Beantwoord

block (hardcoded) google dns en/of nat routing

• 31 juli 2019
  • 8 reacties
  • 169 keer bekeken

Ik zou graag een nat routing (of wellicht een firewall regel?) om hardcoded google dns te blokkeren dan wel om te leiden, dit (b)lijkt nu niet mogelijk op mijn Zyxel ZTE (Experia v10 box) type H369A.
---
Hardware versie V1.00
Software versie V1.01.01T01.9
Boot loader versie V1.0.00
---
Ik kan (mag?) alleen poorten 'forwarden', is het mogelijk dat ik een nat routing kan/mag maken? Al dan niet via KPN, dat is mij om het even. Ik vind het persoonlijk eigenlijk nogal "onnodig" om er speciaal nog een extra router achter te hangen puur om Google DNS te blokkeren (8.8.8.8 en 8.8.4.4), zeker omdat je dit normaliter uitstekend op het modem/router zelf kan doen, enkel blijkt dit standaard niet onder 'admin' mogelijk.

bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Tim
icon

Beste antwoord door Erik_ 12 augustus 2019, 11:15

Hey Epic, welkom! Had dit even gemist, maar je kunt dit in de Experia Box inderdaad niet instellen, helaas.
Bekijk origineel

8 reacties

Het lijkt er op dat het dus toch een utopie is helaas, ik vreesde al dat het een 'long shot' was en de oorverdovende stilte bevestigd het wel verwacht/vermoed ik 😉

...enkel op te lossen door OF een eigen modem, OF een 2e router (of switching firewall) er bij achter te knopen, wat een beetje een knoei "oplossing" is in mijn beleving, maar ik laat me graag anders verassen... #ijdelehoop 😜
Hallo @EPiC , hoe kom je er bij dat een device standaard de Google DNS-servers gebruikt?
Het modem van KPN gebruikt de DNS-servers van KPN.
Omdat dit domweg zo is, o.a. Chromecast gebruikt namelijk standaard 8.8.8.8 (dat is nu eenmaal hard-coded in de chromecast) èn DAN maakt het dus helemaal niks uit wat voor dns je modem gebruikt 😉
Ik kan mijn telefoon ook gewoon een andere dns geven, dan gaat die dus ook gewoon voorbij aan wat er in je modem staat qua dns.

Overigen heeft mijn modem sowieso al wel een eigen custom dns i.p.v. kpn (die gaat eerst via mijn pi-hole bijvoorbeeld).
Reputatie 7
Badge +28
Hey Epic, welkom! Had dit even gemist, maar je kunt dit in de Experia Box inderdaad niet instellen, helaas.
Was er al "bang" voor, er zijn dus echt helemaal geen mogelijkheden überhaupt voor een dergelijke mogelijkheid? Nogal karig dan 😉
Anders dan eigen modem dan wel een eigen router achter de Experia Box bedoel ik, dat vind ik persoonlijk nogal een onnodig paardenmiddel eigenlijk voor iets relatief simpels (normaliter) haha, puur daarom was/is de vraag. Toch jammer dat de Experia Box zo onwijs is uitgekleed dan, daar kan (lees: mag) ik zeker ook niks mee verwacht ik?

Bedankt voor de moeite van reactie uiteraard
Hallo @EPiC , de modems die de diverse providers ter beschikking stellen aan de klanten voldoen in de meeste gevallen voor het gros van de thuisgebruikers.
Er zijn altijd klanten die zich wat meer met de materie bezig houden, die kunnen dan aanvullende hardware kopen om hun wensen te verwezenlijken.
Daar zal het toch op uitlopen denk ik idd ja, toch maar een een leuk eigen modempje gaan inrichten dan maar denk ik.

Iedereen vriendelijk dank voor de moeite van reageren, thx.
Reputatie 7
Badge +28
De Experia Boxen worden inderdaad zo gemaakt dat de meest voorkomende dingen ingesteld kunnen worden. Maar voor de rest zul je dan inderdaad aanvullende eigen apparatuur nodig hebben. Voor overzicht/uitleg wat je wel met e V10 kan, check dit topic.

Reageer