Beantwoord

Cat8 kabel aan experia v12 en snelheid wan poort

  • 16 July 2021
  • 15 reacties
  • 659 keer bekeken

Goedenavond, 

heb vandaag cat 8 kabel van de glasvezelmodem naar de experia v12 getrokken, daar vanaf een cat8 naar de Bleusound streamer.

Nu vraag ik me af, welke snelheden kunnen de wan poort aan? Ben veel High res Audio aan het streamen, dus vraagt het veel data.

Heb ook geen problemen met cat8, lijkt of de songs sneller binnen komen.

icon

Beste antwoord door Nick83 16 July 2021, 21:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +24

1gbit. En dat is al haalbaar met een cat 5e kabel. Een duurdere kabel kopen dan een cat 5e is bijna geld over de balk gooien.

1gbit. En dat is al haalbaar met een cat 5e kabel. Een duurdere kabel kopen dan een cat 5e is bijna geld over de balk gooien.

‘bijna’, dat woordtje intrigeert me. Kan je meer vertellen?

Reputatie 7
Badge +12

1gbit. En dat is al haalbaar met een cat 5e kabel. Een duurdere kabel kopen dan een cat 5e is bijna geld over de balk gooien.

‘bijna’, dat woordtje intrigeert me. Kan je meer vertellen?

Waarschijnlijk omdat 1gbit per seconde eigenlijk genoeg is voor alles wat we nu en in de niet al te verre toekomst kunnen doen. Hoewel in veel gebieden PON wordt uitgerold en de theorie 10gbit aan kan bied kpn dit voorlopig nog niet aan en kan de hardware dit niet aan. Verder zie ik geen enkel nut voor de consument in 2021 voor meer dan 1gbit. (Eigenlijk vindt ik meer dan 200 al overdreven) 

Ik heb het pas geleden moeten upgraden ivm high res audio, dan is in mijn geval 200 mbps volstrekt niet toereikend. 200 mbps zou dan 25 Mbps zijn. 1 track is 24 bit 194 kHz, al gauw 100 Mb data.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb het pas geleden moeten upgraden ivm high res audio, dan is in mijn geval 200 mbps volstrekt niet toereikend. 200 mbps zou dan 25 Mbps zijn. 1 track is 24 bit 194 kHz, al gauw 100 Mb data.

Dan is 1 track dus in 4 seconden gedownload. Dat is niet snel genoeg?

Het was voor mij niet toereikend, ik kreeg te maken met stroperige wifi, nu met 1 gb, loopt het als een zonnetje. Als hij 4 seconden nodig heeft om 100 Mb binnen te halen, moet het ten koste gaan van wat anders. In dit geval wifi. En dan heb ik het nog niet over bufferen.

Reputatie 7
Badge +24

Die muziek staat online? Niet gewoon lokaal op je eigen NAS ofzo?

Qobus en Tidal speel ik via Roon af, dus ja online. Op de NAS staat de privécollectie muziek.

24 bit 192 kHz is de master tape, studio kwaliteit.  

Reputatie 7
Badge +24

Van de Qobuz site:

"We would recommend a connection speed higher than 10 Mbps"

https://help.qobuz.com/hc/en-us/articles/115001669091-Do-I-need-a-good-internet-connection-to-stream-in-Hi-Res-

Dat klinkt niet echt alsof een gigabit abonnement noodzakelijk is. Dat klinkt meer alsof 100 mbit al ruim voldoende zou moeten zijn. Bedenk je ook dat je via 4G meestal ook niet veel hoger komt dan ... 100 mbit ofzo ... En dat het dan gewoon prima werkt. Als het goed is. Toch?

Reputatie 7

Ik heb het pas geleden moeten upgraden ivm high res audio, dan is in mijn geval 200 mbps volstrekt niet toereikend. 200 mbps zou dan 25 Mbps zijn. 1 track is 24 bit 194 kHz, al gauw 100 Mb data.

