Vraag

ATA Grandstream HT802 ook voor de particuliere klant?

  • 21 december 2018
  • 126 reacties
  • 4602 keer bekeken

Reputatie 7
Beste KPN,

Zoals jullie vast wel gelezen hebben maak ik nu al geruime tijd gebruik van een EdgeRouter Lite 3. Helaas moet ik de Experia Box echter nog steeds als "veredelde" telefoon adapter achter mijn EdgeRouter plaatsen terwijl KPN voor de zakelijke klant de ATA Grandstream HT802 aanbiedt op de zakelijk webshop van KPN om de telefonie af te wikkelen.


Is het mogelijk om als particuliere klant ook zo'n ATA af te nemen zodat ik de Experia Box definitief van de stroom kan halen.
Ik neem aan dat jullie, in het kader van de vrije router keuze, er al geruime tijd aandacht aan besteden om deze ATA ook op de particuliere markt aan te bieden zodat de SIP inloggegevens niet vrijgegeven hoeven te worden.

Ik werp mij graag op om samen met jullie een pilot te doen. 😉

126 reacties

Reputatie 7
Beste KPN,

Ik heb geen zin om opnieuw één tot anderhalf jaar te gaan wachten op een beslissing van BEREC / ACM inzake de locatie van het netwerkaansluitpunt. En dus komt de datum rap dichterbij waarop ik mijn vaste telefonie bij KPN ga beëindigen en ik mijn telefoonnummer zal laten porteren naar CheapConnect. Het liefst zou ik dat niet doen, maar er lijkt geen enkele beweging te zitten in het al dan niet vrijgeven van de SIP gegevens of het leveren van een VoIP ATA zoals in dit topic beschreven wordt.
Jullie zouden mij zo'n apparaat voor laten we zeggen €50,- kunnen verkopen, maar blijkbaar vinden jullie dat niet interessant terwijl dezelfde oplossing op de zakelijke markt gewoon door jullie geleverd wordt.
Ik heb besloten om 1 mei 2019 als uiterste termijn te hanteren.
Op die datum gaat de V10, die nu dienst doet als veredelde VoIP ATA, sowieso van de stroom af.
Dit kan drie dingen betekenen
1) Jullie hebben mij de SIP login gegevens overhandigd.
2) Jullie hebben mij een VoIP ATA geleverd.
of
3) Ik heb mijn telefoonnummer naar CheapConnect laten porteren.

De keuze is aan jullie.
Reputatie 7
Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?
Op dit moment gaat dat nog niet lukken op een consumenten aansluiting omdat KPN bij dergelijke aansluitingen de SIP gegevens niet vrijgeeft en het apparaat helaas ook niet op afstand kan/wil provisioneren.

KPN zal, naar ik begrepen heb, op relatief korte termijn met een oplossing komen.
Hoe die oplossing eruit ziet ... afwachten.

Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe?
Ik heb begrepen dat KPN de SIP gegevens bij kleinzakelijke abonnementen ook niet meer vrijgeeft maar die vraag kan je, denk ik, beter op het zakelijke forum van KPN stellen.
En komen we weer bij het begin de keuze vrijheid

Met een geschikte modem/router is een ata overbodig.

Al dit soort topics blijven vicieuze cirkels zolang KPN de sip login niet vrij geeft.
Reputatie 7
Zo geredeneerd hoeft KPN dus eigenlijk niets te doen. Immers je kunt de Experiabox als veredelde VoIP adapter achter je eigen router gebruiken, wat is dan nog het probleem? Ja ziet er niet zo mooi uit. Dat is jammer dan...
Klopt dat KPN daarvoor zou kunnen kiezen maar dan moeten ze wel publiceren hoe die veredelde VoIP ATA aangesloten moet worden op de eigen router.
Overigens kiest KPN daar gelukkig niet voor.
Reputatie 7
Bij glasvezel heb je ook nog een extra kastje er tussen zitten. Glasvezel modem ofzo? Hier zou je ook nog over kunnen discussie over kunnen voeren of dat er tussen moet zitten.
Klopt, ook die moet je als klant zelf kunnen kiezen mits de definitie van het netwerkaansluitpunt zegt dat dat de FTU (eindpunt van de glasvezel) is.

