Beantwoord

De standaard gateway is niet beschikbaar

  • 21 August 2020
  • 34 reacties
  • 2910 keer bekeken

Hoi,

 

Sinds mei beschik ik over een nieuwe laptop, expres een zware laptop gekozen met de nieuwste snufjes i.v.m mijn werk.

Sinds 2 weken is het continue raak. Zodra ik software open die in verbinding staat met internet disconnect mijn wifi en krijg ik na de functie probleem oplossen de melding, '’'De standaard gateway is niet beschikbaar'’'.

 

Eerst dacht ik dat het mijn laptop was, want het is het enige apparaat in huis dat hier problemen mee heeft, maar na contact opgenomen te hebben met de producent en 1001 testen te hebben gedaan zijn we tot de conclusie gekomen dat de software en hardware van mijn laptop het goed deden.

Ik heb het bij andere mensen thuis geprobeerd en hier werkt mijn laptop/connectie prima.

 

Eind conclusie, het probleem zit ergens aan de andere kant van de verbinding dat niet goed functioneert met de huidige/moderne/software/hardware, waardoor er iets met de gateway fout gaat.

 

Op het forum zag ik een aantal andere personen met hetzelfde probleem maar ze hebben nooit gereageerd met het antwoord, het gaat om de volgende topics
 

-https://forum.kpn.com/internet-9/wifi-verbinding-de-standaard-gateway-is-niet-beschikbaar-471114 ( deze heeft precies hetzelfde probleem met software dat in contact staat met internet)

-https://forum.kpn.com/internet-9/standaard-gateway-niet-beschikbaar-498167 ( het zelfde merk laptop)


Wat heb ik allemaal geprobeerd:
 

  • router gereset
  • fabfrieksinstellingen router
  • router kabels eruit gehaald (gewacht 15min)
  • wifi versterker kabels eruit gehaald (gewacht 15min)
  • 10x de wifi tuner/manager, kanaal veranderd ect

op de laptop

  • clean install netwerk kaart ( laatste versie geïnstalleerd)
  • BIOS update laptop
  • firmware Update laptop
  • dns ip veranderd naar publiek (8.8.8.8/ 8.8.4.4)
  • Andere netwerk software geïnstalleerd (killer network) 

laptop =  MSI gs66 SFS
Router: experia box V10
versterker: Experia versterker

 

Ik dacht dat het misschien kan liggen aan dat mijn netwerk kaart van 802.11 ax Wi-Fi 6 is en de V10 van 802.11ac is? maar dit is slechts een gok, ik hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft.

 

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 4 October 2020, 10:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn nieuwe laptop, heb je al een oplossing kunnen vinden?

Nee, helaas nog niet.  Ik hoop de komende dagen iets te vernemen van KPN

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Ruijter, aangezien je aangeeft een V10 te hebben, waarbij het probleem sinds 2 weken speelt, heb ik sterk het vermoeden dat dit te maken heeft met een update die tussen 10 en 16 augustus uit is gerold bij de V10. Ik wil jouw situatie graag doorgeven aan de mensen die hier over gaan, zou je me daarvoor nog het volgende willen vertellen?

  • heb je 2 verschillende SSID's ingesteld, dus 1 voor de 2,4Ghz en 1 voor de 5Ghz?
  • maak je gebruik van 1 of meerdere wifi versterkers, en zo ja welk type (kleur/vorm)?
  • merk je verschil tussen de 2,4Ghz en 5Ghz verbinding?

@Jelle01, heb jij ook een V10? Zo ja, zou je dezelfde vragen willen beantwoorden?

Hi @Maja_ 

 

Momenteel hebben we  2ssid's beide Dual Band 5Ghz & 2.4 Ghz.  We hebben een normale en een gast netwerk.

 

We hebben 2 wifi versterkers: (dual band):

Deze: https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/experia-wifi/2

eentje staat ongv 3 meter van mijn werk plek vandaan op begaande grond en eentje op de 1e verdieping.

 

mijn laptop pakt voornamelijk de 2.4ghz. Ik heb hem geforced naar 5ghz maar ik merk weinig verschil. het probleem blijft nog steeds.

 

Reputatie 7
Badge +20

Gisteravond is er een wijziging doorgevoerd, waardoor de problemen verholpen zouden moeten zijn, gaat het bij jou nu ook weer beter?

Zelf had ik hier ook last van, en bij mij thuis is het vandaag beduidend beter dan de afgelopen weken, daarom heb ik goede hoop dat jouw wifi het nu ook weer goed doet :slight_smile:

Inderdaad kan ik nu weer programma's openen met internet voordat hij hem eruit gooit. Alleen is het internet nu verschrikkelijk langzaam. ik kom nu niet boven de 20mb downloaden terwijl ik normaal makkelijk de 300mb aantikte ( 500mb abbo). 
 

ik heb pas zondag weer tijd om wat instellingen te wijzigingen om te kijken of ik hem weer sneller te krijgen. Ik laat het weten of het gelukt is! 

