Vraag

ATA Grandstream HT802 ook voor de particuliere klant?

• 21 december 2018
  • 135 reacties
  • 5739 keer bekeken

Toon eerste bericht

135 reacties

....maar inderdaad dan hoeft die ATA niet meer dan is een Experia Box voldoende.
En komen we weer bij het begin de keuze vrijheid

....Oh oh oh, wat een verschrikkelijke kronkel maak je nu toch weer.

Zo'n kronkel maakt @Galdor68 niet
De enige die een kronkel maakt ben jezelf.

Het gaat er juist om wat wat je nodig hebt als je geen Experia Box gebruikt en dan zijn er toch echt twee oplossingsrichtingen.
1) Leveren en op afstand beheren van een provisioned VoIP ATA.
2) Vrijgeven van de SIP gegevens.

1). Een VOIP ATA adapter impliceert enkel gebruik van analoge telefoontoestellen die je erachter hangt.
Ofwel nog steeds geen keuzevrijheid in te gebruiken apparatuur en applicaties.
Hoe je het past of meet, met of zonder Experia Box. Het voldoet niet aan vrije keuzemogelijkheid.

De enige methode die recht doet aan keuzevrijheid is 2). Vrijgeven van SIP-gegevens.
Reputatie 7
Badge +10
-
Reputatie 7
Dat zag ik er bij de webshop niet bij staan, daar denk je dat het gewoon kan en werkt als je het koopt. Daar mag wel een waarschuwing bij.
Het lijkt er op dat de Grandstream niet meer via de reguliere paden zichtbaar is binnen de zakelijke webshop. Alleen via een directe link naar de pagina is deze nog te benaderen. Ik vraag me dan ook af of deze nog geleverd wordt. Zo niet dan vraag ik mij af waarom die pagina dan nog bestaat en de bestelprocedure nog gestart kan worden.
Reputatie 7
1). Een VOIP ATA adapter impliceert enkel gebruik van analoge telefoontoestellen die je erachter hangt.
Ofwel nog steeds geen keuzevrijheid in te gebruiken apparatuur en applicaties.

De enige methode die recht doet aan keuzevrijheid is 2). Vrijgeven van SIP-gegevens.

Uiteraard is de tweede oplossingsrichting veruit te prefereren maar, nogmaals, die keuze is niet aan ons, die keuze is puur en alleen aan KPN. Als KPN kiest voor de eerste oplossingsrichting dan is dat haar goed recht, er is/komt geen enkele wettelijke verplichting om voor de tweede oplossingsrichting te kiezen.

We willen allemaal hetzelfde (vrijgave SIP gegevens) maar jullie denken dat er een wettelijke plicht is/komt dat KPN daar ook voor gaat kiezen terwijl ik weet dat dat niet het geval is/gaat zijn.

....maar inderdaad dan hoeft die ATA niet meer dan is een Experia Box voldoende.
En op welk bericht was mijn opmerking een reactie? 😎
.....de info die reest gevonden is kan ik terug lezen. in wire shark.
ik denk zelfs dat ik mijn password MD5 hash heb.

Ja, en dat is nog eens extra gekoppeld met een andere variabele. Ofwel versleuteld, met nog een extra algoritme erbij wat om die reden met dat extra algoritme er bovenop niet is te achterhalen.

Hoewel....

Zelf heb ik een Telfort account, wat iets afwijkt van die van KPN, waarbij de gegevens met een door Telfort geleverde Experia Box V8 en nog oudere ZyXEL router, de VOIP en SIP wachtwoord gegevens tot op de dag van vandaag WEL zijn te achterhalen.

Met een Experia Box V10 en V10A welke ook door Telfort worden geleverd, is de firmware van die modem/routers inmiddels aangepast waarbij de wachtwoorden inmiddels ook zijn versleuteld op een vergelijkbare wijze zoals het bij KPN (en KPN account) ook wordt versleuteld.

In de vergelijkingen tussen Telfort en KPN, is er afgezien van het VLAN geen verschil in de soort VOIP service, en de wijze hoe de informatie voor VOIP wordt toegepast en vanuit WireShark is terug te lezen. Ze geven beide vergelijkbare informatie.

