Beantwoord

Beperkt de Fritzbox 7590 mijn internetsnelheid?

  • 27 November 2021
  • 22 reacties
  • 1280 keer bekeken

Ik ben aan het overwegen over te stappen op de Fritz!box vanwege de extra functions. KPN bied de Fritzbox 7590 aan, maar als ik naar de specificaties op de AVM site staat daar “ DSL up to 300 Mbit/s for all DSL connections'’

Nu heb ik een glasvezel aansluiting van 500Mbit, en op ons adres wordt 1000Mbit al ondersteund. Die 300MBit van de Fritz!box steekt daar een beetje magertjes bij af. Gaat die dan mijn snelheid beperken?

AVM heeft ook de Fritz!box 5530 fiber in het assortiment. Die bied " Fiber optics up to 1000 Mbit/s for AON, GPON and XGS-PON ". Dat lijkt me een veel geschikter apparaat voor de huidige glasvezel aansluitingen. Waarom biedt KPN die niet aan?

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Eric89 27 November 2021, 13:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Ik ben aan het overwegen over te stappen op de Fritz!box vanwege de extra functions. KPN bied de Fritzbox 7590 aan, maar als ik naar de specificaties op de AVM site staat daar “ DSL up to 300 Mbit/s for all DSL connections'’

Nu heb ik een glasvezel aansluiting van 500Mbit, en op ons adres wordt 1000Mbit al ondersteund. Die 300MBit van de Fritz!box steekt daar een beetje magertjes bij af. Gaat die dan mijn snelheid beperken?

AVM heeft ook de Fritz!box 5530 fiber in het assortiment. Die bied " Fiber optics up to 1000 Mbit/s for AON, GPON and XGS-PON ". Dat lijkt me een veel geschikter apparaat voor de huidige glasvezel aansluitingen. Waarom biedt KPN die niet aan?

 

Hi @anima die 300mbit klopt voor dsl aansluitingen op de 7590. Echter via de wan aansluiting voor glasvezel kan hij 1000mbit aan. Dus hij beperkt zeker niet je snelheid.

Aansluitingen

  • Voor VDSL- of ADSL-aansluiting
  • Analoog of ISDN-vast net conform 1TR112/U-R2
  • Compatibel met Annex J-aansluitingen
  • 4 x gigabit-ethernet (10/100/1000 Base-T)  
  • 1 x gigabit-WAN voor aansluiting op kabel-/DSL-/glasvezelmodem of netwerk
  • WiFi access point IEEE 802.11ac, n, g, a
  • 2 x USB 3.0 voor opslagmedia en printers
  • DECT-basis voor tot 6 handtoestellen
  • Interne S0-bus om ISDN-telefoons of -telefooncentrales ook op de IP-gebaseerde aansluiting te gebruiken
  • 2 a/b-poorten voor aansluiting van analoge telefoons, antwoordapparaat en fax
Reputatie 7

AVM heeft ook de Fritz!box 5530 fiber in het assortiment. Die bied " Fiber optics up to 1000 Mbit/s for AON, GPON and XGS-PON ". Dat lijkt me een veel geschikter apparaat voor de huidige glasvezel aansluitingen. Waarom biedt KPN die niet aan?

Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen en de NTU/ONT die KPN levert gewoon z'n werk laten doen. Persoonlijk zou ik bij een glasvezelaansluiting kiezen voor de 7590 en die gewoon met een netwerkkabel op de NTU of ONT aansluiten. Weet dat je een glasvezel bij elke keer koppelen eigenlijk weer (met een speciaal apparaatje) moet reinigen om zo problemen met demping te voorkomen.

Hi @Eric89 , @wjb, het is me duidelijk, bedankt voor het snelle antwoord. Ik had het achteraf zelf ook kunnen bedenken...

Nu nog uitzoeken of ik hem van KPN huur, of zelf op de kop tik.

Reputatie 6
Badge +7

Hi @Eric89@wjb, het is me duidelijk, bedankt voor het snelle antwoord. Ik had het achteraf zelf ook kunnen bedenken...

Nu nog uitzoeken of ik hem van KPN huur, of zelf op de kop tik.

De vraag is of je de kpn service plus nodig hebt of niet…als je zelf kennis genoeg hebt van netwerken en het instellen er van kun je hem beter los kopen(zeker nu met black friday). Heb je niet zoveel kennis of ervaring hiermee kun je hem beter huren via kpn.

