Beantwoord

Devices IP adres toekennen in v10a

• 19 juli 2018
  • 22 reacties
  • 3701 keer bekeken

Ik heb sinds kort een Experia Box v10a. Nu zou ik graag enkele devices in mijn netwerk een vast ip adres willen geven. Zoekend in de instellingen kan ik hier geen optie voor vinden.
Kan iemand mij vertellen of dit wel/niet mogelijk is? Ik wil onder meer een access point en NAS van vast volgnummer voorzien (192.168.2.xx).
icon

Beste antwoord door Raymond. 20 juli 2018, 12:31

Goedemiddag @RdB75!
Robin zit inderdaad bijna goed. :)

Vanaf het beginscherm klik je links op Network.
Hierna zie je bovenin het scherm een heel aantal opties staan.
Als je je muis houdt over LAN komt er een menuutje naar beneden met daarin LAN DHCP.
Die moet je hebben, daar kun je met de blauwe Add knop een nieuwe DHCP binding ofwel vast IP adres aanmaken.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Network en dan LAN misschien? Volgensmij is LAN een drop-down menuutje.
Reputatie 6
Badge +9
Goedemiddag @RdB75!
Robin zit inderdaad bijna goed. :)

Vanaf het beginscherm klik je links op Network.
Hierna zie je bovenin het scherm een heel aantal opties staan.
Als je je muis houdt over LAN komt er een menuutje naar beneden met daarin LAN DHCP.
Die moet je hebben, daar kun je met de blauwe Add knop een nieuwe DHCP binding ofwel vast IP adres aanmaken.
Reputatie 6
Badge +8
@Raymond.,

En hoeveel DHCP bindings kun je maken in de V10A? ook maximaal 10 zoals bij de V10? 🙂
Reputatie 6
Badge +9
Ha @King006, dat is een hele goede vraag!
Ik heb hier helaas alleen een simulatie van de interface maar heb geen fysieke unit staan.
Wellicht dat @RobinFlikkema hier antwoord op kan geven, die heeft er een in huis.
Reputatie 7
Badge +30
Nou, ik heb mijne nog niet geupdatet en mis dus extreem veel firmware updates. In een hele oude versie zit er nog wel een limiet van 10 op
Reputatie 6
Badge +8
Bedankt voor het bekijken Robin! 🙂
Ah, bedankt Raymond. Ik heb het drop down menu’tje over het hoofd gezien. Opgelost.
Badge
Het zijn er inderdaad 10 trouwens 🙂
Vanwege een camera en beveiligingsinstallatie heb ik in de v10a-router ook gezocht naar het aanmaken van IP-adressen en openzetten van poorten. Via NETWORK >LAN > LAN DHCP en de Add knop is dat gelukt. Het blijkt dat je via de NETWORK > NAT > PORTMAPPING de poorten moet aanmaken. De apparatuur werkt zolang de router open staat. Echter na het afsluiten en opnieuw opstarten heeft de router de IP-adressen aangepast! Steeds naar het zelfde afwijkende IP-adres. Vervolgens heb ik in de camera en Alarminstallatie deze afwijkende IP-adres gebruikt. Intern (via de wifi) is alles benaderbaar en functioneert alles. Extern via 4G echter niet! KPN kon niet helpen en ook mijn installateur komt er niet uit. Wie heeft een oplossing?
De vraag is dus: Hoe voorkom je dat de router de door mij toegevoegde/ingestelde IP-adressen aanpast?
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum Herman! Ik heb hier nog een tweetal meldingen over ontvangen en doorgegeven aan de ontwikkelaars. Tot nu toe geen concrete reactie wanneer dit is opgelost. Ik doe nog eens navraag hoe het er voor staat en of we dit op korte termijn kunnen oplossen. Na het weekend verwacht ik reactie en dan hoor je direct van me.
Loop zoon beetje tegen zelfde problemen aan als ik binding aan mac adres doe.
Heb een NAS die ik al jaar en dag IP 192.168.2.10 mee geef en Switch die ik 192.168.2.5.
Na het DHCP binden zijn ze beide niet meer toegankelijk terwijl ze beide ingesteld staan op automatisch DHCP verkrijgen. word er wel een beetje moedeloos van eerlijk gezegd.

Lokaal is niks te bereiken terwijl in van mijn externe IP adres wel op de nas kom
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Patrick, goed dat je het hier meldt. Ik zou sowieso nog een terugkoppeling geven over de status.

De ontwikkelaars zijn er nog niet achter de oorzaak, het blijkt lastig om te reproduceren. Dat betekent niet dat we het onderzoek stoppen, wel dat het nog onduidelijk is wanneer dit wordt opgelost. Ik hoop dat dit op tijd is opgelost voor de eerstvolgende firmwareupdate.

