De kwaliteit van mijn wifi is echt dramatisch sinds twee maanden

  • 3 June 2021
  • 31 reacties
  • 280 keer bekeken

  

Beste forumleden!

Als nieuw forumlid bewandel ik vast niet de goede weg door alweer een topic te beginnen over een onderwerp dat al vele maken langs is gekomen, maar ik weet niet hoe ik anders geholpen kan worden.

Mijn probleem is een bekende: de laatste maanden is mijn wifi-verbinding in huis steeds trager geworden en wordt regelmatig onderbroken. Ben geen zeur en heb eerst echt alle verbetertips al vele malen uitgevoerd, maar het blijft behelpen en daarom nu toch maar naar dit forum. Werk uitsluitend thuis, dus snelle en stabiele wifi is onontbeerlijk.

Nergens in huis haal ik de 100mb/s download snelheid waar ik een abonnement op heb (en dus voor betaal). Ben al zeer lange tijd KPN-klant (en eigenlijk altijd naar tevredenheid), maar de laatste tijd … Daarom overweeg ik nu toch om over te stappen naar een andere provider, maar het liefst zou ik tot een goede oplossing komen. Wat zijn daartoe de eventuele mogelijkheden?

Verneem graag, waarvoor alvast mijn dank!

 

Graag sluit ik me geheel aan bij de klacht van Wouter. De kwaliteit van de WiFi is echt dramatisch en met name de laatste 1,5-2 maanden helemaal weggezakt. Vlakbij het modem gaat het redelijk goed maar op de bovenste verdieping valt WiFi bijna iedere paar minuten weg, en hier heb ik een aparte wifi versterker staan (niet van kpn maar die functioneert al jaren prima). En dit is mijn vaste werkplek. Alle stappen doorlopen en meer dan eens maar dat maakt helemaal niks uit. Zit al een jaar of 4-5 bij jullie en al met al was de kwaliteit best te doen maar nu zakt het helemaal weg. Een voorstel om voor 150 euro jullie wifi versterkers te kopen vind ik nogal gek want jullie leveren kwaliteit die achteruit holt, dus lijkt het me aan jullie om dit te herstellen. Nu ga ik binnenkort het abonnement omzetten naar mijn bedrijf maar als hier geen adequate oplossing voor komt dan is de kans groot dat ik naar een alternatieve leverancier op zoek zal gaan. Een hoop gedoe waar ik niet op zit te wachten maar wordt wel graag serieus genomen. Graag verneem ik hoe jullie dit snel oplossen. groet, Jan V

*admin: afgesplitst


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom hier @JanV10. Bedankt voor je bericht. Vervelend om te horen dat je niet tevreden bent over de wifi. Als ik je goed begrijp gaat de kwaliteit van de wifi achteruit. Kun je iets meer vertellen over de verbinding? Waar loop je precies tegenaan? Vertel ons daarbij welke apparatuur je van ons hebt (modem/versterlers) en welk merk/type eigen versterker je hebt aangesloten. 

Je geeft aan alle stappen meermaals doorlopen te hebben. Welke stappen heb je doorlopen? Bedoel je wellicht de WifiManager? Kun je ook de uitkomst van de wifimanager met ons delen? Hiermee bedoel ik de snelheid die je door het huis heen meet. 

Reputatie 4
Badge

Hier ook de laatste twee weken WiFi veel slechter. Haalde altijd met gemak overlag 160 mbit en nu is wordt overal de 80 mbit net gehaald. Heel vreemd… geen andere apparatuur of andere aanpassingen gedaan…

Badge +19

Is dat met een bekabelde verbinding ook zo?

Reputatie 4
Badge

Ik heb 3 experia WiFi’s (bedraad) en 3 superwifis. Draad rechtstreeks op de experiabox gewoon maximale snelheid…

Badge +19

Toch vreemd. Heb je ergens een switch zitten? Heb je het idee dat de versterkers niks doen? Welk type modem heb je?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb 3 experia WiFi’s (bedraad) en 3 superwifis. Draad rechtstreeks op de experiabox gewoon maximale snelheid…

probeer eens http://192.168.2.150 of http://192.168.2.151 te openen. Zie je dan een login formulier? 

 

Reputatie 7
Badge +24

Vlakbij het modem gaat het redelijk goed maar op de bovenste verdieping valt WiFi bijna iedere paar minuten weg, en hier heb ik een aparte wifi versterker staan (niet van kpn maar die functioneert al jaren prima). 

Is deze versterker bekabeld aangesloten? 

Reputatie 4
Badge

Toch vreemd. Heb je ergens een switch zitten? Heb je het idee dat de versterkers niks doen? Welk type modem heb je?

Zit niets tussen. Experiabox met kabels (via kruipruimte) naar de experiawifi en naast de experiabox direct op de superwifi. 
 

deed het altijd super muur de laatste weken kom ik niet meer boven de 80mbit.


 

Reputatie 4
Badge

Ik heb 3 experia WiFi’s (bedraad) en 3 superwifis. Draad rechtstreeks op de experiabox gewoon maximale snelheid…

probeer eens http://192.168.2.150 of http://192.168.2.151 te openen. Zie je dan een login formulier? 

