Vraag

ATA Grandstream HT802 ook voor de particuliere klant?

  • 21 december 2018
  • 135 reacties
  • 5635 keer bekeken


Toon eerste bericht

135 reacties

Zoals jij het interpreteert valt een modem/router "buiten" een eindapparaat.
Maar ook dat is een eindapparaat welke door een gebruiker zelf gekozen kan worden.

Terminal equipment is connected to a network termination point. At such termination points, the provider’s network ends, and the end-user’s network begins..... etc.

Het "Termination point" is bijv. het ISRA-punt bij koper.
Het kale glasvezelpunt bij glasvezel.

Dat is al eerder uitvoerig beschreven en sindsdien niet veranderd. Ofwel nog steeds van kracht.
Reputatie 7
Er is overigens alleen sprake van wetgeving (in wording) rond de vrije modem/router keuze, aanverwante apparatuur zoals TV ontvangers en VoIP apparatuur vallen absoluut niet onder die wetgeving.Sterker nog, die wetgeving voor aanverwante apparatuur is er feitelijk al jaren.
Het gesteggel ging vooral om een modem/router als eindapparaat.

Logisch dat het gesteggel alleen over de modem/router ging immers dat is ook het enige apparaat waar die wetgeving betrekking op heeft. En eigenlijk ging het gesteggel niet eens over de modem/router maar over of de modem/router voor of achter het netwerkaansluitpunt ligt. Alles draait dus om de definitie van het netwerkaansluitpunt, niets meer en niets minder.

Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen.

Het besluit eindapparaten moet er voor zorgen dat jij eindapparaten naar keuze aan kunt sluiten op het netwerk en dat je daarbij de vrijheid moet hebben om in het privé domein (achter het netwerkaansluitpunt) apparatuur naar eigen keuze te gebruiken. Dat betekent dat van alle apparaten op het pad TUSSEN het eindapparaat (computer, TV ontvanger, NAS, VoIP adapter, etc.) en het netwerkaansluitpunt door de leverancier van het apparaat de specificaties gepubliceerd moeten worden zodat deze op basis van die specificaties vervangen kan worden door een apparaat naar eigen keuze. Dat besluit eindapparaten heeft dus GEEN betrekking op het eindapparaat zelf. Er is, om een voorbeeld te geven, geen sprake van de verplichting dat KPN haar televisiediensten op een Apple-TV moet kunnen leveren maar er wel dat de klant een Apple-TV op het netwerk moet kunnen aansluiten zonder dat er tussen de Apple-TV en het netwerkaansluitpunt een apparaat staat dat alleen door de provider geleverd kan worden.
Als jij één tekst kunt vinden waaruit zou blijken dat het eindapparaat zelf ook binnen die wetgeving valt, dan houd ik mij aanbevolen. Je zult die overigens niet kunnen vinden want die zijn er simpelweg niet.

Klopt dat KPN daarvoor zou kunnen kiezen...

...Overigens kiest KPN daar gelukkig niet voor.
Nee, daar kan KPN niet voor kiezen.

Daar kan KPN wel voor kiezen, niemand die ze dat kan verbieden.

Zie een tussentijdse publicatie van ACM afgelopen juli
En ook daar zie je de onderbouwing voor wat ik aangeef.

Klopt dat KPN daarvoor zou kunnen kiezen...

...Overigens kiest KPN daar gelukkig niet voor.

Nee, daar kan KPN niet voor kiezen. En kennelijk weet je al, dat die keuze ook niet wordt gemaakt.

Men zal simpelweg om redenen van de besluiten die door ACM worden genomen, zich daarin moeten voegen. Zodanig dat een gebruiker zijn eigen apparatuur kan kiezen.

Zie een tussentijdse publicatie van ACM afgelopen juli
Reputatie 7
Zo geredeneerd hoeft KPN dus eigenlijk niets te doen. Immers je kunt de Experiabox als veredelde VoIP adapter achter je eigen router gebruiken, wat is dan nog het probleem? Ja ziet er niet zo mooi uit. Dat is jammer dan...
Klopt dat KPN daarvoor zou kunnen kiezen maar dan moeten ze wel publiceren hoe die veredelde VoIP ATA aangesloten moet worden op de eigen router.
Overigens kiest KPN daar gelukkig niet voor.
Er is overigens alleen sprake van wetgeving (in wording) rond de vrije modem/router keuze, aanverwante apparatuur zoals TV ontvangers en VoIP apparatuur vallen absoluut niet onder die wetgeving.
Sterker nog, die wetgeving voor aanverwante apparatuur is er feitelijk al jaren.
Het gesteggel ging vooral om een modem/router als eindapparaat.

