Vraag

ATA Grandstream HT802 ook voor de particuliere klant?

  • 21 december 2018
  • 135 reacties
  • 5739 keer bekeken


Toon eerste bericht

135 reacties


Als ik telefonie betrek van KPN, en ik heb wettelijk gezien de keuze om mijn eigen ATA apparatuur daarvoor te kiezen, mag KPN geen belemmeringen opwerpen, niet blokkeren of discrimineren, om mij die dienst te leveren, op grond van die eigen keus aan apparatuur. Dat doen ze dus wel degelijk als ze mij niet die SIP-gegevens verstrekken.Dat is niet zo, er is geen enkele wet te vinden die KPN verplicht haar VoIP dienst op willekeurige VoIP apparatuur te leveren. Je hebt derhalve ook nog geen enkel wetsartikel kunnen aandragen die jouw stelling onderbouwt. Logisch, want die bestaat ook niet.

Dat is wel zo. Ik beschrijf nu juist in eigen woorden wat in die wetgeving aan providers wordt verplicht.
Heb verder geen zin in welles nietes spelletjes, want dan zijn we volgend jaar nog bezig.
Heb al teveel tijd hierin besteed wat niets met je oplevert.
Je bedoelt een modem want met een router is die ata ook overbodig lijkt mij kortom dan komen we toch weer op de Experiabox uit enkel om te bellen.

Inderdaad er wordt enkel vast bellen genoemd niet hoe, genoeg nieuwbouw waar koper geen eens een optie is. Dat uit faseren zal dan ook volledig uitfaseren inhouden. Dat zal Ward vast kunnen ophelderen.
In Duitsland wordt het reeds al twee jaar als zodanig uitgevoerd vanuit dezelfde regelgeving.
Dat is een feit. Verder, zoals aangehaald:
Heb verder geen zin in welles nietes spelletjes, want dan zijn we volgend jaar nog bezig.
Heb al teveel tijd hierin besteed wat niets met je oplevert.
Reputatie 7
Je bedoelt een modem want met een router is die ata ook overbodig lijkt mij kortom dan komen we op de Experiabox uit. Enkel om te bellen.
Nee, ik bedoel een modem/router maar inderdaad dan hoeft die ATA niet meer dan is een Experia Box voldoende.
Jouw interpretatie zegt namelijk dat de providers in Duitsland, die een VoIP dienst leveren, de inlog gegevens van die VoIP dienst beschikbaar moeten stellen zodat deze dienst op willekeurige VoIP apparatuur gebruikt kan worden. Maar dat is dus absoluut niet het geval.
Dat is dus wel het geval. En die stellen ze om die reden dus ook ter beschikking.

Gewoon even de gegevens erbij gehaald van een van de grootste Duitse telecom aanbieders
https://www.1und1.de (met 10,5 miljoen contracten), wat daar de praktijk is.
Daarbij kun je het benodigde VOIP wachtwoord zelf samenstellen/aanpassen.
De inlognaam voor VOIP is je eigen telefoonnummer.

SIP-gegevens zie < HIER > Met de volgende informatie:

Außer mit Ihrem 1&1 DSL-Modem können Sie auch mit Hardware anderer Hersteller oder einer Software über Ihre Internetverbindung und 1&1 Rufnummer telefonieren. Um diese einzurichten, benötigen Sie die folgenden Informationen:

Telefonie-Passwort (VoIP-Passwort)
Das Passwort können Sie in Ihrem 1&1 Control-Center selbst vergeben, bzw. ändern.

In dat opvolgende menu:

Damit Sie weiterhin auf dieser Rufnummer erreichbar sind, ändern Sie das Passwort unbedingt in Ihrem DSL-Modem! (Of uiteraard datzelfde wachtwoord in je eigen hardware / software).

