Beantwoord

Backup experia box (v.10) vervolg, vrij netwerk

• 25 juni 2017
  • 10 reacties
  • 333 keer bekeken

Beste KPN,
Ik vind het beschamend dat de experia box (v10) nog steeds geen goede configuratie backup heeft.
U geeft u helpdesk medewerkers wel de instructie om bij een probleem de experia box te MOETEN laten resetten. Waardoor de eigen configruatie weer verdwenen is.
De laatste response op een eerdere vraag is al een jaar geleden.

Daarnaast is de vrije router keuze nog niet steeds niet doorgevoerd.

U gaat wel weer de prijzen verhogen, maar de service wordt er niet beter op.

M.i. moet u meer naar uw klanten luisteren en dit soort ergernissen heel snel oplossen.

Dus mijn vragen:
1. Wanneer gaat u backup van een experiabox invoeren?

2. Wanneer gaat u uw netwerk zodanig aanpassen/vrijgeven zodat de klanten (die dat willen) hun eigen netwerk apparatuur kunnen gaan gebruiken?
icon

Beste antwoord door Marcia_ 26 juni 2017, 13:46

Hallo @n-o-t-k-p-n, leuk je weer op ons forum te zien! Heb je het topic van @wjb over de vrije routerkeuze gezien? Daar kan je al heel wat informatie vinden. We gaan vooralsnog geen back up instellen op de V10. Mocht hier over de toekomst meer informatie over komen, dan vind je dat hier zeker terug!
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hallo @n-o-t-k-p-n, leuk je weer op ons forum te zien! Heb je het topic van @wjb over de vrije routerkeuze gezien? Daar kan je al heel wat informatie vinden. We gaan vooralsnog geen back up instellen op de V10. Mocht hier over de toekomst meer informatie over komen, dan vind je dat hier zeker terug!
Hi Marcia,

Ja, na plaatsing van mijn bericht, heb ik het v11 verhaal gevonden.
Aangezien dit (nog) fictie is, is hier dus nog geen oplossing.

Is KPN hier nu dan echt mee bezig, dat een moderator doorverwijst naar dit fictieve verhaal van @wjb .

Dit zou DE oplossing zijn. Geen router van KPN meer nodig bij een glas aansluiting.
Eigen vrije keuze voor router en WiFi. Dan is mijn WiFi probleem ook gelijk verholpen.
Reputatie 2
Badge
..... wel of geen vrije routerkeuze, die backup functie op de V10 zou wel erg fijn zijn.
Moet de laatste tijd geregeld mijn V10 "naar fabriekinstellingen" brengen dat ik enkele DCHP bindingen steeds kwijt ben.

Is niet veel werk om in te stellen, maar zo een backup zou wel heel prettig zijn,
Reputatie 7
Hi Marcia,

Ja, na plaatsing van mijn bericht, heb ik het v11 verhaal gevonden.
Aangezien dit (nog) fictie is, is hier dus nog geen oplossing.

Is KPN hier nu dan echt mee bezig, dat een moderator doorverwijst naar dit fictieve verhaal van @wjb .

Dit zou DE oplossing zijn. Geen router van KPN meer nodig bij een glas aansluiting.
Eigen vrije keuze voor router en WiFi. Dan is mijn WiFi probleem ook gelijk verholpen.
Marcia verwijst niet naar het topic over de fictieve V11, maar naar het topic Vrije router keuze nu wettelijk vastegelgd. Dus ja, KPN moet daar wel aan werken immers het is nu een wettelijke verplichting.
Reputatie 7
Badge +27
Het is voor nu inderdaad nog geen oplossing, maar wel wat het dichtstbij komt. Ik kan je geen ander alternatief geven: voorlopig staan zowel de back up als een vervanger van de V10 niet op de lijst.
@ wjb.
Voor mij zal dat ook de oplossing zijn. (Eigen router inzetten.)
Daarmee is een backup van de config ook gelijk niet meer nodig.

