Beantwoord

Bandsteering

  • 14 May 2020
  • 9 reacties
  • 1858 keer bekeken

Tot op heden Switch ik handmatig van 5 GHZ naar 2,4 GHZ verbinding op mijn Samsung telefoon S8 plus wanneer ik in de tuin ga zitten en 5 GHZ dan hele lage snelheid heeft. Ga ik weer naar binnen en dus dichter bij de Experiabox V10 dan schakel ik weer handmatig naar 5 GHZ. Hoe stel ik dit zo in dat automatisch de juiste verbinding wordt gemaakt? 
Heb Bandsteering aan staan, wel SSID-naam verschillende namen gegeven om voor mij zelf sneller het netwerk te kunnen zien in de lijst met beschikbare netwerken. Is dit fout en moet dit hetzelfde zijn?

Beste kanaal kiezen voor 2,4 GHZ ben ik mee bekend, maar hoe moet dat staan voor 5 GHZ?
Staat nu op 100,104,108,112. Bij beiden staat de modus op “Mixed”.
Tot slot bij 2,4 GHZ staat een optie om aan te vingen snelheid tot 450 Mbit/s en bij 5 GHZ staat ingesteld tot 1.3 Gbit/s Niet aan te vinken, staat gewoon zo vermeld). Wat houdt dit allemaal in en wat doe ik verkeerd? 

P.S. Terug naar standaard wifi-instellingen niet doen denk ik?

Wie heeft voor mij het juiste antwoord?

Gr. Marius

 

icon

Beste antwoord door wjb 14 May 2020, 23:48

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Heb Bandsteering aan staan, wel SSID-naam verschillende namen gegeven om voor mij zelf sneller het netwerk te kunnen zien in de lijst met beschikbare netwerken. Is dit fout en moet dit hetzelfde zijn?

Voor bandsteering moeten de SSID's van 2.4GHz en 5GHz hetzelfde zijn. Overigens werkt de bansteering van de Experia Box V10 (zonder a) en de oude witte KPN WiFi "versterker" verre van optimaal.

 

Beste kanaal kiezen voor 2,4 GHZ ben ik mee bekend, maar hoe moet dat staan voor 5 GHZ?
Staat nu op 100,104,108,112. Bij beiden staat de modus op “Mixed”.

Op de kanalen vanaf 100 mag een hoger zendvermogen gebruikt worden en dat zijn daarom dan ook de beste kanalen. Op 5GHz gebruik je eigenlijk alleen 802.11ac en dus kan je die daar ook het beste op zetten.

 

Tot slot bij 2,4 GHZ staat een optie om aan te vingen snelheid tot 450 Mbit/s en bij 5 GHZ staat ingesteld tot 1.3 Gbit/s Niet aan te vinken, staat gewoon zo vermeld). Wat houdt dit allemaal in en wat doe ik verkeerd? 

Mer dat vinkje reserveer je extra bandbreedte voor 2.4GHz maar dat wil je eigenlijk niet er moet juist zoveel mogelijk aan 5GHz toegewezen blijven.

Beste WJB,
 

Bedankt voor de reactie en duidelijke uitleg, hier kan ik denk ik wel wat mee.
Ik heb eigenlijk nog één vraagje over de instellingen bij modus,
Beiden op mixed laten staan met de meeste opties vermoed ik?
Wat betekenen deze instellingen eigenlijk?
Wat is momenteel het nieuwste model Experiabox? Dan vraag ik die aan indien nodig, ik betaal al jaren rond de € 100,00 per maand. Daar mag dan wel de juiste apparatuur bij geleverd worden vind ik.

Alvast bedankt Gr. Marius

Reputatie 7
Badge +24

KPN vervangt een Experiabox alleen als deze defect is. Anders niet. Elke keer alle apparatuur vervangen bij alle klanten zodra er een nieuwe techniek op gebied van WiFi beschikbaar komt is enorm kostbaar.

Reputatie 7

Beiden op mixed laten staan met de meeste opties vermoed ik?
Wat betekenen deze instellingen eigenlijk?

Op mixed laten staan geeft inderdaad de meeste opties maar de vraag is of je al die opties ook werkelijk nodig hebt.

Er zijn meerdere "wifi standaarden" (802.11b,g,n an ac) die zijn ontstaan naarmate de jaren verstreken en de techniek steeds beter werd. Van links naar rechts hebben ze dan ook een steeds hogere maximale snelheid. De 802.11ac is hierbij alleen op 5GHz aanwezig.

Als je alleen moderne wifi apparaten hebt, dan zal je op 2.4GHz alleen 802.11n gebruiken en op 5GHz alleen 802.11ac.

 

Wat is momenteel het nieuwste model Experiabox? Dan vraag ik die aan indien nodig,

Dat is de V10a, maar eigenlijk moet je de vraag stellen wat de beste Experia Box is en dan is het antwoord mijns inziens de V10 (zonder a) en die heb je.

