Beantwoord

Derde (en vierde) SuperWiFi punt branden paars

  • 17 May 2021
  • 9 reacties
  • 1260 keer bekeken

Ik heb reeds twee superwifi versterkers aan een Experia V10. Werken prima.

Nu twee extra erbij.

Niet aan de praat te krijgen als zij niet bedraad zijn. Zelfs niet als zij onbedraad pal naast (!) een reeds werkende superwifiversterker staan…

Gedaan:

  • Meerdere fabrieksresets gedaan van de twee extra versterkers
  • Steeds weer met kabel gestart (allebei voor de zekerheid)
  • Installatie aan de de draad levert een continu groen lampje op.
  • Ik zie de versterkers in de lijst met apparaten op het KPN modem
  • Uitgezet, verplaatst → aangezet. De volgorde van de lampjes na aanzetten:

→ kort groen → kort paars → (langer) langzaam knipperen groen → snel knipperen groen → continu paars, einde oefening.

  • ook de app gebruikt, die voegt helemaal niets toe (waarom kun je via de app eigenlijk niet in de versterkers kijken? Of minimaal hoeveel er in welke mate werken…?).

Wat ik beslist niet ga doen:

  • een totale (fabrieks)reset van apparaten in het netwerk (KPN modem, aanwezige versterkers). Eerst een goed antwoord op dit probleem. Netwerk draait nu twee jaar fluitend, don’t touch.

Kortom:

Hoe krijg ik de extra punten zonder kabel op groen?

 

icon

Beste antwoord door Rene M. 21 May 2021, 15:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Welkom op ons forum @Rene M.! Lastig dat je er met de derde en vierde SuperWiFi niet uit komt. We helpen je hier graag op weg.

Het paarse lampje betekent een factory default stand. Oftewel: De SuperWifi heeft nog de fabrieksinstellingen / geen configuratie. Herstart het KPN SuperWifi punt en doorloop het aansluitproces opnieuw. We hebben een handig topic over het aansluiten en gebruiken van SuperWiFi. Daarin staan de volgende stappen voor elke tweede en extra SuperWiFi, ik raad je aan om ze precies zo te doorlopen. Dan moet het goed komen.

 

Stap 2: Het tweede KPN SuperWifi punt aansluiten.

Voordat het tweede KPN SuperWifi punt draadloos geplaatst kan worden moet* deze tijdelijk aangesloten worden aan de Experia box om gegevens op te halen.

  • Sluit de kabel met gele stekkers aan op de gele ethernetpoort [ethernet] van het tweede KPN SuperWifi punt.
  • Sluit de andere kant van de gele kabel aan op een willekeurige gele ethernetpoort [ethernet] van de Experia box.
  • Sluit het tweede KPN SuperWifi punt met de stroomadapter aan in het stopcontact.
  • Zet het KPN SuperWifi punt aan met de aan/uit knop.
  • Zodra het lampje constant groen brandt, ga dan naar stap 3. Als het lampje niet constant groen gaat branden kijk dan verderop op deze pagina bij ‘Betekenis lampjes SuperWifi’.

Stap 3: Het tweede KPN SuperWifi punt op de juiste plek zetten.

  • Ontkoppel het tweede KPN SuperWifi punt.
  • Plaats deze tussen de Experia Box en de locatie waar je het wifisignaal wilt verbeteren.
  • Sluit het tweede KPN SuperWifi punt aan met een stroomadapter in een stopcontact op de plek waar je deze wilt plaatsen. Het lampje op het tweede KPN SuperWifi punt brandt groen als de locatie goed is en oranje/geel of rood als het tweede KPN SuperWifi punt dichter bij het eerste KPN SuperWifi punt moet komen te staan.
  • Voor het aansluiten van elke volgende (derde, vierde, etc.) KPN SuperWifi punt doorloop de stappen 2 en 3.

*Alternatief: het tweede KPN SuperWifi punt (en verdere) kan ook middels de WPS-knop worden gekoppeld. Op de eerst geïnstalleerde SuperWifi houd je de WPS-knop ingedrukt totdat de deze oranje gaat knipperen. Daarna doe je hetzelfde op de tweede SuperWifi (vanuit een factory default stand (paarse lampje)). Als deze elkaar nu vinden vindt exact dezelfde synchronisatie plaats als de beschreven manier via de ethernetkabel.

Dag Alexandra,

 

Met dank voor je antwoord, maar die handelingen had ik al meerdere malen uitgevoerd, zoals in mijn probleembeschrijving staat.