KPN: Vrije router keuze als hoogste prio op de agenda AUB.
Reputatie 7
@ wjb.
Voor mij zal dat ook de oplossing zijn. (Eigen router inzetten.)
Daarmee is een backup van de config ook gelijk niet meer nodig.

KPN: Vrije router keuze als hoogste prio op de agenda AUB.
Heb je een glasvezelverbinding en geen vaste telefonie via KPN?
Dan is het eigenlijk al lange tijd mogelijk om een eigen router te gebruiken.
Zoals je gelezen hebt, heb ik een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 klaarliggen die ingezet zal gaan worden zodra KPN duidelijk is in wat ze met VoIP gaan doen. Momenteel neem ik nog vaste telefonie af van KPN en eigenlijk zou ik dat willen behouden. Als dat echter impliceert dat ik dan ook een Experia Box moet blijven gebruiken, dan zal ik telefonie volledig bij CheapConnect onderbrengen. Nu loopt inkomend mijn telefonie via KPN en uitgaand via CheapConnect.
De andere specificaties benodigd voor het gebruiken van een eigen zijn mij bekend echter wil ik ze wel formeel door KPN gepubliceerd zien al is het alleen maar om support af te kunnen dwingen mocht er onverhoopt toch iets niet 100% werken.
Ik had een eigen router er tussen zitten, paar jaar geleden. Helaas ging het toen niet geheel goed met de digitale televisie.
Ik heb ergens gelezen dat de tv nu ook gerouteerd kan worden, daarmee zou dat probleem nu opgelost zijn.
Nog geen aandacht aan besteed.

NB ik had destijds een gewone tplink router ertussen gezet met openWRT, waarmee ook VLAN tagging aan de WAN kant ingesteld kon worden.
Werkte toen wel, op tv na.

'k Heb telefonie nu niet via KPN geregeld. Maar heb KPN nummer nog als backup en als mogelijkheid om telefonie in huis met 2 "vaste" lijnen uit te testen.
Inbellen via Cheapconnect, uitbellen via VOIP provider. En als backup een 2e VOIP provider.
Ingeregeld via een VOIP router die meerdere (4) VOIP providers aan kan.
Reputatie 7
Ook ik heb lang geleden voor een korte tijd een Cisco RV180W als router gebruikt.
Tussen de router en de glasvezelmodem had ik toen een managed switch zitten waarmee het ITV vlan (vlan 4) afgesplitst werd. De TV ontvangers waren daarbij rechtstreeks op die switch aangesloten. Dat kon toen met bridged-ITV eenvoudig. Nu met routed-ITV speelt de Experia Box een actieve rol en draait deze een IGMP proxy server. Ook een eigen router zal dat dus moeten ondersteunen.
Ik ben daar toen overigens ook snel weer van afgestapt omdat de TV ontvangers en ook de Experia Box (die dienst deed als veredelde ATA telefoonadapter) geen firmware updates meer kregen.

Nogmaals, als je geen vaste telefonie van KPN afneemt of actief gebruikt en een glasvezelverbinding hebt, dan is het redelijk eenvoudig om een eigen router in gebruik te nemen.
Die router moet wel aan een aantal eisen voldoen en vandaar ook dat ik voor die Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 gekozen heb.
KPN en andere providers zijn sinds kort verplicht om de specificaties te publiceren zodat de klant op basis daarvan een geschikte router kan selecteren en deze succesvol kan inzetten.
Reputatie 7
Badge +30
Beste KPN,
Ik vind het beschamend dat de experia box (v10) nog steeds geen goede configuratie backup heeft.
U geeft u helpdesk medewerkers wel de instructie om bij een probleem de experia box te MOETEN laten resetten. Waardoor de eigen configruatie weer verdwenen is.
Ik vind het belachelijk dat die medewerkers dat ding altijd moeten resetten. Die backup optie boeit mij niet zoveel.

Reageer