Beantwoord

DHCP server experiabox v10 dhcp veranderen

  • 17 February 2019
  • 3 reacties
  • 2691 keer bekeken

Hoi

Ik wil DHCP adres veranderen (LAN IP adres) naar bijvoorbeeld 192.135.x.x.
Dit moet ik doen omdat ik anders mijn NAS niet kan benaderen via een andere KPN netwerken. Omdat deze dan zorgt voor een conflict door het zelfde adres 192.168.x.x
Maar als ik deze aanpas naar bijvoorbeeld 192.135.x.x dan krijg ik thuis de tv ook niet meer aan de praat.

Wat doe ik niet goed ?

icon

Beste antwoord door wjb 17 February 2019, 12:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
LAN IP ranges moeten altijd binnen één van de onderstaande ranges liggen.

- 10.x.x.x
- 192.168.x.x
- 172.16.x.x - 172.31.x.x

192.135.x.x mag dus niet immers deze range is niet gereserveerd van LAN netwerken en er kunnen dus servers zijn op Internet die IP adressen in die range hebben en die zou je dan dus niet kunnen bereiken.

Kies dus een range uit de bovenstaande opties.
Na het instellen van een andere IP range zal je de TV ontvangers even uit en weer aan moeten zetten.
Let overigens op dat je de primaire DNS ook aanpast.
LAN IP ranges moeten altijd binnen één van de onderstaande ranges liggen.

- 10.x.x.x
- 192.168.x.x
- 172.16.x.x - 172.31.x.x

192.135.x.x mag dus niet immers deze range is niet gereserveerd van LAN netwerken en er kunnen dus servers zijn op Internet die IP adressen in die range hebben en die zou je dan dus niet kunnen bereiken.

Kies dus een range uit de bovenstaande opties.
Na het instellen van een andere IP range zal je de TV ontvangers even uit en weer aan moeten zetten.
Let overigens op dat je de primaire DNS ook aanpast.



Wat jij zegt klopt niet helemaal
Je kan gewoon 192.135.x.x gebruiken.
Inmiddels heb ik ook weer gewoon tv.
het probleem was dat ik primaire DNS niet had aangepast, deze staat ook nu gewoon op 192.135.x.x.

maar bedankt

Reputatie 7
Laat ik het dan anders zeggen, je zou moeten voorkomen dat je een IP adres range kiest die buiten die drie ranges ligt die voor local area networks gereserveerd zijn.
De range 192.135.x.x is dus niet goed en je doet er onverstandig aan die zo te laten staan.
Eigenlijk zou de Experia Box het ook niet goed moeten keuren dat er een IP range buiten de voor local area networks gereserveerde ranges gedefinieerd kan worden.

Als www.netflix.com nu IP adres 192.135.2.143 zou hebben, dan kan je dus geen netflix meer kijken. Om dergelijke conflicten te voorkomen zijn er dus afspraken gemaakt over de IP ranges die voor lokale netwerken gebruikt moeten worden.