Beantwoord

Automatische kanaalkeuze 5GHz band op de V10A

  • 9 April 2020
  • 4 reacties
  • 721 keer bekeken

Op mijn Experiabox 10A heb ik op de 5GHz band de optie om te kiezen voor automatische kanaalkeuze. Hierbij zijn twee opties waarvan ik niet met zekerheid kan vaststellen wat de verschillen zijn.

  1. Auto all
  2. Auto all-no weather

Mijn aanname is dat het verschil tussen deze twee is dat optie 1 automatisch schakelt tussen alle 5GHz-kanalen  en dat optie 2 alleen de banden kiest waar de kanalen niet worden gebruikt door apparatuur als weerstations. Ik verwacht hierbij dat optie 2 enkel schakelt tussen de kanalen 36 en 48 echter bevestigt InSSIDer deze aanname niet.

Mijn vraag is hoe het precies zit? Het punt is namelijk dat ik wil dat mijn Macbook uit 2011 gebruik maakt van 5GHz, alleen deze ondersteunt niet de kanalen hoger dan 48.

 

 

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 11 April 2020, 17:15

Bekijk origineel

4 reacties

Hallo @Micverb , je geeft d.m.v. het plaatje eigenlijk zelf al het antwoord.

Je hebt de kanaalkeuze nu staan op ‘Auto all’, waarbij dus die DFS-kanalen zichtbaar zijn en die kanalen kunnen dus gebruikt worden door weer- en militaire radars.

Als je de kanaalkeuze nu instelt op ‘Auto all-no weather', dit opslaat en je klapt het menuutje weer uit zou je alléén de kanalen 36-48 moeten kunnen zien.

 

Hi @JanD,

Ik heb jouw beschrijving gevolgd, maar ik zie ook de kanalen boven de 48. Ik zie wel dat de kanalen 120, 124 en 128 de “weather”-kanalen zijn. InSSIDer geeft aan dat ik op kanaal 132 zit.

 

Ik denk overigens dat mijn vraag nu wel beantwoord is, het is niet mogelijk om auto-channel in te schakelen voor enkel de kanalen 36 t/m 48.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Micverb! Goede vraag en leuk dat je hem hier stelt. :grin:

Mijn aanname is dat het verschil tussen deze twee is dat optie 1 automatisch schakelt tussen alle 5GHz-kanalen  en dat optie 2 alleen de banden kiest waar de kanalen niet worden gebruikt door apparatuur als weerstations. Ik verwacht hierbij dat optie 2 enkel schakelt tussen de kanalen 36 en 48 echter bevestigt InSSIDer deze aanname niet.

Wat de weerstations betreft, de kanalen kunnen wel worden gebruikt door de Experia Box. Echter zal de Experia Box naar een ander kanaal wisselen zodra hij een weerstation (of soms een ander apparaat met een sterk wifi signaal) detecteert op dit kanaal. 

Ik denk overigens dat mijn vraag nu wel beantwoord is, het is niet mogelijk om auto-channel in te schakelen voor enkel de kanalen 36 t/m 48.

Dat zijn ook mijn bevindingen. Als ik de instellingen voor de webinterface van de V10A doorloop kom ik ook alleen op dezelfde mogelijkheden uit als die waar jij een foto van stuurde. Het lijkt niet te lukken om een kanalenreeks in te stellen waar hij automatisch tussen schakelt. Ik raad je in deze aan om dan te kiezen voor Auto-all no weather, gezien je dan in elk geval niet van de weerkanalen gebruikmaakt. Je kunt ook de losse kanalen tussen 36 en 48 kiezen om te zien welke het beste resultaat oplevert. Als je met regelmaat een wifi analyser app (zoals inSIDDer) gebruikt om te kijken welke kanalen bij jou het beste zijn hoop ik dat je er goede wifi aan overhoudt!

Reageer