aan voorbijgaat.

Vertel me dan één keer waar in die wetgeving staat dat KPN verplicht zou zijn om haar VoIP dienst op apparatuur van derden te leveren.
Één keer, kom op, dat moet je dan toch lukken, je bent er zo van overtuigd.
Ik weet dat het je niet zal lukken omdat je de wetteksten verkeerd interpreteert en ik hoop dat je vroeg of laat, met als ik, inderdaad tot inzicht gaat komen dat er wat anders staat dan jouw interpretatie.

We hebben allebei hetzelfde doel voor ogen en dat is eigenlijk de vrijgave van de SIP gegevens.
Jij bent er van overtuigd dat dit afgedwongen wordt door die wetgeving, ik weet dat dat niet het geval is.
Reputatie 7

Rest natuurlijk de vraag wat commercieel interessanter is, het leveren van zo'n "provisioned" VoIP ATA of gewoon de SIP login gegevens waarbij er waarschijnlijk centraal een investering moet plaatsvinden om te zorgen dat die SIP login alleen vanaf jouw thuisnetwerk gebruikt kan worden.Dat is nu reeds het geval. Daar hoeft men dus helemaal niets extra meer in te "investeren".
Zoals eerder aangehaald heb ik reeds de login gegevens van VOIP (van mijn Telfort account).
Dat werkt wel achter een ATA-adapter aangesloten hier in het thuisnetwerk, maar niet elders.

Heel goed, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat dat bij KPN dan ook het geval is, maar dat verhoogt de kans dat KPN zal kiezen voor de vrijwillige vrijgave van de SIP login gegevens.

Idem voor softwarematige VOIP applicaties in een PC of via een mobiele telefoon in het "WiFi" netwerk van mijn internet aansluiting. Tenzij ik vanuit elders een VPN-verbinding maak met thuis, kan ik ook elders ervan gebruik maken.

En zo hoort het ook.

Maar omdat Telfort/KPN met hun beperkingen daarin en hun gevolgde prijsbeleid zichzelf al uit de markt prijzen, heb ik daar al lang alternatieve oplossingen voor ingeregeld bij andere VOIP providers.
Ik geef je groot gelijk 🙂, ook ik bel al zeer lange tijd uitgaand via CheapConnect, maar inkomend lopen de telefoontjes via KPN.

Het telefoonnummmer bij "Nummerweergave" is ons KPN telefoonnummer.
Één keer, kom op, dat moet je dan toch lukken, je bent er zo van overtuigd.
Als het voor je nog steeds niet duidelijk is, kan een aanvullende beleidsregel door de minister speciaal voor de heer wjb in het leven worden uitgebracht, zodat het voor de heer wjb wel duidelijk wordt. 😀
Is dat nog niet voldoende, zou nog een aanvullend wetsvoorstel kunnen worden ingediend en behandeld.

Maar ik denk dat er praktisch gezien sterk gekeken wordt hoe Duitsland dat heeft opgelost.
Tenslotte voldoen zij al twee jaar aan die Europese wetgeving.
Reputatie 7

Één keer, kom op, dat moet je dan toch lukken, je bent er zo van overtuigd.Als het voor je nog steeds niet duidelijk is, kan een aanvullende beleidsregel door de minister speciaal voor de heer wjb in het leven worden uitgebracht, zodat het voor de heer wjb wel duidelijk wordt. Is dat nog niet voldoende, zou nog een aanvullend wetsvoorstel kunnen worden ingediend en behandeld.

Maar ik denk dat er praktisch gezien sterk gekeken wordt hoe Duitsland dat heeft opgelost, en afgewikkeld.
Tenslotte voldoen zij al twee jaar aan die Europese wetgeving.

Maar ook in Duitsland is er absoluut geen sprake van een wettelijke verplichting dat een VoIP provider haar diensten op alle daartoe geschikte eindapparaten moet leveren. Dat hoeft ook niet, want ook de Europese regelgeving legt die verplichting uiteraard niet op.
Reputatie 7
Onderstaand een stukje uit het interviewverslag van Stratix met KPN t.a.v. beleidsonderzoek modemkeuze.
Bron (pdf)

Ik zou zeggen ... niet wachten, gewoon beginnen. Mijn aanbod staat nog altijd, dus als jullie iemand zoeken om dit te testen ... jullie weten me te vinden. En als er een NDA getekend moet worden, formuleer deze en stuur hem op.