Gebruikte Codecs en Protocollen < HIER >

Verwenden Sie eine andere Software- oder Hardware-Client mit anderem Codec als G.711? Stellen Sie in diesem Fall sicher, dass der Client des angerufenen Nutzers auch diesen entsprechenden Codec unterstützt.
Er is een wettelijke verplichting om dat wel te doen.
(Vandaar dat ze dat in Duitsland om die reden als zodanig uitvoeren).
Als jij uitzonderingen kent, steek er dan maar eens tijd in om die voorbeelden hier aan te voeren.

Zowel de Nederlandse, maar vooral ook de Europese wetgeving heb ik je in een eerdere reactie de achterliggende URL's aangereikt. Maar het gaat me echt te ver om voor jou overtuiging uit die enorme lappen tekst daar nog verder tijd in te gaan steken om de exacte tekstgedeelten eruit te lichten.
Die tijd mag je er echt zelf in gaan steken.

Die overtuiging komt vanzelf wel een keer als er nog opvolgende instructies komen van het ministerie of ACM. Of als bij (te lang) uitblijven ervan de Nederlandse regering vroeg of laat door de EU op de vingers wordt getikt, omdat er geen handhaving komt op die wetgeving.
Met alle respect, maar ik heb nog geen enkele link gezien waaruit jouw interpretatie van die wetgeving de juiste zou blijken te zijn. Ik zou het geweldig vinden als je een link zou plaatsen waaruit dat klip en klaar zou blijken.
Een van de wetten die we in Nederland hebben, en reeds diverse jaren zijn geldigheid heeft en onderdeel vormt van de Telecommunicatiewet is "Netneutraliteit". De precieze wetsteksten bij de overheid als je daar zelf zo uitvoerig van op de hoogte bent, zoekt die dan er zelf maar bij.

Een meer algemene beschrijving van die wet die ook beter door leken gelezen kan worden is verwoord op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Netneutraliteit

Netneutraliteit is het beginsel dat internetproviders alle gegevens op internet gelijk behandelen en niet discrimineren naar gebruiker, inhoud, website, platform, toepassing, soort aangesloten apparatuur of communicatiemethode.

Trek je dat verder naar de beleidsregel erbij dat kort gezegd, achter het ISRA-punt de gebruiker zijn eigen apparatuur kan kiezen, betekent het dus, dat wil men van de diensten gebruik kunnen maken, (en de appartuur voldoet conform de specificaties en eisen die daaraan worden gesteld), alle verdere technische specificaties, protocollen + de inloggegevens en wachtwoorden, van die diensten door de gebruiker in diens apparatuur gebracht moeten kunnen worden. Anders kan hij geen gebruik maken van die diensten.

Niet anders dan dat een gebruiker zijn eigen mobiele telefoon kan kiezen.
Of ik thuis een Bosch- Miele of AEG fornuis als "randapparatuur" kan kiezen, waarmee ik gebruik kan maken van de elektriciteit die mij wordt geleverd om daarmee te koken. En nee ik neem geen kookdienst af, dat is slechts een uitvloeisel wat ik met die elektriciteit doe.

Niet anders dan dat ik bij een VOIP-abonnement een communicatiedienst afneem, en niet een abonnement op gesprekken en verhalen als uitvloeisel wat ik met die communicatiedienst doe.

Volgens die twee wetsbeginselen zoals eerder vernoemd, mag ik die randapparatuur die ik daarvoor gebruik (en aan de eisen voldoet) zelf kiezen. Dan is het niet aan een provider om daar een stokje voor te gaan steken en niet bereid is te willen leveren. Want dan discrimineert hij op toepassing, soort aangesloten apparatuur en communicatiemethode.

Heel de doelstelling van die wetgeving (en zeer uitvoerig verwoord in de Europese regelgeving) is nu juist gericht op die openheid, in o.a. die vrije keus in apparatuur omdat het stimuleert daar sneller en betere toepassingen door de industrie daar zelf in te ontwikkelen.

