DHCP problemen

  • 28 October 2019
  • 7 reacties
  • 190 keer bekeken

Ik lijk precies hetzelfde probleem te hebben, op diverse apparaten in huis valt plots de WIFI verbinding weg, als je dan in het system log van onze Experia v10A kijkt zie je precies op het tijdstip van verbreken zo'n “reclaiming not used lease” onmiddelijk gevolgd door een request van het hierdoor losgekoppelde apparaat voor hetzelfde ip-adres.

In onderstaand geval kun je zien dat ip-lease 7 minuten meegaat .

Ik weet niet waarom de DHCP na 7 minuten al besluit dat het ip-adres “not used” is, maar dit lijkt me niet ok. Bij ons gebeurt dit heel vaak midden in een printjob, printer geeft dan plots aan "signaalsterkte 0%” en stopt, uitermate vervelend!

 

Die firmware-update die dit verhelpt zou ik graag ontvangen….

 

<logging hieronder, 3x "reclaiming”, “dchprequest” en “dhcpack” binnen een kwartier>

Oct 27 20:20:00 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.128.
Oct 27 20:20:00 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.128 from f4:a9:97:53:7f:57 via br0
Oct 27 20:20:00 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.128 to f4:a9:97:53:7f:57 via br0

Oct 27 20:27:51 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.128.
Oct 27 20:27:51 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.128 from f4:a9:97:53:7f:57 via br0
Oct 27 20:27:51 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.128 to f4:a9:97:53:7f:57 via br0

Oct 27 20:31:06 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.128.
Oct 27 20:31:06 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.128 from f4:a9:97:53:7f:57 via br0
Oct 27 20:31:06 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.128 to f4:a9:97:53:7f:57 via br0

 

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hoi @JVKPN . Welkom op het forum.

Zoals in het oorspronkelijke topic vermeld wordt is het essentieel om een harde reset te doen ( factory default). Heb jij die uitgevoerd middels het resetgaatje?

 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen,  stel ze gerust!

Dag Edwin, dank voor je reactie.

Allereerst, de reden dat ik niet gereageerd heb is dat ik ik van je reactie van  twee weken geleden vreemd genoeg geen mail alert ontvangen. (Heb net gezocht in al mn mailfolders inclu spam.)

Over je opmerking "Zoals in het oorspronkelijke topic vermeld wordt is het essentieel om een harde reset te doen ( factory default). Heb jij die uitgevoerd middels het resetgaatje?" -》Ik kan dit niet direct vinden als geboden oplossing in het topic (behalve bij de opmerking van de oorspronkelijke vraagsteller dat een factory reset niet hielp)

Daarnaast, de helpdesk zei me dat de fix van dit probleem nog niet beschikbaar was, wie heeft er gelijk?

 

Ik ga die harde reset iig nog ns uitvoeren, ik heb m al meerdere malen gedaan omdat dit vaak aangeraden wordt door de helpdesk :-) , maar weet eerlijk gezegd niet meer wanneeer de laatste keer was.

Ben benieuwd :-)

Dank en groeten!

Hoi @JVKPN . Vreemd dat je geen update hebt gehad. Dat is knap waardeloos.

De v10a heeft een bekende bug aan boord. Als het apparaat zonder intieel een harde reset in gebruik wordt genomen is de kans aanwezig dat ipv6 aan blijft staan. Dit zorgt voor hele irritante wifi problemen. Na een éénmalige factory default staat ipv6 permanent uit. Als de problemen dan blijven is er iets anders aan de hand.

Stel dat dit bij jou het geval is: Hoe ziet jouw netwerk er uit? Wat heb je allemaal bedraad en draadloos aangesloten? Alle info is welkom. 

Ik heb niks meer gehoord. Ik ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht dat niet zo zijn, laat het weten! 

Ik was vergeten dat ik een aantal apparaten een vast IP-adres had gegeven, die hebben iig geen last meer van die DHCP bug. Ik ga die harde reset nog wel een keer problemen, maar voorlopig heb ik dus geen last meer van dit probleem.

Dank voor de update! Goed om te weten dat dit de oorzaak was. Hier hebben anderen ook wat aan. 

Mocht je ooit andere vragen hebben, stel ze gerust!