Vraag

DHCP server V10 loopt vol en looptvast

• 30 juni 2018
  • 45 reacties
  • 2043 keer bekeken

ik heb op dit moment een Experia Box V10 met een alles in 1 abonnement met 500/500 Mbit/s internet snelheid. Ik heb aan de Experia Box 2 switches hangen van 8 poorten en daaraan 4x een WRT1900AC in accespoint mode voor de wifi in huis en nog veel meer apparaten. Ik gebruik de wifi van de V10 voor een smart deurbel.

Alles werkte goed zonder problemen toen ik het 1 jaar geleden had gekregen en aangesloten maar na de bekende update V3.2 ging alles mis. De DHCP server liep vol met IP adressen in ongeveer 14 dagen en liep daarna vast. Steeds als een IP adres is verlopen na 24 uur tijd komt dat IP adres niet meer terug en na een tijdje zijn dus alle IP adressen gebruikt.. Met een herstart begon het weer van voor af aan. Ook ging het roamen tussen de WRT's niet meer goed na de update. De verbinding viel spontaan weg en maakte na ongeveer 10 seconde weer verbinding. Dit is vrij irritant met dingen streamen op apparaten.

Ik dacht na de update V3.4 zal alles opgelost zijn maar dit is niet het geval. Nog steeds na ongeveer 14 dagen is de DHCP server vol en de verbinding met de wifi is nog steeds onstabiel. Heb al alles een keer naar de fabrieksinstellingen gezet maar dat hielp niet. De snelheid is bovendien wel gewoon mooi rond de 510/510 Mbit/s zowel als kabel als wifi is deze snelheid te behalen mits een goede verbinding.

Zo als ik al zij werkte alles goed voor de update V3.2 / V3.4

Iemand enig idee hoe ik dit DHCP probleem kan oplossen?

Static IP adressen:
Experia Box V10: 192.168.1.1
WRT1900AC 1: 192.168.1.3
WRT1900AC 2: 192.168.1.5
WRT1900AC 3: 192.168.1.7
WRT1900AC 4: 192.168.1.9

DHCP server V10:
Lan IP adres: 192.168.1.1
Subnet mask: 255.255.255.0
DHCP start: 192.168.1.100
DHCP eind: 192.168.1.252
ISP DNS: Aan
Lease tijd: 86400s

45 reacties

Reputatie 7
Is dit een zakelijke aansluiting of een particuliere aansluiting?
Indien particuliere, is er een specifieke reden om het subnet 192.168.1.x te gebruiken?
Reputatie 6
Badge +10
Indien particuliere, is er een specifieke reden om het subnet 192.168.1.x te gebruiken?

@wjb : waarom eigenlijk niet? Bij mij lopen de adressen van 192.168.1.1 tot 192.168.1.250. Binnen die range heb ik ook mijn static adressen zitten (o.a. 3 wifi versterkers). De EB zelf heeft 192.168.254. Waarom zou ik die range veranderen en wat is daar dan het nut/voordeel van? En welke range zou ik dan moeten kiezen?
Reputatie 7
@wjb : waarom eigenlijk niet?Daar is ook niets mis mee, ik ben alleen benieuwd waarom iemand ervoor kiest om een ander subnet te gebruiken, standaard op de consumenten Experia Box is subnet 192.168.2.x.

Bij mij lopen de adressen van 192.168.1.1 tot 192.168.1.250. Binnen die range heb ik ook mijn static adressen zitten (o.a. 3 wifi versterkers).Static adressen die je vast op het apparaat zelf instelt moet je buiten de DHCP range houden.
Reputatie 6
Badge +10
Bij mij lopen de adressen van 192.168.1.1 tot 192.168.1.250. Binnen die range heb ik ook mijn static adressen zitten (o.a. 3 wifi versterkers).Static adressen die je vast op het apparaat zelf instelt moet je buiten de DHCP range houden.[/quote]

Wel binnen hetzelfde subnet? Dus 192.168.1.x? Maakt dat dan niet uit dat jet buiten de range valt?
Reputatie 7
Ja, wel binnen hetzelfde subnet..
Ik heb de DHCP range van mijn Experia Box staan van 192.168.2.1 tot 192.168.2.240.
Mijn centrale infrastructuur (switches, accesspoints en een printer) hebben vaste IP adressen die ingesteld zijn op de apparaten zelf en lopen van 192.168.2.241 t/m 192.168.2.251. IP adres 192.168.2.252 is het WAN IP adres van mijn tweede router achter de Experia Box t.b.v. mijn.zakelijke netwerk.
Reputatie 6
Badge +10
Ik heb de DHCP range van mijn Experia Box staan van 192.168.2.1 tot 192.168.2.240.
Mijn centrale infrastructuur (switches, accesspoints en een printer) hebben vaste IP adressen die ingesteld zijn op de apparaten zelf en lopen van 192.168.2.241 t/m 192.168.2.251. IP adres 192.168.2.252 is het WAN IP adres van mijn tweede router achter de Experia Box t.b.v. mijn.zakelijke netwerk.

