Binnenkort Synology Routers met werkende „routed mode“ IPTV ondersteuning.

  • 3 November 2020
  • 9 reacties
  • 2347 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Als letterlijk de eerst gebruiker van een Synology router in Nederland (en zelfs één van weinige beschikbare modellen indertijd in Europa), nog vóór de officiële verkoop in november 2015, heb ik alle ontwikkelingen meegemaakt, van Synology op routergebied.

Inmiddels vele firmware updates met verbeteringen en uitbreidingen van mogelijkheden verder.
Het laatste jaar een stuk minder.

De router voorzag in vele behoeften, en zelfs ook als vervanger van een Experia Box, inclusief IPTV als men een glasvezelverbinding heeft. (De router heeft geen VDSL modem deel).
Eveneens IPTV in „bridged“ port mode.
Dat was „toen“ werkbaar met enkele minder ingrijpende beperkingen.

Echter sinds een aantal aanpassingen in systeem en firmware van de TV-ontvangers van KPN (Telfort) eind vorig jaar, was IPTV niet meer werkbaar in te zetten met die “bridged port mode”. Vele gebruikers met eigen keuze aan routers van diverse merken hebben vergelijkbare ervaringen en deze ontwikkeling met gemengde gevoelens aangezien.

Synology leek daarmee eveneens „achterop“ te raken.
Als gebruiker van het eerst uur heb ik daarom aangestuurd in aanpassing van de firmware bij Synology. De afgelopen periode heb ik intensief contact gehad met Synology Support in Taiwan.

En inmiddels een „werkende set-up“ voor IPTV „routed mode“ met de „oude“ Telfort netwerkinstellingen, (de KPN dochter waar ik vandaan kom), maar tevens een oplossing voor de „KPN“ netwerk set-up - en daaraan gerelateerd ook XS4ALL. Dat laatste heb ik echter (nog) niet kunnen checken. (Dat was namelijk mijn intentie om dat meteen voor die aan elkaar gerelateerde netwerken zo breed mogelijk werkend te hebben → en het werkt tot nu toe ook als zodanig).

Het betreft op dit moment nog een eerste resultaat „vers van de pers“.
Nog niet officieel uitgegeven “firmware”. Ofwel ik ben op dit moment de enige gebruiker van een Synology router met een werkende set-up van IPTV routed mode. Komende weken een „testperiode“ waarbij mogelijk nog kleine tweakings volgen, mocht dat nodig zijn.

Dacht er goed aan te doen mogelijke gebruikers van een Synology router alvast opmerkzaam te maken op de uitbreiding van deze mogelijkheden. Zodat ze niet onnodig hun Synology router reeds „aan de kant zetten“.

Toch uitzonderlijke support van Synology, als men beseft dat deze aanpassingen zijn uitgevoerd met nog steeds die allereerste router van Synology, de RT1900ac. Inmiddels 5 jaar oud. Bewonderenswaardig dat aanpassingen op dit niveau daarmee nog mogelijk zijn?

De ontwikkelingen zijn te volgen op het Synology forum vanaf < HIER >


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Beste Babylonia,

Ik heb net een KPN monteur langs gehad die de aansluiting heeft gemaakt. Volgens hem kan de synology  RT1900ac achter de expediabox alleen in bridge mode gebruikt worden i.c.m. super wifi aangesloten op de synology. Liever heb ik de synology in router mode op een ander subnet zodat LAN en de expediabox niet op hetzelfde subnet zitten en ik Traffic Control kan gebruiken. Dit werkte altijd goed. Enig idee of de monteur er naast zit of niet? Zou het een optie zijn de synology toch in hetzelfde subnet als de expediabox te zetten?

Groet.

Reputatie 1

hi mannen,

ik zie net deze update beschikbaar komen voor de synology RT2600AC router:

https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/SRM?model=RT2600ac#ver_8081-2

Gister avond probeerde ik deze setting:

 

Maar dit eindigde helaas in een error en werkte niet. Jullie al ervaring met de update en of dit goed werkt?

 

gr. Edo

Reputatie 7
Badge +24

Beste Babylonia,

Ik heb net een KPN monteur langs gehad die de aansluiting heeft gemaakt. Volgens hem kan de synology  RT1900ac achter de expediabox alleen in bridge mode gebruikt worden i.c.m. super wifi aangesloten op de synology. Liever heb ik de synology in router mode op een ander subnet zodat LAN en de expediabox niet op hetzelfde subnet zitten en ik Traffic Control kan gebruiken. Dit werkte altijd goed. Enig idee of de monteur er naast zit of niet? Zou het een optie zijn de synology toch in hetzelfde subnet als de expediabox te zetten?