De ACM zal t.a.v. de "Beleidsregel netwerkaansluitpunt" op zeer korte termijn komen met een beleidsnota handhaving. Hierin zal je echter niet terug gaan zien dat providers hun eigen diensten op apparatuur van derden beschikbaar zullen moeten stellen, simpelweg omdat er geen wetgeving is op basis waarvan dat afgedwongen kan worden en dus gehandhaafd zou kunnen worden.
Het is niet zo dat ze providers gaan verplichten ik weet niet hoeveel apparatuur zelf uit te moeten leveren en ze ondersteuning en support zouden moeten bieden voor al die apparatuur.

Het is juist de bedoeling dat de industrie zelf aan de slag gaat met de specificaties en protocollen die providers hanteren in die diensten. Want dat zijn gewoon standaard protocollen en specificaties.
En zelf de applicaties en mogelijkheden daarin benutten en ondersteuning bieden om daar in verder te gaan.

"Vroeger" bij analoge telefonie kon je ook gewoon kiezen uit apparatuur van derden. Het was niet verplicht een bakelieten "PTT" telefoon te gebruiken. Je kon ook een meer uitgebreide Siemens "centrale" installeren.

Als een gebruiker NU een Grandstream, Mitel of Yealink VOIP telefoon wil gebruiken, moet dat gewoon kunnen. Belachelijk dat providers als KPN dat in de weg staan.
Idem met de keus aan modem/routers om die rechtstreeks aan te sluiten.
(Bij Telfort kan dat in ieder geval nog, omdat het geen PPPoE gegevens nodig heeft).

Men moet ophouden met allerlei smoesjes en gekonkel om met allerlei vreemde beredeneringen en oneigenlijke argumenten te proberen juridische gaatjes te vinden om dit soort gewoon voor de hand liggende zaken tegen proberen te houden.
En uitermate vreemd dat zowel het ministerie als ACM zich zo lang laten "gijzelen" met de argumenten die worden aangevoerd. Het lijkt wel "belangenverstrengeling"? (Misschien omdat oud minister De Jager nu financieel directeur is bij KPN, en er in de wandelgangen envelopjes worden uitgewisseld ??)
Maar ook dit wil niet zeggen dat je als leverancier ook verplicht gesteld wordt om jouw dienst ook op die apparaten te leveren. Geloof je nu echt dat Apple gedwongen kan worden haar dienst Siri beschikbaar te stellen op een Android telefoon, of is dat soms iets anders dan dat KPN haar VoIP dienst beschikbaar moet stellen op een Gigaset VoIP telefoon?
Inderdaad is Siri iets anders als VOIP.

VOIP is het moderne uitvloeisel van telefonie, wat pakweg 150 jaar terug is uitgevonden. En in die ontwikkeling en hoedanigheid van communicatiemiddel door de jaren heen meer de status heeft gekregen van een "nutsvoorziening". Daar hangt dus ook een andere telecom wetsgeschiedenis aan vast dan aan een dienst als SiRi (of elke vergelijkbare andere app / dienst).

Nog steeds heeft VOIP die "andere status" verweven vanuit die geschiedenis van de telefonie, want elke internetprovider rekent nog steeds een behoorlijk tarief voor die VOIP telefonie en beschouwt het als "aparte communicatie", terwijl het feitelijk gewoon over vergelijkbare data packets over internet gaat, als video, youtube filmpjes of elke andere vorm van internet data-packets.

En aan de andere kant worden die packets weer uitgepakt en omgezet naar een ander VOIP rand-apparaat wat als "telefoon" of ATA-adapter doorgaat. De scheiding met gewoon internet is echter flinterdun. Want evengoed kan men de telefoon laten overgaan op een softwarematige VOIP applicatie op je PC.

