Beantwoord

Bereik superwifi punten niet zo goed (3 meter)

  • 9 October 2021
  • 19 reacties
  • 3564 keer bekeken

Wat is het gemiddelde ontvangst van de KPN superwifi punten? Ik heb deze namelijk sinds vanmiddag aangesloten, en de afstand die ik tussen de punten hebt is (in mijn ogen) wel heel beperkt. Er zit maximaal 3 meter tussen ieder punt, zet ik het vervolgens wat verder uit elkaar (4 meter) dan kleurt de ontvangstlamp rood en kan ik het vergeten. Ik had mezelf iets meer voorgesteld van het setje. 

 

P.S. ik heb 3 punten, een wifi KPN 12 router, en woon in een rijtjes huis met houten vloeren en de binnenmuren zijn van gips. Niet echt spannend volgens mij om een redelijke verbinding tot stand te brengen.

icon

Beste antwoord door Joep1965 13 October 2021, 21:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +10

3-4 meter is wel heel weinig.
Gips  -ondanks dun en relatief licht van gewicht-  is echter een slecht WiFi doorlaatbaar materiaal, door de specifieke kristallijne samenstelling van gips.

Met 2 SuperWiFi punten overbrug ik hier de overkant van de straat (circa 18 meter),
waar ik internet deel met de overbuurvrouw. Dat gaat prima. Verlies is te verwaarlozen.

 

Bedankt voor je antwoord. Persoonlijk ben ik wel heel erg teleurgesteld in het ontvangst van de super wifipunten. Tussen het punt in de keuken en die van de kamer zit maximaal 2 meter verschil. In de keuken is de signaalsterkte -50dBm (dat is redelijk acceptabel), en in de kamer komt de signaalsterkte niet verder dan -68 dBm. Er zit verder geen belemmeringen in de buurt dan een gipswandje. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit zo'n groot signaalverlies op zou kunnen leveren. Onze KPN Box 12 staat op de overloop op de overloop (boven), en daar staat ook het eerste superwifi punt. het tweede punt staat daar vrijwel onder in de keuken zo'n 3 meter van de het eerste punt. Boven is de signaalsterkte van het wifipunt -45 dBm. Als ik de punten beneden ook maar een halve meter uit elkaar schuift krijg de ontvanger in de kamer een rood lampje en valt het signaal nog veel verder weg. En juist in de kamer was het de bedoeling om het signaal te verbeteren. Ik heb dit weekend via Bol.com een Asus Zenwifi AX8 besteld (slechts 1 punt) om te proberen (achteraf betalen :wink:) en die aangesloten. Daarmee haal ik beneden in de kamer -38 dBm. Ik had gehoopt op meer reacties om te zien of ik de problemen met de superwifi punten zou kunnen verhelpen, maar dat is blijkbaar toch niet zo makkelijk. Gelukkig kunnen de Superwifi punten nog retour (lang leve de 14 dagen bedenktijd :grinning: ).  

Badge +19

Even voor de goede orde....de Wi-Fi van de box 12 had je wel handmatig uitgezet??

Wat bedoel je precies met handmatig uitgezet? Ik heb alle aangesloten zoals in de beschrijving staat. En het eerste superwifi punt zit bedraad aangesloten op op de box 12. Alles werkt ook wel, maar met een zeer matig resultaat. In de kamer gebeurt het een paar keer op een avond dat het TV beeld een tijdje stil gaat staat (de TV is aangesloten via een draadloze TV ontvanger). Ik had gehoopt met de wifi punten dit te kunnen oplossen en ook nog wat beter bereik te hebben. Maar dat valt tegen, de signaalsterkte in onze tuin is nu bijvoorbeeld slechter dan voor die tijd 😒

Badge +19

Ik vermoed dat de wifi van de box 12 aan is gebleven.  Dat verklaart een hoop.  Die moet namelijk uit. Wifiknopje 15 seconden ingedrukt houden tot het lampje uit is. Ik weet zeker dat de super wifi's dan prima werken. O ik lees nu dat je draadloze verbindingssets gebruikt. Dat is niet best voor de stabiliteit van je netwerk!!!

Hallo Joep, 

Ik heb de beschrijving van de installatie nog eens goed doorgelezen maar er staat niets over het uitzetten van de box 12 modem vermeld. Ook op de website van KPN wordt er geen melding gemaakt van het feit dat deze uitgezet zou moeten worden. 