Ik ben aan het overwegen over te stappen op de Fritz!box vanwege de extra functions. KPN bied de Fritzbox 7590 aan, maar als ik naar de specificaties op de AVM site staat daar “ DSL up to 300 Mbit/s for all DSL connections'’

Nu heb ik een glasvezel aansluiting van 500Mbit, en op ons adres wordt 1000Mbit al ondersteund. Die 300MBit van de Fritz!box steekt daar een beetje magertjes bij af. Gaat die dan mijn snelheid beperken?

AVM heeft ook de Fritz!box 5530 fiber in het assortiment. Die bied " Fiber optics up to 1000 Mbit/s for AON, GPON and XGS-PON ". Dat lijkt me een veel geschikter apparaat voor de huidige glasvezel aansluitingen. Waarom biedt KPN die niet aan?

 

Snelheid gemeten met de 7590 achter een NT (glasvezel kastje) 

Bijgaande dat ik nu een 5490 op direct glasvezel heb 

Dit puur om de rede dat ik de 5490 toch had liggen en het wou testen met de 5490 kan ik meting doen op de glasvezel lijn en wil toch naar de 5590 

Mijn advies gebruik gewoon het glasvezelkastje van kpn 

Gevaar voor je ogen en het is gevoelig voor stof 

Gebruik altijd een one click cleaner 

Het kan maar je moet echt weten wat je doet 

En omdat ik glas nu ook tussen mijn switches gebruik een professionele one click cleaner 

 

 

en toch vindt ik het heel erg raar waarom de kpn geen melding doet dat het rechtstreeks op glasvezel een gevaar kan zijn

in deze  link zie je er niks over als je maar lang genoeg in de ftu (pigtail) kijkt zie je niks meer :disappointed_relieved:

-

 

en toch vindt ik het heel erg raar waarom de kpn geen melding doet dat het rechtstreeks op glasvezel een gevaar kan zijn

in deze  link zie je er niks over als je maar lang genoeg in de ftu (pigtail) kijkt zie je niks meer :disappointed_relieved:

In die link staat dat het een class 1 Laser product is. Class 1 lasers zijn niet gevaarlijk voor het oog. Dat wil zeggen dat er geen permanente schade zal optreden ook al kijk je er uren naar.

Wat nog wel zou kunnen is dat je verblindt wordt (net als met een felle zaklamp)? Heb je dat zelf proefondervindelijk bevonden? Maar verblinding is tijdelijk en wat anders dan schade aan het oog.

Als het wel gevaarlijk zou zijn zou KPN heus wel waarschuwingen geven (of eigenlijk, ze zouden de techniek niet toepassen). De (juridische) consequenties van ongelukken zijn daar veel te groot voor. En er zou een waarschuwingssticker op het kastje moeten zitten.

en toch vindt ik het heel erg raar waarom de kpn geen melding doet dat het rechtstreeks op glasvezel een gevaar kan zijn

in deze  link zie je er niks over als je maar lang genoeg in de ftu (pigtail) kijkt zie je niks meer :disappointed_relieved:

In principe niet zo raar hoor, KPN geef aan dat zelf knutselen aan de glasvezel onwenselijk is en dit alleen door hun monteurs behoort gedaan te worden, dus hoef je voor de zelf knutselaar geen waarschuwing te geven.

Reputatie 7
Badge +11

Wat nog wel zou kunnen is dat je verblindt wordt (net als met een felle zaklamp)? Heb je dat zelf proefondervindelijk bevonden? Maar verblinding is tijdelijk en wat anders dan schade aan het oog.

Dat heb ik wel eens ondervonden, hoogst onprettig. Schade aan het oog krijg je er inderdaad niet van want je ogen hebben een paar minuten nodig om weer bij te komen als de laser het verkeerde plekje raakt. Gebeurt gelukkig niet snel want de laser is niet dikker dan een haar maar omdat het onzichtbaar licht is kan het alsnog ‘link’ zijn. Vooral als je het niet verwacht kan het misschien geen gevaar zijn voor het oog maar desalniettemin nog steeds gevaarlijk. Maar dan gaat het meer over wat er gebeurd in de periode dat iemand verblind is.

