Vraag

Configuratie met Kiergsman.IO lukt niet

  • 3 September 2019
  • 16 reacties
  • 494 keer bekeken

Wie heeft ervaring met het instellen van een eigen Edgerouter lite 3 met de instructies van Kriegsman.io.
Bij het lezen van dit forum kwam ik veel lovende berichten tegen. Maar mij lukt het al niet om het eerste script, configuratie van de Ethernet poorten (m.b.v. Putty) te installeren. (Tekst heb ik onder dit bericht geplaatst. Steeds als ik de opdracht geeft het uit te voeren (commit) dan krijg ik de melding: "cannot configure static Pv4 address and DHCP on the same interface.

Daarnaast wordt gemeld: DHCP server error: non of the DHCP lease subnets are nside any of the subnets configured on broadcast interfaces. At least one DHCP lease subnet must be set such that DHCP server listens on a minimum of one broadcast interface server configuration commit aborted due to error(s).

Hoop dat iemand hier een oplossing voor weet.

Tekst van Kriegsman.io

code:
configure


code:
set interfaces ethernet eth1 address 192.168.2.254/24

code:
set interfaces ethernet eth1 description "eth1 - LAN"

code:
set interfaces ethernet eth1 duplex auto

code:
set interfaces ethernet eth1 speed auto


code:
set service dhcp-server disabled false

code:
set service dhcp-server hostfile-update disable

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN authoritative enable

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 default-router 192.168.2.254

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 dns-server 8.8.8.8

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 dns-server 8.8.4.4

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 lease 86400

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 start 192.168.2.50

code:
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 start 192.168.2.50 stop 192.168.2.200


code:
set service dns forwarding cache-size 150

code:
set service dns forwarding listen-on eth1

code:
set service dns forwarding name-server 8.8.8.8

code:
set service dns forwarding name-server 8.8.4.4

code:
set service dns forwarding options listen-address=192.168.2.254


code:
commit

code:
save

code:
exit

16 reacties

Reputatie 4
Badge +6
@paul_L,

heb je dit topic al eens bekeken?

Betreffende forumlid @wjb heeft een zeer duidelijke instructie geschreven en biedt daar ook veel ondersteuning in aan.

Denk dat hij je hiermee zeker verder kan helpen mocht zijn instructie niet tot de gewenste oplossing komen.
Beste Timo, hartelijk dank voor je snelle reactie. Het is mij prima gelukt om de configuratie van @wjb te installeren. Deze was inderdaad erg duidelijk.
Wat ik niet vond bij @wjb waren de aanvullende instructies voor het automatisch updaten van de de statische IPTV route en de diverse andere scripts zoals de firewall en traffic inspection (DCI) etc.
Deze zal ik als het lukt weer via Putty instelleren.
Reputatie 7
Als je de installatieinstructies volgt, dan is het rebooten van de EdgeRouter het enige wat je nog moet doen.
Er wordt geen statische route gemaakt voor IPTV omdat dat niet nodig is immers deze wordt als kernel route aangemaakt.
Ook de firewall is ingericht zodat, zoals het hoort, inkomend alles dicht staat.
Beste WjB en Timo Hartelijk dank voor jullie hulp. Dan ga ik de experiabox er zo tussen uit halen.
Alles functioneert maar nog niet optimaal. Het wifi netwerk lijkt beter en sneller te verlopen. Dat wordt verzorgd door een devolo gigaset. Wat (nog) niet goed werkt is de TV. Deze hapert maar zonder dat er een buffer timer zichtbaar wordt, zoals dit voorheen nog wel eens was toen het signaal via WiFi werd aangeleverd.
Nu zit het toestel rechtstreeks aan een LAN kabel en "houdt steeds even in"
Mocht dit een bekend probleem zijn met een (simpele) oplossing dan hoor ik dat graag.
Reputatie 7
Wat is het merk en type van de switch die je gebruikt?
Staat IGMP snooping aan op die switch?
Heb je de EdgeRouter al een keer gereboot vanuit het System menu?
Zie je op het tabblad routing een kernel route zoals in het onderstaande voorbeeld?

Beste wjb, Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ben op dit moment bezig om toegang tot de switch te krijgen 🙂. Die heb ik zojuist aangeschaft. Het is een Netgear GS108PE. Ik weet dus nog niet of IGMP snooping aan staat. Is voor mij ook totaal nieuw. Na de installatie van jouw scripts op de Edgerouter is deze nog een keer gereboot. N zie ik dat de Kernel op 0.0.0.0 staat.
Was iets te snel. Heb wel een vergelijkbaar adres bij de Kernel op eth4
Zojuist is het gelukt de settings van de switch te bekijken. De IGMP snooping staat aan. Wat mij is opgevallen is dat als ik de Switch in het netwerk hang toegang niet mogelijk is. Ook vindt ik het IP adres niet in de routing van de Edgetrouter. Wel is er internet verkeer via de switch.
Reputatie 7
Je zult het IP adres van de switch ook niet terugvinden op de routing tab, dat is correct.
De switch krijgt, net als elk ander apparaat, gewoon een LAN IP adres toegewezen mits deze ingesteld is om zijn IP adres via de DHCP server te krijgen.