Zolang het die status heeft van een "apart" communicatiemiddel, en je er "apart" voor moet betalen, naast het internet-abonnement zelf, moet je het wettelijk ook als zodanig beschouwen dat het meer verweven is met de "nutsvoorziening" van telefonie in zijn algemeenheid, en een provider om die reden wordt verplicht de dienst als zodanig door te geven, aan een daartoe geschikt VOIP-apparaat, inclusief de "apart" verweven technische informatie en login-gegevens + wachtwoord wat erbij hoort.
hallo leuk dit draadje wat ik gevonden heb.

ik zat gewoon is even lekker te googlen, en kwam op deze post uit. heb hier een eigen config met een RB4011 van Mikrotik. (wifi versie). en alles draait zo als ik wil. behalve dat oer lelijke ding van KPN. mijn config is van Netwerkje dus van een hoop instellingen heb ik geen weet. of waarom ze zijn (maar ik ben ze wel aan het bestuderen, en er over aan leren)

nu ben ik geen expert in netwerk, of zelfs IT. gewoon iemand die wel van een uitdaging houd. en wel wat weet van netwerk.

nu kwam ik er achter dat mijn RB4011 ook Pakjes kon sniffen, nu was ik daar nooit echt mee bezig. tot ik las dat je via wire shark de SIP gegevens kan vinden. alleen dacht ik altijd dat het niet mogelijk was want ik heb geen hub. maar nu zag ik dat de mikrotik de pakjes sniffer heeft ingebouwd, en deze kan steamen naar Wireshark. SUPPER dus.

nu monitor ik dus wat er gebeurt op Vlan 7
en op de telefoon bridge die er gemaakt is in mijn router.
en ja hier had ik dus wat hulp van internet nodig om Wireshark hier op in te stellen.

er gebeuren best wel leuke dingen als je belt.
mijn 06 nummer word "uit genodigd" en verbinding mee gezocht via het platfrom wat bekend is (ims.imscore.net)

lang verhaal kort ik ben dus ook letterlijk aan het rond snuffelen naar de juiste gegeven's.
ik heb alleen de beschikking over de RB4011 en de Experia box v10.

nu heb ik niet echt nieuwe informatie. de info die reest gevonden is kan ik terug lezen. in wire shark.
ik denk zelfs dat ik mijn password MD5 hash heb. lees denk, ik ben echt nieuw op dit gebied en ben echt aan het experimenteren met wire shark.

wat ik gedaan heb.
ik kijk naar het verkeer op Vlan 6.7. deze vlan is verbonden met Vlan7, het is een interne Vlan die ik naar poort 6 stuur, waar nog een keer een switch staat die IGMP snooping snapt.
(hier aan is de experia box verboden, de TV tunner en nog een paar apparaten die gewoon bedraad internet willen).
ik kijk dus direct naar de poort (vlan) waar de experia box over praat met vlan7 naar kpn

eerst heb ik geprobeert gewoon te bellen. ik zie dat er een wel een Proxy-Authenticate word gedaan.
maar daar haal ik niet zo veel uit. interesant is waneer de experia box aan gaat.
dan gaat deze verbinding maken met de KPN server. volgens mij om even te checken of alles klopt. (wat ook niet anders kan)

ik krijg deze gegevens te zien, ik heb geen idee wat deze inhouden. betreft de voip
code:
75	90.749958	Zte_10:ec:73	HuaweiTe_66:ec:b1	PPP PAP	103	Authenticate-Request (Peer-ID='ppp@voip', Password='ppp')

het lijkt er wel op dat deze nodig zijn voor iets volgens deze site. Understanding and Configuring PPP CHAP Authentication. (moet ik even gaan lezen als ik tijd heb)

daarna doet de v10 een Register Request. hier onder de hele Capture


in de 2de REGISTER SIP (1 binding)
zie ik deze gegevens
code:
Digest username="********@ims.imscore.net",realm="ims.imscore.net",nonce="*********",uri="sip:ims.imscore.net:5060",response="",algorithm=MD5,cnonce="******",opaque="ALU:********_",qop=auth,nc=00000001

waar **** staat heb ik weg gelaten. om dat ik geen idee heb of dit iets met passwords te maken heeft
het meest intresanten vind ik response=""
als ik deze in een md5 hash kraker gooi op internet dan krijg ik dat de hash niet in hun data base is. of geen match.

