Vraag

Bang en Olufsen speaker koppeling aan Experia Box V9

• 14 juni 2017
  • 11 reacties
  • 149 keer bekeken

Ik heb 2 WIFI speakers van Bang en Olufsen (A6). Als ik de muziek uitgezet is, dan pakt de Experia Box de volgende keer slechts 1 speaker in plaats van 2. De stekker van de speaker uit en weer in het stopcontact stoppen lost het probleem op, maar dat moet je natuurlijk niet iedere keer willen doen. Volgens Bang en Olufsen is het een bekend probleem bij een V9 Box en is het opgelost bij een V10 Box. De V9 onthoudt slechts 1 speaker en niet 2. Klopt dit? Hoe kan het wel werken op een V9 Box, of hoe kan ik aan een V10 Box komen?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Heb je een link ofzo naar dat bericht? De V9 onthoud geen speaker, alleen netwerk apparaten en daarbij boeit het niets of dat een speaker is en welke
Beste Robin, het is geen bericht wat ik op een device krijg. Het apparaat staat wel gewoon in het netwerk, maar wordt niet meer herkent als de muziek is gestopt. Het is dus gewoon een netwerkapparaat. Maar om één of andere reden pakt het netwerk hem niet meer op. Het ligt niet aan der speaker. Je hebt een doodsspeaker een een gekoppelde speaker. De hoofdspeaker doet het altijd, de gekoppelde niet. Als ik van de andere een hoofdspeaker maak, is het vice versa aan de hand.
Reputatie 7
Badge +27
Welkom Jan, dat klinkt als een irritant probleem. Ik denk niet dat het iets met de V9 te maken heeft. Kun je uitleggen hoe het precies werkt met het koppelen van de speakers? Maakt dan de gekoppelde speaker verbinding via de hoofdspeaker, of moet ik me er iets anders bij voorstellen?
Joran, dank voor jouw reactie. Inderdaad een irritant probleem. In de Bang en Olufsen app koppel je de speakers. De gekoppelde speaker maakt verbinding met de hoofdspeaker.
Het vervelende is dat Bang en Olufsen aangeeft dat het met een V10 opgelost is en KPN aangeeft dat het niet aan de V9 kan liggen. Dat geeft toch wel een beetje 'van het kastje naar de muur' gevoel.
Reputatie 7
Heb je dit probleem ook als je de muziek maar korte tijd uitgezet hebt of gebeurt dit eigenlijk alleen als de muziek 24 uur of langer uit heeft gestaan?
Beste WJB,

Het probleem doet zich voor als de muziek enige tijd uit heeft gestaan. Of dit 24 uur is weet ik niet, maar wel eventjes.
Reputatie 7
Mijn vermoeden is dat de koppeling tussen die speakers op basis van IP adres gemaakt is en dat er geen rekening gehouden wordt met het feit dat een IP adres kan wijzigen nadat de DHCP lease verlopen is.
Als dat het geval is, dan zou je dit kunnen oplossen door op de Experia Box DHCP bindings te maken voor de speakers.
Oeps. Dat lijkt me ingewikkeld. Is daar een handleiding voor?
Reputatie 7
https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10-veelgestelde-vragen-344379
Reputatie 7
En op de V9 gaat dat net anders.
http://screenshots.portforward.com/routers/ZTE/H368N/DHCP_Binding.htm
Reputatie 7
Badge +27
Hier een kort stappenplan voor de V9 in toevoeging op de screenshot:
  • Ga naar http://192.168.2.254 (eerste keer geen wachtwoord nodig)
  • Ga naar Network, vervolgens LAN
  • Onderaan staat een lijst van verbonden apparaten op het netwerk. In het tabje Host Name zijn de speakers hopelijk te herkennen. Kopieer de mac-adressen naar kladblok of Word.
  • Ga links naar DHCP binding
  • Voeg beide speakers toe. Kies voor het IP-adres iets beginnend met 192.168.2.xx, bijvoorbeeld 192.168.2.101 voor de eerste speaker en 192.168.2.102 voor de tweede speaker
  • Vul het mac-adres in, zet een vinkje bij Enable en druk op Add
  • Herhaal dit voor de andere speaker

Dit zorgt er voor dat de speakers altijd hetzelfde ip-adres behouden, waardoor dit probleem hopelijk verleden tijd is.

Reageer