Vraag

Certificaat fout nieuwsgroepen

  • 5 December 2022
  • 18 reacties
  • 351 keer bekeken

Sinterklaas kadootje:

Server textnews.kpn.nl gebruikt een niet betrouwbaar certificaat


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Ah, kennelijk is SABnzb zo vriendelijk geweest de poort te wijzigen met een update. De Poort terug naar 119 (SSL uitzetten) is de oplossing.

Badge

Da's géén oplossing, maar symptoombestrijding - waarbij je ook nog eens inboet aan veiligheid.
Ik zie overigens sinds enkele dagen hetzelfde probleem in Thunderbird; waarschijnlijk is het certificaat verlopen en zit er iemand bij KPN te slapen…

Dit is de informatie gelogd in Thunderbird > Developer Tools > Error Console:

error {
target: TCPSocket,
isTrusted: true,
name: "SecurityError",
message: "SecurityCertificate",
errorCode: 2153390050, // 0x805A1FE2
srcElement: TCPSocket,
eventPhase: 0,
bubbles: false,
cancelable: false,
returnValue: true,

}

 

Reputatie 7
Badge +15

@RvD65 en @Hoedanook Het klopt dat er inderdaad een probleem met het certificaat was. 

Hoe is de situatie op dit moment? Op basis van de informatie die ik heb zou het namelijk ondertussen hersteld moeten zijn! 

Badge

@RvD65 en @Hoedanook Het klopt dat er inderdaad een probleem met het certificaat was. 

Hoe is de situatie op dit moment? Op basis van de informatie die ik heb zou het namelijk ondertussen hersteld moeten zijn! 

 @Rutger_ ,

Ik zie nog steeds "Server news.kpn.nl uses an untrusted certificate”
Dus, nee, het probleem is nog niet opgelost.

Reputatie 6
Badge +9

@Rutger_ News/textnews is nog voorzien van de oude “staat der nederlanden” certificaat chain. deze is in de week van sinterklaas verlopen (4/5/8 december afhankelijk van welk certificaat in de chain je checked).

 

Reputatie 7
Badge +15

@RvD65 en @Hoedanook Ik heb intern navraag gedaan over de situatie. 

Zodra ik reactie heb zal ik de informatie hier zo snel mogelijk delen! 

Reputatie 7
Badge +15

@RvD65 en @Hoedanook Ik heb bericht gekregen dat het probleem verholpen is. 

Het nieuwe certificaat is geïnstalleerd en het zou weer gewoon moeten werken! :)

Hi Rutger, Ik heb hetzelfde probleem. SABnzb geeft nog steeds de melding: “Server news.kpnplanet.nl uses an untrusted certificate”

Reputatie 6
Badge +9

News.kpnplanet.nl is een andere hostname en mogelijk niet opgenomen in dit certificaat. 

aangezien news.kpnplanet.nl en news,kpn.com naar dezelfde server verwijzen kun je in sabnzb ook de host even aanpassen naar news.kpn.com

Badge

@Rutger_ ,

Zojuist getest met Thunderbird en SABnzb.
Beide werken nu prima (uiteraard met news.kpn.com, niet het oude kpnplanet adres). 👍

Hartelijk dank!

Rutger, dank voor je reactie. Ik heb je advies gevolgd, maar krijg de melding “Server address "news.kpn.com:563" is not valid.” en dus ook geen verbinding. Deze melding krijg ik overigens ook als ik SSL uitschakel en daarmee poort 119 actief is.

Wellicht dat @Hoedanook kan aangeven of hij nog andere instellingen heeft aangepast in Thunderbird of/en SABnzbd

Badge

@windstilte ,

Ja, kan ik. 😀
Het is news.kpn.nl, niet news.kpn.com.
(Sorry, dat .com had ik even te klakkeloos overgenomen van @Rutger_ 's comment. Ik heb het net gecontroleerd in Thunderbird en in de SABnzb service die ik voor deze test even had ingericht.)

 

@Hoedanook , Dank voor je advies. Ik heb e.e.a. aangepast, maar het blijft een beetje modderen. Als ik de server in SAB test dan blijft ie zoeken. De download Queue geeft de melding “ no active servers”; ergo nog geen verbinding.

Badge

Ha @windstilte,

 

Hier is een screenshot van mijn SABnzb instellingen.
(Ik was in eerste instantie vergeten het vinkje links te zetten; dan heb je alles geconfigureerd, maar niet geactiveerd.)

Overigens run ik SABnzb vanaf de NAS, niet vanaf een Windwos PC.

En voor de compleetheid, dit is de instelling die ik in Thunderbird heb:

 

@Hoedanook . Mijn instellingen waren als die van jou, behalve het aantal connections die bij mij op 8 stonden. Ik heb deze gewijzigd in 7 hetgeen voldoende was voor een goede werking van SABnzb. Hartelijk dank😀👍

Reputatie 7
Badge +24

Ik dacht eigenlijk dat het maximaal aantal connecties vroeger 3 was... ?

Badge

Ik dacht eigenlijk dat het maximaal aantal connecties vroeger 3 was... ?

Klopt.
(maar nu dus niet meer)