ik ga de v10 is direct aan de NTU hangen met wireshark er tussen en kijken wat ik dan krijg.
Jij kunt het niet anders maken, maar wetgeving kan dat wel.
En dat is iets waar JIJ aan voorbijgaat.
Rest natuurlijk de vraag wat commercieel interessanter is, het leveren van zo'n "provisioned" VoIP ATA of gewoon de SIP login gegevens waarbij er waarschijnlijk centraal een investering moet plaatsvinden om te zorgen dat die SIP login alleen vanaf jouw thuisnetwerk gebruikt kan worden.
Dat is nu reeds het geval. Daar hoeft men dus helemaal niets extra meer in te "investeren".
Zoals eerder aangehaald heb ik reeds de login gegevens van VOIP (van mijn Telfort account).
Dat werkt wel achter een ATA-adapter aangesloten hier in het thuisnetwerk, maar niet elders.

Idem voor softwarematige VOIP applicaties in een PC of via een mobiele telefoon in het "WiFi" netwerk van mijn internet aansluiting. Tenzij ik vanuit elders een VPN-verbinding maak met mijn thuisnetwerk, kan ik ook elders ervan gebruik maken.

Maar omdat Telfort/KPN met hun beperkingen daarin en hun gevolgde prijsbeleid zichzelf al uit de markt prijzen, heb ik daar al lang alternatieve oplossingen voor ingeregeld bij andere VOIP providers.
Één keer, kom op, dat moet je dan toch lukken, je bent er zo van overtuigd.
Als het voor je nog steeds niet duidelijk is, kan een aanvullende beleidsregel door de minister speciaal voor de heer wjb in het leven worden uitgebracht, zodat het voor de heer wjb wel duidelijk wordt. 😀
Is dat nog niet voldoende, zou nog een aanvullend wetsvoorstel kunnen worden ingediend en behandeld.

Maar ik denk dat er praktisch gezien sterk gekeken wordt hoe Duitsland dat heeft opgelost.
Tenslotte voldoen zij al twee jaar aan die Europese wetgeving.
Ik denk niet dat KPN onder de indruk zal zijn van dit schrijven of de voornemens die je zegt ten uitvoer te brengen. Zij zullen proberen zo lang mogelijk de zaak te traineren, en vast te houden op de door hen gekozen richting. Bespaar je de "wachttijd" en porteer het nummer beter direct.

Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.
Reputatie 7
En komen we weer bij het begin de keuze vrijheid
Met een geschikte modem/router is een ata overbodig.
Al dit soort topics blijven vicieuze cirkels zolang KPN de sip login niet vrij geeft.

Oh oh oh, wat een verschrikkelijke kronkel maak je nu toch weer.
Natuurlijk heb je geen VoIP ATA nodig als je een Experia Box gebruikt, maar dat is toch ook helemaal niet waar het om gaat.
Het gaat er juist om wat wat je nodig hebt als je geen Experia Box gebruikt en dan zijn er toch echt twee oplossingsrichtingen.
1) Leveren en op afstand beheren van een provisioned VoIP ATA.
2) Vrijgeven van de SIP gegevens.
Natuurlijk hoop ik, net als jij, dat het de tweede oplossingsrichting gaat worden, maar die keuze is aan KPN. Ik verwacht overigens ook dat het de tweede optie gaat worden, ik ben er van overtuigd dat dat voor zowel de abonnee als KPN de meest gunstige oplossingsrichting is.