Als een provider een dienst wil leveren op een apparaat dedicated voor haar dienst dan heeft die provider daar alle recht toe, er is/komt geen enkele wetgving die dat gaat verbieden.
Op het leveren van telefonie heeft KPN geen patenten die daarop zouden gelden. Er is geen enkele reden om het af te schermen, en alleen op door hen gekozen apparatuur mogelijk te maken. Het vormt wel degelijk onderdeel van hetgeen de Europese wetgeving voorstaat en door Berec verder wordt uitgewerkt.



Overigens is door ACM al aangegeven dat er rond oktober meer informatie komt aangaande de besluiten.
Reputatie 7
Badge +10
Zo geredeneerd hoeft KPN dus eigenlijk niets te doen. Immers je kunt de Experiabox als veredelde VoIP adapter achter je eigen router gebruiken, wat is dan nog het probleem? Ja ziet er niet zo mooi uit. Dat is jammer dan...
Reputatie 7
Dat is niet anders als het vooruit lopen op de voltrekking van het besluit wat ACM naar ik vermoed gaat nemen ten aanzien van de wetgeving op vrije routerkeus en aanverwante apparatuur, waaronder VOIP. Waarover de afgelopen jaren door providers al veel te lang is gesteggeld.
Een besluit van de ACM is niet voor eind 2020 te verwachten immers eerst moet binnen de BEREC op Europees niveau de definitie van het netwerkaansluitpunt geformuleerd worden en daar heeft de BEREC tot half 2020 de tijd voor gekregen. Daarna kan de ACM dus pas beginnen met dat besluit in handhavingsbeleid om te zetten en dat kost vast ook wel een paar maanden.

Er is overigens alleen sprake van wetgeving (in wording) rond de vrije modem/router keuze, aanverwante apparatuur zoals TV ontvangers en VoIP apparatuur valt absoluut niet onder die wetgeving. Als een provider een eigen dienst wil leveren op een apparaat dedicated voor haar dienst dan heeft die provider daar alle recht toe, er is/komt geen enkele wetgeving die dat gaat verbieden.

Ik deel overigens jouw gedachte dat KPN er veel verstandiger aan doet om de keuze van de VoIP apparatuur aan de klant over te laten, maar een wettelijke verplichting daartoe is er niet en komt er niet.

Laten we niet op de feiten vooruit lopen, we zullen vast binnenkort wel te horen krijgen wat de keuze van KPN zal gaan worden.
Dat is jouw aanname, maar geloof me, de wereld zit toch echt anders in elkaar. 😉
Ik hecht weinig waarde aan "geloof" voor je.

Toch heeft een KPN moderator al aangegeven dat dat op relatief korte termijn een feit zal zijn.

Bron.

Dat is niet anders als het vooruit lopen op de voltrekking van het besluit wat ACM naar ik vermoed gaat nemen ten aanzien van de wetgeving op vrije routerkeus en aanverwante apparatuur, waaronder VOIP. Waarover de afgelopen jaren door providers al veel te lang is gesteggeld.

Het zou ook zo kunnen zijn dat ze toch kiezen voor het leveren van zo'n VoIP ATA die centraal beheerd wordt, al lijkt het mij niet de meest voor de hand liggende keuze.
Dat lijkt me niet, want dan sluit je daarmee nog alle op zichzelf staande VOIP apparatuur en softphone applicaties uit om in te zetten. Ofwel discriminatie in keuzevrijheid die een klant wil maken.
Reputatie 7
Als je de abonnee in staat stelt om eenvoudig de Experia Box te vervangen door een Fritz!Box,Dat is in het geheel geen verdienste van KPN, maar van Fritz!box zelf die dat met reverse engineering voor elkaar heeft gekregen m.b.t. internet en TV. En om het makkelijk te maken dat in een profiel hebben gezet.
Dat is jouw aanname, maar geloof me, de wereld zit toch echt anders in elkaar. 😉

Maar per individuele abonnee SIP-gegevens insluiten / aanbieden is toch echt iets anders.
Toch heeft een KPN moderator al aangegeven dat dat op relatief korte termijn een feit zal zijn.