Ok. Helder. Bedankt @wjb
Reputatie 6
Badge +10

Mag trouwens het LAN ip adres van de router 192.168.1.254 zijn terwijl het subnet in de range 192.168.2.x ligt?
Reputatie 7
Nee, ook de router moet zich in hetzelfde subnet bevinden.
Reputatie 6
Badge +10
Nee, ook de router moet zich in hetzelfde subnet bevinden.

Ok. Thnx. Dan staat het nu goed 😉

1,5 jaar geleden had ik bij mijn vorige provider op mijn router subnet 192.168.1.1 en had daar veel apparaten een vast ip adres opgegeven. Nu 1 jaar geleden bij kpn wilde ik het makkelijk houden en ook het zelfde subnet gebruiken. Alles werkte toen goed tot een paar maanden geleden de update V3.2 / 3.4 er opstond.

Ik heb gister mijn acces point's op 192.168.1.249 / 250 / 251 en 252 gezet. Misschien help dit, ik heb zelf geen idee meer waar het aan kan liggen.
Reputatie 7
Ook ik ben van mening dat de DHCP server volledig van slag af is sinds firmware versie 3.2 maar dat heb ik al vaker geroepen hier op het forum.
De DHCP server gedraagt zich sinds firmware versie 3.2 heel anders dan voorheen en dat gedrag komt de stabiliteit niet ten goede.
Bij ons valt het gelukkig nog mee, maar toch zijn er momenten dat apparaten geen IPv6 adres krijgen met alle gevolgen van dien.
Ook ik ben van mening dat de DHCP server volledig van slag af is sinds firmware versie 3.2 maar dat heb ik al vaker geroepen hier op het forum.
De DHCP server gedraagt zich sinds firmware versie 3.2 heel anders dan voorheen en dat gedrag komt de stabiliteit niet ten goede.
Bij ons valt het gelukkig nog mee, maar toch zijn er momenten dat apparaten geen IPv6 adres krijgen met alle gevolgen van dien.

Ik heb zelf IPv6 al uit staan sinds dat ik KPN heb. Sommige smart tv's bij mij hebben geen internet verbinding als IPv6 aanstaat.
Reputatie 7
Badge +30
Bij ons valt het gelukkig nog mee, maar toch zijn er momenten dat apparaten geen IPv6 adres krijgen met alle gevolgen van dien.Is dit gerelateerd? Ik weet niet hoe de EB V10 IPv6 doet, maar als dit SLAAC is dan zou dit via RA's vanaf de V10 moeten worden ingesteld, en zou dit los moeten staan van de DHCP(v4) server.
Reputatie 7
Bij ons valt het gelukkig nog mee, maar toch zijn er momenten dat apparaten geen IPv6 adres krijgen met alle gevolgen van dien.Is dit gerelateerd? Ik weet niet hoe de EB V10 IPv6 doet, maar als dit SLAAC is dan zou dit via RA's vanaf de V10 moeten worden ingesteld, en zou dit los moeten staan van de DHCP(v4) server.De apparaten krijgen/houden dan ook hun IPv4 adres, alleen de IPv6 adressen ontbreken soms. Of het nu SLAAC of DHCP(v6) betreft, in beide gevallen speelt de V10 een actieve rol in de uitgifte van de IPv6 adressen.
Reputatie 3
Badge
Dat de DHCP server van de V10 soms kuren vertoond, is inderdaad bekent. De tabel op de home page is overigens sowieso niet perfect (refresh is niet goed) een beter actueler overzicht vindt je onder Status - Geavanceerd - DHCP. Overigens is niet alles tegenwoordig de schuld van de DHCP server, omdat ook diversen apparaten daar schuld aan kunnen hebben.
Ik zelf heb een ander subnet 192.168.22.x, waarom: omdat ik regelmatig vanuit klant locaties en kantoor achter diversen EB's (Experia Boxen) werk en dan dus problemen heb met VPN verbindingen. Want hetzelfde subnet aan twee kanten van een VPN verbinding werkt in deze gevallen niet.
Verder heb ik mijn DHCP pool ingekort en alle vaste IP-adressen buiten de pool gezet.
Apparatuur waar dat minder handig gaat (ik experimenteer veel met raspberry-pi's) heb ik een DHCP lease in de V10 aangemaakt. Sowieso nodig bij WOL (Wake On LAN).
Het probleem met IP-adressen uit de pool is dat na een reboot van de V10 de DHCP tabel opnieuw op gaat bouwen en vaste IP-adressen achter switches of AP's kunnen dan wel eens te laat zijn met refresh en dan zijn dei adressen al uitgedeelt. Dus IP-conflicten, alleen Windows geeft dat weer en heeft meestal mits automatisch al een ander adres geclaimed. Echter bijna alle ander apparaten geven dat niet weer.
Dus vaste apparaten met een vast IP-adres buiten de pool is het advies.
Gebruik je een lager subnet dan de V10 dan moet je om multicast problemen in alle routers (ook die in bridge modus staan) checken of er geen IGMP proxy aanstaat.
En IPv6 kan inderdaad problemen opleveren (ook op IPv4) als een apparaat wel IPv6 ondersteund maar verkeerd staat ingesteld (Camera systeem Hickvision bijvoorbeeld stond niet op SLAAC). Ik weet alleen niet of de V10 de schuld van het vastlopen op IPv4 was of dat de Hickvison hierin de schuldige was. Apparaten die geen IPv6 ondersteunen hebben hier geen last van.