Ondertussen verder op het forum gekeken en wat andere tip&tricks gezien, maar niets helpt (bijv. ook niet beide apparaten tegelijk aan de Experia hangen en daarna loskoppelen).

 

Nogmaals: ik heb reeds twee functionerende super(…)wifi versterkers, de twee waar het om gaat zijn extra. Er is één SSID voor het hele thuis netwerk.

 

Vanuit fabriekssetting hang ik beiden met kabels aan de Experia (via een switch, maar alles hangt aan de switch, en zelfs rechtsreeks inpluggen in de experia box geeft hetzelfde resultaat).

 

Beiden geven dan, na het doorlopen van de bekende lampjescyclus, uiteindelijk een constant groen licht.

 

Als ik één versterker loskoppel springt hij direct naar paars.

Maar...als ik dan op de bekabelde en de ontkoppelde versterker de WPS knop worden zij beiden groen. Dat lijkt succesvol.

Maar… als ik de niet-bekabelde vervolgens uitzet en 20 cm verderop weer, aan krijg ik opnieuw een paars lampje.

Daarna weer bekabeld gaat hij (?) de hele cyclus opnieuw doorlopen, voordat het lampje constant groen brandt. Dus zelfs als de ander bekabeld blijft! Ze staan dan nog steeds op 50cm afstand van de Experia box…

 

Kortom: waarom doen de andere versterkers keurig wat zij moeten doen en lukt het – na vele uren en verschillende settings – niet om deze twee onbekabeld aan de praat te krijgen (bekabeld keurig groen)?

Reputatie 7
Badge +8

Opmerkelijk verhaal om te lezen aangezien het toch op lijkt dat de juiste handelingen worden uitgevoerd. Aangezien er gemeld wordt dat er twee prima werkende superwifi,s al draaien lijkt het er toch op dat de nieuwelingen geen contact krijgen met de bestaande superwifi voor het uitwisselen van gegevens.

Nu is het zo dat als een superwifi bekabeld constant groen brandt dat dit een indicatie is dat deze een succesvolle ethernet verbinding heeft en een ip adres heeft gekregen van het modem. Wil nog niet zeggen dat er succesvol gecommuniceerd is met de eerste superwifi voor het ophalen van de wifi gegevens. Ik meen me te herinneren dat er ergens tussen het geknipper ook een blauwe periode te zien is. Dat is de uitwisseling met de andere superwifi.

Deze opmerking zag ik niet in de tekst staan. Dan de beredenering waarom er niets wordt uitgewisseld. Het zou kunnen zijn dat de tussenliggende switch de boosdoener is en selectief deze berichten blokkeert. Dit is eerder gezien bij bepaalde type ethernet switches.

 

Ik geef een paar tips die misschien nog niet zijn geprobeerd. Zonder reset routines direct in te gaan.

Allereerst is het even van belang om vast te stellen of de beide bestaande werkende superwifi,s elkaar onderling kunnen waarnemen. Dit is het geval indien op de primaire superwifi wordt ingelogd(dus niet de web interface van de V10) en dan is in het statusoverzicht een topologisch overzicht zien van 2 bestaande superwifi,s. 

Indien er hier niet de verwachte 2 superwifi,s te zien zijn dan lijkt de ethernet switch voor een scheiding te zorgen waardoor de bestaande superwifi,s niet in een mesh verband samenwerken. Dat kan dan verklaren waarom nummer 3 ook niet synchroniseren.

Is dit wel het geval dan is het nu het moment om nummer 3 bekabeld te gaan toevoegen.

Nummer 3 dient nu ook na enige tijd in dit overzicht te verschijnen. .

Is dit voor nr 3 niet het geval sluit dan superwifi 1,2 en 3 zonder tussenkomst van welke switch dan ook op de V10 aan en check alsnog in de web interface van de superwifi of allen nu onder controle van de primaire superwifi staan. Dit is diegene die blauw staat te knipperen als er via een browser is ingelogd.

Nog iets om te proberen is om nummer 3 (de nieuwe) bekabeld te laten staan en dan nummer 1 (de primaire) los te koppelen om te zien of deze nu draadloos verbinding kan leggen met nummer 3. Nummer 3 wordt dan geforceerd om primair te worden.

 

Levert dit allemaal niets op dan wordt het toch eens tijd om ook de bestaande superwifi,s in een reset te gaan betrekken (niet V10 is niet nodig).