Bron.

Mocht KPN binnenkort met het besluit komen om SIP-gegevens aan hun abonnees te verstrekken, geldt die service voor elke andere router die een klant zou willen aansluiten die de betreffende mogelijkheden heeft, of losse VOIP apparatuur die hij/zij mocht willen inzetten.
Klopt, maar het blijft natuurlijk de vraag of KPN daar ook voor kiest. Het zou ook zo kunnen zijn dat ze toch kiezen voor het leveren van zo'n VoIP ATA die centraal beheerd wordt, al lijkt het mij niet de meest voor de hand liggende keuze.
Als je de abonnee in staat stelt om eenvoudig de Experia Box te vervangen door een Fritz!Box,
Dat is in het geheel geen verdienste van KPN, maar van Fritz!box zelf die dat met reverse engineering voor elkaar heeft gekregen m.b.t. internet en TV. En om het gemakkelijk te maken voor de klanten van Fritz!box zelf dat in een profiel heeft gezet.

Die algemene netwerk instellingen zijn inmiddels alom bekend. (Andere routers met voldoende technische mogelijkheden in de firmware kunnen eveneens op vergelijkbare wijze worden ingesteld).

Maar per individuele abonnee SIP-gegevens insluiten / aanbieden is toch echt iets anders.
Mocht KPN binnenkort met het besluit komen om SIP-gegevens aan hun abonnees te verstrekken, geldt die service voor elke andere router die een klant zou willen aansluiten die de betreffende mogelijkheden heeft, of losse VOIP apparatuur die hij/zij mocht willen inzetten.
Reputatie 7
Er zullen wat abonnees zijn die dit geweldig vinden maar het merendeel zal er niks mee doen.
Helemaal eens, maar al is het maar 5% van de abonnees, ook dan praten we over aanzienlijke aantallen. Weet je dat de prijs van de Fritz!Box 7590 bij Coolblue de afgelopen dagen van €189,- naar €219,- gestegen is. 😖

2 september 2019


4 september 2019

Reputatie 7
Er zit echter nog één addertje onder het gras en dat is de vaste telefonie van KPN.
Ik neem aan dat KPN dan ook op korte termijn zal gaan komen met een oplossing zodat vaste telefonie ook mogelijk zal zijn i.c.m. de Fritz!Box,
En waarom? Heeft KPN dan aandelen in Fritz!box ?

Als je de abonnee in staat stelt om eenvoudig de Experia Box te vervangen door een Fritz!Box, dan neem ik aan dat je alle diensten wilt kunnen blijven aanbieden. Internet en TV zijn afgedekt, maar vaste telefonie niet en vandaar dat ik ook daar op korte termijn een oplossing verwacht.
Er zit echter nog één addertje onder het gras en dat is de vaste telefonie van KPN.
Ik neem aan dat KPN dan ook op korte termijn zal gaan komen met een oplossing zodat vaste telefonie ook mogelijk zal zijn i.c.m. de Fritz!Box,

En waarom? Heeft KPN dan aandelen in Fritz!box ?
Reputatie 7
Badge +8
Er zullen wat abonnees zijn die dit geweldig vinden maar het merendeel zal er niks mee doen. Daar staat het modem in de meterkast en zolang ze internet hebben en Wi-Fi het doet wordt er niet naar naar dat ding gekeken.
Reputatie 7
Nu KPN een configuratiewizard voor haar netwerken (VDSL en glasvezel) heeft laten opnemen in OS 7.12 van de Fritz!Box kunnen die routers dus eenvoudig ingezet worden ter vervanging van de Experia Box.
Ik denk dat menig abonnee daar heel vrolijk gestemd van raakt ondanks de wetenschap dat die Fritz!Boxen behoorlijk aan de prijs zijn.