En zo ja, als ADSL klant zou vervolgens ook kunnen zeggen: ik wil geen Experiabox, maar wel zo'n modem, zodat ik, net als glasvezel klanten, precies zo'n zelfde router kan aansluiten (zonder ingebouwd modem dus) met dezelfde configuratie.
Precies, maar dan moet er natuurlijk wel een leverancier zijn die zo'n los modem gaat leveren. Helaas is die er niet meer, tegenwoordig zijn het eigenlijk alleen nog maar modem/routers.
Zie ook: Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed [fictief].
@Babylonia @wjb Dit kastje zou een mooie oplossing kunnen zijn maar hoe zet je die momenteel in?

De Experiabox is een ramp,....

maar als particulier geeft KPN mij geen SIP gegevens. Als zakelijke klant heb ik ook nog niet begrepen dat ik SIP codes ergens kan opvragen. Waar doe ik dat als zakelijke klant en hoe? Want ik moet iets hebben om in dat kastje in te vullen om te bellen. Wat is momenteel de weg om daar aan te komen?

Nog steeds problematisch het beleid van KPN / Telfort.
(Ik heb een Telfort abonnement. Daar kun je de gegevens nog uit een ZyXEL of EB-V8 vissen).
Ik zou je willen adviseren dat hele KPN telefonie gedoe links te laten liggen.

Overweeg je vaste telefoon over te hevelen naar een onafhankelijke VOIP-provider.
Is stukken goedkoper dan via KPN/Telfort. Je krijgt daarbij alle gegevens om VOIP apparatuur in te stellen, en werkt zelfs met "VOIP Softphone" software vanaf PC of tablet, vanuit elke locatie. Combineer dat met nog enkele goedkope Betamax "uitbel" VOIP providers, en je bent per jaar dezelfde telefonie kosten kwijt dan nu in één of twee maanden.
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet

De goedkoopste "betamax" opties om alleen uit te bellen zijn:
-- VoipBuster voor vaste lijn = bij aanvullen van € 10,- beltegoed - 4 maanden vrij
-- PowerVoip voor uitbellen naar mobiele nummers = 3,9 cent start tarief + 1,1 cent per minuut
.. (is ook goed in te zetten als alg. uitbel VOIP Provider, als je niet wilt wisselen met lijnen).

Dat zijn toch andere bedragen dan de 14 cent starttarief + 14 cent per minuut bij KPN/Telfort.
Zelfs bij maandelijks afkopen voor "onbeperkt bellen" is dat nog altijd vele malen duurder dan via die andere "Betamax" (uitbel) VOIP providers.

Probleem bij KPN, is ook het eigen VLAN wat voor VOIP wordt gebruikt.
Mooi als je een zakelijke omgeving hebt, en je niet precies weet wie er allemaal in je netwerk zit, zodat je uit veiligheidsoverwegingen wellicht de telefonie over een eigen VLAN wilt laten gaan.

Bij particulier en kleinzakelijk gebruik "thuis" of slechts met enkele werknemers, kun je met meer flexibiliteit je VOIP telefonie over je normale thuisnetwerk laten lopen, waarmee je hardware VOIP telefonie combineert met softwarematige VOIP applicaties op een laptop. (Zo gebruik ik het zelf).

Zelfs volledig transparant doorschakelen van softwarematige telefonie naar een VOIP-telefoon is mogelijk. Voor meer flexibiliteit zou je naar ik denk beter echte VOIP telefoons inzetten, en geen gebruik maken van een "Grandstream" adapter waarachter je dan weer "analoge" telefoons hangt.
Reputatie 7
KPN kan dan wel op een eilandje gaan zitten. Worden ze vanzelf ingehaald door andere diensten.
En dat terwijl we bij de grootste concurrent (Ziggo) juist, net als bij KPN, de beweging zien naar "eigen" dedicated TV ontvangers (Mediabox Next). Ook zijn tot nu toe vrijwel alle online initiatieven mislukt. KPN Play en Knippr zijn bijvoorbeeld gestopt terwijl ook NLziet geen enorm succes lijkt te zijn met tegenvallende abonnee aantallen.
Ja, t.o.v. on-demand content zal de strijd heel hard gaan worden, maar op lineaire televisie zie ik persoonlijk weinig veranderen de komende jaren.

P.S. Dit topic gaat overigens over VoIP, maar dat terzijde. 😉
Daar gaat het om op het koper netwerk in mijn ogen is dat overal waar geen glasvezel ligt.

