Beantwoord

Buitengebied Internet snelheid niet sneller indien VPN wordt gebruikt?

  • 11 May 2019
  • 17 reacties
  • 640 keer bekeken

Hallo,

Ik heb de volgende configuratie: Experia box V10 met SAGEMCOM 4G (buitengebied) en ExpressVPN als image op Linksys router.
ExpressVPN ondersteunt UDP en TCP als VPN protocollen. Ik begrijp van ExpressVPN dat ze momenteel geen MPTCP ondersteunen.
Ik werk altijd via VPN.
Klopt het dat als ik van VPN gebruik wil maken, dan niet de extra snelheid kan benutten die via het SAGEMCOM 4G modem wordt gegeven? Dus de buitengebied oplossing is eigenlijk alleen van nut als er geen VPN wordt gebruikt?

Alvast bedankt voor de info!
Groet, Ed
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 17 June 2019, 09:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

ExpressVPN ondersteunt UDP en TCP als VPN protocollen. Ik begrijp van ExpressVPN dat ze momenteel geen MPTCP ondersteunen.
Als je (als onderliggend transport) in ExpressVPN TCP kiest, zou de VPN verbinding wel versnelt moeten worden.
Dat het geboden transport, dus wat b.v. websurfen of downloaden op een PC gebruikt, geen MPTCP biedt is niet zo verwonderlijk, maar is eigenlijk ook niet relevant.
Bedankt voor je input.
Het zou heel fijn zijn als het via TCP het iets sneller zou zijn, maar het tegenovergestelde blijkt helaas het geval te zijn.

Ik heb divere malen ExpressVPN geswitched naar TCP en terug naar UDP en in beide situaties de snelheid gemeten via Fast, speedtest.net en M-Lab. Telkens is via TCP de VPN snelheid wel 2 to 4 Mb/s langzamer (en lijkt instabieler?) dan wat het normaal is, rond de 8Mb/s met UDP.
Dit is echt erg jammer en maakt de buitengebied oplossing voor mij niet erg zinvol.
Via de Experia box varieert de snelheid over de dag tussen de 20 en 29 Mb/s.

Groet, Ed
TCP voor OpenVPN (als je dat tenminste gebruikt in ExpressVPN) is eigenlijk af te riden omdat dit in theorie al een mindere performance oplevert dan OpenVPN via UDP. Maar UDP wordt niet versnelt door SIB van KPN.

Het kan zijn dat het 4G gedeelte niet 'aanslaat' om wat voor reden dan ook, ook als je TCP gebruikt.

Wat opmerkelijk is, is dat iemand anders ook berichtte dat SIB niet werkt en daar was ook een extra router achter de experiabox in het geding. In mijn ogen zou dat niet uit mogen maken, maar het zou wel kunnen, hoewel in jouw geval met een VPN in die router onwaarschijnlijker. Je zou nog eens kunnen kijken wat er gebeurt als je ExpressVPN client op een PC laat draaien die is aangesloten de Experiabox.

Hoewel dit SIB zeker een fijne versnelling biedt voor mensen in buitengebied die anders niks hebben voor een nominale maandprijs, is het tegelijkertijd als geheel ook een gemankeerde verbinding.
Je zou het ook zo kunnen zien: KPN bepaalt voor de gebruiker welke service goed en snel werkt. VPN werkt dus niet goed en schuurt daarmee tegen schenden van netneutraliteit aan, tenzij SIB wordt uitgelegd als ADSL abonnement (juridisch gezien) met optionele service wat dan 'best effort extra 4G' is. Versnelt PPTP VPN kan je in ieder geval sowieso wel vergeten. Andere VPN technieken worden denk ik ook niet versneld, maar dat zou je nog kunnen uitproberen, ExpressVPN kan meerdere aan zie ik.
Versnelt UDP bestaat alleen nog maar in laboratoria, daar is KPN wellicht 1 van de eerste mee als ze het later dit jaar ook uitrollen.
Bedankt voor de inzichten en hulp. Heel interessant te weten dat KPN al wel met UDP bezig om dit eens op te leveren. Hopelijk spoedig :)
Echter nu blijkt vandaag dat VPN via TCP toch sneller gaat dan voorheen! Gisteren dus niet, ik weet niet welke technische reden er was dat de versnelling niet werd opgepakt en juist trager werkte.
Al met al lijkt het goed te werken nu!

Bedankt en groet, Ed
Nu na een maand gewerkt te hebben met de hybride oplossing blijkt dat VPN gewoon niet sneller werkt in deze configuratie. Waarom het voorheen even leek te werken zoals ik in mijn voorgaande bericht aangaf weet ik niet, wellicht een test fout. Het snelheidsvoordeel van de 4G component wordt niet gebruikt als ik ExpressVPN gebruik als image op de Linksys router. En ook niet als ik ExpressVPN gebruik op Android of ChromeOS en deze direct connect aan de Experia box.
Echter als ik bijvoorbeeld op de Android smartphone de ExpressVPN client aanzet en deze gewoon alleen via mijn mobiele provider laat connecten is de snelheid via VPN bijna net zo snel als wanneer ExpressVPN niet aan staat (wat trouwens veel sneller is vergeleken met de VPN-hybride oplossing binnenshuis). Dit om te onderzoeken of de vertraging in de gekozen ExpressVPN locatie zou zitten, wat dus niet zo is.
Al met al erg jammer omdat ik bijna altijd voor werk en prive VPN gebruik.

Even een zijsprong: omdat ik ver woon van de 4G zender met veel bomen er tussen was het ontvangst signaal op de sagemcom 1 en soms 2 balkjes. Echter een marine 4G LTE MiMo antenne buitenshuis helpt heel goed en geeft mij nu 3 en soms 2 balkjes 4G ontvangststerkte.