Er is alleen een vicieuze cirkel in jouw gedachtegang.
Hoef je ook geen VPN-verbinding met het thuisnetwerk te onderhouden als je elders via een soft phone applicatie wilt in- of uitbellen.Dat hoef ik sowieso al niet want uitgaand bel ik via CheapConnect waarbij ik mijn KPN telefoonnummer als caller-ID mee geef. KPN verdient qua telefonie dus helemaal niets aan ons, vast bellen wij uitgaand via CheapConnect (is veel goedkoper) en mobiel bellen wij via T-Mobile (is voor ons als gezin veel goedkoper).
Alleen als je elders bent kun je niet opnemen met het KPN telefoon nummer as iemand jou probeert te bellen op je "vaste" KPN-lijn. Dan rinkelt thuis de telefoon. (Je hebt immers het thuis Caller-ID meegegeven).
Reputatie 1
Bij deze meld ik mij ook aan om deel te nemen aan een eventuele pilot.
Klopt dat KPN daarvoor zou kunnen kiezen...

...Overigens kiest KPN daar gelukkig niet voor.

Nee, daar kan KPN niet voor kiezen. En kennelijk weet je al, dat die keuze ook niet wordt gemaakt.

Men zal simpelweg om redenen van de besluiten die door ACM worden genomen, zich daarin moeten voegen. Zodanig dat een gebruiker zijn eigen apparatuur kan kiezen.

Zie een tussentijdse publicatie van ACM afgelopen juli
Bij deze geef ik mij ook als vrijwilliger op om dit apparaat te testen.....
Reputatie 7
Er is overigens alleen sprake van wetgeving (in wording) rond de vrije modem/router keuze, aanverwante apparatuur zoals TV ontvangers en VoIP apparatuur vallen absoluut niet onder die wetgeving.Sterker nog, die wetgeving voor aanverwante apparatuur is er feitelijk al jaren.
Het gesteggel ging vooral om een modem/router als eindapparaat.

Logisch dat het gesteggel alleen over de modem/router ging immers dat is ook het enige apparaat waar die wetgeving betrekking op heeft. En eigenlijk ging het gesteggel niet eens over de modem/router maar over of de modem/router voor of achter het netwerkaansluitpunt ligt. Alles draait dus om de definitie van het netwerkaansluitpunt, niets meer en niets minder.

Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen.

Het besluit eindapparaten moet er voor zorgen dat jij eindapparaten naar keuze aan kunt sluiten op het netwerk en dat je daarbij de vrijheid moet hebben om in het privé domein (achter het netwerkaansluitpunt) apparatuur naar eigen keuze te gebruiken. Dat betekent dat van alle apparaten op het pad TUSSEN het eindapparaat (computer, TV ontvanger, NAS, VoIP adapter, etc.) en het netwerkaansluitpunt door de leverancier van het apparaat de specificaties gepubliceerd moeten worden zodat deze op basis van die specificaties vervangen kan worden door een apparaat naar eigen keuze. Dat besluit eindapparaten heeft dus GEEN betrekking op het eindapparaat zelf. Er is, om een voorbeeld te geven, geen sprake van de verplichting dat KPN haar televisiediensten op een Apple-TV moet kunnen leveren maar er wel dat de klant een Apple-TV op het netwerk moet kunnen aansluiten zonder dat er tussen de Apple-TV en het netwerkaansluitpunt een apparaat staat dat alleen door de provider geleverd kan worden.
Als jij één tekst kunt vinden waaruit zou blijken dat het eindapparaat zelf ook binnen die wetgeving valt, dan houd ik mij aanbevolen. Je zult die overigens niet kunnen vinden want die zijn er simpelweg niet.

Klopt dat KPN daarvoor zou kunnen kiezen...

...Overigens kiest KPN daar gelukkig niet voor.
Nee, daar kan KPN niet voor kiezen.

Daar kan KPN wel voor kiezen, niemand die ze dat kan verbieden.

Zie een tussentijdse publicatie van ACM afgelopen juli
En ook daar zie je de onderbouwing voor wat ik aangeef.