Ik zie verstopt dat we voor € 12,50 p/m nog wel een vaste telefoonlijn kunnen aanvragen. De hamvraag blijft dan hoe zit dan in die genoemde gemeenten. Dan kan het kopernet feitelijk niet worden uitgefaseerd.
Anders zullen die klanten toch deze grandstream moeten krijgen.
Reputatie 7
Daar gaat het om op het koper netwerk in mijn ogen is dat overal waar geen glasvezel ligt.
Het koper netwerk ligt ook gewoon op die plekken waar glasvezel ligt en in die gemeenten waar koper uitgefaseerd wordt blijft het koper netwerk gewoon liggen, dat wordt echt niet uit de grond getrokken. 😉.

De hamvraag blijft dan hoe zit dan in die genoemde gemeenten. Dan kan het kopernet feitelijk niet worden uitgefaseerd.
Dat wordt voor telefonie ook helemaal niet uitgefaseerd. Als je Internet en telefonie afneemt dan gaat dat via glas lopen. Heb je alleen een telefoon abonnement dan kan dat gewoon via koper.

Anders zullen die klanten toch deze grandstream moeten krijgen.
En een router want die zit er niet in. 😉
Reputatie 7
Ook ik heb een abonnement bij CheapConnect voor een zakelijke telefoon, maar het liefst wil ik mijn privé telefoon bij KPN houden.
Overigens bel ik privé uitgaand ook via CheapConnect omdat dat veel goedkoper is dan via KPN. Het enige dat ik daarvoor nodig heb is het wachtwoord voor de SIP login.


Ik denk echter dat KPN er alles aan zal doen om die gegevens niet vrij te hoeven geven en dan is die ATA Grandstream 802, geprovisioneerd door KPN, de "next best option".
Reputatie 7
Mocht je nog een oudere Experia Box V8 hebben, of via Marktplaats voor een prikkie op de kop kunnen tikken. Zou je de KPN-VOIP gegevens er met Wireshark uit kunnen vissen. Ik denk dat het niet verschillend is met Telfort. Handleiding te vinden op het Telfort forum vanaf < HIER >
Nee, het is onmogelijk om de SIP login gegevens te achterhalen de SIP gegevens zijn zo ongeveer het best bewaarde geheim van KPN. Dit is ook waarom er geen backups gemaakt kan worden van de configuratie van de Experia Box.
Het is overigens ook bij Telfort al lange tijd onmogelijk om de SIP login te achterhalen. Telfort is immers overgegaan op het VoIP platform van KPN.
Reputatie 7
Je hebt duidelijk het forum-onderwerp NIET doorgenomen.
Zoals aangegeven met een Experia Box V8 (of bij Telfort nog een oudere ZyXEL modem/router), zijn die SIP gegevens gewoon met Wireshark te achterhalen. NU NOG STEEDS !!
Dat is namelijk de beperking van die oudere typen modem/routers.

Dat kan je echt vergeten, het is absoluut onmogelijk om om de SIP login gegevens te achterhalen. De login is encrypted en ook provisioning van de Experia Box vindt encrypted plaats, dus je kunt Wiresharken wat je wilt, de SIP login zal je er niet mee kunnen bemachtigen.
Reputatie 7
Bij Telfort is dat wellicht mogelijk geweest, maar bij KPN absoluut niet, trust me, I've been there, ook met een V8.
Bij KPN zijn de blokken die je in dat aangehaalde topic vermeldt al sinds jaar en dag encrypted en dus niet uit te lezen met Wireshark.
Overigens is dat, naar ik begrepen heb, bij Telfort ondertussen ook al geruime tijd zo.
Het gaat je dus echt niet lukken.
Als je denkt het wel te kunnen, ik houd mij aanbevolen.
Reputatie 7
Ik zou zeggen doe hetzelfde op met een V8 op een KPN aansluiting en je maakt honderden mensen blij. Ik ben alleen bang dat het je niet gaat lukken.

Het voice gedeelte op een V8 van KPN ziet er ook volledig anders uit dan bij Telfort.
Overigens heb ik nog wel een V8 voor als je er één zoekt.
Uiteraard heb ook ik getracht met wireshark die gegevens te achterhalen, maar ik kan je zeggen dat die echt niet uit te lezen zijn met een V8 voor KPN.
Reputatie 7

Ik zou zeggen doe hetzelfde op met een V8 op een KPN aansluiting en je maakt honderden mensen blij.Ik ben wel goed, maar niet gek. Dat zouden mensen met een KPN aansluiting zelf kunnen uitproberen.