Reputatie 7
Badge +20

Ah, dus het oorspronkelijke probleem is bij jou nu verholpen, maar je hebt er een ander probleem voor terug gekregen :sweat_smile: Niet zo'n goede deal dit :thinking: Ik hoop dat je de snelheid weer terug weet te krijgen zondag en hoor graag van je of dat inderdaad gelukt is!

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Ruijter, is het gisteren gelukt om hier mee aan de gang te gaan? Hoor graag je bevindingen!

Hi,

Ja ik heb het een en ander geprobeerd.

Ik blijf nog wel geconnected met het internet na het opstarten van een programma maar het internet wordt extreem langzaam.

 

Hij begint met circa 300mb/s en gaat langzaam naar de 0,5mb/s. wanneer ik internet disconnect en weer connect is hij normaal. Uiteraard begint het weer met dalen wanneer ik iets opstart dat internet gebruikt, browsers vallen hier ook onder. ik merk dat hij op andere toestellen ook langzamer gaat maar dan blijft bij nog wel rond de 20mb hangen op bijv mijn telefoon.

 

Ik zag in de app dat toestellen continue switchen tussen 2.4 ghz en 5 ghz verbinding. Terwijl er eigenlijk geen verandering is in afstand met de router.

wat ik geprobeerd heb:

Reset router
fabrieksinstellingen
stroomkabels er 10min uitgehaald

 

Reputatie 7
Badge +20

Hij gaat enkel bij de laptop helemaal terug naar 0,5?

Zou je de verbinding met 2,4Ghz eens willen ‘vergeten’ zodat de laptop alleen met 5Ghz verbinding kan maken? Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt!

Het ziet er naar uit dat de 5 ghz het helemaal niet doet.
hij maakt verbinding maar na circa 10 seconden ligt hij eruit.

ik heb hem alleen over 2.4 ghz geforced en dan blijft internet stabiel op 40mb zitten

Mijn mobiele telefoon raak ik de  60/80mb aan

Voor de update(s) zat ik standaard rond de 300mb (500mb abbo)

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah, dat verklaart een hoop, de 5Ghz zorgt doorgaans voor een snellere verbinding dan de 2,4Ghz. Niet erg handig dus dat de 5Ghz het nu helemaal niet lijkt te doen! Zou je dan nu de Experia Box terug willen zetten naar de fabrieksinstellingen, zodat hij de software opnieuw in gaat laden? Kan zijn dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij jouw update, wat op deze manier te herstellen valt. Daardoor krijgen de 2,4Ghz en 5Ghz wel weer dezelfde oorspronkelijke netwerknaam, maar die kunnen weer aangepast worden.

Ik hoor graag van je of dit een verschil maakt!

Ik heb hem gereset!, 5ghz doet het weer, hij pakt hem ook maar alle toestellen komen niet boven de 3mb/s.
De 2.4ghz kom ik rond de 20mb/s
ik heb vandaag weer op twee andere locaties getest en daar haalde mijn laptop de 200/300mb/s makkelijk

 

heb je een voorbeeld van hoe de instellingen het beste kunnen staan? Misschien dat daar ergens een vinkje niet correct staat ingesteld?

 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, je hoeft zelf niks in te stellen om er voor te zorgen dat 5Ghz goed werkt, ik ben dus erg benieuwd waar dit vandaan komt :thinking:

5Ghz is sterker en sneller dan 2,4Ghz, maar komt ook minder ver en ondervindt meer hinder van muren/metalen voorwerpen en dergelijke. Hoe ver ben je bij de Experia Box vandaan als je de metingen uitvoert? En wat zit er nog tussen jou en de Experia Box? merk je een verschil in snelheid als je er dicht bij in de buurt bent?

Ik zit circa 3 meter van de experia box vandaan, in principe zit er niks tussen hij staat boven op een kast.

Overal in het huis is het signaal ongv even sterk. Op zolder ietsje langzamer, maar dat is niet gek.

 

@Maja_  hey Maja_ 

ik heb al een tijdje niks meer van je gehoord.  Weet je misschien een oplossing voor mijn probleem?
 

 

Reputatie 7
Badge +20

Oei, mijn oprechte excuus, ik heb jouw vorige reactie helemaal over het hoofd gezien!

Voordat de problemen begonnen, zo rond een maand geleden, stond het modem op exact dezelfde kast neem ik aan? Of is daar iets in gewijzigd?

Zelf heb ik er geen verklaring voor waarom dit probleem met de 5Ghz ineens is ontstaan, we hebben hier ook niet meer klachten over binnen gekregen dus het lijkt geen algemeen probleem te zijn. Zou je hem nog eens willen resetten, en daarna een volledig nieuwe netwerknaam willen verzinnen voor het 5Ghz netwerk? Ik hoop van harte dat het met dat ‘nieuwe’ netwerk beter gaat, je zou echt een vele malen hogere snelheid binnen moeten halen dan nu het geval is. Hoor graag hoe het gaat!

