Vraag

Datasim in Mifi (TPlink MR600)

  • 25 May 2022
  • 13 reacties
  • 215 keer bekeken

Sinds een jaar of 5 gebruik ik een datasim max 1GB via XS4ALL verkregen in mijn stacaravan om op afstand verlichting en verwarming te kunnen regelen. Eerst via een Huawei mifi en sinds twee jaar een TPlink MR600. Een en ander in volle tevredenheid met prima snelheid en goede verbinding. Sinds ik bij de overgang van XS4ALL naar KPN een nieuwe datasimcard heb gekregen werkt dit niet meer goed. Het internetsignaal, ondanks dat de modem/router zegt dat hij verbinding heeft, valt steeds weg na een paar minuten en start pas weer op als ik verbinding met internet probeer te zoeken om mijn verwarming in te schakelen. Verbinding zoeken duurt een paar minuten. en dan kan ik even iets doen. Verbinding valt daarna weer weg. De datasim pluggen in mijn telefoon werkt  net zo. De helpdesk van TPlink geeft aan dat mijn modem/router verbinding heeft met internet en dat het zou moeten werken. (Lampjes aan) De helpdesk van KPN (vroeger XS4All) geeft aan dat ik een andere APN moet proberen nadat (o.a. Fabrieks)reset niet helpt en ook andere instellingen niet helpen. (Nogmaals het heeft vroeger prima gewerkt) Mbt APN heb ik al gebruikt basicinternet, internet, advancedinternet, portalmmm.nl en KPN4G.nl het resultaat is en blijft hetzelfde…...Ik kan de verbinding met internet niet behouden…….! Op de diverse fora heb dit probleem al veel uitgespit, wel adviezen maar geen oplossing. Mijn abonnement koppelen in MijnKPN lukt ook niet. Er wordt een SMS verstuurd door KPN maar die komt niet aan terwijl SMSén die ik stuur via mijn mobiel naar het 097 nummer wel aankomen. Via KPN en de technische helpdesk was hetzelfde nummer bekend. O ja: een nieuwe simcard heeft ook niet geholpen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Hermie46! Vervelend dat de verbinding niet wil blijven. Je geeft aan dat de helpdesk van TPlink zegt dat je router verbinding heeft met internet. Kan je nog bevestigen dat je hiermee bedoelt dat het lampje “Internet” blijft branden, zelfs als je dus geen internet meer hebt? Hoeveel streepjes signaal heeft de router op die momenten?

Blijft daarnaast het internet wel aan op het moment dat je dat ook gebruikt? Bijvoorbeeld als je een YouTube filmpje aanzet? Of valt ook dan tussendoor het internet kort weg?

Als laatste wil ik je vragen aan te geven welke versie van de MR600 je hebt. Laat het hier weten en dan kijken we samen hoe we de stabiliteit weer terug kunnen brengen. 

 

Bram, dank je voor je antwoord. Ik hoop echt dat het gaat lukken. Het lampje internet blijft inderdaad branden en ik heb 3 streepjes signaal. Wij zitten ongeveer 200 meter van een zendmast. Verleden week heb ik de modem/router mee naar huis genomen op thuis in een andere omgeving uit te proberen en overnieuw in te stellen maar het resultaat bleef hetzelfde. Als ik via mijn iPhone verbinding maak dan is hij even aan maar geeft binnen een minuut aan “geen internet verbinding “ lampje op tplink blijft branden. Als ik via browser of via YouTube een filmpje probeer af te spelen maakt hij geen verbinding met internet. Via de Thether app van TPlink staat internet ingeschakeld dan krijg ik even verbinding maar valt dan weg en moet ik de Thether app weer inschakelen en inloggen. Maar uiteindelijk resultaat blijft hetzelfde. Van de MR600 heb ik versie 2.

Nog even wat info: een YouTube filmpje was in zijn geheel af te spelen. Toen het filmpje was afgespeeld was de verbinding met internet weg en via de browser geen contact met internet te maken. Mijn verlichting wordt geschakeld via een server in China op bepaalde tijden. Het lijkt dat als die server contact zoekt er even verbinding wordt gemaakt dan de opdracht wordt uitgevoerd en dan internet uit is tot die server weer contact opneemt. Het lijkt dus dat als verbinding van buiten komt het lukt maar als ik van binnen via mijn iPhone of een iPad verbinding wil met internet dit niet wil lukken.

Jammer geen reacties meer. Probleem nog niet opgelost.

Reputatie 7
Badge +17

@Hermie46 inderdaad erg jammer dat de community hier blijkbaar ook geen antwoord op heeft. Excuus ook voor mijn latere reactie.

Ik wil het voor je doorzetten naar de technische dienst. Dat is nog niet direct een oplossing. Maar vanuit daar kan wel gekeken worden of ergens iets wordt geblokkeerd. 

