Beantwoord

Bijna dagelijks Experiabox V9 resetten

  • 21 May 2019
  • 21 reacties
  • 313 keer bekeken

Ik moet bijna dagelijks mijn Experia V9 box resetten om weer internet te krijgen. Althans, mijn interne netwerk weer van verkeer te kunnen voorzien, de wifi gebruik ik niet.

Het lijkt erop alsof de lease van de uitgave van IP-adressen op de verschillende apparaten zomaar komt te vervallen. Aan de experiabox zelf is het niet af te zien (lampjes die horen te branden, branden).

Maar je moet je voorstellen dat als ik 's avonds achter mijn computer op zolder zit en vervolgens het internet (het interne netwerk) niet meer functioneert, dat aardig frutstrerend is. Zeker als je van bepaalde clouddiensten gebruikt maakt waarbij een stabiele verbinding wel wenselijk is. Dat zou je ook van een glasvezelnetwerk mogen verwachten.

Ik lees meerdere forumvragen die hiermee te maken hebben, ook gehele pingrequests met nslookups. Zo ver ben ik niet, maar dat er iets met dat apparaat aan de hand is, is een feit.

Ter info: de modem is verbonden met een switch die de rest verdeeld. De DNS staat op deze switch uit en gezien het een managed switch is kan ik ook zien dat die prima functioneert. Het resetten van de switch alleen zet ook geen zoden aan de dijk.

Het lijkt er trouwens op dat de hd-ontvanger hier geen last van ondervindt, gezien ik met tv kijken eigenlijk nooit een probleem heb.

Wie heeft voor mij een oplossing? (persoonlijk denk ik dat het vervangen van de V9 voor een andere V9 of een V10 de snelste en goedkoopste oplossing is, het maakt mij ook niet uit welk apparaat het is, als het maar stabiel is).

Overigens doen we dit al geruime tijd, maar nu is de emmer overgelopen, tot nu toe was het frustrerend, maar managable (dwz: er is een workaround en die werkt).
icon

Beste antwoord door wjb 16 June 2019, 18:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Zie ook mijn eerdere niet afgeronde topic op: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/igmp-snooping-tp-link-tl-wr1043nd-436716
Hoi @Valo . Erg vervelend dat dit al zo lang speelt. Ik kan me goed voorstellen dat je er op een gegevens moment klaar mee bent. Hier is vast een goede oplossing voor.
Als ik het allemaal zo lees is het misschien het overwegen waard om de experiabox helemaal te vervangen door een eigen router. @wjb heeft daar een heel overzichtelijk topic over geschreven. Mocht je toch met de experiabox door willen ben ik heel benieuwd hoe de verbinding is als jij je pc's/laptops rechtstreeks op een van die gele netwerkpoorten van de v9 aansluit. Ik hoop dat je dit voor mij kunt testen.
Reputatie 7
Wat is het merk en type van die "switch" die jij gebruikt?
Dank voor jullie reacties!

@Erwin_ : ik heb het ook al eens geprobeerd zonder de switch, maar met hetzelfde resultaat. Een eigen router klinkt aanlokkelijk, maar vind dat te makkelijk vanuit KPN, zij moeten gewoon een werkend product leveren. Ik zie de voordelen ook wel hoor, want je kan werkelijk niets instellen op zo’n EB.

@wjb: in het andere topic staat alle netwerkapparatuur genoemd! https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/igmp-snooping-tp-link-tl-wr1043nd-436716
Reputatie 7
Dat dacht ik al wel, vandaar dat ik "switch" ook tussen aanhalingstekens had gezet.
Je hebt dus geen switch in gebruik maar een tweede router en dat is heel iets anders.
Ik ben dan ook heel benieuwd of je die met zijn WAN poort op een LAN poort van de Experia Boe hebt aangesloten of met één van de LAN poorten.
Staat die router in router-mode of in bridge-mode cq. accesspoint-mode?
@wjb : dan heb je denk ik de verkeerde. Het is een managed switch, geen router. En voogens mij heb ik het volgena het boekje (zoals jij adviseert) aangesloten. Heb daarnaast meerdere setups geprobeerd. Had inderdaad wel eerst een tweede router ertussen gezet, maar dat was gedoe.
De situatie die ik in dat topic beschrijf is eigenlijk niet meer de situatie die ik nu heb. Dat is als volgt:

- Glasvezelpunt naar Experiabox
- Van experiabox naar managed switch SG108 van Tp-link
- Van managed switch naar patchkastje (voor de vorm)
- Van patchkast gaan er 5 utp lijnen door het huis waar ze in een utp-wanddoos aangesloten zijn:
  1. slaapkamer 1 (niet in gebruik)
  2. sk2 (niet in gebruik)
  3. zolder: vanaf de wanddoos naar een tweede linksys switch. Hierop zit de tplink router als wifi pint, de vaste pc en een losse aansluiting voor mijn werklaptop
  4. woonkamer: deze is aangesloten op de switch SG105 naar: Arris decoder en playstation 4
Maar het maakt niet uit, ook als ik vanuit mijn experiabox een ethernetkabel rechtstreeks in de patchkast plug en vervolgens rechtstreeks naar de pc vanaf de wandcontactdoos valt mijn internet weg.
@wjb even dubbel check gedaan. Van experia een Lan poort (3) aangesloten op poort 8 van de managed switch.
Reputatie 7
Hoe is die TP-Link op zolder op die switch aangesloten?
Met de WAN poort of met één van de LAN poorten?
Hoi @Valo . Goed om te lezen dat je het ook zonder die switch hebt geprobeerd. Deze route is vanuit mijn positie (ondersteuning door KPN) het meest relevant om met jou te analyseren. Als het toch iets met die switch te maken heeft is @wjb iemand met héél veel kennis en ervaring. Wat ik tot nu toe bij elkaar kan puzzelen is dat je dus getest hebt in de volgende opstelling. (en zo niet, zou ik fantastisch vinden, als je dit zo wilt testen)
FTU(glasvezelkastje) -> netwerkkabel -> experiabox -> netwerkkabel vanuit één van de gele LAN poorten naar pc/laptop. Eventueel nog een itv tuner aangesloten via een van de LAN poorten? Liefst alle andere netwerk apparatuur loskoppelen.
Hoe manifesteert de storing zich op dat moment? Lijkt de verbinding op de pc/laptop te verbreken? Wat gebeurt er als je de experiabox op dat moment pingt?
Begrijp me goed, ik wil je niet door allerlei hoepels laten springen maar bovenstaande zou de ideale manier zijn om er achter te komen of die V9 de boosdoener is.
Als we die conclusie trekken dan stuur ik je uiteraard een nieuw modem. In zeldzame gevallen kan de FTU/NT ook de stoorzender zijn. Heb je die recentelijk nog een herstart gegeven?
Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Dan ga ik tevens je lijn doormeten.
Heb je tijd gehad om het te testen, @Valo ?
Ik heb niks meer gehoord en ga er voorlopig van uit dat je voldoende weet en/of het probleem hebt kunnen oplossen. Zo niet, laat het weten!
@Erwin_ Excuus voor de late reactie, was nog niet in de gelegenheid geweest dit uitvoerig te testen. Het is ook lastig te testen, gezien het moment dat het niet meer werkt volstrekte willekeur is en afhankelijk of ik lang of kort achter de pc zit.

Heb wel de switch ertussenuit gehaald en de EB rechtreeks op de pc aangesloten (via patchverbinding), maar vervolgens niet lang genoeg kunnen testen. Omdat ik in de testsituatie alle andere verbindingen om zeep hielp (twee lanpunt en woonkamer tv aansluiting / playstation) heb ik de oude situatie weer even hersteld.

Echter, sinds die oude situatie weer hersteld is laat mijn wifi-verbinding het in eens continu afweten! De verbinding is dan nog wel beschikbaar maar zegt onjuist wachtwoord (wat simpelweg onjuist is). Na reset van de EB werkt het weer 'gewoon'.