Helaas heel veel tekst, maar het meeste geld ook voor andere DHCP servers.

PS. Mijn netwerk heeft standaard zo'n 33 apparaten vast aangesloten en ik heb een random aantal van pakweg zo'n 25 apparaten, en nooit de hiervoor gemelde problemen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mijn wifi producten meestal via de WiFi Extender en/of Experia WiFi verbonden zijn. Maar ook die werken met de DHCP van de v10.
Reputatie 3
Badge
Toevoeging, er zijn tegenwoordig nogal wat apparaten (Apple heeft er een handje van) die bij elke reboot (niet reboot v10) of wifi re-connection een ander IP-adres claimen. Dit ligt niet aan de v10.
Aangezien de lease tijd op 24 uur staat kan zo'n apparaat (of meerdere) binnen 24 uur de DHCP pool vol laten lopen als de lease tijden nog niet zijn verlopen, Want DHCP-leases die nog niet zijn vrijgegeven kunnen ook niet uitgegeven worden.
Heb je meerdere van die apparaten zet dan de de lease time op 3600 ( 1 uur) of zoiets.
Dan verlopen ze sneller. Elke apparaat ververst zijn IP-adres (zonder disconnect) in principe op halve lease tijden dus die blijven echt wel doorwerken.
Reputatie 7
Toch is er een significant verschil in de werking van de DHCP server als je firmware 3.0 met latere firmwares vergelijkt. Toen firmware versie 3.2 op onze V10 geïnstalleerd werd vlogen de nieuw uitgegeven IP adressen je ineens om de oren en hadden we grote problemen met de wifi.
Gelukkig werd firmware versie 3.0 bij ons teruggezet en werkte alles weer als vanouds. Daaruit kan je concluderen dat dat blijkbaar echt door de firmware veroorzaakt werd. Nu met versie 3.4 zien we weer veel nieuwe uitgiften van IP adressen en is het soms zo dat er wel een IPv4 adres uitgegeven wordt, maar geen IPv6 adres.

Let op: In die periode zijn er nauwelijks nieuwe apparaten in ons netwerk vervangen en apparatuur van Apple behoort bij ons tot de verboden apparatuur.

Het kan dus best zijn dat er ook externe factoren zijn, maar let dan vooral op het woordje ook!
Ik heb zelf na de update V3.2 / 3.4 het probleem dat als de lease tijd voorbij is (24 uur) dat het apparaat dan een nieuw ip adres krijgt maar het oude ip adres word dan niet meer weggeven aan een ander apparaat. Dus na ongeveer 1 á 2 weken heeft de V10 geen adressen meer om uit te geven en loopt ie vast. Dus ben ik genoodzaakt om de V10 opnieuw op te starten.
Reputatie 7
Ik heb zelf na de update V3.2 / 3.4 het probleem dat als de lease tijd voorbij is (24 uur) dat het apparaat dan een nieuw ip adres krijgt maar het oude ip adres word dan niet meer weggeven aan een ander apparaat. Dus na ongeveer 1 á 2 weken heeft de V10 geen adressen meer om uit te geven en loopt ie vast. Dus ben ik genoodzaakt om de V10 opnieuw op te starten.Wat een puinhoop die DHCP server van de V10.
Kan je daar eens een screenshot van posten?
Ik heb zelf na de update V3.2 / 3.4 het probleem dat als de lease tijd voorbij is (24 uur) dat het apparaat dan een nieuw ip adres krijgt maar het oude ip adres word dan niet meer weggeven aan een ander apparaat. Dus na ongeveer 1 á 2 weken heeft de V10 geen adressen meer om uit te geven en loopt ie vast. Dus ben ik genoodzaakt om de V10 opnieuw op te starten.Wat een puinhoop die DHCP server van de V10.

heb de V10 een paar uur geleden opnieuw opgestart.
Over een paar dagen zodra het zichtbaar is zal ik een screenshot posten.
Reputatie 7
Al zijn het maar een paar entries waaruit blijkt dat een apparaat meerdere IP adressen lijkt te hebben.
Al zijn het maar een paar entries waaruit blijkt dat een apparaat meerdere IP adressen lijkt te hebben.