Ik heb nog een vraag over draadloze verbindingsset DVS 1200 van KPN Glasvezel.
Maakt het verschil of je wel of geen geaard stopcontact ter beschikking hebt.
Ik weet dat de DVS 1200 er als eerste stekker rechtstreeks in moet, maar in mijn geval moet mijn tv eigenlijk naar een andere hoek van de kamer waar juist geen stopcontact aanwezig is.
Kan ik dan zonder problemen een verlengsnoer met meerdere stopcontacten gebruiken en daar dan de DVS 1200 rechtstreeks inpluggen en ook de rest zoals tv-ontvanger, splitter etc. 
De tv al wel verplaatst naar de andere hoek van de kamer op een tv-hoekmeubel en doet het prima. Het is een tv waar enkel 1 dikke kabel van wel 7 meter hoeft te worden aangesloten, die ligt nu langs de plint naar de bijbehorende hub in de andere hoek waar je alle randapparatuur inclusief de voeding aan kunt sluiten. In deze andere hoek staat een zooi aan apparatuur en een stuk of 40 kabels etc. Na 3 jaar geleden naar onze seniorenwoning te zijn verhuisd wil mijn vrouw nu dat de hele rotzooi in het tv-meubel wordt weggewerkt, anders gaat ze van mij af. Lang verhaal met een knipoog. Kortom moet ik eerst gaan hakken in de muur voor extra stopcontacten of kan ik volstaan met een weggewerkt verlengsnoer langs de plinten en de voeding uit de stekkerdoos halen? We wonen hier goed alleen bij deze woningen gebouwd in de jaren 70 heb je veel te weinig stopcontacten en ook nog van die ouderwetse uitstekende en niet of weinig geaard. Sorry voor het lange verhaal, maar heb veel tijd momenteel door de coronacrisis.
 

Gr. Marius

 

Badge +19

Als u uw vrouw ongelukkig wil maken moet u de dvs 1200 in een stekkerdoos met meerdere stopcontacten doen. De kans op storing is groot.  Wilt u echt een gelukkige vrouw trek dan een kabel van de experiabox naar de tv ontvanger.  En als uw vrouw gelukkig is bent het ook:wink:

Ondertussen maak ik met mijn samsung S8 telefoon handmatig verbinding met 5GHZ.

De snelheid binnenshuis is dan meer dan het dubbele dan via 2,4 GHZ. Echter zodra ik in de tuin zit zakt de snelheid bijna naar 0 en is het dan weer acceptabel als ik handmatig omschakel naar 2,4 GHZ.

Om de lijst met netwerken makkelijker te kunnen selecteren heb ik de SSID-namen niet hetzelfde gelaten maar de 5GHZ een andere naam gegeven.
Op die manier verschijnen beiden in de lijst met beschikbare netwerken.

Om echter automatisch de snelste verbinding te verkrijgen (band steering ingeschakeld) en de SSID-namen weer dezelfde naam gegeven, hetgeen een vereiste dient te zijn (heb ik op internet opgezocht). Met de laptop wil ik dan hetzelfde als ik de bestelde usb-wifi-ontvanger met 2,4 GHZ/ 5GHZ vandaag binnen krijg.

Dat is allemaal hardstikke mooi, maar de snelle 5GHZ wordt nog steeds niet automatisch gepakt, ook niet als ik in de meterkast ga staan met de telefoon.
Als ik dan handmatig naar de 5GHZ wilde, logde ik voorheen met de telefoon in op de 5GHZ die ik in eerste instantie een andere naam had gegeven om zo beter te kunnen zien welke ik moest hebben. 

Nu 5GHZ en 2,4GHZ dezelfde naam weer hebben staat in de lijst met beschikbare netwerken maar één netwerk en daar ben ik dan mee verbonden.
En dat is niet 2 tot 3 keer sneller dan voorheen bij handmatig naar 5GHZ overgaan en blijft dus op 2,4 GHZ staan denk ik dan.
Met mijn kennis weet ik dan niet hoe ik dan toch voorlopig nog kan kan wisselen zonder één SSID-naam te hoeven wijzigen, zodat die dan wordt weergegeven.

De bedoeling is natuurlijk dat dit vanzelf gaat, maar tot op heden werkt het dus nog niet.

Helaas eindig ik toch nog met een vraag.

Moet er nog ergens wat gewijzigd worden in de instellingen van de telefoon of Eperiabox Type V 10? 

Wie heeft het antwoord?

Gr. Marius

Reputatie 7
Badge +24

Nee. Hier zijn geen instellingen voor die hier iets voor zouden helpen. Er is gewoon niets aan te doen.

Maar deze vraag heeft u hier ook al gesteld: https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5/bandsteering-498406

Badge

Zelf access points installeren in huis en  instellen op 5Ghz, Kost je wel wat. 😉

Reageer