Overigens is de Grandstream HT801 ook goed hoor, ik hoef toch maar één DECT basisstation aan te sluiten. 😉

Reputatie 7
Beste KPN,

Ik heb geen zin om opnieuw één tot anderhalf jaar te gaan wachten op een beslissing van BEREC / ACM inzake de locatie van het netwerkaansluitpunt. En dus komt de datum rap dichterbij waarop ik mijn vaste telefonie bij KPN ga beëindigen en ik mijn telefoonnummer zal laten porteren naar CheapConnect. Het liefst zou ik dat niet doen, maar er lijkt geen enkele beweging te zitten in het al dan niet vrijgeven van de SIP gegevens of het leveren van een VoIP ATA zoals in dit topic beschreven wordt.
Jullie zouden mij zo'n apparaat voor laten we zeggen €50,- kunnen verkopen, maar blijkbaar vinden jullie dat niet interessant terwijl dezelfde oplossing op de zakelijke markt gewoon door jullie geleverd wordt.
Ik heb besloten om 1 mei 2019 als uiterste termijn te hanteren.
Op die datum gaat de V10, die nu dienst doet als veredelde VoIP ATA, sowieso van de stroom af.
Dit kan drie dingen betekenen
1) Jullie hebben mij de SIP login gegevens overhandigd.
2) Jullie hebben mij een VoIP ATA geleverd.
of
3) Ik heb mijn telefoonnummer naar CheapConnect laten porteren.

De keuze is aan jullie.
Ik denk niet dat KPN onder de indruk zal zijn van dit schrijven of de voornemens die je zegt ten uitvoer te brengen. Zij zullen proberen zo lang mogelijk de zaak te traineren, en vast te houden op de door hen gekozen richting. Bespaar je de "wachttijd" en porteer het nummer beter direct.

Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.
Reputatie 7
Ik denk niet dat KPN onder de indruk zal zijn van dit schrijven of de voornemens die je zegt ten uitvoer te brengen.
Ik weet wel zeker dat ze niet onder de indruk zullen zijn van mijn voornemen.
Toch ben ik bereid te investeren in een architectuur en infrastructuur waar ik baat bij heb en daar past de Experia Box niet in.
Ik snap echt niet waarom KPN hier geen werk van zou maken. Ze zijn dan direct voorbereid op het moment dat de ACM binnen het Europese verband BEREC met haar uitspraak t.a.v. het netwerkaansluitpunt zal komen en de procedures om zo'n Grandstream op afstand te beheren zijn al beschikbaar binnen KPN.

Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.
Dat hoef ik sowieso al niet want uitgaand bel ik via CheapConnect waarbij ik mijn KPN telefoonnummer als caller-ID mee geef. KPN verdient qua telefonie dus helemaal niets aan ons, vast bellen wij uitgaand via CheapConnect (is veel goedkoper) en mobiel bellen wij via T-Mobile (is voor ons als gezin veel goedkoper).
Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.Dat hoef ik sowieso al niet want uitgaand bel ik via CheapConnect waarbij ik mijn KPN telefoonnummer als caller-ID mee geef. KPN verdient qua telefonie dus helemaal niets aan ons, vast bellen wij uitgaand via CheapConnect (is veel goedkoper) en mobiel bellen wij via T-Mobile (is voor ons als gezin veel goedkoper).
Alleen als je elders bent kun je niet opnemen met het KPN telefoon nummer as iemand jou probeert te bellen op je "vaste" KPN-lijn. Dan rinkelt thuis de telefoon. (Je hebt immers het thuis Caller-ID meegegeven).
Reputatie 7
Alleen als je elders bent kun je niet opnemen met het KPN telefoon nummer as iemand jou probeert te bellen op je "vaste" KPN-lijn. Dan rinkelt thuis de telefoon. (Je hebt immers het thuis Caller-ID meegegeven).
Klopt en daar heb ik ook geen probleem mee.
Reputatie 2
@Babylonia @wjb Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?