 

Bij de 151 kan ik inloggen. Werkt ook gewoon.

 


Ook nog een speedtest gedaan met een kabel in de experiawifi en direct naast de experiawifi over de WiFi. Met kabel de snelheid die zou moeten en WiFi ook weer drama..???

 

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Bij "systeem" kun je de mogelijkheid vinden om ze allemaal opnieuw op te starten. Dus niet resetten of fabrieksherstel ofzo. Maar gewoon herstarten. Dat zou je eens kunnen proberen.

Reputatie 4
Badge

Ok. Bij "systeem" kun je de mogelijkheid vinden om ze allemaal opnieuw op te starten. Dus niet resetten of fabrieksherstel ofzo. Maar gewoon herstarten. Dat zou je eens kunnen proberen.

Thx voor de tip, had het al twee keer gedaan en helaas zonder succes…. 😢 Zie dat het ook in de thuis app kan, dus probeer het nu daar ook maar is..🤞🏻

Reputatie 1

Niets zo irritant dan slechte wifi :) maar een goed wifi netwerk opzetten is ook niet altijd gemakkelijk. Je hebt al snel te maken met heel veel factoren. Het feit dat het 2 maanden nog goed werkte kan, maar zal vast niet door KPN zelf komen, want dan had het forum geëxplodeerd :) . 

Het kan ook gemakkelijk zo zijn dat (bijvoorbeeld) Windows update een nieuwe (brakkere) driver heeft geïnstalleerd op je computer voor de wifi kaart. Heb je bijvoorbeeld meerdere apparaten in huis om deze verbinding te testen?
Is je WiFi versterker nog wel goed?

De superwifi punten bied KPN natuurlijk aan omdat het hun product is, maar er zijn prima alternatieven die goedkoper zijn. Denk wel dat je het daar in moet gaan zoeken…. nieuwe wifi accespoint o.i.d. (ben geen fan van normale versterkers/repeaters ant die versterken een zwak signaal en een zwak signaal versterkt blijft altijd langzaam!).

Reputatie 4
Badge

Niets zo irritant dan slechte wifi :) maar een goed wifi netwerk opzetten is ook niet altijd gemakkelijk. Je hebt al snel te maken met heel veel factoren. Het feit dat het 2 maanden nog goed werkte kan, maar zal vast niet door KPN zelf komen, want dan had het forum geëxplodeerd :) . 

Het kan ook gemakkelijk zo zijn dat (bijvoorbeeld) Windows update een nieuwe (brakkere) driver heeft geïnstalleerd op je computer voor de wifi kaart. Heb je bijvoorbeeld meerdere apparaten in huis om deze verbinding te testen?
Is je WiFi versterker nog wel goed?

De superwifi punten bied KPN natuurlijk aan omdat het hun product is, maar er zijn prima alternatieven die goedkoper zijn. Denk wel dat je het daar in moet gaan zoeken…. nieuwe wifi accespoint o.i.d. (ben geen fan van normale versterkers/repeaters ant die versterken een zwak signaal en een zwak signaal versterkt blijft altijd langzaam!).

Thanks voor je reactie… maar er wordt geen slecht signaal versterkt. De experiawifi zijn gewoon bedraad aangesloten. maar goed ik heb het vermoeden dat er iets wordt geknepen softwarematig door KPN.

 

Is mij pas gaan opvallen doordat ik nooit problemen had met tegelijk MS Teams en gamen van de kids…. nu dus wel...

Reputatie 1

Thanks voor je reactie… maar er wordt geen slecht signaal versterkt. De experiawifi zijn gewoon bedraad aangesloten. maar goed ik heb het vermoeden dat er iets wordt geknepen softwarematig door KPN.

 

Is mij pas gaan opvallen doordat ik nooit problemen had met tegelijk MS Teams en gamen van de kids…. nu dus wel...

Ok, bedraad aansluiten is top! 
Doet het experia wifi ding het dan nog wel? Als jij er pal naast zit en verbonden bent met het 5ghz netwerk (kan je nakijken bij de status van je wifi adapter) dan zou je toch een hoge doorvoersnelheid moeten halen.

Reputatie 4
Badge

Thanks voor je reactie… maar er wordt geen slecht signaal versterkt. De experiawifi zijn gewoon bedraad aangesloten. maar goed ik heb het vermoeden dat er iets wordt geknepen softwarematig door KPN.

 

Is mij pas gaan opvallen doordat ik nooit problemen had met tegelijk MS Teams en gamen van de kids…. nu dus wel...

Ok, bedraad aansluiten is top! 
Doet het experia wifi ding het dan nog wel? Als jij er pal naast zit en verbonden bent met het 5ghz netwerk (kan je nakijken bij de status van je wifi adapter) dan zou je toch een hoge doorvoersnelheid moeten halen.

dat is dus het punt… zie de screenshots van de experiawifi aangesloten met draad en op 50cm via de wifi… 

Ik lees hier ook vaak de problemen over Wifi. Heb je een telefoon die even wat mindere verbinding heeft, dat ga je gewoon even wandelen in huis en dan heb je het meestal wel snel gevonden.