Omdat ik bij Telfort met behulp van de Experia Box V8 voor mij "bekende" VOIP nummers feitelijk wel de oplossing/antwoorden heb van een paar telefoonnummers --met hun wachtwoorden-- en eventueel is uit te breiden met andere Telfort VOIP accounts. Zou het mogelijk moeten zijn om een wiskundige vergelijking te kunnen maken, waar je met behulp enerzijds die MD5 hash, die op zichzelf terug te rekenen zou moeten zijn (daar zijn op internet simpele vergelijkingen voor te vinden), die andere variabele te moeten vinden. Tenslotte hebben we geldige antwoorden op de vergelijking.

Alleen is mijn wiskunde niet van een dergelijk hoog niveau (en te lang geleden), dat ik die vergelijking in formules zou kunnen opstellen, en tot een oplossing zou kunnen komen. Heb het wel eens aan een paar HBO studenten voorgelegd, maar die gingen er niet verder op in.
(Vonden het schijnbaar niet interessant genoeg om zich erover te buigen of in te verdiepen).

Hoewel ik zeker denk dat een goede wiskundige dit zou kunnen oplossen.
Het wil echter niet zeggen dat een provider ook verplicht is haar eigen diensten op zo'n apparaat naar eigen keuze te leveren. Nogmaals KPN kan echt niet verplicht worden IPTV op een Apple-TV te leveren.
Of andere apparatuur gebruikt kan worden is inderdaad niet de zorg van KPN.
En die hoeven ze ook niet zelf te leveren. Het enige wat KPN en andere providers moeten doen is de specificaties verstrekken waaronder de diensten kunnen draaien, en daaraan verbonden gebruikersgegevens (zoals de SIP-gegevens van een account).
Zodat andere apparatuur wel gebruikt kan worden indien die aan de technische vereisten voldoen.

De diverse merken van apparatuur zorgen er verder zelf wel voor dat het voldoet aan de technische vereisten om het te kunnen inzetten.

Als Apple zelf alle technische mogelijkheden in huis zou hebben en de specificaties welke door KPN voor hun TV-diensten zou kunnen laten draaien, is het aan Apple zelf om dergelijke apparatuur op de markt te brengen. Welke naar vrije keus door een klant zou kunnen worden ingezet.

Net zo goed als een energie netwerkbeheerder specificaties verstrekt omtrent voltage, het aantal Hertz m.b.t. wisselstroom, en maximum stroomsterkte. Dat allerlei fabrieken huishoudelijke apparaten maken die overweg kunnen met de aangeleverde stroom, is verantwoording van die fabrieken zelf. De netwerkbeheerder hoeft die apparatuur niet zelf te leveren.

Idem voor aardgas. Gasverwarmingsketels en fornuizen zullen moeten voldoen aan de specificaties in de samenstelling van het gas, die als zodanig moeten zijn gespecificeerd.
Het is verder geen zaak van de netwerkbeheerder als een fornuis "van een derde" het niet doet.

Maar een netwerkbeheerder mag niet het gas of de stroom afsluiten, als gebruikers niet een door een netwerkbeheerder zelf aangereikt apparaat zou gebruiken. Dat doet KPN (en andere providers) wel met het niet verstrekken van VOIP SIP-gegevens ten aanzien van VOIP apparatuur.
Reputatie 7
Het wil echter niet zeggen dat een provider ook verplicht is haar eigen diensten op zo'n apparaat naar eigen keuze te leveren. Nogmaals KPN kan echt niet verplicht worden IPTV op een Apple-TV te leveren.Of andere apparatuur gebruikt kan worden is inderdaad niet de zorg van KPN.
En die hoeven ze ook niet zelf te leveren. Het enige wat KPN en andere providers moeten doen is de specificaties verstrekken waaronder de diensten kunnen draaien, en daaraan verbonden gebruikersgegevens (zoals de SIP-gegevens van een account).
Zodat andere apparatuur wel gebruikt kan worden indien die aan de technische vereisten voldoen.