1 track van 24bit x 194kHz vergt 4,5Mbps en dan is zelfs het kleinste abonnement van 50Mbps dus ruim toereikend.

Nu ben ik misschien niet volledig geweest, er draaien meerdere systemen op de achtergrond.

TV, Netflix, beveiligingscamera’s, iPad, iPhone, high end passieve speakers aangestuurd via WISA, speaker hub, streamer, en ik gebruik mijn iMac pro als core voor Roon. En dan nog verschillende devices aangestuurd door IOT.

Ik merkte dat alles niet soepel liep met 200 mbps, vandaar de upgrade. Zodat iedereen zijn bandbreedte kan gebruiken. Ik ben tevreden met de upgrade.

Reputatie 7

En toch heb je aan die 200Mbps meer dan voldoende.

Met al die dingen die je noemt komt je bij lange na nog niet aan 100Mbps, laat staan 200Mbps.

Ook ik gebruik TV, Netfix, twee beveligingscamera's, tablets, telefoons, laptops, NASsen en IoT en toch meet ik vrijwel nooit meer dan 80Mbps en dat is dan alleen als ik een 4K titel via Netflix aan het kijken ben.

Er moet echt een andere oorzaak zijn geweest dat jouw wifi begon te haperen.

Ik denk dan veel eerder aan een broadcast storm. Iets wat regelmatig gebeurt bij netwerken met meerdere wifi accesspoints aangesloten op een switch zonder actieve loop detection.

Reputatie 7
Badge +24

KPN heeft het niet. Maar als je een eigen router neemt, dan zit daar vaak zo'n grafiekje op van hoeveel data je gebruikt. 

Ik weet zeker dat het je nog heel erg zou meevallen hoeveel je gebruikt. Netflix bijvoorbeeld is ook maar 12 mbit ofzo. Misschien iets meer, maar nauwelijks.

Maar goed, als u tevreden bent met het gigabit abonnement,  dan ist prima natuurlijk. 

En toch heb je aan die 200Mbps meer dan voldoende.

Met al die dingen die je noemt komt je bij lange na nog niet aan 100Mbps, laat staan 200Mbps.

Ook ik gebruik TV, Netfix, twee beveligingscamera's, tablets, telefoons, laptops, NASsen en IoT en toch meet ik vrijwel nooit meer dan 80Mbps en dat is dan alleen als ik een 4K titel via Netflix aan het kijken ben.

Er moet echt een andere oorzaak zijn geweest dat jouw wifi begon te haperen.

Ik denk dan veel eerder aan een broadcast storm. Iets wat regelmatig gebeurt bij netwerken met meerdere wifi accesspoints aangesloten op een switch zonder actieve loop detection.


dan zal ts het ook ervaren met de 1gbit verbinding toch ?

die laatste zin ? kun je daar meer over vertellen @wjb 

ik heb zelf tp-link Omada nu 2 switchen een 24poort en een 8 poort poe

en nog een paar van netgear en hp

en door het huis nu 8 ap,s van tp-link hangen

een broadcast storm zit ik niet op te wachten namelijk

 

 

Reputatie 7

dan zal ts het ook ervaren met de 1gbit verbinding toch ?

Er zal met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid t.a.v. dit fenomeen geen verschil zijn tussen een 200Mbps abonnement en een 1Gbps abonnement.

Ook jij weet dat je, met die door TS aangegeven toepassingen, vrijwel nooit boven de 100Mbps uit zult komen.

 

die laatste zin ? kun je daar meer over vertellen @wjb 

Als je twee accesspoints bekabeld hebt aangesloten en die twee zetten via wifi onderling ook nog een mesh netwerk op, dan creëer je daarmee een loop waar broadcast messages vrolijk op rondgezonden worden. Ook een draadloze verbinding tussen Sonos apparatuur die ook bekabeld aangesloten is levert dan dezelfde problemen op.

Bij Netgear switches kan je zo'n loop voorkomen door loop detection aan te zwtten.