Badge +19

Bij alle modem gaat de wifi automatisch uit behalve bij de box 12. Er is namelijk een update in de maak waardoor die niet meer uit hoeft. Tot die tijd MOET de wifi van de box 12 handmatig uitgezet worden. Anders heb je 2 Wi-Fi netwerken naast elkaar lopen en dat werkt niet. Dit komen we vaker tegen hier op het forum. 

Betekend dat dat ik alle superwifi punten beter kan resetten en alles opnieuw instaleren? 

Reputatie 7
Badge +10

Je zou het inderdaad opnieuw kunnen proberen.

Overigens heb ik hier ook verschillende WiFi-netwerken langs elkaar lopen.
Maar gebruik daarbij wel bewust andere SSID's / wachtwoorden, om het volledig te scheiden.
(Heb hier sowieso gescheiden netwerken, omdat ik internet deel met de overbuurvrouw).

Die netwerken storen elkaar dan niet op een wijze dat het elkaar echt stoort.

Maar zwaar storende WiFi netwerken met “hetzelfde” SSID met verschillende apparatuur kan wel degelijk slecht uitpakken. Heb dat eerder geprobeerd met een “TP-Link” router en TP-Link powerlines. (Nota bene van hetzelfde merk).

Officieel zou ik zelfs de WiFi meteen kunnen delen door de WPS knop van de router te gebruiken.
Met hetzelfde SSID ging de WiFi snelheid toen dramatisch naar beneden. Verschillend geen probleem.

Ik ben niet zo technisch onderlegd dat ik je hele verhaal begrijp, maar om het te beperken tot mij persoonlijke probleem... ik vraag mij wel af, hoe kunnen de superpunten contact krijgen met de modem als ik die moet uitschakelen?

Ik zal ongetwijfeld iets niet helemaal goed begrepen hebben, maar met een modem die uitstaat zal dat volgens mij een lastige klus worden. 

Badge +19

Je schakelt de wifi van het modem uit, daarna sluit je één super Wi-Fi aan met een kabel. Die laat je een minuut of 20 staan zodat hij kan installeren.  Daarna nr. 2 met een kabel aan sluiten en 10 minuten laten staan. Daarna mag je die gaan verplaatsen.  Met nr 3 doe je hetzelfde.  De eerste blijft met een kabel aangesloten op het modem. Dus je schakelt niet het hele modem uit maar je zet de wifi uit. Zo simpel moet het zijn.

Top, nu is het (eindelijk :hugging: ) duidelijk. Bedankt allemaal, ik ga het morgenochtend meteen uitproberen.

Badge +19

Laat je even weten hoe het afloopt?

Laat je even weten hoe het afloopt?

Het ontvangst in de kamer is aanzienlijk beter geworden. Het is nu -40 dBm (was -68 dBM). Straks ga ik proberen om de superwifi punten wat verder uit elkaar te zetten, hopelijk gaat dat ook lukken. Ik laat dit nog even weten. Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Vandaag eindelijk tijd gehad om de afstand van de superwifi punten te testen. Ik blijf last houden van sterk verlies van het ontvangst als ik de punten wat verder van elkaar zet. In huis is het nu echter wel te doen zoals het nu staat (de punten een meter of 3 uit elkaar), maar buiten wordt het wel heel snel dramatisch. Ik had gehoopt dat ik een afstand van een meter of 10 zou kunnen overbruggen buiten, maar dat lukt bij lange na niet. Met een meter of 5 zakt het signaal snel terug naar - 74 dBm of erger.  

Reputatie 7
Badge +10

Voor buiten zou je de WiFi-punten wel op een strategische plaats moeten neerzetten.

Zoals eerder in een verwijzing naar bericht voor internet naar de overkant van de straat uitgelegd.

Het eerste Super Wif-punt bij mezelf achter een dubbelglas raam vanaf de eerste verdieping naar buiten gericht --naar de overkant--. Het andere Super Wif-punt precies vanaf een vergelijkbare plek aan de overzijde precies weer terug gericht naar hier. (Schijfjes “loodrecht” naar elkaar gericht).

