Beantwoord

Bellen via FritzBox

  • 29 May 2020
  • 10 reacties
  • 387 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een FritzBox 4040 aangeschaft als 2e router met de bedoeling het wifi bereik te verbeteren, wat overigens uitstekend werkt.

Maar: de vraag is of via die FritzBox ook via IP gebeld kan worden? daarvoor de benodigde instellingen gevuld etc met de SIP gegevens die door KPN worden gedeeld en het resultaat is dat het prima werkt.

Nu de hamvraag: in hoeverre is het bellen via de FritzFon app (dus via Voip) nu gratis t.o.v. het bellen met de vaste lijn van KPN? Het eigen vaste telnummer wordt n.l. gewoon getoond bij de gebelde.

Want dan zou ik de vaste lijn kunnen laten vervallen of qua kosten op bezuinigen.

Wie het weet hoor ik graag want KPN vooralsnog niet :-)

Ed.

icon

Beste antwoord door Nick83 29 May 2020, 19:55

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... wat heeft u als eerste router? 

Het eigen vaste telnummer wordt n.l. gewoon getoond bij de gebelde.

Dat kost dan gewoon net zoveel als anders. U maakt namelijk gewoon gebruik van telefonie van KPN.

Dank voor je reactie; mijn eerste router is die van KPN, de Experiabox v10. Maar zoals je al aangeeft was ik daar eigenlijk al beetje van uit gegaan en bevestigd mijn (enigszins beperkte) kennis :).

Enfin, ben ik toch wel benieuwd of het op andere wijze gratis via Voip kan bellen buiten KPN telefonie. Vroeger, kan ik mij herinneren, was dat n.l. een leuke optie met een IP telefoon….

 

Reputatie 7
Badge +24

Als je een Experiabox hebt, dan logt deze automatisch in op de telefonie server. En vervolgens kun je niet met nog een tweede apparaat ook inloggen op die telefonie server. Want er is maar 1 verbinding toegestaan. Dus hoe u dat met die fritzbox überhaupt voor elkaar gekregen hebt snap ik niet helemaal.

:nerd: hmm… ok dat lijkt inderdaad logisch. Nu begrijp ik misschien ook het wegvallen van een telefoonverbinding op de vaste lijn zo even geleden. Ik kreeg toen de in-gesprekstoon te horen.

Wat mij wel opviel is dat de Fritzbox router een betere logging laat zien van die telefoon gesprekken, dat heeft die experiabox dan weer niet :)… 

Enfin, e.e.a. maar weer terugbouwen en weer wijzer geworden. Heel prettig dit forum :).

Reputatie 7
Badge +24

Kun je niet de Experiabox weg laten en de fritzbox als eerste router gebruiken?

dat schijnt niet te kunnen vanwege de iTv mogelijkheden, heb ik ergens gelezen maar dat zou ik nog eens moeten uitzoeken. Ik weet wel dat ik de Experiabox inmiddels kan vervangen door een eigen Fritzbox maar die moet dan weer voldoen aan behoorlijke eisen. Ook weer vanwege o.a. iTv omdat je anders geen ondersteuning geleverd krijgt door KPN.

Al met al lijkt het prima, maar met de bekende haken-en-ogen…

Nu eerste mn vaste lijn weer in beweging krijgen want daarop krijg ik nu alleen maar de in-gesprek-toon en kan daar niet meer mee bellen… :rolling_eyes:

Op een fritzbox kun je wel een andere voip telefoon aanbieder instellen.

Uitgaand is er een hele bekende, je kunt je bestaande nummer mee sturen, na verificatie.

Ingaand kan ook, dan kun/moet je  je bestaande nummer porteren.

Reputatie 1

Dat het heeft gewerkt op de fritzbox is omdat de experiabox geforceerd wordt afgemeld, als de fritzbox zich aan meld.

op een gegeven moment wilde je bellen met de fritzbox en kreeg geen verbinding, dit omdat de experiabox zich weer aanmeld en de fritzbox geforceerd word afgemeld.

wat zal leiden tot ingesprektoon bij de een of de ander. En een lopend gesprek over de experiabox zal worden verbroken als de fritzbox zich aan meld en Visé versa.

Op een fritzbox kun je wel een andere voip telefoon aanbieder instellen.

dat kan maar dan heb je twee telefoons nodig fritzbox en een op experiabox. En hebben beide een ander nummer.

Uitgaand is er een hele bekende, je kunt je bestaande nummer me sturen, na verificatie.

klopt ook dan kun je op de fritzbox uitbellen met het zelfde nummer en eventueel met een ander nummer ingebeld worden.

hierbij heb je weer twee toestellen nodig 1 op fritzbox en een op experiabox.

Ingaand kan ook, dan kun/moet je  je bestaande nummer porteren.

kan dan heb je geen nummer meer op de experiabox. En geen vaste telefoon meer van KPN.

 

Kijk, zo is mijn kennis weer wat bijgevijld,met dank voor jullie reacties.

Ik moet nog bekijken wat het oplevert als ik over ga naar een andere voip aanbieder, want volgens mij gaat m dat dan worden, en kpn vaste lijn laat vervallen.

Tegenwoordig is mobiel bellen ook onbeperkt en werkt prima. Prive moet het wel wat opleveren natuurlijk 😊.

Reputatie 1

Je kunt eventueel overwegen om de fritzbox als modem te gebruiken.

hierop draaide en PBX (simpel gezicht een sip telefoon centrale ) zit overigens ook uitgekleed in de experiabox. Dan heb jr het tweede toestel niet nodig.

maar kost wel wat instel werk. Je heb dit richting KPN al klaar zou je voor uitgaand een andere provider kunnen kiezen. En dit in de fritzbox opgeven.

Reageer