Reputatie 7
Badge +20

Is het inmiddels gelukt om je wifi netwerk een andere naam te geven, en gaat het daar beter mee? Hoor het graag!

Als de situatie niet verbetert hiermee, ga ik op zoek naar een andere oplossing!

Hi,

Sorry voor de late reactie toevallig gister hiermee bezig geweest.

Ik een fabrieksinstellingen reset gedaan en hierbij de namen verandert.
hij leek het heel even te doen ( nog niet optimaal maar ik zat weer boven de 100mb), maar later op de avond viel het internet uit en kon ik niet meer connecten, kwam er achter dat de naam automatisch verandert was naar het standaard wifi naam. Hij geeft nu weer 20mb/s aan.
 

Het lijkt wel of het software van de router niet helemaal lkkr meer doet, maar dat is een aanname!

 

Reputatie 7
Badge +20

Geen probleem, goed dat je het hebt geprobeerd! 

Het leek dus heel even voor verbetering te zorgen maar dit was van korte duur. Je geeft aan dat de naam automatisch terug is veranderd naar de vorige wifi naam? Dat is wel erg bijzonder :thinking: En ook niet helemaal de bedoeling, als jij iets wijzigt hoort dat zo te blijven staan. Zou je (als laatste test) nogmaals de wifi naam aan willen passen, kijken of hij dan weer sneller wordt én of hij weer uit zichzelf terug wijzigt? Als hetzelfde gebeurt, kan het niet anders dan dat er inderdaad iets niet helemaal lekker loopt met de software en weet ik in welke richting ik op zoek moet naar een oplossing :slight_smile:

Ik heb hem wederom veranderd, hij vind hem alleen niet meer.
ik heb van beide de naam veranderd, zowel 2,4ghz als 5 ghz. dit heb ik ook gedaan na een fabrieksinstellingen reset. Ik kan nog wel connecten met de standaard  H369-------  naam en dan heb ik slecht internet.
 

in het kort
-2,4 ghz heeft een nieuwe naam in het systeem
-5 ghz heeft een nieuwe naam in het systeem
-deze naam is niet te vinden ook niet na het afbreken van de connectie en het op nieuw opstarten van de apparaten.
-ik kan wel connecten met de oude naam.
 

haha het wordt steeds gekker.

Reputatie 7
Badge +20

haha het wordt steeds gekker.

Nou inderdaad zeg :sweat_smile: Volgens mij is dat modem van jou nogal in de war :thinking: Normaal gesproken kan ik vanaf onze kant ook zien welke netwerknaam er uit wordt gezonden, maar momenteel kan ik helemaal geen wifi gegevens uitlezen van je modem dus dat is ook niet zoals het hoort.

Ik ga deze situatie voorleggen aan onze logistieke afdeling, kan zijn dat ze dit vaker horen en een oplossing voor ons hebben, maar kan ook zijn dat dit niet te herstellen valt en in dat geval mogen ze wat mij betreft een nieuwe modem voor je opsturen! Je hoort van mij zodra ik meer weet.

Hi! @Maja_ ,

Ik kreeg net een berichtje dat ik het toestel kan in wisselen!
Laten we hopen dat het probleem daarna verholpen is haha.
Vrijdag heb ik tijd om in te wisselen, dan zal ik s'avonds de bedoel installeren.
Ik hou je op de hoogte of alles verholpen is hierna.

 

Reputatie 7
Badge +20

Top!

Ik heb inderdaad ook een mailtje binnen van de logistieke afdeling dat ze de omruil in gang hebben gezet. Ik hoor heel graag van je of alles weer ok is met de nieuwe Experia Box :blush:

Hey, ik heb de boel geïnstalleerd, het ging niet helemaal zonder slag of stoten.
 

Zodra ik hem aansloot stond de oude naam/vorige instellingen er nog in klopt dit? (in de admin)

Ik heb hem opnieuw naar fabrieksinstellingen gedaan, toen kreeg ik geen wifi signaal, vervolgens de wifi versterkers er ook uit gehaald en het apparaat 30 seconden van het stroom afgehaald, en de versterkers niet geconnect en het apparaat had eindelijk zijn nieuwe naam.
 

Ik heb nu 2.4ghz en 5 ghz hard gesplitst, verschillende namen zodat ik zeker weet of er iets  fout gaat. weer het eventueel aan kan liggen.

5ghz pakt hij in het begin goed maar zodra ik weer connect met een ander een externe server schiet hij er weer uit. Internetten lukt, maar zowel mobiel, laptop ect gaan slecht op de 5ghz zodra software connect met een andere server.
 

2.4 ghz pakt hij wel op dit moment. maar zit wel weer op op 50mb. ook heb ik de verstekers niet aangesloten.
 

Ik heb het vermoeden dat de nieuwe update niet geïnstalleerd staat op de nieuwe modem?