Ik zal proberen dit weekend eens een poging te wagen wat langer te kunnen testen, maar nu die wifi problemen opspelen raakt mijn geduld een beetje op. En terecht wat je zegt: kpn is niet verantwoordelijk voor mijn interne netwerk, dat is een eigen keuze. Maar mijns inziens moet dat allemaal niet zo belemmerend zijn. Overigens: de enige instelling die ik heb toegepast op het modem is de DNS. Die heb ik beperkt van 192.168.178.1 tot 192.168.178.100.
Reputatie 7
Ik hoop dat Valo ook nog tijd zal vinden om mijn vragen te beantwoorden.
Hoe is die TP-Link op zolder op die switch aangesloten?
Met de WAN poort of met één van de LAN poorten?


bedoel je deze? Deze is irrelevant in het probleem gezien deze alleen de wifi op zolder verzorgt als accesspoint.
Hoi @Valo . Ik hoop dat je er morgen wat tijd voor kunt maken maar ik kan me ook goed voorstellen dat je wel betere dingen te doen hebt. Toch geeft het ons aanknopingspunten waar we hopelijk iets mee kunnen. Ik lees graag hoe het afloopt en, zoals gezegd: Als de pijlen op onze router wijzen, dan sta ik er garant voor dat er een nieuwe komt. Ik zie je bevindingen tegemoet!
Reputatie 7

Hoe is die TP-Link op zolder op die switch aangesloten?
Met de WAN poort of met één van de LAN poorten?
bedoel je deze? Deze is irrelevant in het probleem gezien deze alleen de wifi op zolder verzorgt als accesspoint.

Die is juist heel relevant in dit verhaal.
We hebben niks meer gehoord en voorlopig ga ik er van uit dat je voldoende weet. Mocht je nog andere vragen hebben, weet je mij te vinden! 🙂
@wjb: in hoeverre is deze tp-link relevant dan? Deze fungeert gewoon als Accesspoint voor de wifi en is niet ingesteld als Router. Heb deze nu uitgeschakeld om in die situatie te testen.

Kijk, voor mij is het heel simpel: als mijn internet niet meer functioneert kan ik van alles doen, maar het enige dat altijd helpt is het resetten van de experiabox. Het resetten van mijn pc netwerkverbinding, het resetten van mijn switch, het resetten van mijn managed switch: het maakt allemaal niet uit. Zonder internetverbinding kan ik mijn tp-link managed switch gewoon benaderen en configureren, deze zit het dichtstbij de experiabox.

Ik had het vandaag ook weer, er was niets aan de hand, maar plots geen internetverbinding meer. Switches zijn de pingen en te tracen, experiabox is niet te bereiken. Geen van alle andere apparaten fungeren als dhcp-server, dat laat ik aan de experiabox over, maar volgens mij weigert dat gewoon dienst.
Het vreemde is dat de EB in de dhcp configuratie slechts 2 apparaten toont, mijn pc staat er niet tussen. Het enige dat ik in die dhcp het ingesteld is het start en eind ip address (van 1 - 100).
Tezamen met de problemen die ik met de wifi ervaren heb (waar geen enkele switch, hub of ander accesspoint aan te pas komt) ben ik er gewoon zeker van dat het aan de EB ligt.

Het handigst zou zijn als ik een andere experiabox in ieder geval kan testen om te analyseren of daar het probleem ligt.
Reputatie 7
@wjb: in hoeverre is deze tp-link relevant dan? Deze fungeert gewoon als Accesspoint voor de wifi en is niet ingesteld als Router. Heb deze nu uitgeschakeld om in die situatie te testen.
Ik hoop dat het uitschakelen van die TP-Link verbetering brengt.
Als deze met een LAN poort aangesloten was op het netwerk, dan is de kans reëel dat die TP-Link wel eens de oorzaak zou kunnen blijken te zijn.
@Valo : Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Ik wil je tevens graag even bellen. Laat maar weten of je dat een goed idee vind.
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.