Dat heb ik dus al uitgebreid geprobeerd, maar bij een KPN aansluiting is dat onmogelijk vanwege het feit dat al die communicatie encrypted is.

Het wordt overigens hoog tijd dat bij uitblijven van een reactie van de minister op de consultatie die was aangereikt naar partijen van veranderde internetwetgeving, waarin als uitvloeisel van die wetgeving o.a. die VOIP SIP gegevens gewoon beschikbaar gesteld zouden moeten worden aan klanten.
Ik verwacht dat providers voor de eigen diensten zoals IPTV en VoIP ook eigen hardware mogen blijven gebruiken en dat zij de onderliggende technische en administratieve gegevens daarvoor niet publiekelijk hoeven te maken. Ze zullen dan echter wel die hardware moeten ontvlechten van de hardware voor meer generieke doelen. Zo zal KPN de VoIP functionaliteit niet alleen in de Experia Box kunnen blijven aanbieden omdat zij daarmee de abonnee die telefonie wil afnemen verplichten om ook voor de internet diensten een Experia Box te gebruiken.
De TV ontvanger en zo'n VoIP ATA zijn alleen voor de eigen diensten en zullen zeer waarschijnlijk buiten deze wetgeving vallen ookal zijn het formeel ook eindapparaten.
Dat die Europese richtlijnen zo breed geformuleerd zijn is nu juist waarom we al twee jaar wachten op het effectueren van die wetgeving. Het is mijns inziens ook zeer terecht dat providers zich verweren tegen die wetgeving immers het is volgens mij zo dat je niet verplicht zou moeten kunnen worden om de eigen diensten ook op apparatuur van derden te moeten kunnen leveren.
Reputatie 7
Ik verwacht dat providers voor de eigen diensten zoals iPTV en VoIP ook eigen hardware mogen blijven gebruiken en dat zij de onderliggende technische en adminstratieve gegevens daarvoor niet publiekelijk hoeven te maken.Persoonsgebonden informatie uiteraard niet publiekelijk, maar wel degelijk aan de klant ter beschikking moeten stellen. Niet anders als inlog en wachtwoorden van banken bij telebankieren etc.
Dat is nergens voor nodig als de provider die dienst via eigen apparatuur blijft leveren die door provider beheerd wordt.

zullen dan echter wel die hardware moeten ontvlechten van de hardware voor meer generieke doelen.Daar heeft men al jaren de tijd voor gehad om dat aan geldende wetgeving aan te passen.
Klopt, alleen is die wetgeving door de wetgever (overheid) nog niet bekrachtigd.
Overigens heeft KPN die hardware al ontvlecht immers ze hebben al die losse VoIP ATA. Die wordt momenteel echter alleen op de zakelijke markt ingezet waarbij gebruik gemaakt wordt van hetzelfde platform (imscore.net).

Zo zal KPN de VoIP functionaliteit niet in de Experia Box kunnen laten zitten omdat zij daarmee de abonnee die ook telefonie wil afnemen verplichten om voor de internet diensten een Experia Box te gebruiken.Welnee. technisch is er geen enkel probleem om het even welk ander apparaat te gebruiken voor VOIP, (als het die functies ondersteunt). het probleem is alleen KPN die haar eigen diensten wil beschermen, en niet toestaat dat andere apparatuur gebruikt gaat worden. Het is juist dat KPN de klant verplicht die Experia Box te gebruiken.
En dat is dus precies waarom KPN die VoIP ATA zal gaan gebruiken. De provisionering (het beheer) geschiedt dan nog steeds vanuit KPN zodat ze de eigen dienst kunnen beschermen. Ze voldoen tegelijkertijd aan die wetgeving die voorschrijft dat een klant een eigen router moet kunnen gebruiken om diensten van derden te kunnen benaderen.