 

Alles in de infrastructuur is gebouwd om te minimaliseren dat er recht in de pigtail gekeken kan worden, samen met dat de hoeken van een patchkabel minder scherp zijn om zo dienstuitval te voorkomen. Hier zie je dat goed op een foto van een lege PPL-lade (foto van Tweakers):

 

Dit is een deel van de lade die eruit geschoven kan worden om gemakkelijker te patchen maar zoals je ziet zijn de koppelbusjes iets schuin geplaatst ten opzichte van de voorkant (beschrifting met nummers). Dit voorkomt breuken in de patchkabel maar zorgt er ook voor dat als je het klepje open trekt je niet recht in de lasers zit te kijken. Dit is namelijk allemaal direct aangesloten op de apparatuur.

@anima Welke functies doel je op in “… over te stappen op de Fritz!box vanwege de extra functions.” ?

‘over te stappen’ is niet aan de orde in de zin van dat je van provider wisselt, ook al zijn er zat mensen die vanwege extra functies (extra kastjes / apparaten / enz) een ander contract aangaan bij een ‘concurrent.’

Wel interessant die zinsnede aangaande de 5530; Ik zie nu ook op:

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/technical-specifications/

“..., ready for XGS-PON”

Dat stond er eerder (maanden terug of zo) geloof ik niet.

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

“   Fiber optics up to 1000 Mbit/s for AON, GPON and XGS-PON”

Nu vraag ik mij af hoe de electronica/chips er in de FB5530 eruit ziet die direct die binnenin dat SFP slot direct op de SFP werkt (het printplaatje wat erin zit, met die vergulde contacten)

https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_transceiver#Signals

Anders gesteld, wat gaat erover de 4 pinnen RD+, RD-, TX+ en TX-.  Alles in het kader van kan je deze FritzBox ook nog gewoon direct op fiber gebruiken als de provider/netwerkbeheerder je omzet naar XGS-PON (met andere SFP dan waarschijnlijk).

 

Als je nu weet dat je binnenkort gaat/moet verhuizen naar DSL-only gebied, is wellicht een 7590 aan te bevelen, maar zag laatst in een berekening voor iemand anders dat dat ongeveer 100 euro scheelt t.o.v. een 5530 (of iets anders zonder DSL modem chipset).

Dat heb ik wel eens ondervonden, hoogst onprettig. Schade aan het oog krijg je er inderdaad niet van want je ogen hebben een paar minuten nodig om weer bij te komen als de laser het verkeerde plekje raakt.

Dit is de eerste keer dat ik dit lees van iemand met de ervaring. Had me het ook zo voorgesteld. Vroeger als kind nog werd mij door een oom o.a. ook veel angst aangepraat dat je lasogen kreeg van elektrisch lassen. Daar klaagden ze dan over. Heb zelf toen destijds heel wat aan elkaar gelast, maar nog nooit lasogen gehad, want gewoon laskap (goed) gebruiken en objecten vastklemmen op voorhand.

 

Alles in de infrastructuur is gebouwd om te minimaliseren dat er recht in de pigtail gekeken kan worden, samen met dat de hoeken van een patchkabel minder scherp zijn om zo dienstuitval te voorkomen.

De Genexis die ik toegestuurd gekregen heb heeft een vaste fiberkabel. De FTU zit 1cm van meterkast beschot af, mijn hoofd is te dik daarvoor. Verder geldt voor bi-directionele communicatie: Eerst kijken/luisteren (Rx), en alleen als dat iets zinnigs en info oplevert, dan beginnen met Tx. Weet niet of iedere AON NTU dit ook zo doet, maar bij shared-channel (PON) een must (anders is het een ‘piraat’).

Reputatie 7

Wel interessant die zinsnede aangaande de 5530; Ik zie nu ook op:

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/technical-specifications/

“..., ready for XGS-PON”

Maar let op, er wordt dus (nog) geen XGS-PON fiber module meegeleverd.

Reputatie 7
Badge +11

De Genexis die ik toegestuurd gekregen heb heeft een vaste fiberkabel. De FTU zit 1cm van meterkast beschot af, mijn hoofd is te dik daarvoor. Verder geldt voor bi-directionele communicatie: Eerst kijken/luisteren (Rx), en alleen als dat iets zinnigs en info oplevert, dan beginnen met Tx. Weet niet of iedere AON NTU dit ook zo doet, maar bij shared-channel (PON) een must (anders is het een ‘piraat’).