Gister had mijn telefoon de Galaxy S8 nog ip adres 192.168.1.111 maar vandaag heeft ie ip adres 192.168.1.126 gekregen.
zoals je kunt zien is ook ip adres 192.168.1.111 niet meer weggegeven aan een ander apparaat. Hetzelfde is gebeurd met ip adres 192.168.1.109
Dit gebeurd de hele tijd en na 1 á 2 weken zijn er geen ip adressen meer over.

De Chromecast-Audio zijn 2 verschillende apparaten hetzelfde met de HF-LPB100.

Note: DHCP binding 192.168.1.100 t/m 192.168.1.107
Reputatie 7
Uit die screenshot haal ik nog niet zoveel zonder ook de MAC adressen te kunnen zien.
De twee HF-LPB100's op 192.168.2.122 en 192.168.2.123, hebben die hetzelfde MAC adres?
De twee Chromecast-Audio's op 192.168.2.244 en 192.168.2.245, hebben die hetzelfde MAC adres?

Kan je ook eens een screenshot maken van de op het LAN aangesloten apparaten?

Je kijkt daarbij niet naar de DHCP cliënts, maar naar de ARP tabel.
Het lijkt er op dat daarin apparaten blijven staan al zijn ze niet meer aangesloten op het netwerk.
Ik roep al maanden dat er een probleem lijkt te zijn in de DHCP/ARP functionaliteit en ik hoop dat we eens met "bewijs" kunnen komen waardoor KPN gaat inzien dat de bal toch echt bij hun ligt.
In het bovenstaande screenshot zijn de onderste twee apparaten al bijna twee weken niet op het netwerk aangesloten geweest en toch blijven ze er staan. En die twee apparaten zijn niet de enige die maar niet verdwijnen. Als daarmee ook het IP adres van dergelijke apparaten niet meer door de DHCP server gebruikt kan worden, dan komt er vroeg of laat natuurlijk een moment dat de IP adressen "op zijn".
Uit die screenshot haal ik nog niet zoveel zonder ook de MAC adressen te kunnen zien.
De twee HF-LPB100's op 192.168.2.122 en 192.168.2.123, hebben die hetzelfde MAC adres?
De twee Chromecast-Audio's op 192.168.2.244 en 192.168.2.245, hebben die hetzelfde MAC adres?

Kan je ook eens een screenshot maken van de op het LAN aangesloten apparaten?

Je kijkt daarbij niet naar de DHCP cliënts, maar naar de ARP tabel.
Het lijkt er op dat daarin apparaten blijven staan al zijn ze niet meer aangesloten op het netwerk.
Ik roep al maanden dat er een probleem lijkt te zijn in de DHCP/ARP functionaliteit en ik hoop dat we eens met "bewijs" kunnen komen waardoor KPN gaat inzien dat de bal toch echt bij hun ligt.
In het bovenstaande screenshot zijn de onderste twee apparaten al bijna twee weken niet op het netwerk aangesloten geweest en toch blijven ze er staan. En die twee apparaten zijn niet de enige die maar niet verdwijnen. Als daarmee ook het IP adres van dergelijke apparaten niet meer door de DHCP server gebruikt kan worden, dan komt er vroeg of laat natuurlijk een moment dat de IP adressen "op zijn".

Zoals ik het zie is als een apparaat geen wifi verbinding meer heeft dat toch de lease tijd door loopt. Zodra de lease tijd voorbij is en het apparaat maakt opnieuw verbinding krijgt dit apparaat een nieuw IP adres en word er niks meer met het oude IP adres gedaan.
Maar dit gebeurt ook uit het niets. Neem als voorbeeld mijn Galaxy S8, ik was net naar de auto gelopen en toen ik terug kwam had ik opeens een nieuw IP adres zonder dat de lease tijd voorbij was.
Reputatie 7
Kan je mij vertellen wat voor een apparaten je op de IP adressen 192.168.2.116, 192.168.2.118 en 192.168.2.120 hebt staan?

Reageer