Bose Soundbar HDMI ARC aansluiting geeft problemen

  • 16 September 2019
  • 8 reacties
  • 1740 keer bekeken

Ik heb een Bose Soundbar 500 aangesloten op onze Philips TV met de HDMI ARC aansluiting. De TV ontvanger (Arris VIP2952) heb ik aangesloten op een andere HDMI aansluiting van de TV. De beide afstandsbedieningen reageren op aan/uit zetten van de TV en de geluidsinstellingen. Maar als ik de TV aan zet (en dus de soundbar ook), valt na ongeveer 10 seconden het geluid weg en krijg ik de melding "ARC actief'. Vervolgens krijg ik een scherm te zien van de Bose Music app. De TV gaat pas weer aan als ik de bron (HDMI zijkant, waar de ontvanger in zit) handmatig instel. Het lijkt wel of de HDMI ARC voorkeur pakt op de overige aansluitingen. Ik heb al met KPN, Bose en Philipt gebeld, maar die hebben niet DE oplossing. Ik kan Easy link in de TV instellingen uitzetten, maar dan heb ik een echo in het geluid, dus dat is geen optie. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Is een tosling misschien een oplossing 😉
Welk geluid valt weg van de soundbar of de tv eigen speakers?
Ik heb geen geluid én geen beeld meer. Als ik de TV aan zet, heb ik alleen geluid uit de speakers van de TV. De soundbar wordt iets later opgestart en dan krijg ik de melding: ARC HDMI actief (de aansluiting naar de soundbar). Het lijkt dus wel of dan de HDMI aansluiting naar de TV gedeactiveerd wordt. Ik heb dan ook geen beeld meer . Vervolgens stel ik met de afstandsbediening van de TV de bron weer in, en dan doet alles het goed (beeld en geluid van soundbar). Beetje omslachtig.... 😉

@cornelis48 : een optische kabel is wel een oplossing, maar niet voor de hoeveelheid afstandsbedieningen die ik dan nodig heb. Wil graag alleen de AB van de kpn gebruiken.
Gek idee de twee aansluitingen wisselen.

Arc zou dit effect niet mogen hebben.
Ik heb inmiddels alle mogelijke combinaties geprobeerd, maar het probleem blijft, de aansluiting waar de soundbar op aangesloten is pakt als het ware de voorkeur.
De easy link uitzetten en dan indien mogelijk de interne tv speakers uitzetten of op nivo 0 doordat beide aan staan lijkt de echo te verklaren.

Doordat je twee merken hebt gemengd is er grote kans dat deze niet lekker samenwerken.
De soundbar hier en de tv zijn hetzelfde merk , de soundbar is ook via de ARC verbonden mijn tv onthoud de laatst gekozen bron. Dat lijkt in jou geval anders te werken daarom zou ik toch de easylink uitzetten.
De optische kabel is ook geen optie, deze aansluiting zit niet op de tv, wel op de tv ontvanger, maar dan hebben we weer 2 afstandsbedieningen nodig. Ik denk dat wat wij willen inderdaad niet mogelijk is, of heeft iemand anders nog een idee?
De optische kabel is ook geen optie, deze aansluiting zit niet op de tv, wel op de tv ontvanger, maar dan hebben we weer 2 afstandsbedieningen nodig. Ik denk dat wat wij willen inderdaad niet mogelijk is, of heeft iemand anders nog een idee?
Je bedoelt daarmee de afstands bediening van de soundbar zelf voor de volume regeling en de bediening van de tv ontvanger?

Wat je wil en zoals het is aangesloten kan wel en hoort ook te werken wat onverklaarbaar is dat de aansluiting met de soundbar standaard wordt gekozen als bron dat zou niet mogen.

De optische uitgang gebruiken zou kunnen, ik gebruik deze om zo vanuit de tv ontvanger radio te luisteren op de soundbar zonder dat de tv aan hoeft, dat zou ik toch eens proberen, als dat het ongemak van elke keer de goede hdmi bron kiezen wegneemt.

Reageer