Bij AON zal het inderdaad zo zijn dat de poort ‘down’ blijft tot deze licht ontvangt van een NT naar mijn weten. We zien dit vaak in onze metingen terug als een ‘No Power’ in plaats van een dempingswaarde in dBm's. Bij PON is het natuurlijk anders, hier staat er al licht op ongeacht of er een ONT aan hangt door de splitters die passief splitten. Van piraterij is bij PON-technologie geen sprake omdat alle data versleuteld verzonden wordt en een ONT geregistreerd moet zijn in de OLT. Zonder geregistreerde ONT zal je ook geen data kunnen zenden en ontvangen. Bij een kabelnetwerk is dat weer anders, hier worden frequentieblokken gebruikt waar ook ongecodeerde data overheen gaat, denk bijvoorbeeld aan de analoge radio die nu uitgefaseerd wordt door Ziggo. Voor internettoegang zal er echter wel een geregistreerd modem gebruikt moeten worden.

@animaWelke functies doel je op in “… over te stappen op de Fritz!box vanwege de extra functions.” ?

‘over te stappen’ is niet aan de orde in de zin van dat je van provider wisselt, ook al zijn er zat mensen die vanwege extra functies (extra kastjes / apparaten / enz) een ander contract aangaan bij een ‘concurrent.’

Ik wil het internet gebruik van mijn kinderen kunnen reguleren. Overigens is het mij nog niet duidelijk of wat ik wil bereiken met de Fritzbox ook kan. De handleiding is daar niet zo duidelijk over.

Wat ik wil is aan de laptop en telefoon van mijn zoon gedurende bepaalde periodes van de dag alleen toegang geven aan school-gerelateerde websites (whitelist dus). Het internet is namelijk veeel leuker dan huiswerk maken…

De rest van de tijd hoeven er verder geen restricties te zijn.

bij mijn weten is het onzichtbare licht zeer schadelijk voor de ogen

dat wist ik al in de jaren 90 dat ik veel reparatie uit voerde bij cd spelers

daar moest ik altijd rekening mee houden

en dat is bij glasvezel niet anders

als ik patch tussen mijn switches maak ik deze eerst stroomloos

dat gaat een beetje moeilijk bij de pop (wijkkast)

zie ook even dit stukje

Reputatie 6
Badge +7

@animaWelke functies doel je op in “… over te stappen op de Fritz!box vanwege de extra functions.” ?

‘over te stappen’ is niet aan de orde in de zin van dat je van provider wisselt, ook al zijn er zat mensen die vanwege extra functies (extra kastjes / apparaten / enz) een ander contract aangaan bij een ‘concurrent.’

Ik wil het internet gebruik van mijn kinderen kunnen reguleren. Overigens is het mij nog niet duidelijk of wat ik wil bereiken met de Fritzbox ook kan. De handleiding is daar niet zo duidelijk over.

Wat ik wil is aan de laptop en telefoon van mijn zoon gedurende bepaalde periodes van de dag alleen toegang geven aan school-gerelateerde websites (whitelist dus). Het internet is namelijk veeel leuker dan huiswerk maken…

De rest van de tijd hoeven er verder geen restricties te zijn.

Je kunt toegangs profielen instellen voor bepaalde apparaten. Je kunt hier in aangegeven hoelang deze online mogen en welke websites toegankelijk zijn of juist niet.  

Maar je kunt niet automatisch regelen dat websites op bepaalde momenten wel toegankelijk zijn en bepaalde momenten niet. 

Er is namelijk maar 1 profiel per apparaat in te stellen. Als je je zoon het ene moment dus toegang wil geven en het andere niet zul je zelf tussen profielen moeten schakelen 

@animaWelke functies doel je op in “… over te stappen op de Fritz!box vanwege de extra functions.” ?

‘over te stappen’ is niet aan de orde in de zin van dat je van provider wisselt, ook al zijn er zat mensen die vanwege extra functies (extra kastjes / apparaten / enz) een ander contract aangaan bij een ‘concurrent.’