Groet.

Euhm... eigenlijk kan alles. Je kunt de SuperWiFi's gewoon achter de 2de router gebruiken die in router modus staat. Heb ik ook, ik gebruik pfsense, SuperWiFi's werken prima. Maar ik gebruik het WiFi van de KPN Box niet. Bewust niet, want ja, ik heb niet voor niets een 2de router. Ik wil al mn apparaten (met uitzondering van de tv ontvangers) achter de 2de router hebben.

Stel je zou WiFi van de KPN Box / Experiabox wel gebruiken, dan zou seamless roaming niet werken. Maar er is überhaupt maar 1 router van KPN die dat ondersteund: de v10a. Op de andere routers van KPN word het WiFi van de Experiabox uitgezet als je de versterkers uitschakelt. Grappige is dat als je de versterkers achter een 2de router plaatst, dat dan de WiFi op de Experiabox wel aanblijft 😉

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb net een KPN monteur langs gehad die de aansluiting heeft gemaakt. Volgens hem kan de synology  RT1900ac achter de expediabox alleen in bridge mode gebruikt worden i.c.m. super wifi aangesloten op de synology.

Die monteur gaat nog uit van de oude situatie.  Het onderwerp heet niet voor niets:

Binnenkort Synology Routers met werkende „routed mode“ IPTV ondersteuning.

Verder is hij helemaal niet betrokken in de voorbereiding voor aanpassing van de fimware naar die  “routed mode” IPTV. Kent ook niet de mogelijkheden of onmogelijkheden van die firmware / router.


Naar ik denk onder druk van “voor het eind van het jaar” nog een firmware update uitbrengen, heeft Synology inmiddels die update inmiddels ook online staan. Maar had men beter nog niet kunnen doen.

Ik was erg verrast dat men niet alleen “officieel” de aankondiging al had gedaan, maar daadwerkelijk de firmware update (tezamen met andere aanpassingen) inmiddels ook al ter beschikking heeft gesteld.

Als beta-tester van juist die IPTV mogelijkheden kwam ik in hun laatste aanpassingen in de door hen zelf aan mij ter beschikking gestelde “beta-patch” (dat betreft dus niet de firmware update zelf), nog net voor Kerstmis uitgevoerd, daarin juist diverse fouten tegen. (Die er eerst niet inzaten).

Maar men heeft de update dus reeds per 25 december al ter beschikking gesteld  - met fouten !

Dus ik zou het nu beslist nog NIET installeren, want dan kom je van een koude kermis thuis.
De update wordt sinds vandaag zelfs in je router zelf aangemeld, dat je die kunt installeren.
NIET DOEN !!

Meer info op het Synology forum.

EDIT:  In de voorbereiding van deze reactie zijn er inmiddels meerdere berichten binnengelopen, en zoals door o.a. @EdoZ ontdekt, de update “met fouten”.

 

SuperWiFi:
Omdat "routed mode” IPTV hier bij mij al 2 maanden “wel” draait (maar ik weet hoe ik om die fouten heen kan werken), kan ik je wel alvast informatie geven m.b.t. die SuperWiFi's. Want daar heb ik hier ook een setje van. Die werken ook gewoon in een ander sub-net achter een 2e router aangesloten.

Zou je dat overigens ook juist adviseren, en beslist niet achter een “Experia Box” te hangen.
Dan ben je namelijk verlost van de achterliggende bemoeizucht van KPN om mogelijk WiFi-wachtwoorden en beheer centraal vanuit hun systemen te regelen.

Ze werken prima achter een Synology router, maar heb ze hier zelf achter een 2e router hangen
(als 2e router achter de “rechtstreeks” aangesloten Synology router op internet).

Gebruik de SuperWiFi's als draadloze WiFi-brug naar de overkant van de straat (18-20 meter) en deel daarmee internet met een alleenstaande overbuurvrouw. Connectie op die wijze gaat fantastisch.
(Vandaar een extra router om het netwerk te scheiden - een Cisco WRT610N van pakweg 10 jaar).

Reputatie 1

thx @Babylonia voor het delen van de link naar de synology topic en warning! Ik wacht nog even wat reacties af de komende 2 weken voordat ik verder ga testen. Zodra ik de instelling instel zal ik het ook daar updaten, samen weten we meer.