Gebruik de ProSAFE Plus Configuration Utility eens om die switch te beheren.
Beste WJB, ben al weer een heel eind verder gekomen met jouw informatie. Ondertussen de switch gevonden met de ProSafe en alle schermen doorgelopen. In de Port statistics is mij opgevallen dat alleen op de poort waar de TV op is aangesloten dat er > 200 CRC error pakketten zijn. De overige poorten zijn fout vrij.
Het geluid op de TV loopt vrijwel ongehinderd. Alleen het beeld staat regelmatig even stil.
Hoop dat deze informatie leidt tot een heldere diagnose 🙂
Reputatie 7
Heb je ook al eens een andere netwerkkabel naar de TV ontvanger gebruikt?
En eventueel zelfs een andere TV ontvanger (als je die hebt)?
Had even de moed opgegeven en heb via de app tv gekeken de laatste tijd. Nu heb ik de tv op een vaste plek gezet waar een internetkabel (Cat 7) ligt die rechtstreeks aan de switch is verbonden. Ik had verwacht meteen goed beeld te ontvangen. Niets is minder waar. Nu krijg ik de foutmelding 143.
Ga ondertussen opzoek of er ergens iets fout gaat met het toekennen van een IP adres in de switch dan wel de router. Hoop dat u wellicht meteen weet waardoor deze fout wordt veroorzaakt en hoe dit hersteld kan worden. Mocht ik zelf de oplossing vinden dan zal ik dat ook hier posten.
Reputatie 7
Welk type TV ontvanger gebruik je?
Is de switch rechtstreeks op de EdgeRouter aangesloten of zit daar de Devolo tussen?
Als jij de TV ontvanger even rechtstreeks op de EdgeRouter aansluit krijg je dan nog steeds code 143? Zo ja, gebruik ook eens een andere netwerkkabel. Ja, ik weet het, dan is er even geen ander verkeer mogelijk immers de switch moet afgekoppeld worden, maar het is wel een interessante test.
Foutcode 143 geeft aan dat er geen verbinding is tussen de TV ontvanger en het netwerk.
Mijn gedachte gaat toch richting een probleem met de netwerkkabel of met de LAN poort op de TV ontvanger.
De TV ontvanger die ik heb is ARRIS VIP2952 V2
Hoogstwaarschijnlijk is er toch iets mis met de netwerkkabel ondanks dat alle ledjes na aansluiting in de juiste volgorde oplichtte. Vanochtend de tweede kabel die er ligt voorzien van stekkers. Nu heb ik weer wel signaal maar ben terug bij af. Beeld hapert en geeft na een aantal seconden ZENDER NIET BESCHIKBAAR. Door te zappen kun je weer even een paar seconden naar de andere zender kijken.
Je bovenstaande diagnose was juist er zit een storing in de kabel. Maar nu er een werkende kabel tussen zit is er nog geen vloeiend signaal.
De TV ontvanger heeft nu met de werkende (Cat 7) kabel verbonden gezeten via de switch en rechtstreeks met de EdgeRouter. In beide gevallen blijft het beeld haperen. Vandaar dat ik denk dat het probleem toch nog in de router zit. Wat mij ook opvalt is dat de zenderinformatie ook niet geladen wordt.
Zojuist ook nog even de Experia box er tussen gehangen. Deze gaf zowel rechtstreeks als via de switch een goed beeld. Vandaar dat ik denk dat er dan iets niet goed is in het script van de Edgerouter.
Reputatie 7
Zojuist ook nog even de Experia box er tussen gehangen. Deze gaf zowel rechtstreeks als via de switch een goed beeld. Vandaar dat ik denk dat er dan iets niet goed is in het script van de Edgerouter.
Draait jouw EdgeRouter op versie 1.10.10?
Zo nee, op welke dan?
Zo ja, zou je de EdgeRouter een factory reset willen geven en de configuratie van scratch af aan opnieuw willen uitvoeren?
Ik weet dat dat best wat werk is, maar ik heb het vermoeden dat er iets "achter gebleven" is van een eerdere configuratie dat nu roet in het eten gooit.

Reageer