Er zit echter nog één addertje onder het gras en dat is de vaste telefonie van KPN.
Ik neem aan dat KPN dan ook op korte termijn zal gaan komen met een oplossing zodat vaste telefonie ook mogelijk zal zijn i.c.m. de Fritz!Box, of kiest KPN er voor dat abonnees hun vaste telefonie elders zullen moeten onderbrengen als zij kiezen voor de Fritz!Box?
@Babylonia @wjb Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?

De Experiabox is een ramp,....

maar als particulier geeft KPN mij geen SIP gegevens. Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes ergens kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe? Want ik moet iets hebben om in dat kastje in te vullen om te bellen. Wat is momenteel de weg om daar aan te komen?

Nog steeds problematisch het beleid van KPN / Telfort.
(Ik heb een Telfort abonnement. Daar kun je de gegevens nog uit een ZyXEL of EB-V8 vissen).
Ik zou je willen adviseren dat hele KPN telefonie gedoe links te laten liggen.

Overweeg je vaste telefoon over te hevelen naar een onafhankelijke VOIP-provider.
Is stukken goedkoper dan via KPN/Telfort. Je krijgt daarbij alle gegevens om VOIP apparatuur in te stellen, en werkt zelfs met "VOIP Softphone" software vanaf PC of tablet, vanuit elke locatie. Combineer dat met nog enkele goedkope Betamax "uitbel" VOIP providers, en je bent per jaar dezelfde telefonie kosten kwijt dan nu in één of twee maanden.
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet

De goedkoopste "betamax" opties om alleen uit te bellen zijn:
-- VoipBuster voor vaste lijn = bij aanvullen van € 10,- beltegoed - 4 maanden vrij
-- PowerVoip voor uitbellen naar mobiele nummers = 3,9 cent start tarief + 1,1 cent per minuut
.. (is ook goed in te zetten als alg. uitbel VOIP Provider, als je niet wilt wisselen met lijnen).

Dat zijn toch andere bedragen dan de 14 cent starttarief + 14 cent per minuut bij KPN/Telfort.
Zelfs bij maandelijks afkopen voor "onbeperkt bellen" is dat nog altijd vele malen duurder dan via die andere "Betamax" (uitbel) VOIP providers.

Probleem bij KPN, is ook het eigen VLAN wat voor VOIP wordt gebruikt.
Mooi als je een zakelijke omgeving hebt, en je niet precies weet wie er allemaal in je netwerk zit, zodat je uit veiligheidsoverwegingen wellicht de telefonie over een eigen VLAN wilt laten gaan.

Bij particulier en kleinzakelijk gebruik "thuis" of slechts met enkele werknemers, kun je met meer flexibiliteit je VOIP telefonie over je normale thuisnetwerk laten lopen, waarmee je hardware VOIP telefonie combineert met softwarematige VOIP applicaties op een laptop. (Zo gebruik ik het zelf).

Zelfs volledig transparant doorschakelen van softwarematige telefonie naar een VOIP-telefoon is mogelijk. Voor meer flexibiliteit zou je naar ik denk beter echte VOIP telefoons inzetten, en geen gebruik maken van een "Grandstream" adapter waarachter je dan weer "analoge" telefoons hangt.
Reputatie 7
Badge +24

Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting aansluiting ....
KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.
Hoe die oplossing eruit ziet ... afwachten.
Is er iemand van KPN die wat meer daarover kan toelichten en of al een tijdspad bekend is?

Nee, hier kan ik nog niets over toelichten, en ik kan je nog geen tijdsindicatie geven.
Reputatie 7
Dat zag ik er bij de webshop niet bij staan, daar denk je dat het gewoon kan en werkt als je het koopt. Daar mag wel een waarschuwing bij.
Het lijkt er op dat de Grandstream niet meer via de reguliere paden zichtbaar is binnen de zakelijke webshop. Alleen via een directe link naar de pagina is deze nog te benaderen. Ik vraag me dan ook af of deze nog geleverd wordt. Zo niet dan vraag ik mij af waarom die pagina dan nog bestaat en de bestelprocedure nog gestart kan worden.
Reputatie 2
Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting aansluiting ....
KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.
Hoe die oplossing eruit ziet ... afwachten.

Is er iemand van KPN die wat meer daarover kan toelichten en of al een tijdspad bekend is?

Dat zag ik er bij de webshop niet bij staan, daar denk je dat het gewoon kan en werkt als je het koopt. Daar mag wel een waarschuwing bij.

