Beantwoord

Devolo 1200+ werkt niet met Experiabox v9

Router: ExperiaBox v9.
Gisteren heb ik een Devolo 1200+ aangeschaft omdat ik in mijn schuur aan huis een betere wifi verbinding wilde hebben. Volgens de handleiding heb ik de Devolo aangesloten en gereed gemaakt. Dit leverde geen probleem op. Via het lokale netwerk wat de Devolo opzet haalde ik zelfs een snelheid van 20 mbit in mijn schuur.
Vanmorgen heb ik vervolgens de Devolo in huis mijn KPN wifi netwerk laten klonen door via WPS. Dit verliep vlekkeloos en de via de Cockpit App zag ik het juiste SSID en wachtwoord ingesteld staan. Ik was helemaal tevreden, tot ik 's middags de televisie aanzette. Deze gaf aan dat er problemen waren met de verbinding en dat ik van kanaal moest schakelen.
Dit leverde geen oplossing op. Vervolgens ben ik naar boven gelopen om andere tv-ontvanger te proberen. Hetzelfde probleem, dus ik contact opnemen met de Webcare van KPN om het probleem te achterhalen. We hebben gereset met stroomkabel erin en eruit, powerknop aan en uit en iedere keer kreeg de tv ontvanger de foutcode F561.
Vervolgens geprobeerd om de switch die tussen de tv-ontvangers en de Experiabox er tussen uit te halen, niets loste het probleem op en iedere keer kregen we de F561 foutmelding. Als allerlaatste kwam in me op dat het dan aan de Devolo moest liggen, dus deze er maar weer van tussen gehaald en de boel draaide weer als een zonnetje.
Vervolgens hebben we geprobeerd om de Experiabox werkend te krijgen met de Devolo, maar dit lukt gewoon niet. Zodra ik de hoofdadapter in aan de router verbindt stopt de Televisie met werken. Het internet blijft het overigens gek genoeg wel doen. Maar wat mij opviel toen ik TV wilde kijken via mijn telefoon of de computer ik de melding krijg dat de zender niet buitenshuis kon worden bekeken. Ik ging vervolgens naar een pagina met een servicetool om mijn abonnement te achterhalen, hier kreeg ik echter de melding dat ik niet verbonden was met KPN. Dit terwijl ik toch echt op via de Experiabox was verbonden.
Heel vreemd en hopelijk kan iemand helpen om dit probleem op te lossen, zou anders een beetje zonde zijn van de aangeschafte Devolo.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 7 september 2017, 10:56

Ik snap het eigenlijk niet helemaal. Er is namelijk zo goed als geen verschil als je hem op de V9 of een switch aansluit.

Maar, foutcode 561 zeg je, heb je nog andere netwerkapparatuur zoals accesspoints, repeaters, routers etc? Het kan wel zijn dat die roet in het eten gooit terwijl via de switch de Experiabox net iets eerder is ofzo.

Robin
Bekijk origineel

6 reacties

Ergens op het forum kwam ik iemand tegen die vertelde de verbindingsset te koppelen met de switch die na de Experiabox ligt. Dit heb ik nu gedaan, is in dezelfde kamer, 1 stopcontact verder. Op deze switch zitten allebei de tv-ontvanger.

En wat blijkt de Devolo werkt nu ook gewoon! Van de 1200 mbit haal ik weliswaar maar 180mbit, 1 verdieping naar beneden, minder dan 15 meter uit elkaar. Maar dit is een goed startpunt 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Het heeft waarschijnlijk te maken met IGMP Snooping (zie https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301). Welke Experiabox heb je? Als je de Devolo op een LAN-poort van de Experia hebt en je switch met tv ontvangers op een andere LAN, dan zou dat eigenlijk goed moeten gaan. Aangezien het probleem is opgelost als de Devolo achter de switch zit, neem ik aan dat die switch IGMP Snooping ondersteunt.
Overigens is 1200 Mbit/sec een min of meer theoretische snelheid. Meer dan de maximale snelheid binnen je abonnement (500/500?) zal het zeker niet worden.
Hoi Jos,

Bedankt voor je reactie. Het gaat om een Experiabox v9. De KPN monteur heeft de switch aangesloten op poort 3 van de Experiabox. Zelf heb ik de Devolo op poort 2 en 4 van de Experiabox geprobeerd en in beide gevallen gaf hij problemen.
De switch zat in het pakket van KPN toen we het Alles in 1 pakket kregen opgestuurd.
Snap dat die 1200 een theoretische snelheid is en de hoogte maakt mij nog niet eens zoveel uit. Het gaat mij meer om de stabiliteit van de verbinding.
Reputatie 7
Badge +10
Die switch is waarschijnlijk de Netgear GS105E en die is inderdaad Ok. Maar de Experia zou eigenlijk ook geen probleem moeten hebben.
Reputatie 7
Badge +30
Ik snap het eigenlijk niet helemaal. Er is namelijk zo goed als geen verschil als je hem op de V9 of een switch aansluit.

Maar, foutcode 561 zeg je, heb je nog andere netwerkapparatuur zoals accesspoints, repeaters, routers etc? Het kan wel zijn dat die roet in het eten gooit terwijl via de switch de Experiabox net iets eerder is ofzo.

Robin
Dat gaat het probleem zijn geweest. In het netwerk had ik ook nog een draadloze router verbonden die het wifi signaal versterkte. Na het verwijderen van dit apparaat werkte de Devolo ook direct in het stopcontact van de router.
Bedankt heren voor de tips!

Reageer