Nee Babylonia, ze hoeven niet de specificaties te verstrekken voor de VoIP ATA zelf, ze moeten de specificaties verstrekken van de modem/router opdat die VoIP ATA succesvol op het netwerk aangesloten kan worden.
Ik heb in het kader van de internetconsultatie "Beleidsregel netwerkaansluitpunt" teveel besprekingen gehad met betrokken instanties om niet te weten waarover ik spreek.

Als Apple zelf alle technische mogelijkheden in huis zou hebben en de specificaties welke door KPN voor hun TV-diensten zou kunnen laten draaien, is het aan Apple zelf om dergelijke apparatuur op de markt te brengen. Welke naar vrije keus door een klant zou kunnen worden ingezet.
Klopt, maar KPN is dus niet verplicht die specificaties aan te leveren. Het zou wat zijn zeg als daar een wettelijke verplichting voor zou zijn. Zie jij de commerciële impact van zo'n verplichting? Dan weet je ook waarom zo'n verplichting er niet is en ook niet zal komen.

Maar een netwerkbeheerder mag niet het gas of de stroom afsluiten, als gebruikers niet een door een netwerkbeheerder zelf aangereikt apparaat zou gebruiken. Dat doet KPN (en andere providers) wel met het niet verstrekken van VOIP SIP-gegevens ten aanzien van VOIP apparatuur.
Een netwerkbeheerder mag als transporteur van gas of stroom inderdaad niet zomaar het gas of stroom afsluiten, maar de energieleverancier is niet verplicht om een contract aan te gaan om stroom te leveren.
KPN mag als transporteur van bitjes de communicatie t.a.v. VoIP inderdaad niet blokkeren, ik moet mijn CheapConnect abonnement kunnen gebruiken vanaf mijn VoIP ATA, maar zij is als provider niet verplicht zelf ook haar eigen VoIP diensten te leveren op mijn VoIP ATA.
Reputatie 7
Ik denk niet dat het nog veel zin heeft om hier tijd en energie in te steken.
Zoals jullie vast wel weten zal XS4ALL geïntegreerd worden in KPN en daar moet natuurlijk wel het één en ander voor veranderen bij KPN.
Enkele verschillen tussen XS4ALL en KPN zijn bijvoorbeeld de Fritz!Box en de SIP gegevens.
Nu heeft KPN in OS 7.12 van de Fritz!Box een configuratiewizard voor het KPN netwerk laten opnemen om zo de overgang van XS4ALL naar KPN makkelijker te maken.
Een logische volgende stap zijn de SIP gegevens dus verwacht ik eigenlijk op dat gebied ook behoorlijke veranderingen.
Reputatie 7
Badge +10
TV van KPN werkt met een versleutelde stream. Daardoor kunnen andere fabrikanten niet een applicatie maken. Tenzij KPN de encryptie keys vrij geeft. Maar dat zullen de zenders niet toestaan. En KPN niet eens willen.

Als Apple een tv applicatie wil maken, dan zal Apple zelf met de zenders moeten onderhandelen.
Op een andere reactie van @Galdor68 en dat dan weer m.b.t. ATA in samenhang met bellen.
(Een Experia Box heeft een ingebouwde ATA).

Je blijft kronkelen. Nooit een recht door zee standvastig en duidelijk antwoord.
Telkens een andere draai geven of berichten in een andere context plaatsen, dan wat mede forumleden schrijven. Heel vermoeiend en vervelend ook.
Het lijkt wel of je een handlanger bent van KPN? Iemand met twee petten op. Geen wonder dat het zo lang duurt dit soort besprekingen met ACM met dit soort vertegenwoordigers.
Reputatie 7
Badge +10
Tis wel een beetje wensdenken hoor, dat van die SIP gegevens. Ik hoop het ook. Maar niets houd KPN tegen om er toch nog ff mee te wachten. Die xs4all klanten zijn ook niet zomaar allemaal overgezet op een KPN abonnement.
Reputatie 7
Badge +24

Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting aansluiting ....
KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.
Hoe die oplossing eruit ziet ... afwachten.
Is er iemand van KPN die wat meer daarover kan toelichten en of al een tijdspad bekend is?