De TV ontvanger en zo'n VoIP ATA zijn alleen voor de eigen diensten en zullen zeer waarschijnlijk buiten deze wetgeving vallen ook al zijn het formeel ook eindapparaten.Die vallen nu juist gewoon BINNEN die wetgeving. En zou men nu juist vrij moeten kunnen kiezen.
En dat zal dus niet gaan gebeuren, je mag en kan een leverancier niet verplichten zijn eigen diensten op apparatuur van derden te leveren. Dat is nu precies waarom het allemaal zo lang duurt.
Je kan en mag KPN niet verplichten om IPTV op TV ontvangers van derden te laten leveren zoals een humax of een Apple TV.
Het is mijns inziens een zeer terecht punt dat providers zich precies hier tegen verzetten.
Voor eigen diensten moet je als leverancier kunnen zeggen dat je die alleen op eigen apparatuur beschikbaar stelt, daar is niets mis mee.

Het is mijns inziens ook zeer terecht dat providers zich verweren tegen die wetgeving immers het is volgens mij zo dat je niet verplicht zou moeten kunnen worden om de eigen diensten ook via apparatuur van derden te moeten kunnen leveren.Er valt niets te verweren. Men moet zich gewoon houden aan wettelijke kaders en regels. Jij mag ook niet eigen rechtertje spelen en ongestraft door rood licht rijden omdat het jou beter uitkomt.
Klopt, echter deze wetgeving is nog niet geeffectueerd omdat de providers, terecht, de kans gekregen hebben om zich via die consultatieronde te verweren tegen de beoogde wetgeving.

Net zo goed als dat jij vrij bent je eigen mobiele telefoon te kiezen en helemaal los daarvan een mobiel abonnement kunt kiezen (met een SIM only abonnement), moet jij vrij kunnen zijn je eigen netwerk- en randapparatuur te kiezen. Providers zijn wat dat betreft de slechtste partijen als het aankomt op innovatie en betrouwbaarheid van apparatuur, en alleen gericht op "verplicht" gestuurde diensten.
Het klopt dat ik vrij moet kunnen kiezen in mijn eigen netwerk- en randapparatuur, maar als een leverancier van zijn dienst zegt dat ik daarvoor een specifiek apparaat moet gebruiken, dan is dat zijn goed recht en dat is ook goed.
Als een leverancier van zijn sim-only abonnement aangeeft dat deze alleen in Huawei telefoon zal werken, dan is dat zijn goed recht, hij moet niet verplicht kunnen worden datzelfde sim-only abonnement dan ook op een iPhone te moeten kunnen leveren.
Reputatie 7
Persoonsgebonden informatie uiteraard niet publiekelijk, maar wel degelijk aan de klant ter beschikking moeten stellen. Niet anders als inlog en wachtwoorden van banken bij telebankieren etc.Dat is nergens voor nodig als de provider die dienst via eigen apparatuur blijft leveren die door provider beheerd wordt.Dat is wel nodig. Apparatuur van een provider is begrenst in mogelijkheden. Als iemand een VOIP centrale van merk X, Y, Z wil gebruiken, omdat het beter aansluit op zijn situatie, moet die dat gewoon kunnen gebruiken. Op de wijze zoals KPN hun apparatuur en firmware heeft ingericht, kan dat niet.
Het sluit juist eigen keuzes uit of beperkt het in grote mate.

Maar die VoIP ATA van KPN is ook alleen maar om de eigen VoIP dienst mee te benaderen, die hoeft helemaal niet gebruikt te worden voor een VoIP centrale van een andere provider.
Snap nu toch eens wat ik schrijf:
Voor het leveren van een eigen dienst mag best eigen apparatuur gebruikt worden.
Voor apparatuur waarmee ook diensten van derden geleverd worden moet een vrije keuze mogelijk zijn.
Dus TV ontvanger en VoIP ATA kunnen via eigen apparatuur geleverd worden en die apparatuur hoeft niet geschikt te zijn om ook diensten van derden mee af te kunnen nemen.
Wil je bijvoorbeeld ook een VoIP abonnement bij CheapConnect, dan koop je daar zelf nog maar een tweede VoIP ATA voor, die van KPN hoeft daar niet geschikt voor te zijn.

De provisionering (het beheer) geschiedt dan nog steeds vanuit KPN zodat ze de eigen dienst kunnen beschermen. Ze voldoen tegelijkertijd aan die wetgeving die voorschrijft dat een klant een eigen router moet kunnen gebruiken om diensten van derden te kunnen benaderen.Met moet ook eigen VOIP / ATA apparatuur van "tig" andere merken en types kunnen gebruiken.
Niet voor het leveren van eigen diensten, dat kan en mag je niet verplichten. Let vooral op het woordje eigen, dat is essentieel in deze.