Echter met een werkplek is dat echt irritant. 

Ik was net als degene die hier schrijven dacht dat het heel moeilijk was. Nu heb ik in mijn leven heel veel soorten data bekabeling gezien. Het is nu de laatste 25 jaar stabiel hoewel we ook met UTP van 10GBit naar dik over de 1000GBit zijn gegaan en je hier steeds weer een andere UTP kabel voor nodig hebt. 

Echter, het argument het niet kon in onze woning was natuurlijk totale onzin. Een kabel is een kabel en ook in het Muiderslot liggen overal electriciteitkabels, die zaten er echt bij de bouw niet in. 

Overal kan een kabel worden getrokken. Het liefst in een buis, zodat als weer een nieuwe kabelsoort komt, die er eenvoudig doorgetrokken kan worden. Maar desnoods in een smal pijpje waarin dat niet kan. 

Als je op Internet gaat kijken zijn er addressen in overvloed met specialisten hierin die het voor een bedrag doen, dat vaak lager is dan een superwifi. De Corona maatregelen zijn voorbij, dus op zijn minst even proberen of het kan.

https://www.google.com/search?q=utp+kabel+laten+trekken&client=opera&hs=iev&ei=fi2_YMP5PNXggwfx0LSwAQ&oq=utp+kabel+laten+trekken&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAwyAggAOgkIABCwAxAHEB46BQgAELADOgYIABAHEB46BAgAEB46CAgAEAgQBxAeOggIABAHEB4QE1CSmwFYpaUBYPC5AWgCcAB4AIABO4gB1wKSAQE3mAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesgBCsABAQ&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwjDsNyf0ofxAhVV8OAKHXEoDRYQ4dUDCA0

Reputatie 1

dat is dus het punt… zie de screenshots van de experiawifi aangesloten met draad en op 50cm via de wifi… 

 

Misschien even TE simpel hoor (sorry), maar je hebt het stroom al een keer van die experia wifi kastjes af gehaald?

Reputatie 4
Badge

dat is dus het punt… zie de screenshots van de experiawifi aangesloten met draad en op 50cm via de wifi… 

 

Misschien even TE simpel hoor (sorry), maar je hebt het stroom al een keer van die experia wifi kastjes af gehaald?

tsja…. dat is iets wat ik altijd standaard doe om dingen uit te sluiten.. maar goed….

Reputatie 4
Badge

inmiddels een maand verder en helaas nog steeds niet voor de 100mbit te krijgen de wifi……….?? zucht.

wat is er toch aan de hand met de kan spullen heel gek dit

Badge +19

U meet toch wel met de 5ghz band? Op de 2.4Ghz band komt u sowieso nooit aan de 100.

@Slontje  Heb je een Experiabox V10A, want KPN erkent nu via een update die overal voor 12 augustus 2021 daarop moet zijn geinstaleerd dat daarmee wifi problemen waren. In dat geval misschien slim even tot die tijd te wachten voor je acties neemt. 

 

Reputatie 4
Badge

@Slontje  Heb je een Experiabox V10A, want KPN erkent nu via een update die overal voor 12 augustus 2021 daarop moet zijn geinstaleerd dat daarmee wifi problemen waren. In dat geval misschien slim even tot die tijd te wachten voor je acties neemt. 

 

nee heb de V10 omdat ik met pairbonding te maken heb.

@Slontje  Heb je een Experiabox V10A, want KPN erkent nu via een update die overal voor 12 augustus 2021 daarop moet zijn geinstaleerd dat daarmee wifi problemen waren. In dat geval misschien slim even tot die tijd te wachten voor je acties neemt. 

 

Fout. KPN brengt hiermee OWL naar de V10A en dit is geen erkenning van een fout. Komt ook naar Box 12 binnenkort. De enigste fout is dat het zo lang duurde voor de uitrol. 

@Slontje  Heb je een Experiabox V10A, want KPN erkent nu via een update die overal voor 12 augustus 2021 daarop moet zijn geinstaleerd dat daarmee wifi problemen waren. In dat geval misschien slim even tot die tijd te wachten voor je acties neemt. 

 

nee heb de V10 omdat ik met pairbonding te maken heb.

@slontje. Wel heeeeel veeeel versterkers. Voor het leuke : zet ze allemaal uit en daarna slechts 1 superwifi  weer aan. benieuwd hoe de snelheid dan is. 

Reputatie 4
Badge

@Slontje  Heb je een Experiabox V10A, want KPN erkent nu via een update die overal voor 12 augustus 2021 daarop moet zijn geinstaleerd dat daarmee wifi problemen waren. In dat geval misschien slim even tot die tijd te wachten voor je acties neemt. 

 

nee heb de V10 omdat ik met pairbonding te maken heb.

@slontje. Wel heeeeel veeeel versterkers. Voor het leuke : zet ze allemaal uit en daarna slechts 1 superwifi  weer aan. benieuwd hoe de snelheid dan is. 

Tsja hoe vaak ik dat al heb gedaan… en ja helaas al die versterkers nodig… signaal komt nauwelijks door de muren heen namelijk.