Nee, hier kan ik nog niets over toelichten, en ik kan je nog geen tijdsindicatie geven.
Hoezo denken die vrijgave is een plicht vrij eenvoudig. Dat is onder andere de inzet van de vrije router keuze. Welk nut heeft dat hele BEREC overleg als dat punt niet mee speelt dan juist absoluut geen. Omdat we nu al zij het beperkt tot een aantal modellen eigen modem/routers kunnen inzetten.

Dat KPN daar niet in mee gaat is iets anders ze voldoen nu al niet aan de regelgeving er staat op de eigen website niks te lezen over instellingen voor eigen routers alle verwijzingen gaan naar jou topic daarover.

Beste Babylonia, WJB is alleen anti KPN waar het hem uit komt. De HD glas kanalen nog niet op 1 onder andere.
Ik heb in het kader van de internetconsultatie ronde "Beleidsregel netwerkaansluitpunt" teveel besprekingen gehad met betrokken instanties om niet te weten waarover ik spreek.
Ja wat dat betreft, ben je net een ambtenaar, net als ACM, eindeloze discussies wat niets oplevert.
Het wordt eens hoog tijd dat er knopen worden doorgehakt.
Reputatie 7
Tis wel een beetje wensdenken hoor, dat van die SIP gegevens.
Toch zal KPN nu moeten bewegen en haar goede bedoelingen moeten tonen om daarmee zoveel mogelijk negatieve gevoelens bij de XS4ALL abonnees weg te kunnen nemen.
Het zou dus maar zo kunnen zijn dat we aan de vooravond staan van mooie veranderingen.
Reputatie 7
Het wordt eens tijd dat er knopen worden doorgehakt.
Helemaal eens en daarom ben ik blij dat het lijkt dat KPN de resultaten van die oeverloze discussies niet langer wil afwachten en stappen lijkt te zetten om tot een "vrije routerkeuze" te komen.
Een eerste stap is die configuratiewizard op de Fritz!Box maar daarmee is KPN er natuurlijk nog niet. Dan zal ze ook iets moeten gaan doen aan VoIP en ik ben dus benieuwd wat de nabije toekomst ons in dat kader zal gaan brengen.
Reputatie 7
Op een andere reactie van @Galdor68 en dat dan weer m.b.t. ATA in samenhang met bellen.
(Een Experia Box heeft een ingebouwde ATA).

Precies, namelijk op

Je bedoelt een modem want met een router is die ata ook overbodig lijkt mij kortom dan komen we toch weer op de Experiabox uit enkel om te bellen.
Dus wie introduceert de Experia Box? Juist ... I rest my case.
TV van KPN werkt met een versleutelde stream. Daardoor kunnen andere fabrikanten niet een applicatie maken. Tenzij KPN de encryptie keys vrij geeft. Maar dat zullen de zenders niet toestaan. En KPN niet eens willen.

Als Apple een tv applicatie wil maken, dan zal Apple zelf met de zenders moeten onderhandelen.

Je denkt te moeilijk.
Als je een abonnement hebt bij KPN voor een TV dienst, is dat gekoppeld aan een abonneenummer.
Of je daarvoor nu een Arcadyan, Arris of "Apple" TV-ontvanger voor zou kunnen inzetten, maakt in principe niet uit voor het abonnement bij KPN en de overeenkomst met KPN voor het geleverde TV-pakket.

Je kunt nu toch ook al TV kijken "via internet" op een PC of laptop en een webbrowser?
Ook daar gelden je abonnementen en heb je een account nodig van KPN om TV te kunnen zien.
Reputatie 7
Hoezo denken die vrijgave is een plicht vrij eenvoudig. Dat is onder andere de inzet van de vrije router keuze. Welk nut heeft dat hele BEREC overleg als dat punt niet mee speelt dan juist absoluut geen. Omdat we nu al zij het beperkt tot een aantal modellen eigen modem/routers kunnen inzetten.
De formulering van de definitie van het netwerkaansluitpunt door de BEREC is heel belangrijk immers dat bepaalt namelijk of de (modem)router zich in het publieke domein of in het privé domein bevindt. En dat is dan weer alles bepalend of je als abonnee een vrije keuze hebt in de selectie van de (modem)router of niet. Alle apparaten in het privé domein moet je immers vrij kunnen kiezen. De vrijgave van SIP gegevens is echter geen voorwaarde om te voldoen aan de wettelijke verplichting die in de vorige regel geformuleerd is. Dat klinkt misschien vreemd, maar ik kan het echt niet anders maken. Ja, als klant moet je een VoIP ATA vrij kunnen kiezen, maar je bent zelf uiteraard verantwoordelijk om de VoIP ATA te kiezen waarmee je ook via KPN kunt bellen. Als KPN zou kiezen om haar vaste telefonie alleen via een Grandstream HT801 aan te bieden dan is dat haar goed recht en is jouw keuze dus heel beperkt.
Ik daag jullie graag uit om met verwijzingen naar "wetsteksten" te komen die het tegendeel bewijzen maar ik ben bang dat jullie die niet zullen kunnen vinden, ze bestaan immers niet.