De TV ontvanger en zo'n VoIP ATA zijn alleen voor de eigen diensten en zullen zeer waarschijnlijk buiten deze wetgeving vallen ook al zijn het formeel ook eindapparaten.Die vallen nu juist gewoon BINNEN die wetgeving. En zou men nu juist vrij moeten kunnen kiezen.En dat zal dus niet gaan gebeuren, je mag en kan een leverancier niet verplichten zijn eigen diensten op apparatuur van derden te leveren. Dat is nu precies waarom het allemaal zo lang duurt.
Je kan en mag KPN niet verplichten om IPTV op TV ontvangers van derden te laten leveren zoals een humax of een Apple TV.
Het is precies andersom. KPN mag zeer wel zijn eigen apparatuur blijven leveren voor hun diensten.
Maar men moet daarbij wel degelijk toestaan dat andere merken zoals Apple of Umax hun apparatuur zodanig kan aanpassen zodat ook op andere apparatuur die TV-diensten zijn te ontvangen.

Nogmaals, dat is nu precies waarom er zo ontzettend veel verzet is tegen die beoogde wet en dat is mijns inziens zeer terecht.
Je kan en mag een leverancier van diensten niet verplichten die diensten op apparatuur van derden te leveren. Je kan, bij wijze van spreken, Coca Cola ook niet verplichten haar cola in Pepsi flessen aan te bieden.

Dus nogmaals:
Is een apparaat bedoeld om alleen eigen diensten mee te leveren (TV ontvanger, VoIP ATA), dan is vrije keuze niet nodig.
Is een apparaat om diensten van derden mee te benaderen (router), dan is vrije keuze vereist.
Reputatie 7
Die Grandstream VOIP ATA adapter die KPN verkoopt is een "algemeen" VOIP product. Tenminste zo zou het moeten zijn.

Ik geloof dat je het niet wilt begrijpen.
De Grandstream van KPN is alleen voor de VoIP dienst van KPN, niet voor VoIP diensten van derden. En dat is ook prima, heb je ook een abonnement bij een ander VoIP provider dan koop je maar een tweede VoIP ATA.
Je mag KPN niet verplichten haar eigen dienst op apparatuur van derden te moeten leveren.
Reputatie 7
Wat KPN doet, met het verkopen van een Grandstream ATA-adapter, als die alleen voor haar eigen VOIP geschikt zou zijn, mag helemaal niet. Dat is de zaak flessen / besodemieteren.
Kan je een link naar de wettekst plaatsen die het KPN verbiedt om die Grandstream ATA aan te bieden waarbij deze alleen geschikt is voor haar eigen VoIP dienst?
Let op, ik heb het over "aan te bieden", niet over "te verkopen".

Juist, dat lukt niet immers die wettekst bestaat niet, ook niet in het "Besluit eindapparaten" van 12 december 2016. Het zou ook wat zijn als dergelijke wetgeving zou bestaan.
Het "enige" waar KPN toe verplicht is staat in artikel 2 en 3 van het "Besluit eindapparaten".

Het staat KPN dus vrij om apparatuur, zoals bijvoorbeeld de ATA Grandstream HT802 of de Arcadyan HMB2260, te leveren die alleen geschikt is voor het afnemen van eigen diensten.
Door zo'n VoIP ATA te leveren biedt KPN de klant dus de mogelijkheid om haar VoIP dienst af te blijven nemen, ook als de Experia Box vervangen wordt door een eigen router.
Het staat KPN overigens ook vrij om haar VoIP diensten niet via andere VoIP ATA's te leveren of haar IPTV diensten niet via TV ontvangers van derden te leveren.
Reputatie 7
Nu KPN een configuratiewizard voor haar netwerken (VDSL en glasvezel) heeft laten opnemen in OS 7.12 van de Fritz!Box kunnen die routers dus eenvoudig ingezet worden ter vervanging van de Experia Box.
Ik denk dat menig abonnee daar heel vrolijk gestemd van raakt ondanks de wetenschap dat die Fritz!Boxen behoorlijk aan de prijs zijn.