Goedemorgen,

Ik heb een probleem met IPTV van KPN nadat ik de modem van KPN heb vervangen voor Synology.

Configuratie:

KPN GLAS aan sluiting 200/200  >  Synology RT2600AC  > TP link switch 16port

IPTV (4k) en de 1080 met Netflix

IPTV en internet werkte goed. Nadat ik de voeding van de IPTV heb gehaald start deze niet meer op. Hij blijft hangen op 85% bij het opstarten. Dan wil hij een update die gedownload kan worden. Na dit proces blijft hij helaas weer hangen op 85% van het opstarten van de IPTV.

Bij beide IPTV kastjes gebeurt het zelfde. Voordat hij opnieuw was opgestart kon ik ook niet meer terug kijken maar live tv kijken ging prima. Hij gaf bij terug kijken de fout melding dat hij de server niet kon vinden.

Wat heb ik al globaal gedaan:

  • Andere instellingen aangevinkt van bijvoorbeeld Telfort & XS4ALL
  • handmatig VLan aangemaakt zoals aangeven op andere forums
  • IPTV rechtstreeks aan de Synology

Wat ga ik nog proberen:

Oude modem van KPN eraan koppelen en dan de IPTV weer opstarten daarna weer omschakelen.
Dan werkt het waarschijnlijk weer even maar dan is het probleem nog niet opgelost.

 

Heeft iemand nog een idee wat ik kan uitvoeren? of moet ik wachten op een volgende update?

Reputatie 7
Badge +10

Heeft iemand nog een idee wat ik kan uitvoeren? of moet ik wachten op een volgende update?

Als je de aanwijzingen goed hebt doorgelezen op het Synology forum, en ook in het onderwerp hier,
staat er toch echt heel duidelijk dat de huidige firmwarversie niet werkt door een fout erin.
(Men had achterliggende programmacode vergeten in te sluiten in de officiële update).

Dus je zult inderdaad moeten wachten op een volgende update.

Alle aanvullende testen met alsnog die vergeten IPTV programmacode correcties er achteraan,
zijn nu  -voor alle zekerheid-  op alle Synology router modellen uitgevoerd en positief afgerond.
(RT1900ac - RT2600ac - MR2200ac).

Het is dan afwachten wanneer die volgende update wordt uitgebracht. Een update enkel voor die IPTV gaat men niet apart uitbrengen. Dat zal een combinatie zijn met andere bug-fixes op heel ander gebied die mensen hebben ingestuurd. Wanneer die bug-fixes zijn afgerond daar heb ik geen zicht in.

Zo gauw die nieuwe update er is, zal ik er hier wel melding van maken.
(Als je al niet zelf wordt geïnformeerd middels meldingen in de router).
En ik snap dat jij en al die andere Synology gebruikers er met smacht naar uitkijken.
Ik heb het zelf hier feitelijk al werkend sinds 3 november 2020.

Uitgebreide handleiding hoe in te stellen --nadat die update er dan eindelijk zal zijn--
< HIER >

Reputatie 7
Badge +10

Hehe, het heeft uiteindelijk nog een hele tijd geduurd door schijnbaar een andere update filosofie van Synology, van vele updates per jaar die eerder tussendoor werden uitgevoerd, naar tegenwoordig meer het “opsparen” van diverse bug-fixes, en dan slechts enkele updates per jaar.

Maar eindelijk is het dan zover:

Nieuwe gecorrigeerde firmware Synology routers met ondersteuning “IPTV routed mode”.
(Met correcties op eerdere fouten door “vergeten code”, functioneert het nu allemaal wel).

Aansluitingen achter glasvezel, kan de Experia Box worden uitgewisseld met de Synology router.

Meer details, en waar op te letten met het inregelen van de verbinding:
Zie berichten op het Synology forum  < HIER >  en uitvoerige handleiding < HIER >

(Mogelijk kan een moderator of @wjb in het onderwerp gebruik eigen router i.p.v. Experia Box onderaan in het lijstje van merken en modellen die IPTV routed mode ondersteunen, dat nog aanvullen met een linkje erbij naar het Synology forum??).

Reputatie 7
Badge +10

Aanvullende onderwerpen met jongere router modellen van Synology RT6600ax en WRX560

En vervolgpagina’s.

En op het NL Synology forum  < HIER >  en vervolgpagina's.