In de woonkamer “achter het raam” bij de overburen hield ik van een 100/100 Mbps basis glasvezelverbinding via smartphone en/of laptop achter die WiFi “daar” pakweg 94 Mbps download, en 70-80 Mbps upload van over.  (Te bedenken dat ikzelf hier thuis als download bekabeld of via WiFi nooit boven pakweg 95,5 Mbps download ben gekomen = voormalig Telfort en ca. 130 Mbps upload).

Niet meer opnieuw gemeten aan de overkant. (Hoor er nooit klachten over, en als ik vraag of alles goed gaat bij de maandelijkse afrekening, krijg ik altijd te horen “super”).
Maar denk dat het inmiddels zelfs nog wat gunstiger is geworden, omdat met de technische overgang van “Telfort” internet structuur naar “KPN” de “cap” / begrenzing op mijn abonnement kennelijk wat hoger is gezet. Haal nu maximaal hier “binnenshuis” met down/upload iets van 122/150 Mbps.

Als ik de snelheid van het eerste SuperWiFi punt meet op pakweg 3 meter afstand,
(wat hier dus bij mij staat in de woonkamer op de vensterbank bij het raam),
kom ik zelfs nog wat gunstiger uit.  (Data 4G uitgeschakeld):
2 metingen = zelfde resultaat.   Laat één plaatje zien.
 

 

Zelfde test op circa 9 meter afstand in mijn woonkamer (vrij zicht op de SuperWiFi);
1e meting nauwelijks anders = 122 / 158 Mbps.

2e meting zie schermafbeelding. Ziet er zelfs nog iets strakker uit dan bij 3 meter:
 

 

WiFi signaal op 9 meter → bovenste grafiek is het SuperWiFi-punt:
Tweede met rood afgedekte signaal betreft SuperWifi punt aan de overkant.
(Dan dus ongeveer 27 meter verwijderd).
 

 

Reputatie 7
Badge +10

Vanuit beschrijving in mijn vorige reactie met een WiFi verbinding naar de overkant van de straat !!

Zoals eerder in een verwijzing naar bericht  voor internet naar de overkant van de straat  uitgelegd.

Het eerste Super Wif-punt bij mezelf achter een dubbelglas raam vanaf de eerste verdieping naar buiten gericht --naar de overkant--. Het andere Super Wif-punt precies vanaf een vergelijkbare plek aan de overzijde precies weer terug gericht naar hier. (Schijfjes “loodrecht” naar elkaar gericht).


Toevallig was ik gisteren bij mijn overbuurvrouw.  Met speedtesten die ik maanden terug alleen hier thuis heb uitgevoerd (en in mijn vorige reactie weergegeven), leek het me voor de compleetheid wel aardig om nu ook eens de resultaten neer te zetten met speedtesten van de overkant.
(In de woonkamer van het boven-appartement een meter of 4-5 van het 2e SuperWifi punt vandaan).
In dit geval wel metingen met mijn laptop, en niet met mijn smartphone (zoals vorige keer).

Betreffen de onderste twee metingen van het volgende plaatje (geel omkaderd).
De speedtest erboven (rood omkaderd) is het resultaat wat ik vanmorgen hier thuis nog heb gedaan. (Slechts één meting - ook met de laptop).

Kun je mooi vergelijken, dat er aan de overkant nog uitstekend signaal overblijft.
(De data met rood doorstippelde lijn is niet relevant in deze vergelijking).

 

 

Nog eens de laatste meting (hier thuis) als apart scherm, als resultaat net na de speedtest.
(Het zou net een andere server kunnen zijn als de servers van de testen gisteren).
 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Babylonia Top dat je dit deelt! En heel mooi om te zien dat de verbinding op deze manier gewoon goed werkt! :)

Reputatie 7
Badge +10

En al pakweg een jaar, dat ik deze set-up heb opgezet.
Heb er verder helemaal geen omkijken naar.

Hier afbeelding van 1e schijfje hoe zoiets is geplaatst op de vensterbank achter een raam.
Aan de overkant vergelijkbaar (zonder ethernetkabel).
(Voor de foto even dun licht doorlatend rolgordijn opgetrokken - daar gaat WiFi gewoon doorheen).

Door die plankjes (vastgeschroefd) staat de SuperWiFi op deze wijze volledig “haaks” tegenover het model aan overkant. Met het bovenste plankje verschoven is er plaats voor "de dieper naar onderen” uitstekende rand van het WiFi-schijfje. Anders zou de SuperWiFi "schuin" staan.