Er zit echter nog één addertje onder het gras en dat is de vaste telefonie van KPN.
Ik neem aan dat KPN dan ook op korte termijn zal gaan komen met een oplossing zodat vaste telefonie ook mogelijk zal zijn i.c.m. de Fritz!Box, of kiest KPN er voor dat abonnees hun vaste telefonie elders zullen moeten onderbrengen als zij kiezen voor de Fritz!Box?
Reputatie 5
Badge +6
Daar gaat het om op het koper netwerk in mijn ogen is dat overal waar geen glasvezel ligt.

Ik zie verstopt dat we voor € 12,50 p/m nog wel een vaste telefoonlijn kunnen aanvragen. De hamvraag blijft dan hoe zit dan in die genoemde gemeenten. Dan kan het kopernet feitelijk niet worden uitgefaseerd.
Anders zullen die klanten toch deze grandstream moeten krijgen.

Het woord 'telefoonlijn' word niet genoemd, maar 'Vast Bellen'.
Op een aantal plekken (o.a. nieuwbouw wijk Stadshagen in Zwolle) is alleen maar glasvezel.
Stel iemand wil geen TV en internet gaat via mobiel en wil toch nog een vaste telefoon. Dan kan KPN denk ik in zo'n uitzonderingsgeval wel gewoon een ExperiaBox bij de klant neerzetten die er dan een analoge telefoon op kan aansluiten. Of een ATA.
Aan de andere kant, ik heb een 4Gmodemrouter met ook 2 analoge connectoren. Als ik daar een 06-SIMkaart in stop met een belbundel en een oude Palermo analoog toestel aansluit, kan ik ook 'Vast Bellen', helaas wel met 06 nummer dan. Een vast nummer met een mobiel nummer aliassen had ik ooit in het buitenland, maar zie ik nergens meer als optie. Werkte binnen staal van 2km rondom woonadres, anders antwoordapparaat en over naar het mobiele nummer.
Reputatie 7
Ik vraag me af: tot in hoeverre is TV en SIP een eigen dienst en Internet niet?
Internet is een "verzamelnaam" voor alle diensten die via het net benaderd kunnen worden. Hier zitten dus eigen diensten tussen, denk aan IPTV, eigen VoIP, www.kpn.com, webmail.kpnmail.nl en ook diensten van derden zoals YouTube, Netflix, www.nu.nl, www.ebay.com, etc. Internet is dus niet beperkt tot diensten van KPN.

Een Internet aansluiting is namelijk een aansluiting op het netwerk van KPN (eigen dienst) die je vervolgens toegang geeft tot het Internet.
De (fysieke) aansluiting op Internet kan je inderdaad beschouwen als dienst van KPN, maar die dienst beperkt zich het transport van bitjes tussen het Internet en jouw thuisnetwerk.
Ik ben dan ook voorstander om de modem functionaliteit onder verantwoording van de provider te laten blijven vallen, of anders minstens te zorgen voor een certificering van apparatuur voordat deze voor de fysieke koppeling met het netwerk van KPN mogen worden ingezet. Slechte modem apparatuur bij één abonnee kan killing zijn voor de VDSL aansluiting van de hele straat of wijk. De router staat hier overigens weer los van, een router heeft niets met het (fysieke) transport van bitjes te maken, maar met de bewegwijzering en controle van het transport. Helaas zijn die twee rollen bij kopernetwerken vaak in één en hetzelfde apparaat ondergebracht. De Experia Box is bij een VDSL verbinding zowel modem als router terwijl deze bij een glasvezelverbinding alleen als router fungeert.

TV is toegang tot een eigen netwerk van de KPN die je toegang geeft tot diensten die buiten het KPN netwerk vallen (de TV zenders).
Want net als de TV zenders die ingekocht worden door de KPN wordt ook (buitenlandse) bandbreedte voor Internet verkeer ingekocht door KPN.

Jij hebt als consument geen contract/overeenkomst met de TV zenders, maar met KPN voor de levering van IPTV. KPN is jouw leverancier en heeft op haar beurt een contract met de aanbieders (TV zenders). Het blijft daarmee echter een dienst van KPN. Zou KPN die TV zenders niet inkopen, maar als intermediair tussen klant en TV zender opereren, dan is dat een heel ander verhaal, maar dat is dus niet het geval. Juridisch gezien is KPN de leverancier van de TV diensten. Hetzelfde geldt ook voor de VoIP diensten.
Voor bijvoorbeeld Netflix heb jij een contract met Netflix, het netwerk van KPN opereert daar puur als transporteur om die dienst bij jou af te leveren.
Reputatie 7
KPN verkoopt de Grandstream ATA-adapter gewoon in hun webshop. Niet onder een eigen "KPN" merk, niet met aanvullende informatie dat het om aangepaste firmware zou gaan, maar gewoon onder het merk en type-aanduiding waar datzelfde apparaat door elke andere webshop wordt verkocht.
Gewoon een consumentenproduct.