Ik schreef een heel aantal berichten terug dat KPN een eerste stap heeft gezet met het laten opnemen van een configuratiewizard voor de KPN netwerken in OS 7.12 van de Fritz!Box. KPN zal natuurlijk nog altijd met de specificaties van het netwerkaansluitpunt moeten komen opdat andere leveranciers ook geschikte (modem)routers kunnen aanbieden.

Beste Babylonia, WJB is alleen anti KPN waar het hem uit komt.
Sterker nog, ik ben zelfs helemaal niet anti KPN.
Reputatie 7
Als je een abonnement hebt bij KPN voor een TV dienst, is dat gekoppeld aan een abonneenummer.
Of je daarvoor nu een Arcadyan, Arris of "Apple" TV-ontvanger voor zou kunnen inzetten, maakt in principe niet uit voor het abonnement bij KPN en de overeenkomst met KPN voor het geleverde TV-pakket.

Heb je al nagedacht over de commerciële impact van dat wat je zegt?
Weet je dan ook hoeveel miljoenen KPN zou kunnen mislopen?
Snap je dan ook dat er geen verplichting is dat KPN de specificaties van haar IPTV dienst hoeft te verstrekken?

Je kunt nu toch ook al TV kijken "via internet" op een PC of laptop en een webbrowser?
Ook daar gelden je abonnementen en heb je een account nodig van KPN om TV te kunnen zien.

Klopt, maar dat is een keuze van KPN om dat zo aan te bieden. Blijkbaar verwachten ze een lage kanibaliserende werking van die functionaliteit op het abonneren van TV ontvangers.
Reputatie 7
Badge +10

Je denkt te moeilijk.

Het zijn allemaal apps van KPN. En het verkeer is versleuteld. Dit moet ook van de contentproviders. KPN mag ongetwijfeld niet eens die encryptie vrijgeven. Je kunt dit wel gewoon negeren, maar daar kom je niet verder mee.
Ik heb nog een ThomsonTG789vn zou het daar mee kunnen ? Igg ga ik er mee experimenteren
Bij glasvezel heb je ook nog een extra kastje er tussen zitten. Glasvezel modem ofzo? Hier zou je ook nog over kunnen discussie over kunnen voeren of dat er tussen moet zitten.

En zo ja, als ADSL klant zou vervolgens ook kunnen zeggen: ik wil geen Experiabox, maar wel zo'n modem, zodat ik, net als glasvezel klanten, precies zo'n zelfde router kan aansluiten (zonder ingebouwd modem dus) met dezelfde configuratie.

Fritz box en Draytek onder andere hebben modellen waar de Media Converter functie zit ingebouwd. Bij AVM is het bij dat model de 5490 gebleven zover ik weet. Dat tweede kastje en verplichte extra stroomvoorziening is dan niet nodig.

Het tweede deel is hoe dit altijd werkte de modem zat in pc zelf. Het is KPN zelf geweest die het combinatie toestel de Experiabox in het leven heeft geroepen. Heel simpel gezegd zijn ze zelf de oorzaak van deze discussies.

Wat de versleuteling betreft dat heeft KPN uit besteed aan verimatrix geen probleem om dit op apparatuur van andere fabrikanten beschikbaar te stellen. Bij Digitenne zijn ze ook al weer hun eigen weg gegaan. Je kan enkel NPO 1, 2 en 3 ontvangen zelfs als je wil betalen voor de overige zenders is het tot nog toe onmogelijk op eigen apparatuur.