Ik heb begrepen dat KPN de SIP gegevens bij kleinzakelijke abonnementen ook niet meer vrijgeeft maar die vraag kan je, denk ik, beter op het zakelijke forum van KPN stellen.

Ik heb gelukkig ook een telefoon abonnement waar heel groot ZAKELIJK boven de factuur staat. Omslachtig om twee fora te hebben waar je terecht moet maar dan zal ik voor dat deel daar kijken.
Reputatie 7
Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?
Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting omdat KPN bij dergelijke aansluitingen de SIP gegevens niet vrijgeeft en het apparaat helaas ook niet op afstand kan/wil provisioneren.

KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.
Hoe die oplossing eruit ziet ... afwachten.

Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe?
Ik heb begrepen dat KPN de SIP gegevens bij kleinzakelijke abonnementen ook niet meer vrijgeeft maar die vraag kan je, denk ik, beter op het zakelijke forum van KPN stellen.
Reputatie 2
@Babylonia @wjb Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?

De Experiabox is een ramp, beveiliging en mogelijkheden kunnen beter en een Wifi die niet permanent uit kan en al nooit 100% uit kan is me een doorn in het oog. Onverantwoord, nu aangetoond is dat Wifi uiterst schadelijk is. Maar de telefoon functie hangt voor veel particulieren vast aan de Experiabox. Je kan een eigen router nemen maar de telefonie dan? Dat is onethisch want gezondheid is ons grootste goed.

Het kastje is dus leuk, hoewel er ook andere zijn met meer mogelijkheden, maar als particulier geeft KPN mij geen SIP gegevens. Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes ergens kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe? Want ik moet iets hebben om in dat kastje in te vullen om te bellen. Wat is momenteel de weg om daar aan te komen?
Reputatie 7
Alleen als je elders bent kun je niet opnemen met het KPN telefoon nummer as iemand jou probeert te bellen op je "vaste" KPN-lijn. Dan rinkelt thuis de telefoon. (Je hebt immers het thuis Caller-ID meegegeven).
Klopt en daar heb ik ook geen probleem mee.
Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.Dat hoef ik sowieso al niet want uitgaand bel ik via CheapConnect waarbij ik mijn KPN telefoonnummer als caller-ID mee geef. KPN verdient qua telefonie dus helemaal niets aan ons, vast bellen wij uitgaand via CheapConnect (is veel goedkoper) en mobiel bellen wij via T-Mobile (is voor ons als gezin veel goedkoper).
Alleen als je elders bent kun je niet opnemen met het KPN telefoon nummer as iemand jou probeert te bellen op je "vaste" KPN-lijn. Dan rinkelt thuis de telefoon. (Je hebt immers het thuis Caller-ID meegegeven).
Reputatie 7
Ik denk niet dat KPN onder de indruk zal zijn van dit schrijven of de voornemens die je zegt ten uitvoer te brengen.
Ik weet wel zeker dat ze niet onder de indruk zullen zijn van mijn voornemen.
Toch ben ik bereid te investeren in een architectuur en infrastructuur waar ik baat bij heb en daar past de Experia Box niet in.
Ik snap echt niet waarom KPN hier geen werk van zou maken. Ze zijn dan direct voorbereid op het moment dat de ACM binnen het Europese verband BEREC met haar uitspraak t.a.v. het netwerkaansluitpunt zal komen en de procedures om zo'n Grandstream op afstand te beheren zijn al beschikbaar binnen KPN.

Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.
Dat hoef ik sowieso al niet want uitgaand bel ik via CheapConnect waarbij ik mijn KPN telefoonnummer als caller-ID mee geef. KPN verdient qua telefonie dus helemaal niets aan ons, vast bellen wij uitgaand via CheapConnect (is veel goedkoper) en mobiel bellen wij via T-Mobile (is voor ons als gezin veel goedkoper).
Ik denk niet dat KPN onder de indruk zal zijn van dit schrijven of de voornemens die je zegt ten uitvoer te brengen. Zij zullen proberen zo lang mogelijk de zaak te traineren, en vast te houden op de door hen gekozen richting. Bespaar je de "wachttijd" en porteer het nummer beter direct.

Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.

Reageer