De Experiabox is een ramp, beveiliging en mogelijkheden kunnen beter en een Wifi die niet permanent uit kan en al nooit 100% uit kan is me een doorn in het oog. Onverantwoord, nu aangetoond is dat Wifi uiterst schadelijk is. Maar de telefoon functie hangt voor veel particulieren vast aan de Experiabox. Je kan een eigen router nemen maar de telefonie dan? Dat is onethisch want gezondheid is ons grootste goed.

Het kastje is dus leuk, hoewel er ook andere zijn met meer mogelijkheden, maar als particulier geeft KPN mij geen SIP gegevens. Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes ergens kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe? Want ik moet iets hebben om in dat kastje in te vullen om te bellen. Wat is momenteel de weg om daar aan te komen?
Reputatie 7
Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?
Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting omdat KPN bij dergelijke aansluitingen de SIP gegevens niet vrijgeeft en het apparaat helaas ook niet op afstand kan/wil provisioneren.

KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.
Hoe die oplossing eruit ziet ... afwachten.

Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe?
Ik heb begrepen dat KPN de SIP gegevens bij kleinzakelijke abonnementen ook niet meer vrijgeeft maar die vraag kan je, denk ik, beter op het zakelijke forum van KPN stellen.
Reputatie 2
Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting aansluiting ....
KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.

Is er iemand van KPN die wat meer daarover kan toelichten en of al een tijdspad bekend is?

Dat zag ik er bij de webshop niet bij staan, daar denk je dat het gewoon kan en werkt als je het koopt. Daar mag wel een waarschuwing bij.

Ik heb begrepen dat KPN de SIP gegevens bij kleinzakelijke abonnementen ook niet meer vrijgeeft maar die vraag kan je, denk ik, beter op het zakelijke forum van KPN stellen.

Ik heb gelukkig ook een telefoon abonnement waar heel groot ZAKELIJK boven de factuur staat. Omslachtig om twee fora te hebben waar je terecht moet maar dan zal ik voor dat deel daar kijken.
Reputatie 7
Dat zag ik er bij de webshop niet bij staan, daar denk je dat het gewoon kan en werkt als je het koopt. Daar mag wel een waarschuwing bij.
Het lijkt er op dat de Grandstream niet meer via de reguliere paden zichtbaar is binnen de zakelijke webshop. Alleen via een directe link naar de pagina is deze nog te benaderen. Ik vraag me dan ook af of deze nog geleverd wordt. Zo niet dan vraag ik mij af waarom die pagina dan nog bestaat en de bestelprocedure nog gestart kan worden.
Reputatie 7
Badge +24

Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting aansluiting ....
Is er iemand van KPN die wat meer daarover kan toelichten en of al een tijdspad bekend is?

Nee, hier kan ik nog niets over toelichten, en ik kan je nog geen tijdsindicatie geven.
@Babylonia @wjb Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?

De Experiabox is een ramp,....

maar als particulier geeft KPN mij geen SIP gegevens. Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes ergens kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe? Want ik moet iets hebben om in dat kastje in te vullen om te bellen. Wat is momenteel de weg om daar aan te komen?

Nog steeds problematisch het beleid van KPN / Telfort.
(Ik heb een Telfort abonnement. Daar kun je de gegevens nog uit een ZyXEL of EB-V8 vissen).
Ik zou je willen adviseren dat hele KPN telefonie gedoe links te laten liggen.

Overweeg je vaste telefoon over te hevelen naar een onafhankelijke VOIP-provider.
Is stukken goedkoper dan via KPN/Telfort. Je krijgt daarbij alle gegevens om VOIP apparatuur in te stellen, en werkt zelfs met "VOIP Softphone" software vanaf PC of tablet, vanuit elke locatie. Combineer dat met nog enkele goedkope Betamax "uitbel" VOIP providers, en je bent per jaar dezelfde telefonie kosten kwijt dan nu in één of twee maanden.
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet

De goedkoopste "betamax" opties om alleen uit te bellen zijn:
-- VoipBuster voor vaste lijn = bij aanvullen van € 10,- beltegoed - 4 maanden vrij
-- PowerVoip voor uitbellen naar mobiele nummers = 3,9 cent start tarief + 1,1 cent per minuut
.. (is ook goed in te zetten als alg. uitbel VOIP Provider, als je niet wilt wisselen met lijnen).