Ik weet nog niet zeker of jij last hebt van hetzelfde probleem. Als je bij Overview > Connected Devices kijkt (nadat je de DHCP bind hebt ingesteld), welk IP adres staat er dan bij de NAS en switch? Als dat in eerste instantie klopt, kun je dan eens uitloggen en inloggen van de modempagina? Staat er dan nog hetzelfde IP-adres bij Connected Devices?
Hij gaf in eerste instantie wel goed ip aan alleen ip was onbereikbaar in bowser.

Een uur later en na nogmaals hetzelfde te doen werkt het nu ineens wel.
lijkt erop dat router vast loop en telkens opnieuw opstart.
Dit niet eerder gehad met andere experia boxen en heb v10A ook pas een week.
Hiervoor een V10 maar daar gooide de box me op WIFI naar een niet bestaand ip range.
Dagen hiervoor draaide alles blijkbaar op oude ip adressen of had er geen erg in.
Ook de 10 adressen om te bewaren is erg laag maa goed voor een bruikleen router en normale mensen ruim voldoende.
Helaas voor my een 24P switch erop die vol is en meerdere wifi apparaten zou meer wel lekker zijn.
Aangezien mijn Experia box de DHCP verzorgt misschien ooit eens aan ander apparaat dat laten verzorgen
  • NAS
  • Nest Thermostaat/Protect
  • Philips HUE
  • Netgear Switch
  • IP Camera
  • Res IP camera
Hiervoor is de 10 safes van mac adressen en ip erg beperkt.
Reputatie 7
Badge +28

Sinds de laatste update zijn er 32 DHCP binds mogelijk op de V10A. Op de V10 is het helaas niet verder gekomen dan 10.

Excuses voor de late reactie, hoe staat het er op dit moment bij jou voor? Draait alles stabiel of zijn er nog problemen?

-edit- 28-10: In de update zijn 32 portforwards mogelijk gemaakt, niet DHCP bindings. 

Er lijkt niet veel voortgang te zijn in het oplossen van de problemen met de V10A. Mijn installateur van de beveiligingsinstallatie loopt bij meerdere klanten ook tegen de genoemde problemen met de V10A op. De Ip adressen worden steeds ongevraagd gewijzigd. Gevolg is dat de beveiligingsinstallaties, camera's, enz. op meerdere adressen op dit moment niet naar behoren functioneren. Dit zou je niet verwachten van KPN. De helpdesk van de KPN heeft geen oplossing, trekken hun handen terug en verwijzen naar dit forum. Blijkbaar hebben ook de ontwikkelaars na weken nog geen oplossing. Het zou beter zijn als KPN per direct stopt met het plaatsen van de V10A router en een goed alternatief aanbied.
Reputatie 7
Badge +28
Ben je voorzien van build 190 van de V10A? Donderdag kregen we een mail van de ontwikkelaars dat deze storing al is opgelost. Je ziet het versienummer in de modempagina bij Overview > Router Information. Als er al diverse zaken zijn aangepast lijkt het me goed opnieuw te beginnen. Maak een notitie van de DHCP binds en de portforwardings. Via Administration > Restore kun je de fabrieksinstellingen terugzetten en alleen de DHCP binds en de portforwards weer instellen. Dan hoor ik graag of het stabiel blijft werken.
Reputatie 7
Ben je voorzien van build 190 van de V10A? Donderdag kregen we een mail van de ontwikkelaars dat deze storing al is opgelost.
Welke storing bedoel je dan, want uit het bericht waar jij op lijkt te reageren kan ik niet éénduidig opmaken over wat voor een storing het gaat.
Gaat het om het spontaan wijzigen van de IP adressen bij de port-forwardings?
Gaat het om apparaten die een link local IP adres (169.254.x.x) adres krijgen?
Gaat het om apparaten die meerdere keren getoond worden in de DHCP list met verschillende IP adressen?
Reputatie 7
Badge +28
Gaat het om het spontaan wijzigen van de IP adressen bij de port-forwardings?

Ik doel op deze. Deze bug is opgelost in 190 volgens de ontwikkelaars.
Helaas nog steeds het zelfde probleem! Ik heb alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen. De router beschikt inderdaad over Build 190 (Overview > Router Information). Het gaat om apparaten (camera en alarminstallatie) die een local IP adres (169.254.x.x) adres krijgen. De Ip-adressen in 'Network > LAN > LAN DHCP' blijven wel correct staan. Echter de ingevulde Ip- adressen in 'Network > NAT > Port Mapping' worden steeds automatisch gewijzigd. Wat gaat er fout?
Reputatie 7
Badge +28
Ik denk niet dat je iets fout doet Herman. Ik neem opnieuw contact op met de ontwikkelaars. Maak je ook gebruik van de Experia WiFi?
Hier hetzelfde probleem als hierboven vernoemd.
heb een ip adres in dhcp aan mac adres gekoppeld statisch gemaakt.
maar probeer ik hier een portforward op te doen , dan verandert hij na een paar seconden automatisch het Ip adres ??

router draait ook 190
Reputatie 7
Tja, een V10a. 😖

Reageer