Sluit 1,2,3 aan op de V10 en reset ze allemaal.

Alleen de superwifi,s resetten middels pinnetje achterop zou redelijk snel soelaas moeten bieden aangezien ze vanuit fabrieks default direct weer gegevens van het modem proberen op te halen. De eerste die dit succesvol uitvoert synchroneert met de anderen.

Lang verhaal ondertussen want normaal gesproken zou dit allemaal zo gebeurt moeten zijn qua installatie maar er is duidelijk iets aan de hand dat verhindert dat de bijkomende superwifi,s kunnen communiceren met de bestaande. 

Vooral de indicatie dat na loshalen de superwifi naar paars gaat wijst erg in de richting dat deze niet in staat is de bestaande superwifi,s te bereiken.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Als je SuperWiFi nr 3 en 4 wilt koppelen, zorg dan wel dat SuperWiFi nr 1 ook aangekoppeld is / blijft. En eventueel SuperWiFi 2 ook. Zodat je ze dus dan gedurende een half uur ofzo allemaal bekabeld aangesloten hebt zitten.

En gebruik niet de WPS knop. Dat staat nergens in de handleiding. 

Reputatie 7
Badge +19

@Rene M. Helemaal goed, dat is dan helder. Ik zie dat je nog een prachtig uitgebreide uitleg van @BruisTablet gekregen hebt, met aanvulling van @Nick83. We horen graag of je er daarmee uit gekomen bent.

Dag BruisTablet en Nick83,

Dank voor de troostrijke hulp! Mooi dat jullie anderen helpen; mij zeker.

Alles is nu up-and-running.

 

Wat heb ik gedaan?

  • Alle wifiversterkers naar fabrieksinstellingen gezet.
  • Eén geconfigureerd op de Experia box, en daarna met een kabel aan de switch verbonden, ver weg van de Box. Werkt prima, de switch was dus niet het issue.
  • Vervolgens 1-voor-1 de versterkers op de Experia gezet tot groene lichtje brandde.
  • Daarna losgekoppeld en elders in het huis gezet.
  • Op het KPN modem het ip-adres van de eerst aangesloten versterker gezocht en via de webinterface ingelogd (voor mij prettiger: dan heb je een groter scherm en kun je modem- en versterkergegevens naast elkaar zien).
  • N.B. Wist ik niet: alleen via deze bekabelde kun je de andere versterkers zien (@KPN, dat heb ik nergens in een handleiding kunnen vinden, maar mss over het hoofd gezien). je kunt de andere versterkers dus niet in via hun eigen ip-adres dat je in het modem ziet. De naam aanpassen naar een eigen naam lukt makkelijker via de app.

Mijn leerpunten voor anderen die worstelen:

  • Als je nieuwe toevoegt, check eerst of je alle aanwezige versterkers verbonden zijn. Ik heb dat via de webinterface gedaan, kan ook via app.
  • Zet alle versterkers terug naar fabrieksinstellingen en bouw 1-voor-1 op.
  • Verander meteen de namen van de versterkers via de app (Let op: inloggen met admin en wachtwoord van de hoofd-versterker!).

Fijn weekend gewenst!

Reputatie 7
Badge +24

De naam aanpassen naar een eigen naam lukt makkelijker via de app.

Daarmee bedoel je niet de naam van het wifi netwerk, maar de naam van elk punt denk ik? Bijvoorbeeld "boven" of "keuken" of "woonkamer". Dat werkt via de app inderdaad beter. Bij de app kan je gewoon zelf een naam invullen. Bij de webinterface kun je kiezen tussen een stuk of 5 Engelse namen. Je kunt niet zelf iets verzinnen. 

Reputatie 7
Badge +24

Op het KPN modem het ip-adres van de eerst aangesloten versterker gezocht en via de webinterface ingelogd (voor mij prettiger: dan heb je een groter scherm en kun je modem- en versterkergegevens naast elkaar zien).

Vindt ik ook prettiger. De app is leuk voor erbij. Maar eerst moet het via de webinterface kunnen.

Tegenwoordig kom je hier een daar wel eens apparaten tegen die heel geen webinterface meer hebben. Alleen instelbaar via een app op de mobiel. Ik vindt het een gruwel. Ik zou zo'n apparaat ook nooit in huis willen hebben.

Reputatie 7
Badge +19

@Rene M. Fijn dat je er met de hulp van Bruistablet en Nick uit gekomen bent :) en dank voor het delen van jouw ervaring en tips!