Dat zijn toch andere bedragen dan de 14 cent starttarief + 14 cent per minuut bij KPN/Telfort.
Zelfs bij maandelijks afkopen voor "onbeperkt bellen" is dat nog altijd vele malen duurder dan via die andere "Betamax" (uitbel) VOIP providers.

Probleem bij KPN, is ook het eigen VLAN wat voor VOIP wordt gebruikt.
Mooi als je een zakelijke omgeving hebt, en je niet precies weet wie er allemaal in je netwerk zit, zodat je uit veiligheidsoverwegingen wellicht de telefonie over een eigen VLAN wilt laten gaan.

Bij particulier en kleinzakelijk gebruik "thuis" of slechts met enkele werknemers, kun je met meer flexibiliteit je VOIP telefonie over je normale thuisnetwerk laten lopen, waarmee je hardware VOIP telefonie combineert met softwarematige VOIP applicaties op een laptop. (Zo gebruik ik het zelf).

Zelfs volledig transparant doorschakelen van softwarematige telefonie naar een VOIP-telefoon is mogelijk. Voor meer flexibiliteit zou je naar ik denk beter echte VOIP telefoons inzetten, en geen gebruik maken van een "Grandstream" adapter waarachter je dan weer "analoge" telefoons hangt.
Reputatie 7
Nu KPN een configuratiewizard voor haar netwerken (VDSL en glasvezel) heeft laten opnemen in OS 7.12 van de Fritz!Box kunnen die routers dus eenvoudig ingezet worden ter vervanging van de Experia Box.
Ik denk dat menig abonnee daar heel vrolijk gestemd van raakt ondanks de wetenschap dat die Fritz!Boxen behoorlijk aan de prijs zijn.

Er zit echter nog één addertje onder het gras en dat is de vaste telefonie van KPN.
Ik neem aan dat KPN dan ook op korte termijn zal gaan komen met een oplossing zodat vaste telefonie ook mogelijk zal zijn i.c.m. de Fritz!Box, of kiest KPN er voor dat abonnees hun vaste telefonie elders zullen moeten onderbrengen als zij kiezen voor de Fritz!Box?
Reputatie 6
Badge +7
Er zullen wat abonnees zijn die dit geweldig vinden maar het merendeel zal er niks mee doen. Daar staat het modem in de meterkast en zolang ze internet hebben en Wi-Fi het doet wordt er niet naar naar dat ding gekeken.
Er zit echter nog één addertje onder het gras en dat is de vaste telefonie van KPN.
Ik neem aan dat KPN dan ook op korte termijn zal gaan komen met een oplossing zodat vaste telefonie ook mogelijk zal zijn i.c.m. de Fritz!Box,

En waarom? Heeft KPN dan aandelen in Fritz!box ?
Reputatie 7
Ik neem aan dat KPN dan ook op korte termijn zal gaan komen met een oplossing zodat vaste telefonie ook mogelijk zal zijn i.c.m. de Fritz!Box,
En waarom? Heeft KPN dan aandelen in Fritz!box ?

Als je de abonnee in staat stelt om eenvoudig de Experia Box te vervangen door een Fritz!Box, dan neem ik aan dat je alle diensten wilt kunnen blijven aanbieden. Internet en TV zijn afgedekt, maar vaste telefonie niet en vandaar dat ik ook daar op korte termijn een oplossing verwacht.
Reputatie 7
Er zullen wat abonnees zijn die dit geweldig vinden maar het merendeel zal er niks mee doen.
Helemaal eens, maar al is het maar 5% van de abonnees, ook dan praten we over aanzienlijke aantallen. Weet je dat de prijs van de Fritz!Box 7590 bij Coolblue de afgelopen dagen van €189,- naar €219,- gestegen is. 😖

2 september 2019

4 september 2019

Reageer