Reputatie 7
Dat uit faseren zal dan ook volledig uitfaseren inhouden.
Alleen meervoudige analoge telefonie wordt uitgefaseerd...


...enkelvoudig blijft bestaan.


Bron.

Ook wel logisch aangezien KPN recent (2017) een waarschijnlijk toch wel aanzienlijke investering gedaan heeft in E-POTS.
Reputatie 2
Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting aansluiting ....
KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.
Hoe die oplossing eruit ziet ... afwachten.

Is er iemand van KPN die wat meer daarover kan toelichten en of al een tijdspad bekend is?

Dat zag ik er bij de webshop niet bij staan, daar denk je dat het gewoon kan en werkt als je het koopt. Daar mag wel een waarschuwing bij.

Ik heb begrepen dat KPN de SIP gegevens bij kleinzakelijke abonnementen ook niet meer vrijgeeft maar die vraag kan je, denk ik, beter op het zakelijke forum van KPN stellen.

Ik heb gelukkig ook een telefoon abonnement waar heel groot ZAKELIJK boven de factuur staat. Omslachtig om twee fora te hebben waar je terecht moet maar dan zal ik voor dat deel daar kijken.
Zoals jij het interpreteert valt een modem/router "buiten" een eindapparaat.
Maar ook dat is een eindapparaat welke door een gebruiker zelf gekozen kan worden.

Terminal equipment is connected to a network termination point. At such termination points, the provider’s network ends, and the end-user’s network begins..... etc.

Het "Termination point" is bijv. het ISRA-punt bij koper.
Het kale glasvezelpunt bij glasvezel.

Dat is al eerder uitvoerig beschreven en sindsdien niet veranderd. Ofwel nog steeds van kracht.
Reputatie 7
Het is helaas onmogelijk het SIP wachtwoord te achterhalen omdat de uitwisseling van het wachtwoord met de SIP server encrypted is. De decrypten van het wachtwoord is onbegonnen werk.
Reputatie 7
Badge +10
Bij glasvezel heb je ook nog een extra kastje er tussen zitten. Glasvezel modem ofzo? Hier zou je ook nog over kunnen discussie over kunnen voeren of dat er tussen moet zitten.

En zo ja, als ADSL klant zou vervolgens ook kunnen zeggen: ik wil geen Experiabox, maar wel zo'n modem, zodat ik, net als glasvezel klanten, precies zo'n zelfde router kan aansluiten (zonder ingebouwd modem dus) met dezelfde configuratie.
Reputatie 7
Zoals jij het interpreteert valt een modem/router "buiten" een eindapparaat.Maar ook dat is een eindapparaat welke door een gebruiker zelf gekozen kan worden.
Het gaat er bij die vrije keuze helemaal niet om of een apparaat een eindapparaat is of niet, maar of het apparaat zich in het publieke domein (voor het netwerkaansluitpunt) of in het privé domein (achter het netwerkaansluitpunt) bevindt. Bevindt het apparaat zich in het privé domein, dan is vrije keuze van toepassing.

Het "Termination point" is bijv. het ISRA-punt bij koper.
Het kale glasvezelpunt bij glasvezel.

Precies, je snapt het en nu even wat linkjes leggen.

De titel van de paragraaf is: "Free choice of terminal equipment"
Er staat ook: "Terminal equipment is connected to a network termination point." en "...in order to guarantee free choice of terminal equipment...".

Voila, daar heb je waar die wetgeving over gaat en nu zie je hopelijk ook dat alles draait om de definitie van het "network termination point".

Het netwerk achter het "network termination point" behoort tot het privé domein en binnen het privé domein heeft de klant recht apparatuur naar eigen keuze te gebruiken om diensten af te nemen. Het wil echter niet zeggen dat een provider ook verplicht is haar eigen diensten op zo'n apparaat naar eigen keuze te leveren. Nogmaals KPN kan echt niet verplicht worden IPTV op een Apple-TV te leveren.

Reageer