Beantwoord

DNS Box12 aanpassen lukt niet

  • 17 April 2021
  • 48 reacties
  • 1276 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Hoi,

 

Het valt me al effe op als ik de DNS verander naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1 dan wordt deze niet doorgevoerd. De KPN DNS blijft erin staan en na een herstart staat deze dan er weer gewoon in. Ik kijk net in het log en zie:

 

Debug     DNS      DNS name resolution failure (wpad.kpn)

 

Is dit een bug of iemand die de oplossing weet?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 24 April 2021, 12:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

48 reacties

Hoi @HDFreak . Dat is merkwaardig.

De box12 zou dat gewoon moeten aanpassen en onthouden. Kun je het ding eerst eens een factory default geven en daarna nogmaals proberen?

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Erwin_ , had ik al gedaan, maar als ik herstart staat de standaard dns er weer in. Heel raar.

Als ik de dns verander en kijk onder info, staat gewoon de dns van kpn er nog in.

 @Nick83 Heb jij de mogelijkheid om dit te testen? (ik heb hier zelf helaas geen box12 staan)

Mag toch hopen dat het geen ‘feature’ van een nieuwe firmware is.

 

Reputatie 7
Badge +24

 @Nick83 Heb jij de mogelijkheid om dit te testen? (ik heb hier zelf helaas geen box12 staan)

Mag toch hopen dat het geen ‘feature’ van een nieuwe firmware is.

Ik zal het eens testen. Vandaag, weet nog niet precies wanneer 😶

Reputatie 7
Badge +24

Wat heeft DNS en Parental Control nou weer met elkaar te maken?

 

misschien werkt dat p.c. via dns referentie. Weet ik eigenlijk niet. Maar dan zou je via alternatieve dns plotseling wel op allemaal ongeschikte websites kunnen komen.

Reputatie 7
Badge +24

In ieder geval: zonder herstart werkt het wel, straks op een geschikt moment even herstarten 😉

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb Cloudfare ingesteld...

En reclame... normaal zie ik dat nooit als ik achter mn 2de router zit...

Zeer bedankt voor het testen, @Nick83 . 

@HDFreak Mag ik voor de zekerheid nog jouw huidige firmware weten? 

 

Reputatie 5
Badge +4

@Nick83Bedankt voor het testen.

 

@Erwin_De Software versie is SGEJ10000310 en GUI versie 4.124.1 . Deze box 12 is vorige week gekomen na omruiling. Ik had veel problemen met wifi6 160Mhz. Dit lijkt nu weer wat beter. Echter dat van die DNS, had ik ook op de vorige box12. Dit speelt na de update van deze firmware. Daarvoor werkte het wel.

 

Zal straks eens veranderen met een utp aan mijn laptop. Weet niet of ik dit ook al geprobeerd heb.

@Nick83 Zit jij ook al op die firmware?

Reputatie 7
Badge +24

Ok, zojuist KPN Box herstart...

... en daarna inderdaad:

Dus het word inderdaad niet onthouden bij een herstart.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 Zit jij ook al op die firmware?

Ik heb dit:

 

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_Met utp inderdaad geen verschil.

 

Fijn dat het probleem in ieder geval niet aan mij ligt.😁

 

edit: ik zag met toch echt een reactie van @Erwin_ 

In de release notes van die laatste firmware wordt hier met geen woord over gerept. Ik heb de verantwoordelijke partij gemaild. 

Zodra ik meer weet, horen jullie van mij.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb Cloudfare ingesteld...

En reclame... normaal zie ik dat nooit als ik achter mn 2de router zit...


Ik heb het ook zo eens gedaan, zonder opstarten. En het klopt dat de custom dns zichtbaar is in deze app. Echter als je een dns leak test doet, dan worden alleen de dns servers van kpn weergegeven.

@Erwin_Met utp inderdaad geen verschil.

 

Fijn dat het probleem in ieder geval niet aan mij ligt.😁

 

edit: ik zag met toch echt een reactie van @Erwin_ 

klopt.. daarin deed ik een verkeerde aanname. Dus die heb ik sneaky verwijderd ;-)

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_ Ik heb overigs nog een bug gevonden, weet niet of ik dit hier mag melden of een nieuw topic moet aanmaken?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb het ook zo eens gedaan, zonder opstarten. En het klopt dat de custom dns zichtbaar is in deze app. Echter als je een dns leak test doet, dan worden alleen de dns servers van kpn weergegeven.

Kun je daarvan een schermafdruk plaatsen?

@HDFreak : gooi hier maar bij. (als het een op zichzelf staand dingetje wordt, splits ik de topics wel)

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb het ook zo eens gedaan, zonder opstarten. En het klopt dat de custom dns zichtbaar is in deze app. Echter als je een dns leak test doet, dan worden alleen de dns servers van kpn weergegeven.

Kun je daarvan een schermafdruk plaatsen?


Op mijn telefoon klopt de leaktest naar cloudflare, maar op mijn laptop krijg ik dit

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Dat laatste waar u het nu over heeft, dat heeft niets met DNS te maken. Als u daar daadwerkelijk problemen mee heeft, dan kunt u daar beter een ander topic voor openen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb het ook zo eens gedaan, zonder opstarten. En het klopt dat de custom dns zichtbaar is in deze app. Echter als je een dns leak test doet, dan worden alleen de dns servers van kpn weergegeven.

Kun je daarvan een schermafdruk plaatsen?


Op mijn telefoon klopt de leaktest naar cloudflare, maar op mijn laptop krijg ik dit

 

 

Nadat u de DNS op de KPN Box gewijzigd heeft wel eerst even de WiFi verbinding verbreken en opnieuw maken. Browser afsluiten en opnieuw starten. Mogelijk moet je misschien zelfs de pc opnieuw opstarten.

Reputatie 5
Badge +4

@Nick83 Moest idd even laptop opnieuw opstarten. Bedankt voor uw hulp.

Ik heb een V10 en daarop een tijdje geleden ook Cloudflare ingesteld. Helaas wilden 2 ontvangers (5202 en 8001) bij één van de updates in de afgelopen maanden niet meer opstarten. Het blijkt dat iig de 8001 niet tegen andere DNS-servers dan die van kpn zelf kan. Voor de 5202 schijnt dat wel te moeten kunnen, maar bij mij dus destijds niet (heb 't niet opnieuw getest). Inmiddels heb ik DNS van kpn weer ingesteld (de beveiligde versie).