Ik wil je om die reden vragen je profiel in te vullen. Geef daarbij aan om welk nummer het gaat. En laat ook daar weten waar je het apparaat gebruikt.

Als laatste gaf je aan te verbinden via een server in China. Kan je daar nog wat meer over vertellen?

Bram, dank voor je antwoord. Het probleem is nog steeds niet opgelost. Wel heb ik ondertussen na mijn modem een ander wifi toegangspunt gezet en de wifi op mijn modem uitgezet. Dan zie je dat het internet even snel werkt maar daarna weer problemen geeft. Ik denk daarom uit te kunnen sluiten dat het aan de wifi instellingen ligt. Als ik mijn modem reset gaat het even goed (minder dan een minuut) maar valt dan weer weg. Samen met het feit dat bij een ander modem dit ook optrad en dat dit allemaal gebeurde na overgang van XS4ALL naar KPN denk ik uiteindelijk dat niet het modem of wifi het probleem geeft maar een instelling die ik van KPN heb gekregen (APN???) Mbt de zogenaamde chinese server (ik weet niet of dit nog zo is) komt dit door een instelling van een app van eWelink (dit gebruik ik bij een paar Sonoff lichtschakelaars, een Sonoff DIY-Mini en een Sonoff deuralarm. Voor de verwarming gebruik ik Netatmo en maak daarvoor gebruik van hun eigen server.) Wij zitten ergens op de Veluwe vlakbij (100 meter van een zendmast) In dit bericht kan ik natuurlijk mijn telefoonnummer niet kwijt maar dat zal ik in mijn profiel zetten.

Herman

Reputatie 7
Badge +17

@Hermie46 ik heb de vraag uitgezet bij een expert. Ik verwacht daarop met enkele werkdagen reactie. Zodra die er is hoor je het hier meteen. 

Dank je, Ik ben heel benieuwd

Herman

Niets meer gehoord, ook niet van de TD. Lijkt alsof systeem wordt uitgeschakeld en alleen even opkomt als er om verbinding wordt gevraagd. Is daar misschien een instelling voor? Anders zou ik het zelf niet meer weten. Volgens TP-link is de simkaart niet goed gevalideerd.

Heb je al de firmware geupdate? Soms is dat het probleem vooral ook als je met EW-link werkt. Ik spreek uit eigen ervaring. Mijn voorstel alle firmware vzv nodig updaten naar de nieuwste versie. Ook de EW-link app. Alles opnieuw starten dan ben ik benieuwd wat het resultaat is.

Mijn dank voor het antwoord.Ik heb alles geupdate zowel EW als TP, Het werkt maar daar is dan alles mee gezegd voorzover het verlichting en verwarming betreft maar alleen voor zover deze dingen automatisch worden aangestuurd. Echter als ik bijv via Google verbinding wil maken over Wifi binnen het wifi bereik van onze stacaravan dan zegt hij dat er geenverbinding met internet is. Dan moet er eerst weer verbinding komen en als die er is dan is de snelheid zodanig laag dat er niet mee te werken valt. Dan is het beste om wifi niet te gebruiken maar om op 5G over te gaan. en dan zijn EW en TP mondjesmaat aan te sturen. Ik heb wifi wel eens uitgezet en er een andere aangehangen maar zelfde resultaat. Ook een andere Mifi geprobeerd maar het effect is het zelfde. Dat geeft mij de indicatie dat er iets met de simcard niet goed zou kunnen zijn. Een nieuwe simcard heeft ook niet geholpen, dus vandaar mijn vraag over instellingen in mijn vorige bericht.

Dit is een interessant draadje, mijn probleem met een datasim in een Teltonika LTE router is gellijkluidend. Wel verbinding, maar niet lang. Daarna moet ik aan de SIM code rommelen en dat werkt het weer even. Als ik mijn normale KPN SIM plaats werkt het wel normaal. Kortom er is iets bijzonders met de KNP Data SIM's dat afwijkt. Ik heb een paar variaties APN geprobeerd maar dat lost niets op. Het vervelende is dat ik zeker weet dat er techneuten bij KPN zijn die het probleem zouden kunnen begrijpen maar die lezen hier niet mee. 

Grappig dat jij hetzelfde ervaart en ook dezelfde conclusie trekt! Ik heb de xs4all/KPN helpdesk een paar keer gebeld er daar kwam niets uit die gaven de schuld aan de mifi. De helpdesk van de tplink mifi gaf de schuld aan de simcard van KPN . Als klant kom je dan niet verder. Ik heb voor een iPad een datasimcard gekocht bij KPN (dus geen gratis datasim zoals in de mifi) en die werkt prima in de iPad. Ik zal eens kijken of die het wel goed doet in de mifi. Nog mijn dank voor je reactie.