De kabelaar begint dezelfde trekjes te vertonen door hun Next box in bruikleen aan te bieden.
Reputatie 2
In diverse landen levert de Europese wetgeving geen discussie op en is wat in je huis staat eindapparatuur. Dat KPN, Ziggo en wellicht een andere aanbieder in Nederland daar tegen in gingen en een partijtje moeilijk deden bij onze regering is vasthouden aan macht en monopolies en de geest van de wetgeving willen negeren. Die wilden nog een hele discussie over wat nu het eindpunt is.

De DSL koperdraad is het eind en daarachter bepaal je zelf.
Bij glasvezel kan je discussie hebben of de kast die het kabeltje omzet in een RJ45 netwerk signaal (en daarmee als modem fungeert) van de provider moet zijn, feitelijk hoort dat kastje er niet bij maar de glasvezel moet doorgemeten worden en is gevoelig.
Als service kan een provider als KPN een standaard modem/router aanbieden of een paar adviseren. Zo was het bedoeld.

Een verplichte Experiabox is een schande omdat daar een klasse 2B kankerverwekkende Wifi in zit die niet uit kan. In het kader van het voorzorgprincipe en maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat volstrekt onacceptabel. Op afstand kunnen al je wachtwoorden gereset worden zonder dat je het weet en dan kan iedereen bij je inbreken. Een ECO wifi met nul stand-by straling ontbreekt ook. Qua beveiliging of functies willen sommigen ook wat beters.

Omdat mensen ook telefonie afnemen lost een Fritz!Box dat niet op. Je kan dan immers niet bellen. En de Fritz!Box is geen vrije keuze maar hoogstens één alternatief. Ik mis een formele uiting van de KPN directie of KPN verzocht heeft dat TV en internet script op te nemen, of zoals @Babylonia aangaf Fritz!Box het zelf uit gepuzzeld heeft (al dan niet na enige druk). Met eigen apparatuur valt immers nu ook Internet en TV van KPN te realiseren, maar geen telefonie van KPN.

Een Grandstream voor telefonie zou goed zijn en een verbetering omdat de Experiabox dan weg kan. Maar de aangeboden Grandstream is heel beperkt in functies en andere modellen zouden mijn voorkeur hebben. Vrijgave van codes is dus de mooiste oplossing. @wjb Fax is nog steeds nodig, er zijn diverse beroepen waarbij een fax nog steeds verplicht is om te hebben.

Verwijzingen naar de wet en wat verplicht is vindt ik mager. Een goed bedrijf doet meer voor zijn klanten dan afgedwongen kan worden door sancties of straffen verbonden aan wetsovertredingen.

Ik vindt het overigens grappig dat ISDN-1 en ISDN-2 in dat plaatje van @wjb pas in 2020 stoppen en niet op 1 september 2019. De uitfasering van ISDN-2 zal naar ik begreep wel tot 2021 duren. Ik bel in ieder geval nu nog via ISDN. Een alternatief was er nog niet.
Het zijn allemaal apps van KPN. En het verkeer is versleuteld. Dit moet ook van de contentproviders. KPN mag ongetwijfeld niet eens die encryptie vrijgeven. Je kunt dit wel gewoon negeren, maar daar kom je niet verder mee.
Oh, het zal best dat wat extra maatregelen onderling tussen een hardwarefabrikant en contentproviders geregeld moeten worden om belangen te respecteren.

Maar bij mobiele telefonie is dat toch ook prima geregeld? Een klant kan uit "tig" apparaten kiezen. Middels een SIM-kaartje wordt het abonnement met een mobiele provider veilig gesteld.

In principe staat de wetgeving ervoor open, dat apparatuur vrij is om door een klant te kiezen.
Zal best nog wel de nodige tijd zijn dat er aanbod komt. Maar dat het er komt, lijkt onafwendbaar.
Er komen ook steeds meer alternatieve diensten die rechtstreeks over internet gaan.

KPN kan dan wel op een eilandje gaan zitten. Worden ze vanzelf ingehaald door andere diensten.

Reageer