Kijk je naar de specs van die Grandstream ATA adapter kun je daar naar eigen keus twee SIP-accounts in configureren. Als klant mag je verwachten als je dat apparaat koopt, dat je precies DAT apparaat met de door Grandstream opgegeven specs,firmware mogelijkheden krijgt toegestuurd.

Je hoort mij toch ook niets zeggen over de propositie die KPN doet op de zakelijke markt. Wat maakt mij het uit dat ze dat ding verkopen in hun zakelijke webshop, mij heb je nog steeds niet praten over het "verkopen" op de consumentenmarkt.
Overigens wordt ook die via TR069 gewoon door KPN geconfigureerd en beheerd, maar goed, dat zal je wel weer niet willen geloven. Ook de zakelijke klant krijgt geen SIP login gegevens (meer) aangeleverd, die worden door KPN op die VoIP ATA geplaatst.
.
Het moet simpelweg als zodanig worden verkocht!
Niet met aangepaste "KPN" firmware, zelfs niet met één aangepaste KPN code-string erin.

Dat is dus niet waar, KPN mag dat apparaat rustig configureren en beheren voor gebruik met haar eigen VoIP diensten. Het zal vast wel zo zijn dat KPN na beëindiging van jouw VoIP abonnement die provisionering moet beëindigen, maar zolang je VoIP bij KPN afneemt mogen ze dat rustig doen, geen wet die ze dat verbiedt.
Vergelijk het maar met de sim-lock op een mobiele telefoon.
Er is overigens ook geen regeltje "KPN" firmware voor nodig immers het vanuit centraal provisioneren van die ATA's is standaard functionaliteit.

En nogmaals, KPN mag rustig weigeren haar VoIP diensten aan te bieden op apparatuur die door de klant beheerd wordt. Ook dat zal je wel weer willen aanvechten, maar kom dan eens met links naar wetgeving die dat ondersteunt. Dat zal je niet lukken immers die is er niet.
Reputatie 5
Badge +6
Feitelijk is E-POTS dus niets meer dan een centrale VoIP ATA. 😉
Kan de betreffende ATA ook Fax en V90 transparant doorsluizen?
Reputatie 7
En nogmaals, KPN mag rustig weigeren haar VoIP diensten aan te bieden op apparatuur die door de klant beheerd wordt.Nee dat mag niet.
Ja, dat mogen ze wel, het zou wat worden als ze dat niet meer zouden mogen.

Leer mij die door jou aangehaalde artikelen kennen, maar daar staat absoluut niet in vermeld dat een provider verplicht is haar eigen diensten op apparatuur van derden te moeten kunnen leveren. Ik zou zeggen, lees ze nog eens aandachtig door, maar je zult het niet gaan vinden.

Artikel 2 van het door jou aangehaalde "Besluit eindapparaten" vermeldt:

"Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk publiceert de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze op de eigen internetpagina, voordat via deze netwerkaansluitpunten diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld."

Staat hier dat KPN haar VoIP dienst beschikbaar moet stellen op apparatuur van derden?
Nee, dat staat er niet, er wordt alleen gesproken over het publiceren van de technische specificaties van het netwerkaansluitpunt, opdat de klant daar apparatuur naar eigen keuze op kan aansluiten. Er staat niet dat de klant voor alle, via dat netwerkaansluitpunt, geleverde diensten eindapparaten naar eigen keuze zou moeten kunnen gebruiken.

En artikel 3 van het door jou aangehaalde "Besluit eindapparaten" vermeldt:

"Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt er voor dat eindapparaten die voldoen aan de bij of krachtens het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2016 onderscheidenlijk het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten en kunnen blijven worden gebruikt."

Ook daar staat dus niets over een verplichting dat KPN haar VoIP dienst op apparatuur van derden zou moeten kunnen leveren.

Als je juridische teksten leest, lees die dan vooral met een juridische bril op.
Die wetgeving spreekt over verplichtingen t.a.v. het netwerkaansluitpunt en niet t.a.v. het eindapparaat.

Reageer