Vraag

bekijken opbrengst zonnepanelen, wifi werkt niet meer sinds 9-11-2018

  • 4 January 2019
  • 17 reacties
  • 715 keer bekeken

Badge
PROBLEEM
Na omschakeling van internetprovider Onsbrabantnet naar KPN in 2018, werkt de doormelding niet meer van de "zonnepanelen" aan het Omnik internetportaal. Het blijkt dat de Omnik omvormer niet succesvol via WiFi verbonden kan worden met de Experia box.

ANALYZE
Pogingen om de Omnik omvormer te verbinden met de Experiabox (of een Experia WiFi versterker) resulteren in een foutmelding dat "wachtwoord of encryptiemethode onjuist is". Andere mobiele apparaten laten zich probleemloos via WiFi verbinden met dezelfde gegevens/instellingen.

Zowel TKIP en AES zijn geprobeerd als encryptiemethode; het wachtwoord bestaat uit 9 karakters, enkel cijfers en letters zonder spatie(s) of bijzondere tekens.
De Omnik omvormer is als DHCP-client geconfigureerd.
[i] De Experiabox en Experia WiFi versterker hebben in de 2.4GHz-band uit een kanaalnummer

17 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Dit zijn de instellingen die ik gebruik:

Badge
Dit hebben we al geprobeerd , maar is niet de oplossing. Werkt niet. Nu hebben we de oude router ( Linksys) als tussenstation tussen computer en zonnepanelen geplaatst. We kunnen nu wel de opbrengst aflezen, maar dat moet toch ook zonder tussenkomst van de oude router kunnen?
Reputatie 6
Badge +3
Dit hebben we al geprobeerd , maar is niet de oplossing. Werkt niet. Nu hebben we de oude router ( Linksys) als tussenstation tussen computer en zonnepanelen geplaatst. We kunnen nu wel de opbrengst aflezen, maar dat moet toch ook zonder tussenkomst van de oude router kunnen?

Via welk apparaat probeer je de WiFi instellingen te wijzigen? Gedurende de installatie van mijn omvormer lukte dat niet via mobiele apparaten maar wel via een laptop. Dat managementportal kan een beetje buggy zijn.

En ja, je opmerking klopt. Je moet dit kunnen doen zonder extra Linksys.
Reputatie 7
Jouw Omnik omvormer werkt zeer waarschijnlijk alleen via 2.4GHz wifi.
Heb jij op jouw Experia Box 2.4GHz wifi aan staan?
Heb je die SSID ook als zichtbaar staan?
Hoe is de veldsterkte van de 2.4GHz wifi van jouw Experia Box ter hoogte van de omvormer?
Dit kan je meten met de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet.
Hoeveel dBm meet je?
Welke Experia Box heb je? (Toevallig een V10A?)
Met die Experia WiFi versterker bedoel je neem ik aan de zwarte Experia WiFi, klopt dat?
Onderstaand een screenshot van onze Omnik omvormer die verbonden is met de 2.4GHz wifi van een KPN WiFi "versterker" die op de 2e verdieping staat.

Badge
Helaas weer mislukt. Werkt alleen wanneer de oude router tussen de omvormer van de zonnepanelen en de computer wordt geplaatst.
Jammer dat de KPN niet via email te bereiken is en de telefonisten mogen het emailadres niet doorgeven en zijn vaak ondeskundig.
Reputatie 7
En heb je inderdaad een V10A als Experia Box?
Badge
Experia Wifi V10
Reputatie 7
Experia Wifi V10
Dus zonder een A op het einde.
Ik zou overigens jouw emailadres uit jouw "Handtekening" halen, dit is een publiek forum.
Badge
zonder A
Reputatie 7
Heb je ondertussen ook al naar mijn andere vragen gekeken die ik een paar berichten terug gesteld heb?
Badge
Mijn technische kennis heeft alle opmerkingen, van zowel het forum, deskundigen van de Seniorweb en de leverancier van zonnepanelen ( Isogoed) bekeken en uitgeprobeerd. Zonder positief resultaat. We stoppen nu even en laten ondertussen de oude router ertussen. Ik wil wel nog met KPN overleggen: het probleem is ontstaan toen hun monteur op 9 november kwam en de oude router verwijderde en de switch en twee experia boxen aanbracht. Hij heeft toen alles geïnstalleerd en is m.i. dan verantwoordelijk voor de problemen.
Reputatie 7
Blijkbaar heb je dus een nieuwe router gekregen en twee zwarte Experia WiFi's.
Klopt dat?
Welke router (witte Experia Box) heb je gekregen (V9, V10 of V10A)?
Badge
Had al een oude router: Linksys Wireless-G 24 GHz.
We hebben nu die opnieuw geplaatst tussen zonnepanelen ( omnik omvormer), KPN switch en zo naar mijn computer. Zie ook de in het begin gestuurde bijlage. Alles werkt nu, maar het plaatsen van de oude router is eigenlijk ( volgens de monteur van de KPN ) niet nodig en zelfs ongewenst. Maar ja..
Reputatie 7
Maar welke Experia Box heb je nu toch?
En klopt het dat je ook twee zwarte Experia WiFi's hebt?
Badge
Experia Box, (wit ) V10 in de meterkast en twee zwarte experia wifi`s. 1 langs de tv beneden en 1 op de bovenverdieping. En daar nu ook weer de oude Linksys router.
Reputatie 7
Bij het plaatsen van die zwarte Experia WiFi's is de wifi van de V10 uitgezet.
Het lijkt er op dat jouw omvormer geen verbinding kan krijgen met de 2.4GHz wifi van de Experia WiFi.
Het regent meldingen van problemen met de wifi van de Experia V10A (met A) en de Experia WiFi's.
Zelf heb ik de Experia WiFi's al tijdens de pilot op nonactief gesteld omdat ze desastreus bleken voor de stabiliteit van mijn wifi netwerk thuis.

Ik hoop dat KPN op korte termijn met een nieuwe firmware zal komen voor die apparaten zodat je die Linkste weer kunt loskoppelen.
Badge
Wacht nu een paar dagen. probleem heeft veel tijd en inspanningen ( van anderen ) gekost..
Blijf het probleem bij de KPN neerleggen.
Voor de komst van de monteur werkt e.e.a. ( met Linksys router en eerder geplaatste Experia Wifi Box V10 prima. Ook de zonnepanelen.
denk inderdaad dat door de twee nieuwe experia wifi`s en het verwijderen/vervangen van de oude Linksys door een switch het fout is gegaan.
Wacht dus even af.
En zal dan maar weer bellen met de KPN, want e-mailen kan niet.
Bedankt voor de moeite!

Reageer