Beantwoord

DHCP uitzetten vanwege Sitecom conflict met Experiabox V9

• 21 februari 2018
  • 5 reacties
  • 1419 keer bekeken

Kan ik de DHCP server op een Experiabox V9 uitzetten? Ik heb namelijk een probleem in een lastige situatie. Ik ga het proberen uit te leggen.
Ik wil graag een Windows Server de DHCP laten runnen. Ik zit namelijk met een probleem dat ik graag verholpen zou zien.
Mijn Sitecom router geeft conflicten met de Experiabox. Ik weet niet of dit probleem al bekend is, maar ik heb er problemen mee zodra ik mijn Experiabox aansluit op de WAN aansluiting van mijn Sitecom router. Het gaat een paar uurtjes goed, en vervolgens blokkeert de Experiabox het volledige internetverkeer op de Experiabox zelf. Wanneer ik de Sitecom loskoppel van de Experiabox en de Experiabox restart, gaat het weer goed.
Zodra ik de Experiabox aansluit op de LAN poort van de Sitecom, alle services behalve Wifi uitzet, en vervolgens de Sitecom dezelfde SSID en wachtwoord geef, hapert de WIFI en is er een lage download- en uploadsnelheid. In beide problemen zie ik dus geen oplossing. Alle Wifi instellingen wat betreft wachtwoordencryptie en kanalen heb ik goed staan op beide apparaten.
De Sitecom router toevoegen aan het bestaande netwerk van de Experiabox is dus voor mij geen optie.

Zodra ik de Windows server als router laat functioneren en hier in een apart netwerk DHCP op zet gaat dit wel goed. Ook heeft de Sitecom router geen conflicten zodra ik deze op de Windows Server aansluit.

Technische specs:
Experiabox V9
Eigen router: Sitecom WLR-4100 v1 001.

De reden waarom ik graag de DHCP uit wil zetten op de Experiabox is dat ik deze dan kan laten werken op de Windows Server. Dan routeert de Experiabox uiteindelijk al het verkeer tussen de wijkcentrale en mijn eigen netwerk en heb ik toch een andere (primaire) router waar ik de Sitecom wel op kan aansluiten als Acces Point.
Het feit waarom ik deze Experiabox nog wil blijven gebruiken is omdat ik de server en de Sitecom router op een bovenverdieping heb staan, en de Xperiabox beneden staat. De Experiabox kan ik dan ook als Acces Point gebruiken voor het netwerk dat de Windows Server beheert. Ik zou anders een switch en een accespoint moeten aanschaffen om ook beneden voldoende dekking te bieden voor het netwerk van de Windows Server.

Het komt erop neer dat ik alle apparaten in hetzelfde netwerk wil hebben, en overal in het huis goed Wifi bereik wilt hebben zonder extra hardware aan te moeten schaffen. Hardware heb ik inmiddels al genoeg om dekking te bieden in het hele huis. Alleen de DHCP server van de experiabox zit voor mij in de weg aangezien de sitecom niet goed samen kan met de experiabox.

Dus kan ik de DHCP server (laten) uitzetten op de Experiabox?
Zo nee, heeft iemand enig idee hoe ik dit nu het beste anders kan oplossen.
Ik ben een MBO niveau 4 ICT beheer student en ik zit in het laatste jaar van mijn opleiding. Enige kennis over ICT heb ik dus wel, en ik vind het ook leuk een eigen servertje in mijn netwerk op te zetten om daar verschillende experimenten mee te doen thuis.

Ik kijk uit naar een reactie!
icon

Beste antwoord door wjb 21 februari 2018, 22:31

Ik had al een beetje gegoogled voor de bridge mode maar die zit er in deze router niet in.Als die router geen bridge-mode of accesspoint-mode mode kent, dan zal het je nooit lukken om de netwerken achter de Experia Box en achter de Sitecom als één netwerk (met één IP range) in te richten.
Lees dan weer even mijn opmerking over de KPN Wifi "versterker". Voor €49,- ben je dan in één klap van deze problematiek af.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Alleen de V10 heeft de mogelijkheid on de DHCP server uit te zetten, maar ik betwijfel of je de oplossing daar moet zoeken.
Wat is het subnet dat je aan de LAN zijde van jouw Sitecom router gebruikt?
Kan je die Sitecom ook in bridge-mode zetten?

De snelste en makkelijkste oplossing: Vervang die Sitecom door een KPN Wifi "versterker".
Aan de LAN zijde van de Sitecom word het 192.168.1.0/24 netwerk standaard gebruikt.

Een vriend van mij heeft de V10 en daarom weet ik dat je daar de DHCP op kan uitzetten.
Ik had via de Klantenservice chat van KPN gevraagd of de huidige Experiabox vervangen kon worden voor de V10. Maar dit kan alleen worden gedaan, wanneer er een defect is aan de Experiabox V9. Echter zijn er verder geen defecten aan de Experiabox.
Reputatie 7
Kan die Sitecom in bridge-mode draaien?
Heb ik al naar gekeken, maar dat kan niet. Ik kon er in de router geen optie voor vinden en heb de instellingen handmatig moeten configureren wanneer ik deze als acces point wil instellen.

Ik had al een beetje gegoogled voor de bridge mode maar die zit er in deze router niet in.
Reputatie 7
Ik had al een beetje gegoogled voor de bridge mode maar die zit er in deze router niet in.Als die router geen bridge-mode of accesspoint-mode mode kent, dan zal het je nooit lukken om de netwerken achter de Experia Box en achter de Sitecom als één netwerk (met één IP range) in te richten.
Lees dan weer even mijn opmerking over de KPN Wifi "versterker". Voor €49,- ben je dan in één klap van deze problematiek af.

Reageer