Mocht er nog een setting of iets dergelijks zijn wat ik kan toepassen in een poging tot het oplossen van het probleem tussen de hybride buitengebied oplossing en VPN dan hoor ik het graag!

Groet, Ed
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Ed, welkom terug! Jammer dat het toch niet goed blijkt te werken. Ik heb even navraag gedaan hierover en de consensus is dat als ExpressVPN puur TCP gebruikt, de Sagemcom zou moeten bijspringen. Dus wat we dan denken is dat er wellicht toch ergens een instelling is die net niet helemaal goed staat.
Bedankt Erik voor het onderzoeken en navragen. Ik heb wederom net alle test scenarios doorlopen via de ExpressVPN router als ook via de ExpressVPN client met directe connectie naar de Experiabox. Op de ExpressVPN router als ook de ExpressVPN client staat het protocol expliciet op TCP.
Normaal zonder sagemcom heb ik max 8 a 9 Mb/s.
Met sagemcom rond de 25 Mb/s.
Met ExpressVPN fluctueert het heel sterk, in de meeste test (zeg maar 90%) rond de 7 Mb/s. Heel, heel, sporadisch opeens 15 Mb/s (!), echter de tests daarna weer onder de 5 Mb/s of zelfs lager.
Ik weet niet wat ik wat nog anders zou kunnen instellen. Handig zou zijn als er nog andere gebruikers zijn van de ExpressVPN en sagemcom combinatie om te horen wat die ervaringen zijn, maar wellicht is dit een weinig voorkomende set-up.
Groet, Ed
Voor test resultaten maak ik trouwens gebruik van fast.com speedtest en m-lab, dus een variatie aan tools.
Reputatie 7
Badge +30
Als je, hoe sporadisch het ook is, wel af en toe uitschiet naar de 15 wijst dat erop dat de Sagemcom wel kán bijspringen. Maar dat dan blijkbaar meestal niet doet. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, en het is helaas ook niet iets wat we hier intern kunnen testen. Wellicht kun je nog bij ExpressVPN navragen of er iets is dat anders kan of moet qua instellingen, of dat zij nog ideeën hebben.
Via het ExpressVPN team kom ik helaas niet verder dan dat er een optie is om te kiezen tussen UDP en TCP.
Is het bekend/getest of er überhaupt een VPN is die wel goed werkt via de hybride KPN oplossing? En indien dat zo is, welke is dat?
Bedankt, Ed
Reputatie 7
Badge +30
Goede vraag, ik ga het checken!
Reputatie 7
Badge +30
Ik zie dat ik helemaal vergeten ben hierop terug te komen. Het antwoord is dat we niet specifiek VPN's testen. Dit omdat in de basis de Experia Box daar niets mee doet, alleen verkeer doorgeven. De enige limitering die daar dan op zit zodra je hybrid gaat gebruiken is (voor nu) dat UDP niet werkt. Zodra dit wel zo is, zou er geen invloed meer moeten zijn op VPN.
Bedankt voor de follow-up. Zoals ik de limitering ervaar: zodra ik VPN, via UDP of TCP, ga gebruiken werkt hybride niet. Maar wellicht zeggen we het zelfde. Ik begrijp dat er nog geen VPN bekend is die wel werkt via hybride omdat hybride dit niet ondersteund en ook niet is getest.
Bedankt, Ed
Reputatie 2

Goedemorgen, bij mij hetzelfde probleem. Ik gebruik NordVPN en dan springt het 4G modem niet bij. Ik ben rechtstreeks aangesloten op de experiabox (geen extra router ertussen) Mocht iemand weten hoe ik toch NordVPN kan blijven gebruiken (ik heb een langlopend abonnement) dan hoor ik het heel graag.

bedankt,

Peter

Goedenavond, sinds kort hier ook hybride oplossing en ook hier werkt Nordvpn niet naar behoren.
Werkelijk alles al geprobeerd maar zonder succes. Komt KPN nog met een oplossing of zijn we weer opgezadeld met rommel wat behoorlijk loopt te schuren wat betreft netneutraliteit?

Reputatie 7
Badge +30

In de basis kan je een VPN gewoon gebruiken via de DSL-verbinding van de Experia Box, we blokkeren niets wat dat betreft. Het kan alleen zijn dat het 4G modem inderdaad niet (of niet volledig) bijspringt. Zorg dat, voor zover je dat kunt instellen, je verbinding TCP is.

 

 

 

Reputatie 1

Sinds een paar dagen heb ik mijn ‘sneller internet buitengebied’ aan de praat, nadat ik ben overgestapt van ‘snel internet buitengebied’. Van de oude (huawei) naar de nieuwe (sagem) versie dus. Na enig geklooi (lees: drie dagen vloeken) alles eindelijk aan de praat gekregen. Mijn ervaring nu is dat mijn VPN client (NordVPN) werkt als ik hem op TCP instel, en inderdaad niet als ik hem op UDP instel. Ik heb nog geen VPN server geconfigureerd, dus daar geen nog geen ervaring mee. 

Mijn Experiabox DMZ’ door naar mijn USG router die tevens DHCP-server is en een raspi met Pi-Hole verzorgt het DNS-gebeuren en filtert de boel. Belangrijk was om het Experia modem op het standaard ipadres/subnet (192.168.2.254) te houden omdat anders zijn verbinding met het 4G SAGEM dinges (192.168.2.252) niet meer werkt. 

Hoop dat iemand hier iets aan heeft.