Ik wil het internet gebruik van mijn kinderen kunnen reguleren. Overigens is het mij nog niet duidelijk of wat ik wil bereiken met de Fritzbox ook kan. De handleiding is daar niet zo duidelijk over.

Dit weet ik ook niet zo uit mijn hoofd, heb al lang geen FritzBox meer. Kan me iets beter herinneren dat het bij (oudere) Arcadyan modemrouters wel iets dergelijk kon, in ieder geval WiFi tijdsloten.

Wat ik wil is aan de laptop en telefoon van mijn zoon gedurende bepaalde periodes van de dag alleen toegang geven aan school-gerelateerde websites (whitelist dus). Het internet is namelijk veeel leuker dan huiswerk maken…

De rest van de tijd hoeven er verder geen restricties te zijn.

Als je ook met tijdsloten voor URL toegang wil werken, zou ik gaan zoeken op ‘parental control’, wat er tegenwoordig zo al is. Is vast wel te koop of zelfs gewoon gratis. Je hebt glasvezel, kan je alle kanten mee op. Makkelijkst is om eerst eens te kijken want je met een extra router/wifipunt speciaal voor de kinderen aan kan vangen, die hang je dan achter het bestaande.

 

 

 

"Er is namelijk maar 1 profiel per apparaat in te stellen.”. Dat was precies wat ik niet uit de documentatie kon opmaken.

Jammer dat het niet kan. In deze tijd van online onderwijs zal ik toch niet de enige zijn die op zoek is naar een manier om 'werk' en 'plezier’ een beetje gescheiden te houden. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is een apparaatje wat je aan je netwerk hangt (circle van disney). Maar of die werkt met de Fritzbox (of de V10) is ook niet te vinden.

Reputatie 7
Badge +11

bij mijn weten is het onzichtbare licht zeer schadelijk voor de ogen

dat wist ik al in de jaren 90 dat ik veel reparatie uit voerde bij cd spelers

daar moest ik altijd rekening mee houden

en dat is bij glasvezel niet anders

als ik patch tussen mijn switches maak ik deze eerst stroomloos

dat gaat een beetje moeilijk bij de pop (wijkkast)

zie ook even dit stukje

Licht in die golflengte kan inderdaad schadelijk zijn. Bij glasvezel wordt er echter een relatief laag vermogen gebruikt waardoor deze in de klasse 1-lasers valt. Deze zijn in principe veilig. Het kan echter wel inderdaad tijdelijk verblindend werken. Je moet er inderdaad ook absoluut niet roekeloos mee omgaan en altijd voorzichtig te werk gaan. De laser is immers niet het gevaarlijkste onderdeel van glasvezel, dat is de glasvezel zelf als deze is afgebroken en uit de mantel treedt. Voor de lasers: zie ook https://isemag.com/2018/04/laser-safety/ en https://www.ecmag.com/section/systems/myths-fiber-optics

 

Switches stroomloos maken is trouwens niet nodig. Sommige switches houden er ook niet zo van, SDN-managed switches mogelijk nog wel maar ik heb helaas vaker meegemaakt dat een heel netwerk plat ging omdat de switch niet de juiste configuratie terughaalde na een power-cycle. Zo lang je niet recht in de SFP-module of vezel kijkt kan er echt niets gebeuren, bij multimode glasvezel al helemaal niets omdat hier zichtbaar LED-licht gebruikt wordt in plaats van een laser. Als ik thuis eens aanklooi met SFP’tjes dan prik ik altijd eerst de patchkabel in de SFP alvorens ik 'm in de switch duw.

@NHendriks

Zie ook even de handleiding wat ik bij mijn Fluke heb 

 

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks

Zie ook even de handleiding wat ik bij mijn Fluke heb 

 

Zoals daar ook duidelijk staat ‘some equipment’. Het lijkt mij eerder een indekking tegen eventuele rechtszaken zoals die gewoon zijn in de Verenigde Staten. Daarbij zal een 100km SFP een hoger vermogen hebben dan een 10km SFP die je in de KPN infrastructuur naar klanten ziet. Tuurlijk, als je de aangesloten patchkabel heel dichtbij houdt zal het vast schade kunnen toebrengen maar over het algemeen zijn de lasers gewoon veilig. Ik raad het nog steeds niet aan omdat het zeer onprettig is maar gevaarlijk voor het oog is het in principe niet.